Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katjusha, mulla oli tässä pari viime kuukautta TOSI paljon vuotoa, välillä ihan lorahduksina tuli. Parin viikon välein vuoto muuttui myös beigeksi, jopa hiukan rusehtavaksi, sitten taas hetkeksi värittömäksi. Muutaman kerran pyyhkiessä paperiin tuli myös jotain vaaleanpunaista haaleaa, mahdollisesti laimentunutta verta? Neuvolassa vain kohauttelivat hartioitaan ja lopulta menin yksityiselle. Mitään muuta ei löytynyt kuin vähän hiivaa. Ei ollut kutinaa ja vuoto oli hajutonta, tämä oli ensimmäinen hiivatulehdukseni. Hain apteekista lääkkeen ja nyt viikon ollut täysin vuodoton.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle lääkäri sanoi, että hiiva raskausaikana on normaalia jossain määrin ja jos ei ole oireita ts. kutinaa niin sitä ei tarvitse mitenkään hoitaa. Eli mulla oli kans vähän hiivaa, mut ei mitään oireita joten en ole lääkkeitä siihen käyttänyt. Syön maitohappobakteereita ja pesen Lactasydillä.

Nykyisin alkanut hengästyttämään älyttömän herkästi. Välillä puuskutan jo hulluna jos kävelen 500 metrin matkan saattaen pojan kouluun, etenkin jos vielä puhuu samalla. Pitää tosiaan hitaasti köpötellä.
 
MrsPiggy, onneks mulla ottivat neuvolassa hiiva- ja bakteeritestit sekä virtsis-näytteen vien maanantaina labraan. Itse en usko tulehduksiin omalla kohdalla (vaikka ovatkin yleisiä), vaan että kohdunkaulaan on tullut ennakoivia muutoksia lapsen laskeutumisen vuoksi tällä viikolla ja nyt sieltä tihkuu (verta valkkarissa, koska lapsivettä se pikatestin perusteella ei ollut). Tiistaina kuulen tulokset niin katsotaan sitten. Tänään on tullut normaali määrä valkkaria, ja värin perusteella siinä voisi olla pikkuisen verta kellastuttamassa. Kävin polilla silloin pari viikkoa sitten ja silloin valkkari oli ihan normaalia. Kattellaan! Polille pääsen taas viikon kuluttua maanantaina.
Marras16, mua saattaa alkaa hengästyttää vaikka istun tai teen tosi kevyesti jotain. Neuvolan täti alkoi puhumaan keuhkoveritulpasta, mutta siinä kai huonous on pidempään kestävää, eikä mene ohi pötkötellessä. Astmaa mulla ei oo, ja lapsi on laskeutunut lantioon eli mitään selitystä ei oo, paitsi että ehkä paksuna voi puuskututtaa. Mutta pitää siis pitää silmällä ja ottaa puhelin kouraan herkästi jos olo huononee. Taustaltani olen kuntourheilija, eli ei voi johtua huonosta kunnosta varsinaisesti.
 
Muokattu viimeksi:
Katjusha, minulla epäiltiin keuhkoveritulppaa, mutta lopulta oli vain sykehäiriöitä, astmasta johtuvaa ahdistusta ja selinmakuulla hengitysvaikeuksia, kun vauva painaa keuhkoihin ja aorttaan.
 
Yölento, minusta tuntuu että vois olla sydänperäistä eli sykehäiriötyyppistä. Just ku se iskee, niin ei ekana tuu mieleen sitä verenpainemittaria etsiä.. Pulssihan mulla on nyt ollut noin 10 lyöntiä tiheämpi ku normaalisti. Mulle tulee puuskutus pystyasennossa. Maha voi kyllä painaa palleaa, mutta ei taida keuhkoihin yltää, kun kylkiluutkin on "mahattomalla" alueella.
 
