Oireet

Mä ehkä tsekkaisin sen virtsatietulehduksen ekana! Muistan ku mulla oli eka raskaudessa (toki pidemmällä) ja olin ihan ihmeissään että mikä on ku olin niin kipeä. Oli siis tosi kivulias, joten voisi hyvin olla sitäkin. Ensiapuna voi yrittää karpalomehua juoda.
Joo ehkä se ois hyvä sulkea pois! Pääsisiköhän neuvolan kautta testiin? 🤔 Toki työterveydestä voisin myös kysyä!
 
Joo särkee päätä. Tosin tuntuu että ukkonen myös pyörinyt läheltä niin sekin on vaikuttanut. Ja kun ei oikein mikään ruoka tai juoma maistu niin ei ihmekään että särkee päätä myös siksi.
 
No onneks jollain muullakin! Ihmettelin jo et mikä ihme on kun päähän koskee niin pirusti😩 toivottavasti olis nopeesti ohimenevää. Tää on melkein kamalampaa kuin tää ällöttävä olo🤦🏽‍♀️
 
Täällä taas hirveät alavatsakivut tänään ja lisäksi kipuja emättimessä. Tulin kaiken lisäksi toimistolle kun oli tarkoitus juhlia parin tiimikaverin valmistumista tänään aftereiden merkeissä. Nyt vaan itkettää ja tekis mieli lähteä kotiin, kun oon ihan varma, että tästä se keskenmeno nyt taas alkaa. En kyllä ymmärrä miten voisi taas olla niin paska tuuri, että heti neuvolakäynnin jälkeen alkaisi. Alan olla niin kyllästynyt ja väsynyt näihin jatkuviin kipuihin ja vieraisiin oman kehon tuntemuksiin, oon välillä oikeasti miettinyt miten tätä jaksaa kaikki tulevat kuukaudet. Kun kaikki on uutta, eikä mistään tiedä onko normaalia. Koko kroppa tuntuu ihan vieraalta. 😭
Täällä kans alkaa näiden kipujen ja pahoinvointien kanssa olemaan niin kohtuutonta, että mietin oonko enää edes elossa tammikuussa. Kivut ja oksentelut toisaalta luo sitä pelkoa, että onko kaikki hyvin. Mä oon alkanut jopa pelkään, että mun keho hylkii vauvaa, kun on koko ajan niin huono olo, eikä mikään oikein meinaa enää maistua. Jaei se pelkkä huono olokaan, vaan se, että musta tuntuu, että energia ja elämä valuu musta ulos.

Mun puoliso oli laittamassa mua jo psykologille. Mutta en mä mielestäni ole masentunut. Mutta kolme viikkoa kestänyt pahoinvointi on vaan imenyt musta kaiken voiman.

Ei kai auta ku odottaa 12.viikkoa, ja toivoa että sitten menettämisen pelko pienenisi ja paha olo alkaisi väistyä.
 
Tosi vaikea sanoa, kun en just tiedä yhtään että minkälaiset kivut on normaaleja. Onhan näitä ollut läpi tän alkuraskauden mutta yleensä tullut silleen vähän aalloissa ja mennyt suht nopeasti ohi, nyt sattunut aikalailla jo 2 päivää putkeen 😭 Mietin jo jotain virtsatietulehdustakin, että jos se olisi päässyt pahaksi, vaikka ei kyllä mitään perinteisiä oireita ole. Toivotaan nyt että tää helpottaisi pian, tosi piinaavaa 😓

Onko muilla ollut vielä kipuja? Tuntuu että monella on niitä vaan ihan ekoilla viikoilla ja sitten hellittäneet.
Mulla on ollut kipuja. Sen yhden kerran oli sellainen tunnin kestävä kouristava kipukohtaus, missä porasin sikiöasennossa. Sen jälkeen silloin tällöin menkkamaisia jomotuskipuja. Välillä kun aivastan tai yskäisen, niin saan kouristavan suht kovan kivun.
 
