Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja womn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tiputteluvuoto jatkuu.. Ruskeaa edelleen, eilen yksi pieni hyytymä mut se oli kyllä tosi pieni. Ei todellakaan koko ajan, vaan noin kerran päivässä hyvin vähän, alle teelusikallinen. Kipuja ei ole.

Neuvolassa rauhoitteli kovasti. Sanoi, että ei olisi huolissaan vielä - tässä vaiheessa. Käski ottamaan rauhallisesti.
Samoin oireiden katoamista ei pitänyt huolestuttavana. Ilmeisesti ne tulee ja menee. Totta sinänsä, että nyt olen taas aivan umpiväsynyt ja pahoinvointikin "ilokseni" palasi.

Varovaisin mielin torstain varhaisultraan. Siellähän se selviää kuitenkin.
Mietin tuossa juuri, että aina kun tätä vuotoa on tullut, olen ollut liikkeellä. En mitenkään kauhean paljon, mutta esim. kävellyt pari kilometriä tai juossut (neuvolasta myöhässä! :D) autolle, tai ihan vaan säntäillyt työpäivän ajan. Kun lepäilen tai nukun, vuotoa ei tule. Sattumaa? En tiedä, mutta passuutan miestä nyt tavallistakin enemmän tällä verukkeella.

Muok: ja nyt siis 7+1

Mulla on kans tommoisia repäisykipuja ja juurikin oikealla puolella vatsaa. Tuntuu välillä makoillessa asentoa vaihtaessa ja ylös noustessa. Aika voimakkaita kipuja mutta kestävät vaan ihan hetken.

Mullakin oikealla puolella ajoittain tykyttävää, repivää kipua. Syy löytyi varhaisultrassa: siltä puolelta olin raskautuessa ovuloinut ja ultrassa näkyi ilmeisesti (keltarauhas?)rakkula. Kätilö selitti, että kohtu kasvaessaan painaa tota rakkulaa ja siitä aiheutuu tuo harmiton kipuilu. Eli tämmöinenkin selitys voi taustalta löytyä :)

Väsymys seku kasvaa...eilen sohvalle nukahtelua/torkkumista koko ilta eikä jaksa oikein mitään tehdä :sad001 Niin ja huomasin, että korviin on alkanut tulla vaikkua ja hiukset rasvoittuu hitaammin :nailbiting:

No mulla on alkan tulla sitä unettomuutta :/ valvon sinne 1 asti yöllä ja kyl mie sit nukun sinne 11 asti näin vapaapäivän, mut tänää heräsin 7 aikaa enkä saanu unta millää :/ ja mie taas huomannu et hiukset rasvottuu paaaaljo pahemmin ja hiukset lähtee.. Miten nii raskaana olles on hehkeimmillää, ei oo kyl yhtää sellanen fiilis :D
Huomen alkais jo 9+0 :)

Siis mitä tälle väsymykselle voi tehdä? Tosi kivaa töissä kun työ on vielä näyttöpäätetyötä eli koko päivä koneella, nytkin tuntuu että uni vaan tulee väkisin. Kahvikaan ei enää maistu niin tää on toivotonta.. Säpsähtelee hereille kun joku kulkee ohi :eek: avokonttorin ihanuutta kun ei voi ees rauhassa nukkua!! ;)

Siis mitä tälle väsymykselle voi tehdä? Tosi kivaa töissä kun työ on vielä näyttöpäätetyötä eli koko päivä koneella, nytkin tuntuu että uni vaan tulee väkisin. Kahvikaan ei enää maistu niin tää on toivotonta.. Säpsähtelee hereille kun joku kulkee ohi :eek: avokonttorin ihanuutta kun ei voi ees rauhassa nukkua!! ;)

Ootko millä viikoilla? :D

Okeii :) no mul vast eka raskaus ja noil viikoil oli mullaki ihan kauhee väsymys ja nyt sit kääntyn siihen ettei väsytä :D

Tiputteluvuoto jatkuu.. Ruskeaa edelleen, eilen yksi pieni hyytymä mut se oli kyllä tosi pieni. Ei todellakaan koko ajan, vaan noin kerran päivässä hyvin vähän, alle teelusikallinen. Kipuja ei ole.

