Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kertokaahan te fiksummat ja kokeneemmat ensikertalaiselle, MILTÄ tuntuu kun oikeesti supistelee?
Miten ne eroaa ns. harjoitussupistuksista? Miten voin erottaa, kummista on kyse? Missä menee harkkasuppareitten ja oikeiden suppareiden raja? Missä vaiheessa on hyvä lähteä sairaalaan tai ruveta soittelemaan sinne?

Ymmärrän sen, että jos olisin jo ihan viimeisillä, niin pitäis olla tavallaan enemmän kärkyllä ja kuulolla niiden supistusten kanssa, koska meinaisi todennäköisesti synnytyksen käynnistymistä. Mutta minulla viikkoja vasta 31 ja rapiat.. Harkkasuppareita (ainakin oletan niiden olleen niitä) on ollut jo ihan tuolta raskausviikolta 18 eteenpäin, ja ne on tulleet etenkin liikkeessä, toisinaan myös selällään nukkumisesta. Ja ovat siis olleet sellaisia, että on kovettanut tuon alavatsan aivan kivikovaksi. Saattanut myös aavistuksen "sattua"/kivistää. Mennyt ohi levolla. Näistä olen puhunut neuvolassa ja silloin aikoinaan rakenneultra käynnillä puhuin myös äippäpolilla ja sanoivat niiden olevan vaarattomia ja kuuluvan asiaan - Kohtu treenaa tulevaa synnytystä varten, sanottiin.

Nyt eilen sitten minulla alkoi iltapäivästä töissä sellainen tosi kova alavatsa-kipu. Se helpotti jonkun tovin kuluttua. Menin kotiin, ja kävellessä (kävelin bussilta kotiin, matka aivan olematon) alkoi taas uudestaan kovettamaan mahaa ja kipuilemaan. Ajattelin sen johtuvan siitä, etten ollut käynyt vessassa ja siksi sattuu vatsaan. Vessassa käynti ei kuitenkaan oloa helpottanut. Ja sitten pitkin iltaa vatsaan sattui ajoittain todella kovastikin. Se oli sellaista aaltomaista kipua, joka välillä helpotti, mutta palasi aina takaisin. Sellaista ns. vihlontaakin tuntui ajoittain alavatsalla. Välillä se kipu säteili tuolta kyljistä kohti alavatsaa ja välillä se vaan oli suoraan tuolla alavatsalla se kipu. Ja ajoittain se kipu tuntui myös tuolla alapäässä, takapuolessa ja reisissä (hassua!). Iltaa ja yötä kohti se helpotti, mutta kuitenkin sellaista pienen pientä kipua kesti pitkälle aamuyöhön. Minnekään en soittanut, koska se kipu aina helpotti ja vauva liikkuu edelleen, enkä vuotanut missään vaiheessa mitään "ylimääräistä".
Nyt olen taas töissä ja olo on helpompi, mutta huomaan edelleen välillä tulevan sellaisia "vihlaisuja" tuonne melkein alapäähän (tuntuu eniten ehkä tuolla melkein nivusissa, mutta kuitenkin vielä mahan puolella). Ja ajoittain tulee tuohon alavatsalle sellaisia aaltomaisia kipuja, kestävät kuitenkin ihan vain hetken. Johtuuko istumisesta vai ihan jostain muusta, en tiedä..

Nyt tuli järjettömän pitkä sepustus, mutta osaisiko joku neuvoa tai kertoa omia kokemuksia noista supistuksista ja siitä, missä vaiheessa pitää "huolestua" ja missä vaiheessa ruveta soittelemaan äippäpolille/neuvolaan??

Tosiaan kun ensimmäinen kyseessä, niin kaikki niin outoa ja ihmeellistä vielä. Ja sitten tuntuu tyhmältä, jos ei olekaan mitään (onkin vaan vaikka ilmaa mahassa!! :D). Ja en haluaisi "turhasta" soitella ja hätäillä. Minulla raskaus on kaikin puolin ollut tosi helppo ja oireetonkin, lukuunottamatta tosiaan niitä harkkareita ja sit alun alkupahoinvointia ja joitain suonenvetoja, tms. Mutta ei siis ole ollut mitään "suurempaa" vaivaa tai ongelmaa missään vaiheessa. Niin nyt sitten kun yks kaks tämmöistä tulee, niin onkin aivan ihmeissään..!
 
