Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voihan migreeni :mad: en tänään mitään haluakaan tehdä...
Mulla siis alkanut tää aurallinen migreeni jo nuoruudessa. Esikoista kun odotin niin viimeisellä kolmanneksella tuli useita kohtauksia. Nyt taitaa mennä saman kaavan mukaan...
 
Voi Ruth :sad001 Ei käy kateeks.. Itelläni ollu migreeni muutaman vuoden ikäsestä asti, auraton. Reilu pari vuotta sitten migreeni katos kun aloin esikoista odottamaan, imetin esikoista vielä jonkun kuukauden tän raskauden aikana ja nyt tietty edelleen raskaana ollaan. Vaan muutaman kerran ollu migreeniä tässä viimesen reilun parin vuoden aikana. Auttaako siulla paracetamoli migreeniin? Miulla ei ainakaan auta mut taitaa olla ainoo lääke mitä saa ottaa. Ootko neuvolassa jutellu migreenistä?
 
Joo tää migreeni on kyl ihan pyllystä. Oon onnekas siinä mielessä että parasetamoli vähän lyhentää kohtauksen kestoa, mut ei poista särkyä eikä auraa. Esikoisen kohdalla kyselin neuvolasta lääkäriltä apua, niin lääkäri vaan määräsi parasetamolia eikä muuta lääkettä uskaltanut määrätä. Lääkäri myös vaan totesi, että yleensä raskaus helpottaa migreeniä. Mut kait ne mulla on ne hormoonit sit mitkään laukasee kohtauksen.
 
Muokattu viimeksi:
Olikohan täällä muilla hengittäminen muuttunut vaikeammaksi? Mulla nykyään istuessa tuntuu tosi vaikealta hengittää. En muista esikoisen ajalta tälläistä. Kai se johtuu vaan siitä että vauva painaa keuhkoja..
 
Muokattu viimeksi:
Voikukka9, todellakin on alkanut ajoittain "ahdistamaan" istuessa. Luulen, että pallea ei pääse liikkumaan tarpeeksi ja keuhkoihin jää liikaa "huonoa ilmaa", eli hengitys jää vajaaksi. Ei oo kiva. Neuvolantäti mietti jo keuhkoveritulppaa, mutta luulisin että sitten "huonous" olisi jatkuvampaa.
 
Allekirjoitan tuon hengittämisen vaikeuden! Sit vielä ku tuo pieni mynkää ja tuntuu välil et se koittaa tunkee ylös päin.. oon sille sanonuki et sil on väärä suunta,en aatellu oksentaa sitä ulos... tänää iha sattuu ylävatsalle ku tuo pieni punnaa oikei kunnolla,ja kääntyilee..
 
Joo kyllä täällä kans henkeä ahdistaa ja hengästyy tosi herkästi, en meinais enää jaksaa kavuta rappusia kolmanteen kerrokseen kun happi loppuu puolivälissä.. selällään ei voi olla ollenkaan ja istualtaan tulee huono olo paitsi jos nojaa eteenpäin..

Jeanney 35+1
 
Mulla keuhkot saa olla ihan rauhassa kyllä, lapsi on sen verran alhaalla eikä punkea enää ylös. Mutta hemppari kun vaan laskee niin se laittaa hengästyttämään. Raudan syönnistä huolimatta oli viimeksi vaan hemppari laskenut lisää...Mulla ei ole eläissäni ollut näin matala hemppari, oli viimeksi siis 112.
 
Täälläkin hengästytään ihan pelkästä istumisesta :D eli on hankala hengittää. Välistä tulee kanssa huono olo, kun toinen myllää oikein urakalla. Minäkin oon koittamut ohjeistaa, että ulos pääsee vain yhtä kautta eikä auta vaikka kuinka koittaisi puskea läpi kyljistä tai mahasta :D Jonkun verran on ottanut kai onkeensakin, kun on alkanut tuntua kipuja häpyluussa, kun sinnepäin änkeää. :) mutta tosiaan tuskastuttavin oire on kyllä tuo ettei saa kunnolla happea, voimatkin tuntuvat aina loppuvan kesken ja on jotenkin tosi flegmaattinen olo, vaikka olisi vielä vaikka ja mitä tekemistä...
 
Hyvä Ruth jos ees jotain apua migreeniin on lääkkeestä :) Toisilla raskaus saattaa helpottaa migreeniä, toisilla pahentaa. Sie vissii vaan kuulut siihen harvinaisempaan joukkoon joilla pahenee jossai kohtaa.

