Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja bluebe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuo oli mulle uus tieto, ettei ruokavaliosta saisi tarpeeksi rautaa. Mun vatsa ei oo kestänyt koskaan rautatabletteja enkä muista tippojakaan käyttäneeni kovin pitkään. Maksalaatikkoa kyllä oon syönyt parina päivänä.

Niin kyllähän ne rautavarastot sit varmaan pikkuhiljaa palautuu raskauden jälkeen vaikka tyhjiin menisikin (jos ruokavalio siis hyvä) mut itse en jäisi sitä odottelemaan. Mulla tosin ollut normaalitilassa varastorautakin tyhjillään niin oon kokenut hyvänä syödä rautalisää. Ja synnytyksessä voi menettää paljonkin verta (mulla esim. viimeksi 900ml) joten senkin puolesta ois hyvä, ettei oo varastot ihan tyhjinä loppuraskaudesta.

Nyt on pakko lisätä oirelistaan jäätävä alaselkäkipu. Oon kävellyt tänään kyllä paljon normaalia enemmän, mutta kipu alkoi tuntua jo puolilta päivin. Voiko tämä nyt olla jo näitä löystymisestä aiheutuvia kipuja? :sad001

2015 raskaudessa ei mitään ja nyt ihan kaikki mahdollinen selkäkipu, repivä kipu vatsassa, yöpissailut, hillitön väsymys, pahaolo joka helpottaa päivällä hetkeksi

Täällä myös alkanut selkäkivut, tarkennettuna iskiaskivut. Toki syynä varmaan etätyöskentely koronan vuoksi ja ei niin ergonomiset työolosuhteet.
Kultakutrin kommenttiin on helppo samaistua! Edellinen raskaus oli hieman yli puolen välin oireeton ja helppo. Ainut kunnon oire oli unettomuus, mutta silti virtaa riitti 24/7.
Nyt on pahoinvoinnit hieman jo helpottanut, mutta syöminen edelleen hankalaa. Lisäksi kauhea väsy, kauhea akne, kauhean arat rinnat kokoajan sekä turvotus ja pöhötys. Niin ja pääkipuilua sekä alavatsan pistoksia. Mitähän vielä.. :arghh:

Ihan kuin neuvolan täti olisi puhunut jostain verenvuodosta.. Ettei tule niitä vuotoja niin ei vielä rautavalmisteita :scratch Sattaa myös olla, että muistan omiani. Pitää selvittää asia. Hemoglobiini oli 114 eli alhainen, mutta ei nyt ihan mahdoton vielä.Minulla on aiemminkin ollut raudanpuutosta, joten sinänsä ei tullut yllätyksenä. Obsidania on vatsa kestänyt, joten toivottavasti voidaan sillä mennä.

Syön kasvisruokapainotteisesti, mutta lihapullat ym. houkuttivat suuresti ihan alkuraskaudessa. Ehkä se keho tiesi mitä se tarvitsee..

Hassua kyllä miten tuli tuollainen ohjeistus, kun muualtakin olen nyt lukenut, että rautaa voisi kyllä ottaa.

Ihan kuin neuvolan täti olisi puhunut jostain verenvuodosta.. Ettei tule niitä vuotoja niin ei vielä rautavalmisteita :scratch Sattaa myös olla, että muistan omiani. Pitää selvittää asia. Hemoglobiini oli 114 eli alhainen, mutta ei nyt ihan mahdoton vielä.Minulla on aiemminkin ollut raudanpuutosta, joten sinänsä ei tullut yllätyksenä. Obsidania on vatsa kestänyt, joten toivottavasti voidaan sillä mennä.

Syön kasvisruokapainotteisesti, mutta lihapullat ym. houkuttivat suuresti ihan alkuraskaudessa. Ehkä se keho tiesi mitä se tarvitsee..

Hassua kyllä miten tuli tuollainen ohjeistus, kun muualtakin olen nyt lukenut, että rautaa voisi kyllä ottaa.

Neuvolassa saatetaan ohjeistaa puutaheinää. Kaikki eivät ole päivittäneet tietojaan ajan tasalle. Mä luottaisin ennemmin vaikka tuohon HUSin sivuun teratologiseen tietopalveluun :)

• Tykkään
Reaktiot: dea
Täällä oireet vähän helpottaneet. Ei enää ällötä niin paljon (lievää se oli muutenkin monen muun kokemuksiin verrattuna..) ja turvotus vähentynyt onneksi. Unirytmi kääntynyt kyllä ihan päälaelleen, kun yleensä olen valvonut pitkään ja herännyt joskus kahdeksalta. Nyt uni tulee jo hyvissä ajoin ja aamuyön tunnit ovat todella huonoa unta.
Neuvolassa otettiin hemoglobiini ja se on alhainen. Tuntuu olossakin väsymyksenä. Rautaa ei kuulemma saa kuitenkaan ottaa ennen viikkoa 12. Lisäksi verenpaineet lähti taas nousuun. Lääkitys minulla on ollutkin vuosia, mutta alkuraskaus painoi paineet niin alas, että selvisin ilman lääkkeitä. Nyt joutunee niitä taas syömään. Ja raskauden aikana turvallisia verenpainelääkkeitä ei sitten ihan liikaa olekaan :sour:
Näin mullekin sanottiin edellisessä raskaudessa että ekalla kolmanneksella ei saisi rautalisää ottaa. Rv12 jälkeen sit saa.

