Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meikäläinenhän sit kans sai mittarin kotiin.. ekassa neuvolassa alapaine ollut 77 ja tänään oli 97.. neuvolantäti sanoi, ettei sais siitä ekasta kerrasta nousta yli viittätoista pykälää, joten nyt siis tarkkaillaan.

Painoakin tullut yli kilo viikkoon ja kaiken hyvän lisäksi oli leukosyytit koholla, joten labraan joudun siitäkin. Täähän on mennytkin liian hyvin tähän mennessä..

Herkästi käski soittaa synnärille, jos nousee alapaineet yli sadan ja jos näkyy virtsassa proteiinia tai on päänsärkyä, turvotusta tai ylävatsakipuja - niitä testitikkuja sain myös himaan. Ja viikon päästä pitääkin mennä kontrolliin.. :shifty:
 
Itselläni viime raskaudessa aloitettiin albetol lääkitys verenpaineen nousun takia, koko ajan loppuraskautta kohden nostettiin annostusta. Itselläni oli lievä raskausmyrkytys ja siksi synnytys käynnistettiin rv 39+6. Se verenpaineen nousu ei itselläni aiheuttanut mitään tuntemuksia, joten hyvä olla mittari kotona!
 
IQ siis 15 yksikköä yli sen mitä on ennen raskautta tai raskauden alussa ollu. Mulla oli eka merkintä 75, sen jälkeen on ollu melkein koko raskauden n. 50 ja nyt on taas 75 eli ei vielä hätää vaan jos menee yli 90 niin sitten.

Ilyana hui seurailehan nyt tarkkaan.
 
Miten raskausmyrkytystä hoidetaan? Saatan nyt vähän liioitella mutta sain mitattua tuossa verenpaineen niin korkeimmillaan oli sen 132/90. Parin mittauksen päästä vähän putosi molemmat arvot. Normaalisti neuvolassa ollut ehkä 117/82? Korkeimmillaan. Tietty mä tässä jo raskausmyrkytystä mietin kun on ilmaantunut tuota turvotusta ja pari kertaa näkyi niitä valopisteitä.
 
Miten raskausmyrkytystä hoidetaan? Saatan nyt vähän liioitella mutta sain mitattua tuossa verenpaineen niin korkeimmillaan oli sen 132/90. Parin mittauksen päästä vähän putosi molemmat arvot. Normaalisti neuvolassa ollut ehkä 117/82? Korkeimmillaan. Tietty mä tässä jo raskausmyrkytystä mietin kun on ilmaantunut tuota turvotusta ja pari kertaa näkyi niitä valopisteitä.

Levolla ja välttelemällä verenpainetta nostavia asioita. Jos paineet nousee kovin korkealle, niitä voidaan lääkitä ja oikein pahassa myrkytyksessä ainakin käynnistetään synnytys aijemmin. Eli nyt vaan lepoa ja mahdollisimman vähän suolaa! Kannattaa kysellä neuvolasta noista lukemista! Toki paineiden nousu loppua kohden kuuluu myös asiaan.
 
Ja kannattaa varpahat kattoo niitä alimpia lukemia mitä saat, turhaa huolehtia jos yhden tai kaksi korkeampaa lukemaa tulee jos samalla kertaa myös pienempiä lukemia. Se on helppo panikoida itelleen korkea verenpaine, tai joku pieni asennon vaihto mittauksen yhteydessä voi aiheuttaa hetkeksi korkeammat lukemat. Siksi neuvotaan ottamaan useampi mittaus jos näyttää liian korkealta :)
 
Huh hyvä :) saan soitettua keskiviikkona neuvolaan kilppariasioista niin samalla kysyn verenpaineista :) ens viikon tiistaina on neuvolalääkäri mutta tosiaan vasta viikon päästä.
 
Mäkin mittasin nyt iltasella molemmista käsistä kahteen kertaan ja sain alapaineeksi 83-85 eli aivan hyvät lukemat.

Helposti sitä vaan tosiaan kehittää kaiken maailman kremppoja mielessään, kun alkaa panikoimaan - mutta ehkä se lepo tosiaan on ihan hyväksi. Ja lakut/salmiakit taitaa jäädä jatkossa kaupan hyllylle..

