Oireet..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Diku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaksamista oireiden kanssa, täällä alkaa n. 3viikon laattaamisen jälkeen helpottaa, ehkä hetkeksi :D paino on tipahtanut 6kg ja kerkesin käydä tipassakin.. mulle on auttanu semmoinen ku fluid balans-jauhe mitä saa apteekista, hoitaja meilahdessa suositteli sitä ja tuntuu että olo on kohentunut tosi paljon parissa päivässä.. siinä on elektrolyyttejä ja tärkeitä aineita jos vaan oksentaa kokoajan.. muutoin masu vähän pullottaa, nippailee ja närästää :)
Hei! Miten sulla on siis auttanut toi hoitajan suosittelema fluid balans-jauhe? Mulla myös paino pudonnut ja huonoa oloa ollut paljolti sekä oksentelua, niin mietin että mahtaisko auttaa muaki? :)

Auttaahan se ketä vaan toi fluidbalance. Siinä on tarvittavia suoloja ym ym jos on oksentelua paljon. Monesti lapsille juotan kun ovat oksennustaadissa

Minulta ei ensimmäisessä neuvolassa hbtä otettu ollenkaan, th sanoi että se otetaan sitten samalla verikokeissa kun testataan niitä seulontoja. Huomenna siis. Ei minulla ole hemoglobiinin kanssa ollut koskaan sen suurempia ongelmia, paitsi esikoisen synnytyksen jälkeen kun arvo sairaalasta kotiutuessa oli noin 70.... :eek:

Etomista ollut jo pari kuukautta ja ruokavalio kutistunut tosi kapeaksi, mutta ekan kerran oksensin vasta eilen (12+3). Nythän sen pitäis alkaa jo helpottaa..

Hei siis mitä ihmettä tää pahoinvointi nyt on!? Alkuun ei juuri mitään kummempia ja nyt, kun viikkoja just kohta 11 niin alkaa tää ällötys. Vihani ja ällötykseni kohteena on tällä hetkellä Kotipizza pahviloota, joka HAISEE.

Syön tasaisesti n.3 h välein, mutta ei auta. Käperryn vaan pöntön ympärille ja ajan mököttään. :D

Mulla hb neuvolassa mitattuna 117. Kuulemma aika rajoilla, mutta ei vielä käskenyt syömään rautalisää.
Mun pahoinvointi on alkanut helpottaa. Kaikki on ällöttänyt sieltä 4+ viikosta saakka. Jotain jos on yhtenä päivänä syönyt, niin toisena se ei varmasti kelpaa. Hajut ja mielikuvat ovat olleet etovia. Oksennellut en ole, mutta kakomista senkin edestä.
Onneksi enää viikko lomaan. Väsymys on tosi kova :)

Hb.n kuuluukin laskea vähän raskauden aikana, kun veren määrä lisääntyy, siksi sitä omatoimista rautalisaa ei suositella. Mulla oli 140 ekassa neuvolassa. Parempi on kun panostaa rautapitoisiin ruokiin (esim pinaatti ja persilja).
Mua alkoi Juhannuksen alla lihatiskillä (siis pakatut lihat) ällöttää se miltä ne näyttää. Sanoin miehelle et valitse sä, et mä en voi katsoa :D Viimepäivinä alkuiltapäivästä alkanut kevyt öllötys, mutta kotiin päästyä ulkoilu on auttanut. Aamupainotteisesti on ihan hirveä nälkä kokoajan, helpottaa vasta iltapäivällä. Väsymys on aika tasaista, kykenen toimimaan mutta jos käy makuulle niin nukahtaa kyllä ihan heti. Yöllä herään puoliltaöin, usein käyn pissalla ja onneksi uni jatkuu sitten normaalisti. Viikko vielä ekaan ultraan :)

Voihan hormonit! Pillitin työmatkalla täysiä kun radiosta tuli Despacito :hilarious: Onneksi kuljen omalla autolla :hilarious:

Mulla aina hemppa alhainen, joten neuvolassakin oli 109 pitäis rauta syödä.. tuo neste on vaa niin pahaa ettei meinaa upota millään. Sit on alkanut tulla valkosormisuutta.. kiva ku töissä vetää sormet ihan valkosiks.. :(

Uppoisko kapselit paremmin? Tai panosta rautaiseen ruokaan. Ja rauta vaatii imeytyäkseen C-vitamiinia, että sekin kannattaa ottaa huomioon.