Katjusha, minulla sykehäiriöitä tulee ihan koska sattuu. Vaikka maatessa alkaa hengästyttää ja syke nousee. Käytän sykemittaria lähes koko ajan. Leposyke voi olla jopa 130. Tavallisestikin minulla on korkea leposyke, mutta yleensä noin 90 tai alle.
 
Yölento, ohhoh! Joo, kun en oo päässy enää lenkille niin missähän minunkin sykevyö lie. .. Siitä olis kyllä hyötyä :)
 
Joitakin lyhytaikaisia kipuja on alkanut ilmaantua niin häpyluuhun kuin vatsan sivuillekin ja vauvan punkemiset on välillä aika inhottavia, jos puskee rakkoa tai koittaa oikaista jalkaansa kyljestä läpi... Puuskutusta ja hengästymistä on täälläkin, mutta toisaalta täällä killutaan vielä aika ylhäällä. Yöt ovat katkonaisia, kun täytyy heräillä taas vessaan ja toisaalta saa kääntyillä ja vääntyillä vähän väliä, kun ei meinaa löytyä hyvää asentoa. Uusin oire on unettomuus, josta syystä nytkin näpyttelen täällä foorumilla keskellä yötä! Aivot vaan näköjään käyvät vähän ylikierroksilla, ettei oikein saa nukutuksi, kun kaikki synnytyksenjälkeiset vauva-asiat alkaa jo pyöriä mielessä :) tänä yönä ei näköjään vauvakaan tunnu löytävän hyvää asentoa, kun vähän väliä kääntyilee. Nyt vielä pamautti potkullakin, olikohan kenties vinkki mammalle, että nyt riittää valvominen ja takaisin nukkumaan :D
 
Täällä sain hyviä tuloksia labroistani, tulehduksia ei löytynyt. Onneksi tällä viikolla vaikuttaisi olevan normaalimpi olo. Eli meinaan kuntosalille raahautua varovaisesti tänään.
Katjusha rv. 32+5
 
Tänään tuntunut koko päivän semmoinen paine tuolla jossakin peräsuolen puolella, mitä tämä oikein on? :eek:
Lisäksi alapäätä vihloo kovasti. Vatsa myös kovettunut pitkin päivää. Kävely ei tunnu oikein hyvältä. Onneksi on sadepäivä, niin ei tarvinnut lähteä taaperon kanssa lenkille ja puistoon. Leikit omassa pihassa sai riittää.
 
Tänään tuntunut koko päivän semmoinen paine tuolla jossakin peräsuolen puolella, mitä tämä oikein on? :eek:
Lisäksi alapäätä vihloo kovasti. Vatsa myös kovettunut pitkin päivää. Kävely ei tunnu oikein hyvältä. Onneksi on sadepäivä, niin ei tarvinnut lähteä taaperon kanssa lenkille ja puistoon. Leikit omassa pihassa sai riittää.

Ja taas, sama juttu! Tosin mulla ei tunnu paineena vaan pelkkänä vihlontana. Ja mullakin vatsa välillä ihan kova, ja tosi tukala olo.
 
Tänään tuntunut koko päivän semmoinen paine tuolla jossakin peräsuolen puolella, mitä tämä oikein on? :eek:
Lisäksi alapäätä vihloo kovasti. Vatsa myös kovettunut pitkin päivää. Kävely ei tunnu oikein hyvältä. Onneksi on sadepäivä, niin ei tarvinnut lähteä taaperon kanssa lenkille ja puistoon. Leikit omassa pihassa sai riittää.

Mulla oli silloin pari viikkoa sitten ihan kamala paineentunne sekä takapuolessa että tuolla jossain synnytyskanavassa ja tosi herkästi supisteli. Se oli yksi syy miksi sainkin lähetteen äitipolille jo aiemmin (normaalisti täällä on siellä käynti ns synnytystapa-arviossa rv36). Mutta luulen, että tuolloin vauva vaan kääntyi pää alaspäin ja painoi kovasti sinne jonnekin lantioon. Äitipolilla kaikki oli ok, kohdunsuu toki pehmentynyt ja lyhentynyt mutta vauva ei vielä ole syntymässä eikä ole kiinnittynyt. Tai jos se paine on selkeästi peräsuolen puolella niin voihan kyse olla ihan vaan isommasta vessahädästäkin...