Kun supistuksia alkaa tulla enemmän, kirjaa niitä vähän ylös.
Kun supistuksia alkaa tulla säännöllisesti ja tunnin sisällä useampi, eikä lähde pois levolla ja panadolilla, niin ota yhteyttä synnytyssairaalaan.
Ja jos jotain vuotoa tulee, niin sitten aikasemmin.
Tämmösiä ohjeita ainakin minulle annettiin, kun pääsin sairaalasta.
Ja edelleen tulee kipeitäkin supistuksia ainakin 5-6 päivässä, mutta niistä mun ei kuitenkaan tarvi olla niin huolissaan.
Kuulemma normaalia, että niitä alkaa nyt tulemaan. Näin loppusuoralla.
Myös neuvolaan kannattaa olla yhteydessä, jos asia huolestuttaa ja mietityttää. Sitä vartenhan ne siellä ovat.
 
Ensikertalainenhan minäkin olen... muttta kyllä mielestäni voisi jo soittaa ja kysyä. Kuulostaa "oikeilta supistuksilta" vaikkei kokemusta olekaan... :)
Toisillahan paikat lähtee aukeamaan kivuttomistakin supistuksista, toisilla taas kipeätkään ei tee mitään...
 
Kuulostaa tiitu miustakii oikeilta supistuksilta. Jos ois jotai suolistojuttuja niin se ei tuntuis selässä ja reisissä. Kannattaa kirjailla ylös miten usein tulee, ja soittaisin neuvolaan niin ohjeistavat lisää. Onko siulla vielä pitkään töitä jäljellä? Varmaan sairasloman paikka jos tulee rasituksesta, pääsisit rauhassa kotona lepäilee ettei lähe paikat kypsymään ja aukeamaan liian aikaisin.

Itelläni harjotussupistukset on just sellasta mahan kovettumista, selkään sattuu mutta maha ei erityisemmin kipuile vaan tuntuu sellasta kiristystä. Ekassa raskaudessa sen kyllä huomas millon alko oikeet supistukset ja sillon oli tosi paikka. Oikeat supistukset miulla tuntui pelkästään mahassa, ei muualla, ja oli ihan samanlaista kuin kovat kuukautiskivut, loppua kohti paaaaljon kovempi kipu, mutta siis samanlaista.
 
Minulla ei synnytyssupistuksetkaan olleet kovin kivuliaita. En siis voi tietää, ovatko nämä nyt oikeita vai harjoituksia. Olen itsekseni päätellyt, että jos levossa loppuu, niin on harjoitus ja jos ei, niin pitää lähteä näytille. Minulla on supistuksia ollut viikolta 20 lähtien. Lähes aina kävellessä, pahenee vauhdissa, mutta on myös istuessa ja hitaasti menee ohi levätessä. Edellisen päivän ahkerointi lisää supistuksia myös seuraavalle päivälle.

Supistelu on siis yksilöllistä. Aina voi pyytää neuvolaan ylimääräistä aikaa. Siksi ne siellä ovat. Ihan meidän vauvojamme varten.
 
Mulla on tässä tiistaista asti vuotanut ruskeaa vuotoa. Täytyy joku testi taas tehdä ens tiistaina, kun on äitipolille aika. Maanantaina ottivat sairaalassa jonkun testin puikolla alapäästä, mutta oli puhdas. Pari kertaa ollut emätintulehdus raskauden aikana, mutta vuoto oli ihan vaaleaa silloin.

Peräpukamat ovat vaivanneet 2,5 viikkoa. Ovat niin pahat ja kipeät että on ollut tosi tuskallista olla. Ei voi istua, seistä ja nukkuessakin kyljellään pakottaa koko ajan. Nää on niin pahat että vaatii joko leikkauksen tai hirttämisen sitten jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen. Eivät tee mitään ennen synnytystä. Pelottaa vaan miten kipeää synnytys tekee näitten pukamien takia ja että ne pahenee entisestään synnytyksen jälkeen. Mulla on kerran vuosia sitten hirtetty pukamat, jotka eivät olleet lähelläkään näin pahat kuin nyt. Se vuorokausi sen jälkeen oli aivan kamalaa. Kipu, särky ja jomutus oli jotain aivan kamalaa. Vannoin että ikinä ei multa enään pukamia hirtetä. Pian on pakko tehdä jotain näille, koska kipu on nyt niin kova.