Melkein kaikissa rautatableteissa on jo lisätty c-vitamiinia mukaan, juuri parantamaan raudan imeytymistä (obsidan, retafer, ferrodan). Jos tuntuu, ettei maha kestä rautatabletteja, kannattaa kokeilla maltofer- tai ferrodantabletteja. Nämä voi ottaa ruokailun yhteydessä, jolloin vatsaoireilu on vähäisempää :)

Onko muilla ollu nyt alavatsakipuja?
Mulla ei oo tähän asti ollu oikeastaan minkäänlaisia kipuja, mutta tänään rv 10+0 alko yhtäkkiä menkkamainen kipu joka säteili reisiin asti. Tätä kesti n. 1/2 h jonka jälkeen lievempänä tulee välillä pystyasennossa. Tuntuu että lepäily auttaa. Tietty heti pelkään ettei oo kaikki kunnossa kun ihan uudenlainen oire... :sad001

Mullakin on välillä menkkamaisia kipuja jos enemmän jotain touhuilen. Tänään 12+4 ja tätä kestänyt jo varmaan pari viikkoa.
En usko että on mitään vakavaa jos lepo auttaa. :)

Sain keliaakikkona altistuksen gluteenille tänään. Oireet olivat järkyttävät, yrjösin puolitoista tuntia pimeässä vessa, tuskanhiestä märkänä. En pystyny olee yhtään pystyasennossa, oli karmiva kokemus. Aiemminkin olen tietämättäni saanut gluteenia mutta reaktio ei oo koskaan ollut näin voimakas. Uskon että raskaus vaikutti oireiden voimakkuuteen ja kestoon. Vasta kolmen tunnin päästä pystyin nousemaan seisomaan. Esikoinenkin oli reppana ihan ihmeissään mitä äitille tapahtuu.. Onneksi taas elävien kirjoissa :)

Ehkä se ei tosiaan ole mitään vakavaa, mutta säikäytti kyllä. Olisiko vain kohdun kasvukipuja tms :)
Muistelen kyllä et ekassakin raskaudessa oli samantapaisia kipuja, mutta niitä oli suunnilleen plussasta asti. Tää raskaus ollu tän päiväiseen asti kivuton.

Miipa, täältä tulee sympatiat toiselta keliaakikolta! Tsemppiä! Toivottavasti on jo normaali olo :)

Mint ja Kalapuikko. Kipuja täälläkin. Pari päivää ollut selässä jomottavaa menkkamaista, joka säteilee jalkaan. Liikunta auttaa. Mahassa myös useammin viiltomaisia kipuja. Voi tätä mielikuvituksen määrää :(

Tänään sujuikin päivä ikävemmissä merkeissä. Oltiin juuri lähdössä juhlimaan syntymäpäiviäni ravintolaan kun alkoi tuntumaan siltä, että vuodan. Siirtyminen vessaan ja värjääntyihän se paperi punaiseksi. Hetken kuluttua tulikin sitten kunnon veriköntti :sad001

Hetken keskustelun jälkeen mies soitti päivystykseen jossa luvattiin ,että voin tulla paikan päälle. Lääkäri ultrasi sisäkautta vaikka kertoikin ettei välttämättä löydä mitään sillä ei ole gynekologi, eikä osaa välttämättä tehdä tätä oikein. Todella pikaisen tutkinnan jälkeen käski nousta eikä sanonut oikestaan mitään. Jotenkin sain itse kysyttyä näkyikö siellä mitään? Elävää tai kuollutta?
Ei osannut tähän oikein vastata vaan sanoi ettei tosiaankaan osaa välttämättä oikein katsoa. Varmaksi osasi sanoa vain ettei löytänyt sydänääniä. Lisäksi totesi että tälläinen verenvuoto tarkoittaa usein keskenmenoa:sad010

Laittoi lähetteen naistentautien poliklinikalle/gynekologille jonne saan mennä (vasta) maanantaina tarkempiin tutkimuksiin.

Onko tässä peli jo menetetty vai vieläkö on toivoa? Eilen tosiaan totesin miehelle että pelottaa kun ei tunnu enää yhtään raskaana olevalta, viimeisetkin oireet on kadonneet.

Onpa tosiaan mukava syntymäpäivä. Itkiessä mennyt koko ilta :crybaby2

Takaisin