Vihlontaa tai niitä ns sukkapuikkokipuja mulla on välillä ollut mutta ne tulee ja menee ja kuuluu asiaan :)
 
Mulla myös on tuntunut ihmeellisiä kipuja sekä emättimen sisällä ja peräpäässä, ja jotenkin paikat kai siellä muuttuu. Luulenpa, että mitä ihmeellisemmät tuntemukset vaan lisääntyy viimeisiä viikkoja kohti.
Sen olen huomannut, että mahakivut, jotka eivät ole harkkareita, voi olla juurikin eksynyt pieru tai isompi hätä loppupeleissä.
 
Hoo, mulla tais olla tänään ensimmäinen ihka oikea supistus! Pyörin pari tuntia kaupungilla ja kannoin kauppakassit himaan ja laitoin ruoan, niin nyt on sisäreisissä ja selässä sellainen polttava tunne. Oikeestaan aika kivalta tuntuu. :rolleyes:
 
Miulla oli ihan järkyttävä närästyskipukohtaus pitkästä aikaa tänää :/ tuskahiki valu, koko yläkroppaa koski niin pirusti ettei missää asennossa ollu hyvä, hengittäminen sattui kun tuntu et joku seisoo ylävatsan päällä. Rennietä tuli napsittuu useampi kappale mut ei ollu juurikaan apua. Tuntu koko ajan et röyhtäyttää mutta mitään ei tullu pihalle. Sit oli pakko käydä vessassa yrittämässä röyhtästä ja tulikin oksennus ihan kunnon paineella, inhottavaa mutta kipu hellitti onneks.

Lääkäri määräsi jo suht alussa jotain närästyslääkettä, en muista mitä, mut sitä pitäs ottaa joka päivä ja en haluais napsii lääkettä turhaan joka päivä jos närästystä on ehkä kerran parissa kuukaudessa.

Tiiättekö mitään reseptittömiä lääkkeitä mitkä tehoais hyvin närästykseen?
 
Jewell, mä otan teelusikallisen ruokasoodaa veden kanssa, sillä saa mahahappoja muuttumaan röyhtäykseksi. Ei ihan täydellisesti toimi, mutta jonkin verran ainakin.
 
Miulla oli ihan järkyttävä närästyskipukohtaus pitkästä aikaa tänää :/ tuskahiki valu, koko yläkroppaa koski niin pirusti ettei missää asennossa ollu hyvä, hengittäminen sattui kun tuntu et joku seisoo ylävatsan päällä. Rennietä tuli napsittuu useampi kappale mut ei ollu juurikaan apua. Tuntu koko ajan et röyhtäyttää mutta mitään ei tullu pihalle. Sit oli pakko käydä vessassa yrittämässä röyhtästä ja tulikin oksennus ihan kunnon paineella, inhottavaa mutta kipu hellitti onneks.

Lääkäri määräsi jo suht alussa jotain närästyslääkettä, en muista mitä, mut sitä pitäs ottaa joka päivä ja en haluais napsii lääkettä turhaan joka päivä jos närästystä on ehkä kerran parissa kuukaudessa.

Tiiättekö mitään reseptittömiä lääkkeitä mitkä tehoais hyvin närästykseen?

Mullakaan ei rennie toiminut, vaikka sitä olisin syönyt koura kaupalla - apteekinsetä suositteli Balancid Novumia aina tarpeen vaatiessa syötäväksi ja sit vetäisin kymmenen päivän Ranixal-kuurin (yksi tabletti illassa) eikä oo närästänyt juuri yhtään sen jälkeen. Noi Balancid Novumit oli vielä paljon halvempia kuin Renniet ja ainakin mulla auttoi huomattavasti paremmin ja nopeammin.
 