Neuvolassa rauhoitteli kovasti. Sanoi, että ei olisi huolissaan vielä - tässä vaiheessa. Käski ottamaan rauhallisesti.
Samoin oireiden katoamista ei pitänyt huolestuttavana. Ilmeisesti ne tulee ja menee. Totta sinänsä, että nyt olen taas aivan umpiväsynyt ja pahoinvointikin "ilokseni" palasi.

Muok: ja nyt siis 7+1

Nokkonen, mulla todettiin varhaisultrassa polyyppi kohdun suussa ja gynekologi kertoi että saattaa alkaa spontaanisti vuotamaan nyt kun kohtuun tulee enemmän verta raskauden myötä. Sanoi että varsinkin seksin tai urheilemisen jälkeen voi vuotaa. Nyt kun sullakin on tullut vuotoa niinä päivinä kun olet ollut liikkeessä niin ehkä sekin voisi selittää? Tsemppiä torstaihin ja yritä täyttää mielesi muilla kuin peloilla :Heartblue

Päivittelen tänne taas omaa oirelistaa koska olotila muuttuu viikosta viikkoon :) Nyt tosissaan joka aamu n. 1h aamiaisen jälkkeen puhun hetken norjaa ja aamu siitä alkaakin. Tuon hetken jälkeen on ruokahalu palannut ja aamun toinen aamiainen maistuu.

Syön 1-2h välein ja pyrin ulkoilemaan päivittäin. Huomaan että tätä kun on tehnyt jo reilun viikon niin huono olo on pysynyt paljon enemmän poissa. Aikaisemmin oli iltaisin huonoa oloa mutta se oli sen takia ettei ollut syönyt! Ja kuten liikunta ketjuunkin kirjoitin, mun päivän paras olo on silloin kun käppäilen hitaasti ulkona :)

Ruoka maistuu taas ja syön mielelläni ihan kunnon ruokaa - jopa niitäkin ruokia mitä alkuraskauden aikaan ei voinut kuvitellakaan syövänsä maistuvat jälleen. Yritän juoda 2+ litraa päivässä, se on mulle haastavinta. Yöllä välillä herää hirmuiseen janoon ja pissahätään samaan aikaan :wacky: nukun n. 10h yössä, päiväuniin ei ole ollut tarvetta.

Huomaan että hiuksia lähtee vähemmän kuin aikaisemmin ja rasvoittuminen on hidastunut. Näppylöitä on naama täysi alkuraskaudesta vielä mutta niitäkin tulee nyt vähemmän. Uusi oire on käsien puutuminen öisin, ei kiva!

Sain kuuneltua maanantaina sydänäänet kotona dopplerilla ja tuntui kuin isoin stressi olisi sen myötä poistunut minusta. Esim tiistai oli todella hyvä päivä, aamuyrjön jälkeen oli energiaa koko päivän vaikka mihin! Että aikaisempi huono olo saattoi olla sidoksissa omaan epävarmuuteeni raskauden etenemisestä....voiko huonoa oloa lisätä huono mielentila? Ehkä...

Nyt 10+1

Heissan! Mä nyt alan tänne pikkuhiljaa kirjottelemaan kun raskaus edennyt ja en enää pysty olemaan saamatta vertaistukea.. :grin Oon kyllä aktiivisesti lukenut teidän muiden oireista ja muusta.

Onko kellään ollut lämpöilyä myöhemmin kuin ihan alussa? Mulla neuvolan mukaan tänään 8+2. Mittasin lämmön kun naama hehkui niin paljon. 37.1 näyttää, eli mulle se tarkoittaa pientä lämpöä. Mulla siis oli marraskuussa km ja kun en millään muista oliko mulla sen km:n aikoihin lämpöä. Silloin toki vuosin myös. Nyt ei vuotoja. Tod. näk. tämä lämpöily on täysin normaalia, mut aattelin kysästä teiltä muiltakin, että onko ollut oireena?