Näin mullekin sanottiin edellisessä raskaudessa että ekalla kolmanneksella ei saisi rautalisää ottaa. Rv12 jälkeen sit saa.

Eli ilmeisesti tässä jokin pointti on.. no kohta on kyllä se 12vk täynnäkin, että varmaan voin siihen odotella ellei olo nyt kovasti muutu, mutta on kyllä aika vaihtelevia ohjeistuksia.

Kaverini kyllä juuri sanoi, että ne voi siellä neuvolassa puhua ihan puuta heinääkin :bored:

Mulla usein heittää pää kunnon karusellille. Osaako kukaan sanoa voisko pahoinvointirannekkeesta olla hyötyä? Onko kokemuksia?

Eli ilmeisesti tässä jokin pointti on.. no kohta on kyllä se 12vk täynnäkin, että varmaan voin siihen odotella ellei olo nyt kovasti muutu, mutta on kyllä aika vaihtelevia ohjeistuksia.

Kaverini kyllä juuri sanoi, että ne voi siellä neuvolassa puhua ihan puuta heinääkin :bored:
Jos tää on joku suht uusi suositus?? Esikoisen odotusaikana ei tästä edes puhuttu v-15-16. Harmi että on niin epäselvä asia tämäkin, että ei sitten tiedä onko ok vai ei syödä... :shifty:

Mä oon kyllä syönyt koko ajan rautaa. Mulla mitattiin just ennen raskautta ferritiinit, jotka oli lähes tyhjät. Ei oo varaa tippua enää yhtään. :nailbiting: Ei oo mullekaan kukaan sanonut ettei sais syödä.

Väsymys on mahdotonta. Voisin nukkua lähes koko ajan. Jännittää jo valmiiksi palata taas lomalta töihin ja kuinka tämän väsymyksen kanssa jaksaa.

Onneksi ruoka on alkanut maistua nyt paremmin alun takkuilun ja pahoinvoinnin jälkeen.

Jos tää on joku suht uusi suositus?? Esikoisen odotusaikana ei tästä edes puhuttu v-15-16. Harmi että on niin epäselvä asia tämäkin, että ei sitten tiedä onko ok vai ei syödä... :shifty:

Mä kyllä edelleen peräänkuulutan tota teratologista tietopalvelua! Jos siellä sanotaan, että saa niin uskon et se on viimeisin tieto. Itse soittelin sinne useampaan otteeseen viime raskaudessa mm. allergialääkkeistä ja nyt tässä raskaudessa lihasrelaksanteista. Luin vielä niiden sivuilta että siellä on töissä täyspäiväinen erikoislääkäri ja erikoiskoulutetut kätilö ja farmaseutti. Ja palvelu on ihan valtakunnallinen vaikka fyysisesti HUSissa toimiikin.

”Oletpa äiti, isä tai terveydenhuollon ammattilainen, voit soittaa palveluumme ja saada ajan tasalla olevaa, luotettavaa tietoa lääkkeiden ja muiden ulkoisten tekijöiden mahdollisista vaikutuksista raskauteen, sikiöön ja imeväiseen.”

Mä kyllä edelleen peräänkuulutan tota teratologista tietopalvelua! Jos siellä sanotaan, että saa niin uskon et se on viimeisin tieto. Itse soittelin sinne useampaan otteeseen viime raskaudessa mm. allergialääkkeistä ja nyt tässä raskaudessa lihasrelaksanteista. Luin vielä niiden sivuilta että siellä on töissä täyspäiväinen erikoislääkäri ja erikoiskoulutetut kätilö ja farmaseutti. Ja palvelu on ihan valtakunnallinen vaikka fyysisesti HUSissa toimiikin.

”Oletpa äiti, isä tai terveydenhuollon ammattilainen, voit soittaa palveluumme ja saada ajan tasalla olevaa, luotettavaa tietoa lääkkeiden ja muiden ulkoisten tekijöiden mahdollisista vaikutuksista raskauteen, sikiöön ja imeväiseen.”
Niinpä, tuolta varmasti saa viimeisimmän tiedon!

Oli niin tai näin niin luulen, että ei tuo raudan syönti nyt kovin pahasta voi olla etenkin, jos ollaan jo siellä todella alhaisilla tasoilla. Teratologista tietopalvelua mullekin mainostettiin neuvolassa (juuri saman tädin toimesta, joka kielsi raudan :grin) enkä kyllä epäile sen ohjeistuksia.

Tänään lähes kaikki oireet hävinny... :bored: Ylihuomenna ultra... toivottavasti kaikki edelleen hyvin :shy:

Tänään lähes kaikki oireet hävinny... :bored: Ylihuomenna ultra... toivottavasti kaikki edelleen hyvin :shy:

Mullakin eilen oli tosi oireetonta. Tänään taas etonut enemmän ja mietin, miksi noista oireettomammista päivistä ei vain voisi nauttia :rolleyes:

Takaisin