Täällä ei pahemmin oo hengästymistä siitä johtuen et vauva painais keuhkoja, tai en sellaseks tunnista kun vaan sillon jos joutuu kumartelee. Miulla on alusta asti ollu jotain hengästymistä, paheni puoliväliä kohti. Tosin saattaahan se mahan koostakin johtua kun aikasin alko maha kasvaa. Mutta kovin ylhäällä ei vauva kuitenkaan ole kun oli jo reilu pari viikkoa sit hyvin pää alhaalla ja lähtökuopissa. Nyt rv 33+2.
 
Kiitos IQ sympatiasta :)

Mä oon huomannu, että liikkuessa hengästyn helpommin, mutta muuten ei oo tota hengästymistä. En siis usko että täällä vauva painaa keuhkoja. Mutta kyllä ihme ois jos ei hengästyis helpommin kun on tota painoakin kertynyt jo 15 kg :dance008
 
Mullakin esikoisen raskausaikana migreeni paheni vaan ja oli kausia et saattoi olla viis kertaa viikossa migreeni. Mulla migreeni silloin auraton, niinkuin aina ollut, 3 vuotiaasta asti.

Nyt tässä rakkaudessa migreeni yhtäkkiä 26v jälkeen muuttuikin auralliseks. Tulikin yhtäkkiä näköhäiriöit, toispuoleista puuttumista ja tuntoherkkyyttä. Että minullakin ilmeisesti hormoonit tekevät tätä että migreeni pahenee/muuttuu.
 
Nyt ollut alku illasta asti hurja polte ja juiliminen alaselässä. Samanlainen kuin kipeän supistukset aikana, paitsi että tämä polte on jatkuvaa ja kovenevaa ja nyt en saa enää nukutuksi. Ei supistele mitenkään erityisen paljon, tai siis mene vatsa kovaksi, mutta polttaa vaan selkää. Mitä tämä nyt on? Onko muilla tällaista? Pakko ottaa panadolin, jos yhtään helpottaisi..

Frida^ 35+2
 
Migreenistä sen verran, että lääkäri määräsi siihen Panacodia ja on teratologisen mukaankin (varmistin sieltä) ensisijainen migreenikohtauslääke viimeisen kolmanneksen aikana! Ite en oo vielä tarttenu ja toivottavasti en tarttekkaan. Mutta tosiaan semmosta saa käyttää.

Voimia migreeniin. Se on niin kamala sairaus
 
Nyt ollut alku illasta asti hurja polte ja juiliminen alaselässä. Samanlainen kuin kipeän supistukset aikana, paitsi että tämä polte on jatkuvaa ja kovenevaa ja nyt en saa enää nukutuksi. Ei supistele mitenkään erityisen paljon, tai siis mene vatsa kovaksi, mutta polttaa vaan selkää. Mitä tämä nyt on? Onko muilla tällaista? Pakko ottaa panadolin, jos yhtään helpottaisi..

Frida^ 35+2


Mulla on selän kanssa ollu etenkin öisin just tommosta nyt noin viikon ajan. Vessaan noustessa selkä on tosi kipeä eikä jalkoja meinaa saada liikutettua, seiniä pitkin saa kävellä mutta helpottuu sitten. Parina yönä tullut aaltomaisesti polvitaipeista alaselkään. Oon miettinyt onko se supistus vai jotain kipua vaan. Samalla kyllä on alapää ja alamaha pakottava.

Ja voihan mielialan vaihtelut, huh,huh! Olihan joku useampi viikko oikein iisiä aikaa. Niin nyt pari päivää ollu ihme itkua ja hermo kireellä, enkä tiedä miksi. Tajusin kyllä että pari viikkoa on yöt ollu tosi vähä unisia eikä päivälläkään uni tule. Mies eilen ihan ihmeissään ja hädissään et mitä mie itken jne. Sanoin sille vaan että no luepa netistä! :D Hän yrittää tehdä kaikkensa että mun olo olis hyvä mut mie vaan mährystän että "ei sun tarvi, ei sun tarvi mun takia valvoa" jne.
Ja havahduin siihen että vaavi ei liiku niin kun ennen mikä lopussa on normaalia mutta liikkeet on vähentynyt todella paljon. Aina heräs tönimään aamuyöstä ja muutenkin. Täytynee nyt päivittäin alkaa ihan virallisen ohjeen kera seurata. Onneksi on keskiviikkona lääkäri/ultra. Mie oon niin huono soittamaan neuvolaan/synnärille kun mietin et teenkö sen sit turhaa ja kuvittelen et kyllä se vaisto tai olotila sitten käskee soittamaan kun on pakko. Ehkä vähän tyhmää ajatella noin....?

