Oireet

Mulla ei auttanut magnesium levottomiin, monilla muilla tuntuu auttavan. Mä huomaan et heti kun hemoglobiini on huono, niin heti tulee levottomat jalat. Mä joudun monesti sitomaan jalat, esim ideaaliside kireelle. Mulla tulee vielä pulssi tonne jalkapohjiin, maailman ärsyttävin asia.

Miten sidot jalat? Nilkoista ja jalkapöydistä... Tuli mielikuva missä jalat on sidottu yhteen että ei pääse potkimaan ja liikuttelemaan :cool14 :laughing002 hemoglobiini oli viime neuvolakerralla ihan ok.
Päivisinkin jalat on polvista alaspäin jotenkin tosi hullunkuriset.

Hiki valuu myös täällä, nenänalunen välillä täynnä piskoja sekä tissivako valuu ja alushousut liimautuu kiinni. Yleensä en pahemmin hikoile. Toivotaan että hikoilut, levottomat jalat sun muut oireet katoaa synnytyksen myötä.

Eilen muuten sai ensimmäisen kerran sanoa kun kysyttiin että koskas sulla nyt olikaan laskettu aika niin että ensi kuussa :hello2 kuullostaa paljon lyhyemmältä ajalta kuin että olisi vastannut 30:nes syyskuuta. Kyselijä sitten tuumas että niin vielä kaksi kuukautta.. Ei vaan ensi kuussa :smiley-bounce013 Oli se sitten lopussa, alussa tai keskellä mutta ensi kuussa..

Juu tissihiki ja liima-alushousut. :/ talkkia yrittänyt lisäillä joka taipeeseen kun suihkussa käyn pari kertaa päivässä anyway. Yöllä tukka märkä lakanoit myöten tuulettimesta huolimatta..

Emppulin hikoilu kuulostaa kyllä jo hermeettiseltä. Paljon tarviit tankkausta ja suihkuviilennystä ym. Turvotusta kannattaa kyllä seurata. Jalkojen ylös nostelua ja kylmä vesi paljussa liottelua. Toivottavasti olo helpottuu ensiviikon myötä!

Nyt kun aloin miettiä tuota hikoilua niin hikosin kyl esikoisestakin paljon ja se syntyi helmikuussa 2016. Sillon oli kovat pakkaset (tammi-helmikuussa yli 20 astetta) ja minä painatin ilman pipoo takki auki(oli suht ohut äitiystoppis)ja olin ihan hikimärkä sillonkin. Nyt on kuiteskin se 50 astetta enempi lämpöö joten ei kai se kumma oo, jos hikoo :grin ja myös imetysaikana oli kamala hormoonihiki ekat pari kuukautta. Olin itseasiassa ihan unohtanut koko imetyshien. Ja se muuten haisee :oops: ihan erilaiselta kuin tämä kesähiki :grin:p välillä kävi sääliks vauvaa kun joutu tissiä syömään siinä tissihien hajussa, vaikka yritti suihkussa käydä usein ja pyyhkiä kosteuspyyhkeillä tms. Mainittakoon vielä, että normaalisti siis palelen aina(no, ehkä en näillä keleillä palelis, vaikken raskaana oliskaan, mutta talvella siis aina. Sisällä ja ulkona, ihan sama mitä on päällä).

Täälläkin hikoillaan ku pieni (tai ei niin kovin pieni) sika:joyful: normaalisti en myöskään hikoile, ku urheillessa. Ja silloinkin vähän nenänpäästä. Nyt soijaa pukkaa kyl niin et välillä hävettää kulkea missää.

Kyl tääl ainaki hiki valuu ohimoilla vaikka vain istun. Eilen kun tein suursiivoa, niin just toppi rullal tissien alle imemään hien pois. Hikipantakin olis ollut kova sana. Vessan jälkee on kiva koittaa repii alkkareita päälle kun nihkeenahkee märkä.Meillä on tosi kostee huoneilma ja lämmintä +28-30.