Minullakin kipuja, sellaista jomotusta ja alaselkäkipua ihan oikeastaan koko ajan. Ei ole hetkeä että en tuntisi jotain. Mutta ei varsinaisia kipuja. Minulle myös tämä kaikki ihan uuttaa koska on ensimmäinen. Ja toki jännittää täälläkin että kaikki varmasti menisi hyvin. Itsellä eka ultra vasta 24.6 ja tänään oli vasta ekat labrat. Tuntuu oudolta että saan todenteen pienestä vasta viikolla 13 mutta ilmeisesti tämä on normaalia täällä Helsingissä, että aiempaa ei tarjota.
Mites nukkuminen muuten? Nukkuuko kukaan teistä vatsallaan? Minä nukun osittain tai puoliksi vatsallaan. Mihinköhän asti saa nukkua vatsallaan, tietääkö kukaan?
 
Minullakin kipuja, sellaista jomotusta ja alaselkäkipua ihan oikeastaan koko ajan. Ei ole hetkeä että en tuntisi jotain. Mutta ei varsinaisia kipuja. Minulle myös tämä kaikki ihan uuttaa koska on ensimmäinen. Ja toki jännittää täälläkin että kaikki varmasti menisi hyvin. Itsellä eka ultra vasta 24.6 ja tänään oli vasta ekat labrat. Tuntuu oudolta että saan todenteen pienestä vasta viikolla 13 mutta ilmeisesti tämä on normaalia täällä Helsingissä, että aiempaa ei tarjota.
Mites nukkuminen muuten? Nukkuuko kukaan teistä vatsallaan? Minä nukun osittain tai puoliksi vatsallaan. Mihinköhän asti saa nukkua vatsallaan, tietääkö kukaan?
H-mmm... En tiedä, että onko vatsallaan nukkumiseen muuten rajoitusta kuin, että kunhan se ei tunnu epämukavalta 🤔 Muistan lähinnä selällään nukkumisesta lukeneeni ja sekin vasta myöhemmin raskaudessa. Loppuraskaudessa kai vasemmalla kyljellä nukkuminen paras, mutta ei kai tässä vaiheessa tarvi miettiä kuin miltä itsestä tuntuu.
 
Minullakin kipuja, sellaista jomotusta ja alaselkäkipua ihan oikeastaan koko ajan. Ei ole hetkeä että en tuntisi jotain. Mutta ei varsinaisia kipuja. Minulle myös tämä kaikki ihan uuttaa koska on ensimmäinen. Ja toki jännittää täälläkin että kaikki varmasti menisi hyvin. Itsellä eka ultra vasta 24.6 ja tänään oli vasta ekat labrat. Tuntuu oudolta että saan todenteen pienestä vasta viikolla 13 mutta ilmeisesti tämä on normaalia täällä Helsingissä, että aiempaa ei tarjota.
Mites nukkuminen muuten? Nukkuuko kukaan teistä vatsallaan? Minä nukun osittain tai puoliksi vatsallaan. Mihinköhän asti saa nukkua vatsallaan, tietääkö kukaan?
Vatsallaan nukkuminen vähenee luontaisesti sun sisä yksiön kasvaessa. 😅
Valitettavasti ultraan pääkaupunkiseudulla pääsee vasta nt-ultran yhteydessä rv11-13. mikäli jotain jäätävän erikoista ei sitä ennen tapahdu. Vaan onneksi, jos haluaa niin löytyy perhearte ja kaunisodotus joissa kätilö ultraa ja hinta on ihan kohtuullinen verraten läököriasemuwn hintoihin.
 
Joo ja eiköhän sekin aika pian koita kun tulee ilmoitusta kaikesta sellaisesta mikä ei kelpaa 🤣

onko kellään maha selvästi kasvanut? Itellä alkaa olemaan aika pallo. Huomaan myös että vatsalihakset ovat lähteneet jo erkaantumaan, rintalastan alapuolelle jäänyt pehmeähkö "aukko", voiko olla mahdollista että jo erkanee? Vatsoja ei pysty enää tekemään, pitänee nyt perusteellisesti tarkista mitkä on sellaisia mitä voi tehdä että pysyisi edes joku tuki.

