Oireet

Parhaat vinkit ummetuksen hoitoon? Olo on tukala🥵
Komppaan @Daiya :n sanomisia! Oon ite käyttäny Pegorionia jo yli 2kk ja mun neuvolasta suositeltiin, että käyttäisin sitä useammin, kuin vaan 2-3krt viikossa. En vaan raaski rahallisesti käyttää paria pussia /per päivä. Pegorion on kyllä siitä hyvä, että sen ei pitäisi olla mitenkään sikiötoksinen. Laxoberon esim. kiellettiin multa liian "vahvana lääkkeenä".
 
Pegorionille ääni täältäkin. Alkuun jos on pitkään jumittanut, voi ottaa sen kaks päivässä ja kun helpottaa niin yks pussi ainakin itelle riittänyt. Ja kasviksia ja muutenkin juo riittävästi. Itellä just tuo juominen ollut haastavaa kun pelkästä vedestä meinaa tulla huono olo.
 
Ihan jokaista sivua en jaksanut nyt selailla ja lukea, joko täällä on keskusteltu närästyksestä. Aiemmin närästys on vaivannut vain rasvaisen ja suolaisen ruuan syönnin jälkeen ja ne ruuat onkin visusti unohdettu, mutta tällä viikolla ihan tavallisetkin ruuat on tuntuneet aiheuttavan tätä. Onko kellään kokemusta, lääkkeettömiä/lääkkeellisiä keinoja helpottamaan asiaa?
 
Ihan jokaista sivua en jaksanut nyt selailla ja lukea, joko täällä on keskusteltu närästyksestä. Aiemmin närästys on vaivannut vain rasvaisen ja suolaisen ruuan syönnin jälkeen ja ne ruuat onkin visusti unohdettu, mutta tällä viikolla ihan tavallisetkin ruuat on tuntuneet aiheuttavan tätä. Onko kellään kokemusta, lääkkeettömiä/lääkkeellisiä keinoja helpottamaan asiaa?
mulla oli viimeks rennie alkuun ja lopulta omepratzol-tabletti, kun rennietä piti laittaa kielen alle illalla nukkumaan mennessä... Apteekista kannattaa kysyä, närästys on tosi ärsyttävää
 
mulla oli viimeks rennie alkuun ja lopulta omepratzol-tabletti, kun rennietä piti laittaa kielen alle illalla nukkumaan mennessä... Apteekista kannattaa kysyä, närästys on tosi ärsyttävää
Sama lääkitys oli ainakin edikoisen kanssa. Tokasta en enää muusta, varmaan sinnittelin ilman.
 
Ihan jokaista sivua en jaksanut nyt selailla ja lukea, joko täällä on keskusteltu närästyksestä. Aiemmin närästys on vaivannut vain rasvaisen ja suolaisen ruuan syönnin jälkeen ja ne ruuat onkin visusti unohdettu, mutta tällä viikolla ihan tavallisetkin ruuat on tuntuneet aiheuttavan tätä. Onko kellään kokemusta, lääkkeettömiä/lääkkeellisiä keinoja helpottamaan asiaa?
Olen kuullut että lääkeeton keino ainakin teelusikalline ruokasooda sekoitettuna veteen ja se helpottais. Perunajauhokin ajaa saman asian
 
Ihan jokaista sivua en jaksanut nyt selailla ja lukea, joko täällä on keskusteltu närästyksestä. Aiemmin närästys on vaivannut vain rasvaisen ja suolaisen ruuan syönnin jälkeen ja ne ruuat onkin visusti unohdettu, mutta tällä viikolla ihan tavallisetkin ruuat on tuntuneet aiheuttavan tätä. Onko kellään kokemusta, lääkkeettömiä/lääkkeellisiä keinoja helpottamaan asiaa?
Lääkkeillä mä oon saanu vaan helpottaan, jonkin verran toki auttaa että kattoo mitä syö, tietyt ruuat ärsyttää enempi, mutta iltaisin on mulla ainaki ihan sama vaikkei söis mitää nii silti närästää 🫣 Rennie ja Gaviscon on kevyempiä lääkkeitä syötäväksi, sit toi omepratzol on kerran päivässä otettava pitkävaikutteinen. Näille kaikille suositus minultakin, Rennietä en saata vaan ite oikein syödä enää kun viime raskaudessa meni sen verran monta pakettia 😅

Niin joo ja mä oon nukkunut kahdella tyynyllä tai muuten jollain rakennelmalla vähän yläkroppa korkeammalla pitkät pätkät raskaudesta, se auttaa myös.
 
Olen kuullut että lääkeeton keino ainakin teelusikalline ruokasooda sekoitettuna veteen ja se helpottais. Perunajauhokin ajaa saman asian
Kyllä suosisin ennenmmin samariinia tai rennietä "lääkkeettömänä" keinona. Teho perustuu happo-emäs reaktioon, eli emäkset vähentävät vatsahappojen määrää ja mahaan muodostuu lähinnä suoloja ja vettä. Teelusikallinen ruokasoodaa (vaikka on myös emäksistä) on melkeen sama, kun ottaisi teelusikallisen suolaa, sillä ruokasoodasta tulee yhtälailla elimistöön natriumia, mikä on myös se suolan pahis (tätäkin tarvitaan sopivasti, mutta liika nostaa verenpainetta, lisää turvotusta jne.). Sillon tällön käytettynä ok, mutta jatkuvasti käytettynä ei kovin terveellinen vaihtoehto.

Tuota perunajauhokikkaa en oo kyllä kokeillu. Voi ehkä joillakin auttaa mutta luulisi että raakana lähinnä lisää vatsan turvotusta.
 
Närästyksen ja refluksin ruokavaliohoidosta on mm. tämä artikkeli: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01268/refluksitaudin-ravitsemushoito

Itselläni pahimpia närästyksen aiheuttajia ovat nyt suklaa ja inkivääri, niitä on pakko vältellä aivan täysin. Myös kofeiinijuomat (kahvi, tee, kola) pahentavat sitä minulla.

Raskausviikko 20 ja mulla pahoinvointi jatkuu. Pari viime päivää on ehkä ollut vähän lievempiä, niin nyt peukut pystyssä että tää olisi oikeasti hiipumassa 😐 En jumalauta kestä jos tää jatkuu synnytykseen asti.
 
Takaisin
Top