Unelma 86, siis laitan yhen siteen yhteen jalkaan, nilkan ympäri ja pohjan alta ja kireeksi. :grin

Se väsymys. Toissapäiväinen viiden tunnin hoploppailu ei tuntunut silloin missään mutta väsymys iski viiveellä, tänään ei pysy edes kirja kädessä, saati että jaksaisi leikkiä lapsen kanssa Oktonautteja (uusin villitys...). Jalat on myös aika ällöttävän turvonneet nilkasta alaspäin pääosin, mies oli jo huolissaan mutta muita oireita ei vaikuta olevan. Ei tässä hätää ole mutta helteiden soisi jo hellittävän. Paitsi niin, vessa kutsuu puolen tunnin välein kun pissattaa, siellä aletaan olla lähtökuopissa niin sanotusti.

Miten te jo lapsia omaavat äidit leikitte lasten kanssa? Mä olen ihan älyttömän huono leikkimään ja olen ehdottomasti enemmän lukija- ja askartelijaäiti. Luen lapselle mielelläni ja puuhaillaan paljon käsitöitä. Sitten kun pitäisi ottaa auto käteen ja leikkiä, niin se tuntuu vaikealta (ja anteeksi huono äitiyteni, todella tylsältä). Toki leikin aina joskus, etenkin pihalla hiekkaleikkejä, mutta nuo pehmolelu- ja autoleikit ei vaan herätä.

Hyvä kysymys Imme. Ja itselle ainakin tulee riittämätön olo kun ei jaksa keksiä noilla samoilla leluilla ja palikoilla leikkejä päivästä toiseen.. Nyt on ollut niin kuumakin, etten puistossa pysty itse olemaan kun meidän lähipuistossa ei pääse lainkaan varjoon :eek: Joten pakko yrittää keksiä niitä sisäleikkejä.

Meidän poika siis 1v 8kk ja rakennetaan esim. duploilla, mä sitten yritän pitää leikin virikkeellisenä itselleni rakentamalla milloin mitäkin labyrinttiä tai autotallia :grin Briosta tehdään erilaisia junaratoja. Rubikin kuutiota näprään kun poika leikkii vieressä, on vielä niin nuori ettei aina kaipaa leikkiin kumppania vaan jonkun joka tekee jotain vieressä. Palapelejä on kiva tehdä yhdessä. Ja puhaltaa saippuakuplia. Välillä soitetaan pianoa ja lauletaan ja tanssitaan tai katsotaan kännykästä lastenlauluja. Mutta siis joo, en oo koskaan tunnistanut itsessäni tuntitolkulla leikkejä keksivää ja jaksavaa äitihahmoa, joten kahden viikon päästä alkava osa-aikatarha tulee kyllä aikamoisena helpotuksena. Varmaan molemmille :rolleyes:

Me rakennellaa mun poikien kanssa aika paljon kaikkea. Isomman kanssa pikku legoja ja sitten niillä mielikuvitus leikkejä nyt in on kaikki ryöstö ja pyssy leikit , sitten pienet sotilaat on kovassa huudossa tehdään linnotuksia ym. Ulkona pelaillaan paljon jalkapalloa ja kaikkea mihin liittyy pallot. Pienemmän pojan kanssa leikitään junaradalla rakennetaan ja sitten leikitään sillä . Isoja legoja rakennellaa myös paljon. Lentokone leikit on pienen mieleen ajellaan niillä yläilmoissa. Meillä on aika paljon liikkuvia leikkejä esimerkiksi tänään pojat isosta ikäerosta huolimatta leikki yli tunnin yhdessä kauppaan lähtö leikkiä pihalla oli kummallakin reput selässä ja aina lähti vähän matkan taakse kauppaa ja toi sitten miulle kaiken näköstä sieltä .

En yleensä pahemmin leiki. Yritän korvata leikkilaiskuuttani viemällä uimaan ja tapaamalla samanikäistä seuraa :grin
Mutta mulla on se onni että mulla on tällä hetkellä neljä ystävää kotiäitinä ja kaikki lapset melkeen samanikäisiä. Sit ku isi tulee töistä kotiin niin isi leikkii :grin

Ihanaa, kun jaksatte ja keksitte!! Onneksi meillä on kotona töiden jälkeen rakentelusta ja autoleikeistä innostuva isi, joka osaa tehdä fiksuja junaratoja ja dublolinnoituksia. Mun mielikuvitus on pakosti kuivahtanut opintojen ja työelämän myötä enkä yksinkertaisesti jaksaisi rakennella niitä umpisurkeita, yhteen suuntaan pyöriviä junaratoja (isin junarata kun vaihtaa suuntaa jne) :hilarious: ollaan onneksi askarreltu lapsen kanssa viikkoaikataulu, johon merkitään perhekerhot, retket, askartelut ja leipomiset, niin lapsi osaa odottaa muutakin kuin sitä leikkimistä.