Itellä paha notkoselkä ongelma johon auttanut pakaroiden ja takareisienjumppa, sekä selkä ja vatsalihastreeni, keskivartalon tuki. Nyt näistä enää selkiö ja jalkoja pystyy tekemään ja heti selkäkivut alkanut vaivaamaan, kauhistuttaa miten sitten kun hommat etenee ja pallo kasvaa 🙄 että tuleeko tosi pahoja ongelmia...
 
Joo ja eiköhän sekin aika pian koita kun tulee ilmoitusta kaikesta sellaisesta mikä ei kelpaa 🤣

onko kellään maha selvästi kasvanut? Itellä alkaa olemaan aika pallo. Huomaan myös että vatsalihakset ovat lähteneet jo erkaantumaan, rintalastan alapuolelle jäänyt pehmeähkö "aukko", voiko olla mahdollista että jo erkanee? Vatsoja ei pysty enää tekemään, pitänee nyt perusteellisesti tarkista mitkä on sellaisia mitä voi tehdä että pysyisi edes joku tuki.

Itellä paha notkoselkä ongelma johon auttanut pakaroiden ja takareisienjumppa, sekä selkä ja vatsalihastreeni, keskivartalon tuki. Nyt näistä enää selkiö ja jalkoja pystyy tekemään ja heti selkäkivut alkanut vaivaamaan, kauhistuttaa miten sitten kun hommat etenee ja pallo kasvaa 🙄 että tuleeko tosi pahoja ongelmia...
Mulla on jo ihan selvä raskausmaha, toki vaikuttaa myös se että tää on kolmas lapsi niin paikat jo aiemmin venymeet. Aamusta asti jo kunnon pallo. Ja mulla on myös alaselässä notko, ja sen takia selkä- ja lonkkakipuja. Aiemmissakin raskauksissa on just tässä alussa ollut eniten kun kehon painopiste hiljalleen muuttuu. Fyssari on mulle neuvonut että etenkin mahan vielä kasvaessa on tärkeää pyrkiä kävelemään normaalisti (eli ei sitä ankkakävelyä mitä välillä näkee kun iso maha 🤣). Ja itekin pyrin salitreenejä tekemään, toki vatsalihasten tuki alkaa jo pettää.
 
Joo noihan se just on että pitäis vaan yrittää pitää ryhti, mutta helpommin sanottu kun tehty.

Kiva kuulla että muillakin on mahaa. Ihmettelen kyllä itse tätä mahaa, kun eikös se niin ole että ensimmäisessä raskaudesta alkaa näkyä myöhemmin.. no kai se on aika yksilöllistä. En tiiä missä tyyppi on kiinni, mutta voi ilmeisesti olla että on jossain"edessä"?
Oon miettinyt myös että voiko olla kaksi kun on tää ruokahalukin kasvanut niin julmetusti ja kauheeta ähkintää välissä nousemiset sängystä yms.

Voiko sen muuten tuntea mihin vauva on kiinnittynyt? Onko siinä kohdassa jotain erityistä tuntemusta?
 
Huomaan kans, että vatsalihaksia vaikeampi tehdä ja maha pömpöttää pyöreenä ylhäältä asti eli varmaan alkanut jo erkaumaa tulla/pahentua. Esikoisen jälkeen äitiysfyssari sanoi ettei ole erkaumaa, mutta niin vain jäi ylävatsa pömpöksi, joten epäilen kyllä olevan.
 