Mulla oli joulun aikoihin yhteensä kaksi viikkoa huono olo joka päivä aina johonkin aikaan. Varsinkin jos ei ollut syönyt vähään aikaan mitään. En oo kuitenkaan kertaakaan joutunut oksentamaan. Tissit myös aivan älyttömän kipeät ja turvonneet. Nyt huono olo on poissa ja rinnatkaan ei arista niin paljoa. Neuvolassa eilen sanoi, että täysin normaalia että oireet vaihtelee. Vessassa ravaan edelleen yhtenään ja hajuaisti on terävä. Huomenna varhaisultra kunnallisella, niin sittenpä selviää mikä on meininki. :)

Rv 8+2

Mulla ollu tänään ihan järkyttävän huono olo. Jalkeilla en pysty olla ollenkaan, jalat tärisee ja heikottaa. Oon vaan kärvistellyt vaakatasossa ja yrittänyt vähän väliä väkisin syödä jotain. Mitään ei kylläkään tee mieli. Oksentanut en oo, mutta koko ajan tuntuu että ykä tulossa minä hetkenä hyvänsä. Onneksi vielä muutama päivä lomaa ja ei muuta kuin herran haltuun sitten maanantain työpäivä.

Muokattu viimeksi:
Mulla on myös ollut pahoinvointia pari viikkoa nyt. Joka päivä tulee oksennettua monta kertaa, ja olo paranee siedettäväksi ehkä kahdeksi tunniksi päivässä. Selkeesti nälkä pahentaa oloa, mutta kun ei pysty kuitenkaan syömään tarpeeksi usein.. Ja hedelmät ei kovinkaan pitkään nälkää pidä! :( Tuntuu myös että tää väsymys ei ainakaan helpota oloa.

Vinkkejä välipaloiksi kesken päivän? Voisi auttaa täällä ihmisiä?

- valmiiksi lohkotut omenat
- pikku porkkanat ja dippi/hummus yms
- suolakeksit ja juustosiivut
- välipalapatukat
- 2 dl mehut
- valmiiksi tehty leipä
- proteiini shake ( herajauhe + kaakao + vesi)

Onko muilla ideoita pikkunaposteluun joka auttaisi pitämään verensokerin tasaisena ja on helppo kuljettaa mukana? Täällä niin moni kärsii :sad001

Vauvojen hedelmäsoseet! Erityisesti ne jotka on pussissa niin ei tarvi edes lusikkaa vaan voi hörppiä ne suoraan siitä pillistä :) Säilyvät huoneenlämmössä mutta parhaita tietty kylminä.
Elovenan kaurajuomat, esim kaurasuklaa:hungry:
Välipala patukoista hulasnackin patukat on hyviä! Luonnolliset raaka-aineet.
Maisku-rahkapatukat myös vois toimia...
Nuudelit...jos on vedenkeitto mahdollisuus eikä niin kiire.
Klementiinit (helppo kuljettaa ja raikkaus auttaa huonoon oloon)
Pienet mehukeitto purkit
Noi jo mainitut kirsikkatomaatit ois hyviä!

Mä kaipasin kyllä viime raskaudessa suolaisia välipaloja eniten... Kunnon leipä vaan oli paras! Nyt kun oon kotona niin ei niin äklötysoloja ehdi tullakaan kun on jääkaappi lähellä.
Valmis paistopisteeltä ostettu karjalanpiirakka on muuten hyvä kanssa!!!! Ei vaadi täytteitä ja säilyy jonkin aikaa.
Ja eikös jotain täytettyjä näkkäreitäkin myydä? Mutta varmaan joku tuorejuusto sisällä?

Onko kellään tullut oireena hengästyminen? Mulla on nyt viikossa pahentunut. Teen ihan samoja juttuja mutta pienestä hengästynyt ja sydän jyskyttää. Ihan kun ois rapakunnossa vaikka kuitenkaan aiemmin en ole moisista hengästynyt.. Töissä täytyy kanssa huilata useammin kun tuntuu että läkähtyy . Rv 8+5

Takaisin