Mutta ne leukosyytit tosiaan pitää käydä vielä tsekkaamassa, kun mulla on kerran aikaisemmin ollut oireeton virtsatulehdus, joka muuttui munuaisaltaan tulehdukseksi enkä välittäis enää sellaista toista kertaa sairastaa..

Sattumalta tosiaan huomasin kohonneet leu-arvot, kun neuvolassa oli vaan niitä useamman krempan paljastavia tikkuja normaalien glu+pro-tikkujen sijasta - ja tässähän on nyt kans se hyvä puoli, että kun meen sen pissanäytteen labraan kuitenkin antamaan, niin saavat samalla katsoa kunnolla myös ne proteiinit.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä olis huomenna neuvola käynti. Nyt on ollut viikon verran enemmän virtaa ja jaksanut innostua kaikesta , mutta välillä kyllä kova paine tuolla alapäässä ja kovia sukkapuikko kipuja + nivus kipuja olis aika paljon .. Tuntuu välillä et koko nivuset repeää ja ihan siltä että kohta puhkeaa alapää tai tulee ainakin pissa housuun.

Mulla ne verenpaineet nousi sillon viikko, vähän reilu sit kolmena päivänä putkeen sinne 160/90 pulssi 110 , mut nyt ne tasoittunut .. Ei nyt niin alas mitä oli mutta 120/80 pulssi 80.

Harkka suppareita tulee rasituksessa , mutta nyt niitä selkeitä supistus tunteita , ei ole tullut.. Mutta noi vihlonnat on kamalia. Yöt on sujunut nyt paljon paremmin ja hikoilu ym helpottanut.

Lakritsi 33+ 4
 
Vauva on tänään puskenut päällään tuonne alas varmaan jonnekin hermoon,koska kamalia juilintoja tuntuu sisäreisissä asti ja tuntuu,että jalat lähtee alta kun juilasee. Jännitti aamulla vähän kun lapset vein kerhoon n.2km päähän,että pääsenköhän ehjänä kotiin saakka,mutta hissukseen kun meni niin rauhoittui se vauvakin hetkeksi. Nyt taas kauhee puskeminen menossa 38+1
 
Huhhei. Tänää on supistellu(ainaki luulisin nii) aivan hirveesti.. alapää on iha tulessa,alavatsaa juilii välillä ja harkkasupistuksetki tuntuu vähä ikävemmiltä ku aiemmi.. kaupassa käynti oli ihan KAMALAA! ja sit vielä ku masussa on muutaman päivän asustanu ikiliikkuja ni koko aja on hirveen tuskanen olo.. näinköhä tuo vauveli kaivelee itellee ulostuloaukkoo...ei nyt iha vielä.kyl tarviis...

Nempsu 35+5
 
Kävin tänään jäsenkorjaajalla noiden käsien puutumisen ja kipeytymisen vuoksi. Pientä kipua on vielä peukalon juuressa, mutta käsi ei ole enää puutunut vaikka olen sitä pitänyt pystyasennossakin välillä. Jäsenkorjaajan mukaan juurikin tuon pahemman käden ranne oli todella jumissa ja joutuikin sitä pyörittelemään aika ahkerasti. Ensi yönä on totuuden hetki että saanko nukkua käsiltäni rauhassa. :)
 
Mä nyt laitan tänne oireisiin mutta mites, onko muita joiden maha on aivan totaalisen revennyt?! On vähän hämärää niin en saa kunnollista kuvaa (no säästyypähän teidän silmät) mutta tänään katsoin mahaani peilistä ja JÄRKYTYIN. En oo koskaan nähnyt mitään tällaista, mun vatsa on kylkiä myöten täynnä arpia. Ja mites toi napa?! :D

f7f51ed2d244e2e91a157cb96c96e86a
 
Mä nyt laitan tänne oireisiin mutta mites, onko muita joiden maha on aivan totaalisen revennyt?! On vähän hämärää niin en saa kunnollista kuvaa (no säästyypähän teidän silmät) mutta tänään katsoin mahaani peilistä ja JÄRKYTYIN. En oo koskaan nähnyt mitään tällaista, mun vatsa on kylkiä myöten täynnä arpia. Ja mites toi napa?! :D

f7f51ed2d244e2e91a157cb96c96e86a
On mullakin.napa ei oo pullahtanut,mutta mulla oli alunperinkn tosi syvä napa ja nyt on enää pieni kuoppa. Mut mä en jotenkin yhtään stressaa arvista.Oon varmaan outo,kun ne ei haittaa :D
 