Synnytyksen jälkeen kärsitään sitten pukamista, jälkivuodoista ja jälkisupistuksista. Ei tää lasten hankkiminen ole naiselle helppoa!
 
Töitä olis jäljellä vielä 3 viikkoa, ennen kuin äitiysloma alkaa. Ei paljoa siis enää!
Keskiviikkona kun kävin neuvolassa, niin kaikki oli vallan mainiosti ja oikein hyvin. Ei mitään merkkejä "oikeista" supistuksista, tms.
Täytyy varmaan nyt tänään soitella tuonne neuvolaan, kun siellä on klo 12-13 soittoaika, ja kysästä vähän, että miten tässä tulisi toimia. Eiköhän hän siellä osaa minua neuvoa asiassa!!
Kiitos kaikille vastauksistanne!! :Heartred
 
Onko kellään muulla särkyä reisissä ilman supistuksia? Mulla alkaa välillä särkemään toiseen yläreiteen yöllä ja muualla ei tunnu mitään kipua samaan aikaan. Viimeksi ensimmäiset oikeat supistukset tuli vasta kun synnytys käynnistyi eikä silloinkaan kyllä tuntunut reisissä mitään.. Nytkään ei ole tullut kuin välillä harkkasuppareita. Voikohan tuo reisikipu liittyä liitoskipuihin?
 
Voikukka, minulla tulee nukkuessa myös reisiin kipua. Epäilen sen johtuvan siitä, kun nukun pitkään samalla kyljellä, helpottaa kun vaihdan puolta. Päivällä supistukset tuntuu välillä reisissä ja aamuyöllä kävellessä suonenveto tuntuu pohkeiden lisäksi reisissä.
 
Mulla oli eilen aamupäivällä beigeä vuotoa, mutta synnärille eivät ottaneet, joten varasin neuvolan täksi aamuksi. Samoin tänä aamuna pieni lorahdus.
Vauva on silminnähden laskeutunut. Kätilö sanoi: "Jos kohdunsuu ei olisi kiinni, tukka näkyisi". Eli todella alhaalla mennään. Otettiin näytteitä, eikä lapsivettä ole tullut. Kuulen hiiva- ja bakteeritulehdusten testitulokset tiistaina. Samoin maanantaiaamuna pitää viedä (taas) pissapurkki labraan. Minulla ei ole mitään tulehduksia ollut "vuosikymmeniin" eikä beigen vuodon lisäksi muita oireita. Kätilön mukaan ihan täysille viikoille ei päästä, mutta koitetaan sinnitellä nyt viikko kerrallaan.
Tilanne siis muuttui alkaen tiistaina aamuyöllä, lantion ympäri kiputila noin 20 tuntia ja nyt ollaan "lähtökuopissa". Selkäkipua ei ole aiemmin tuntunut, mutta sitäkin siis koettiin. Nyt on liitoskipuja ja menkkajomoja, joten maanantaina työterveydessä kai arvioidaan työkykyä. Mulla on päivittäinen työmatka 120 km, ja sekin rasittaa kohdunsuuta.
Katjusha rv. 32+1
 
Voikukka,mulla särkee välillä myös reisiä ja pakaroita ihan takapuolen alta. Luulen,että vauva painaa silloin jotain hermoa,koska kipu tuntuu silleen tosi syvällä jalassa. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkotan :) mutta juilii ihan kuin hermoissa saakka. Helpottaa liikkuessa eikä ole kuitenkaan sietämätöntä kipua. Tiitulle olikin jo moni vastaillut,samoin minustakin kuulostaa oikeille supistuksille. On näitä vaivoja kyllä vaikka minkälaisia. Ennen ja jälkeen vauvan syntymää. Tsempit kaikilke kärsiville
 
Yölento, niinpä. Katsotaan mitä lääkärit sanoo. Saikkua varten pitää olla saikkulappu. Nyt jäin etänä. Skype-luurit on mukana jos voin jo aloittaneen sijaisen kanssa asioita käydä läpi sohvan pohjalta. Olishan se hyvä, jos 4 viikkoa edes saisi kerättyä!
 