ellami 32+4, muistaakseni.... hehe

Muoks. Mietin vielä nyt tulleesta stressi/ahdistus/paha mieli, että onko se jotain tulevan pelkoa? Kun alkaa tajuta että vauva syntyy pian. Minkälaista arki sitten on? Onko hyvin nukkuva vai valvotaanko 24/7. Mulla esikoinen oli ns. helppo vauva, 2 seuraavaa vaativia ja etenkin kolmonen valvoi ja itki, kunnes lopulta selvis maitoallergia ym. onneks nyt kokemuksesta fiksumpana vaadin tutkimuksia heti jos epäilen jotain. Ja osaa jo itsekin ehkä miettiä eri tavalla. Sitä mie inhoan että jostain ongelmasta esim. uni tai ruoka kun neuvolassa sanoin kolmosen vauva aikana niin terkkari vaan oli että "voivoi, noh, voi,voi, no onhan tää jo sun kolmas, tiiäthän sie ite".... Kun en tiiä ja jokainen vauva on erilainen ja mie yleensä luotan ammattilaiseen ja odotan fiksuja neuvoja.
 
Muokattu viimeksi:
Onko sulla Ellami kuitenkin sitten loppunut tämä polte vai jatkunut pidempään? Kun mulla polttelee siis edelleen ja oli sen verran häiritsevää, ettei uni tullut kuin aamu 7 kun olin jo niin väsynyt. Mutta siis ei häviä mulla mihinkään, välillä polte hieman kovempaa välillä helpottaa hieman, panadol ei auta eikä asennonvaihdokset. Mulla olis huomenna neuvola, seurailisko tässä ja odottelis sinne, vai pitäiskö tästä nyt äitipolille soittaa..en tiiä..

Frida^ 35+2
 
Onko sulla Ellami kuitenkin sitten loppunut tämä polte vai jatkunut pidempään? Kun mulla polttelee siis edelleen ja oli sen verran häiritsevää, ettei uni tullut kuin aamu 7 kun olin jo niin väsynyt. Mutta siis ei häviä mulla mihinkään, välillä polte hieman kovempaa välillä helpottaa hieman, panadol ei auta eikä asennonvaihdokset. Mulla olis huomenna neuvola, seurailisko tässä ja odottelis sinne, vai pitäiskö tästä nyt äitipolille soittaa..en tiiä..

Frida^ 35+2

Mun synnytyssupistukset on aina tuntuneet poltteena selässä. Jos niissä yhtään on aaltomaisuutta niin mä kyllä kävisin näytillä jo tänään, että tietää edes miltä kohdunsuun tilanne näyttää. Ja jos kerran Panadolkaan ei auta...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Frida, soittoa vaan! Sitä varten ovat siellä töissä :) varsinkin kun lääke ei auta.
 
Niin, voitte olla oikeassa.. Mullakin synnytyssupistukset tuntu tältä, mutta olivat just aaltomaista, jossa selkeä kipuhuippu, tää on jatkuvaa välillä vaan tuntuu vähän enempi. Mietin et oottaisko kuitenkin huomiseen, kun mieskin olis kotona eikä tarttis huolehtia esikoisen hoidosta yms ja seurailisko nyt et mitä tapahtuu. En haluis turhiakaan soitella, kun just maanantaina siellä kävin..
 
Onko muilla ollut vatsa löysällä? Mulla nyt pari päivää löysällä ja välillä ihan ripulilla :( laskin magnesiumannosta mutta sillä ei näytä olevan vaikutusta, lisäksi kyllä syönyt tuolla annoksella jo pitempään ilman vatsaoireita. Välillä nyt myös ollut useampana päivänä pahoinvointia mutta ei niin kovasti että oikein oksettaisi :O harkkasupistuksia tulee koko ajan kun jotain tekee. Paikat oli kyllä hyvin vielä kiinni torstaina..

Jeanney 35+2
 
Takaisin
Top