Minä taas olen suuresti ihmetellyt, kun en ole saanut mahaan vielä yhtään raskausarpea. Minulla kuitenkin jo teininä arpeutu rinnat kasvaessaan ja arpia on myös reisissä ja lantiolla aiemman lihomisen seurauksesta. Olin siis käytännössä valmistautunut siihen, että kun kerran ennenkin on niin helposti arpeutunut niin varmasti arpeutuu mahakin, niin olenkin ollut todella hämmästynyt kun niitä ei olekaan ilmaantunut, vaikka maha on kovinkin pinkeällä :)
 
Mulla on toistaseks tullu arpia kaikkialle muualle paitsi mahaan :D ootan innolla et mahan iho repsahtaa kanssa... Pohkeet, reidet, kyljet ja tissit jo ihan täynnä :S
 
Oho, Varpahat! Onko tuo tehnyt kipeää? Mulle ei tullut ekasta eikä tästä toisestakaan raskaudesta yhtään raskausarpea, on varmaan valmiiksi löysä iho :D No sektioarpi tietty on, ja kaikki muut leikkausten jäljet, että on niitä arpia sitten kertynyt. Arpien sijaan musta on tullut ihan apina. Koko maha kasvaa sellaista valkoista sentin mittaista karvaa :o Onko muilla sellaista?
 
Oho, Varpahat! Onko tuo tehnyt kipeää? Mulle ei tullut ekasta eikä tästä toisestakaan raskaudesta yhtään raskausarpea, on varmaan valmiiksi löysä iho :D No sektioarpi tietty on, ja kaikki muut leikkausten jäljet, että on niitä arpia sitten kertynyt. Arpien sijaan musta on tullut ihan apina. Koko maha kasvaa sellaista valkoista sentin mittaista karvaa :o Onko muilla sellaista?

On! Tosiaan tää maha on niin iso etten oo nähny mun navan alle pitkään aikaan, oon vaan ihmetellyt kun välillä on kutittanut ja tuntunut sellaista kirvelyä(?) mä eka ajattelin että se johtuu vatsalihasten erkaantumisesta mutta nyt kyllä osaan yhdistää ne pienet polttavat kivut siihen että nahka on revennyt. Tänään oikeasti vasta erehdyin katsomaan vatsaani kunnolla peilistä ja en olisi koskaan uskonut että ihan näin pahasti repeän, vaikka hirveän herkästi mulle raskausarpia tuleekin. Mutta kyllä mä silti kannan ylpeydellä näitä, en mä näistä stressaannu kun en tuolla yleisillä paikoilla muutenkaan mahaani näyttele :) tää vatsan räjähdys on vaan tapahtunut tosi nopeasti, ihan parin viime viikon aikana. Ainoa mitä toivon on se että mun napa palautuu entiselleen! :D
 
Varpahat, näyttää mun silmään ihan normaalilta :) ihana maha!

Mulla just kans nyt parin viime viikon aikana tullu uusia arpia. Varsinkin ylävatsaan. Napa on ihan uudenlainen ;)
 
Mulla ei ole napaa ollut enää aikoihin. Väittäisin, että uusia arpia mun mahaan ei ole tullut tässä raskaudessa. Ekassa raskaudessa arpia tuli ja nyt ne vaan näkyy haaleina tässä mahassa. Reiteen on tullut yhteen kohtaan pienet arvet tässä raskaudessa, mutta toki tässä raskaudessa olen painavimmillani, viimeksi neuvolassa paino oli 78kg ja en ole eläissäni painanut niin paljon niin kai se jossain näkyy (vaikka toisaalta omat 36-koon housutkin menee vielä jalkaan niin en ihan täysin tiedä missä se kaikki paino on...)

Mutta kun tämä on meidän viimeinen lapsi niin joskus keväällä aloitan sitten "loppuelämäksi kuntoon"-projektin ja toivottavasti mahankin saan vähän siistimpään kuntoon. Ainakin saan haaveilla :grin
 
Takaisin
Top