Onko muut huomannut lisääntynyttä sydämen muljahtelua raskauden aikana? 🤔 Mulla on sellasta ollut tässä nyt ja jostain luin että sekin kuuluu asiaan, mutta silti mietityttää. Seuraava käynti on ultraus 3.7, mutta voisin ehkä sitä ennen jo soitella ja kysellä tarviiko huolestua 🫢
 
Onpas kiva herätä niin että rintoja särkee, vatsaa jomottaa ja oksettaa ja närästää. 🫠

Tavallaan oon tyytyväinen että on oireita, mutta on omituista voida pahoin myös öisin. Jos keskellä yötä herään, oksettaa aivan vietävästi. Pari päivää meni tässä niin, että oli hieman parempi olo mutta nyt aivan kaamea. Voikohan eilinen reissupäivä vaikuttaa. 🤔

Esikoisesta muistan että jos oli jotain keholle tavallista kuormittavampaa, kuten valvomista/matkustamista, oli migreenikohtaus ja oksentaminen taattua. Nyt olen vielä oksentelut välttänyt. Toivottavasti vältän vastakin.
Mulla oli tätä samaa sillon ekoilla viikoilla, heräsin yöllä siihen että teki mieli lähteä oksentamaan mutta sitten sain uudelleen nukahdettua. Muutenkin phv oli iltapainotteista, muutamana aamuna oli oksettavaa oloa. Nyt jo helpottanut rv 12.
 
Mulla sydän muljahtelee ja tykyttää toisinaan 🙋🏽‍♀️ mutta mulla on tuota toisinaan muutenkin vaikka nyt on ollut tosi pitkä aika kun ei ole muljahdellut ennen raskautta.
 
Onpas kiva herätä niin että rintoja särkee, vatsaa jomottaa ja oksettaa ja närästää. 🫠

Tavallaan oon tyytyväinen että on oireita, mutta on omituista voida pahoin myös öisin. Jos keskellä yötä herään, oksettaa aivan vietävästi. Pari päivää meni tässä niin, että oli hieman parempi olo mutta nyt aivan kaamea. Voikohan eilinen reissupäivä vaikuttaa. 🤔

Esikoisesta muistan että jos oli jotain keholle tavallista kuormittavampaa, kuten valvomista/matkustamista, oli migreenikohtaus ja oksentaminen taattua. Nyt olen vielä oksentelut välttänyt. Toivottavasti vältän vastakin.
Täällä kans kyllä huomaa jos on edelliset päivät olleet kuormittavia. Aamulla ihan kammo olo, vaikka muuten paha olo ollut enempi iltapainotteista.

Yöllä jos on paha olo niin olisko siitä kun on vatsa tyhjä? Eli pystyykö nappaan yöllä jotain nopeaa syötävää? Ei toki hampaille hyvä mutta tää on onneksi väliaikainen tilanne 🤭 ite jouduin yks yö syödä banaanin kun oli niin nälkä 😂
 
Nyt on mulla vähentyneet oireet ja aamukahvi tuntuu taas kivalta idealta, mutta nyt onkin viikkoja jo 11+4 eli muistaakseni viimeksikin sain elämän takaisin ainakin jossain määrin näillä viikoilla. Mutta nyt tuntuu, että kävely jo alkaa hidastuu tai alkaa yhtäkkiä vihlaisemaan jos liian nopeasti yrittää mennä. Ja taidan öiksi ottaa jo raskaustyynyn käyttöön kun jaloilla olisi niin kiva sitä halailla. Vielä nukun myös selälläni mutta muistan, että se oli todella nono suurimman osan raskaudesta...
 
Täällä kans kyllä huomaa jos on edelliset päivät olleet kuormittavia. Aamulla ihan kammo olo, vaikka muuten paha olo ollut enempi iltapainotteista.

Yöllä jos on paha olo niin olisko siitä kun on vatsa tyhjä? Eli pystyykö nappaan yöllä jotain nopeaa syötävää? Ei toki hampaille hyvä mutta tää on onneksi väliaikainen tilanne 🤭 ite jouduin yks yö syödä banaanin kun oli niin nälkä 😂
Mie syön lähes joka aamuyö banaanin, jotta vs pysyisi suht tasaisena koko aamun. Niin ja en siis herää tarkoituksella syömään, vaan herään jostain syystä muutenkin joka yö joskus klo.3-5 välillä vähintään vessaan, koska turvonnut kohtu painaa rakkoa jo nyt. Huomaan, että banaani vie tosi nopeasti sen hieman honkelon olon pois, ennenkuin se ehtii pahemmaksi ❣️
 
Takaisin
Top