Mä en just nyt jaksa/pysty leikkiä, yleensä riehutaan (sanan varsinaisessa merkityksessä) ulkona. Mut nyt siellä ollu niin pirun kuuma että ei vaan voi... muutenkin ollaan paljon ulkona liikkumassa tms!
Kun esikoinen oli ainokainen niin sillon rakennettiin legoja/luettiin/askarreltiin... nykyään noi leikkii keskenään ja mua ei juurikaan tarvita muuta kun ero tuomariksi;)
Mulla on jostain kumman syystä hirviä määrä kotitöitä että mulla menee niihin päivässä hyvä tovi... eli pääsääntöisesti lapset leikkii keskenään ja mä tussaan omiajuttuja;) tai sit mulle kannetaan leikki herkkuja/kahvia/teetä naaman eteen nautittavaksi:D

Mä niin kaipaisin ideoita että mitä leikkiä. Esikoinen on 1 v 8 kk ja sisällä päristellään autoilla, heitellään palloa, rakennetaan torneja ym duploilla ja palikoilla (jotka hän hajottaa), luetaan kirjoja, tehdään simppeliä palapeliä ja kyllä! katsotaan piirettyjä. Mulla tulee Sanabileet, Kaapo ja Pipsa possu korvista ulos, mutta pakko turvautua niihin että saa hetken tehdä jotain tai huokaista. Varsinkin nyt loppuraskaudesta. Pihalla käydään kävelyllä, rattailla lenkillä, puistossa, omalla pihalla rymyämässä ja tavallisesti myös perhekerhoissa ym. Mutta mitä muuta tuon ikäisen kanssa voi tehdä? Mä en osaa askarrella tai taiteilla yhtään mitään :D

Meillä kans nuorin tykkää piirtää ja muovailla ei tosin vielä kovin pitkiä aikoja. Vesilekit ulkona on mieleisiä ja nyt alkanu innostuu piilosta leikkii sisällä vaikka ei vielä oikee osaa olla piilossa hiljaa kuuluu aina hihittelyä mutta kovin nauttii siitä kun häntä etsitään. Isomman perässä menee kanssa paljon ja matkii kaikkea et ite pääsen myös aika helpolla kun on tuollainen viihdyttäjä ja leikittäjä kotona.

Aijoo, meillä myös piilonen yksi hittileikki! Voiko noita muovailuvahoja antaa kuinka nuorelle? Paketissa tais lukea jotain 3+ vuotta, mutta kaikissahan niissä lukee... meinasin vaan, että meillä kun eksyy suuhun maisteltavaksi kaikki kivistä koiranruokaan niin todennäköisesti sitäkin pitää vähän maistella.

Itse en antais muovailuvahaa ennenku suuhun tunkeminen on loppunut;) kaipa niitä on myrkyttömiäkin tai sit teet taikataikinaa... sitä nää ei ainakaan oo monesti syönyt :D liian suolasta:p

Muovailuvahoja on tosi hyviä myrkyttömiä olemassa :) Hyvin pientenkin (yksi vuotiaiden) kanssa töissä muovailtu ja oppivat pian ettei suuhun saa laittaa ja on mieluista tekemistä :)

Noihin taidejuttuihin sanoisin vinkkinä, että pitkälle pääsee jo paperilla ja liimalla sekä jollain, mitä liimailla esim paperisilppu, oikeastaan kaikki, mihin liima tarttuu. Ei tarvitse olla mitään esittävää/mallia, jos ne eivät tunnu omalta jutulta eikä itse niin pidä askartelusta, lapset saavat valtavasti irti jo mahdollisuudesta toteuttaa omaa luovuttaan :) Samoin maalaamisen kanssa, vesi-ja sormivärit (tai esim ruualla maalaamisella) auttavat jo pitkälle, jos maalaa pensselin ja sormien lisäksi vaihtelun halusta esim. pesusienen palalla, kammalla, pikkuautoilla, palloilla, topseilla, tekee leimasimia wc-paperirullasta jne.

Takaisin