Onko kellään muulla särkyä reisissä ilman supistuksia? Mulla alkaa välillä särkemään toiseen yläreiteen yöllä ja muualla ei tunnu mitään kipua samaan aikaan. Viimeksi ensimmäiset oikeat supistukset tuli vasta kun synnytys käynnistyi eikä silloinkaan kyllä tuntunut reisissä mitään.. Nytkään ei ole tullut kuin välillä harkkasuppareita. Voikohan tuo reisikipu liittyä liitoskipuihin?

On! Joskus tuntuu että se kipu repii reisissä asti, ei välttämättä ole muualla.. Mutta mua ihmetyttää että mulla on tullut tosi kovia vihlovia kipuja peräsuoleen?!?! On se alavatsan puolellakin välillä ollut mutta että tuolla toisella puolellakin....
 
Katjusha, nyt vain ehdottomasti hyvällä omallatunnolla saikulle! Tsemppistä, hyvillä viikoilla olet jo mutta kyllä vauvan olisi hyvä pötkötellä kohdussa vielä tovi.
 
"Hyvä" kuulla että muillakin samaa vaivaa.

Katjusha, kyllä tuossa tilanteessa saikku on varmasti paras ratkaisu. Tsemppiä!
 
Varpahat, mulla nykyään sattuu ilmat jotka kiertää vatsassa juurikin tuolla peräsuolessa. Sattuu hulluna mutta onneksi vain hetken kestäviä kipuja
 
Varpahat, mulla nykyään sattuu ilmat jotka kiertää vatsassa juurikin tuolla peräsuolessa. Sattuu hulluna mutta onneksi vain hetken kestäviä kipuja

Joo just semmosta tosi kovaa vihlontaa mutta menee kyllä ohi...ennen kuin alkaa uudestaan.
 
Vinkkinä niille joilla nivuset hikoilee hirveästi niin kannattaa kokeilla laittaa antiperspiranttia! Toimii ainakin mulla :) ja suonenvetoihin syön päivittäin 300mg magnesiumia, mun vatsalle sopii parhaiten sitraatti tablettimuodossa (olisko ollu multivita), purutabletista meni vatsa ihan ripulille. Lisäksi yöpissalla juon lasin vettä niin on nyt loppunut nuo suonenvedot lähes kokonaan :)
Närästykseen tehokkaimmaksi oon todennut (ruokavalion lisäksi...) Gavisconin. Rennie ei mulla auta ollenkaan. Mulla ois omeprazoliakin mutta käytän sitä vain jos useampana päivänä on korventanut, se kun pitää ottaa puol tuntia ennen aamupalaa että toimii ja se ei onnistu muuta kuin yöpissan yhteydessä :D mielummin en ota jos ei oo kunnon tarvetta.
Muuten ei nyt oo kun liitoskipuja ja toi argh niin raastava kutina.. epäilevät että liittyy ihan mun perussairauteen kun ei maksa-arvoissa näy..

Jeanney 34+0
 
Täällä kans jotai liitoskipuja, välillä on ihan tuskaa! Häpyliitos on välillä kun tulessa.. Lisäks vauva ilmeisesti nojaa rakkoon ja parhaimmillaan se tuntuu pyörittävän päätä rakkoa vasten ja se sattuu!
Tänää kaupungilla käydessä piti välil pysähtyä ihan ku tuntu et tuo laps pian tippuu tuolta ku tunkee ihteesä..

Kaupassa käynti yksin alkaa olemaa aika tuskaa ku en enää saa edes alimmilta hyllyiltä tavaroita ku maha on edessä. Ja ylimmiltä hyllyiltä on kans hankala saaha tavaroita ku täytyy kurotella.. lisäks en saa normi ostoskärryjen pohjalta tavaroita koska se kurottelu vaa ei tee hyvää.. onneks mies on melkein aina mukana..
 
Takaisin
Top