Miulla oli ihan järkyttävä närästyskipukohtaus pitkästä aikaa tänää :/ tuskahiki valu, koko yläkroppaa koski niin pirusti ettei missää asennossa ollu hyvä, hengittäminen sattui kun tuntu et joku seisoo ylävatsan päällä. Rennietä tuli napsittuu useampi kappale mut ei ollu juurikaan apua. Tuntu koko ajan et röyhtäyttää mutta mitään ei tullu pihalle. Sit oli pakko käydä vessassa yrittämässä röyhtästä ja tulikin oksennus ihan kunnon paineella, inhottavaa mutta kipu hellitti onneks.

Lääkäri määräsi jo suht alussa jotain närästyslääkettä, en muista mitä, mut sitä pitäs ottaa joka päivä ja en haluais napsii lääkettä turhaan joka päivä jos närästystä on ehkä kerran parissa kuukaudessa.

Tiiättekö mitään reseptittömiä lääkkeitä mitkä tehoais hyvin närästykseen?

Gaviscon on ainakin mulla toiminut hyvin, sitä saa purutabletteina ja nestemäisenä. Mulla olis kans säännöllinen närästyslääke mutta en kans haluaisi sitä turhaan napsia niin tolla oon pärjännyt! Rennie ei mulla auta mitään..
 
Aluksi meni kauan ilman oireita, kerran oli kuvottava olo mutten oksentanut. Jos en olisi suunnitellut tätä raskautta miehen kanssa ja toivonut raskautta testejä tehden, niin olisi varmasti jonkin aikaa mennyt ennenkuin olisin huomannut olevani raskaana, tosin menkat jäivät heti pois niin olisin siinä vaiheessa huomannut, ne olivat tosi säännölliset ja runsaat että olin niin iloinen niiden poisjäännistä. Sitten oli oireina oikeastaan vain pientä kipua välillä kiinnikkeissä ja vähän huimausta ja sitten joskus vähän pidemmällä oli käsien puutuminen, oli turvotusta joka nyt on viimeisten kahden kuukauden aikana vähentynyt ja nyt puutuminen loppunut kokonaan. Ihana juttu sekin, koska ensimmäistä odottaessa se jatkui ihan loppuun asti ja vielä synnytyksen jälkeenkin. Nyt tuntuu kuin olisi 'parantunut' jostain joka aiheutti sitä puutumista. :) Hermostumista oli vielä töissä ollessani paljon, hormonit heittelivät ja saatoin hermostua pienestäkin ja olla kuin mikäkin räähkä. Mutta sekin on mennyt ohi nyt. Tuntuu että odottelen vain aika rauhassa lapsen syntymää nyt, kun työstressi on lauennut.. voisikohan sekin osaltaan parantaa jotain puutumisia yms. Mieliala paljon parempi. Kyllä naiset saisivat mielestäni levähtää edes raskaana ollessaan jo paljon ennen kuukautta laskettuun aikaan, miksei vaikka jo puolivälissä raskautta tai miten kukakin haluaa. Olisi lapsellekin hyväksi jos äiti pääsisi pois työstressistä aiemmin. Kun odottaa niin voi olla tosi väsynyt ilman töitäkin. Niin oireista lisää. Nyt jokin aika tullut rinnoista vähän nestettä. Vatsassa vaavi potkii ja liikkuu hyvin, tuntuvat liikkeet tosi selvästi. Verensokerit ovat olleet vähän koholla. Vaavilla hikkaa ollut monesti. Pientä närästystä välillä. Oli aiemmin vähän iskias kipuakin meni ohitse. Pissan valkuaisia pitänyt seurata ja nyt myös keto aineita. Välillä söin rautatabletteja joka aiheutti ummetusta ja vatsakipua. Niitä en tarvitse enää ja nyt ihan ok vatsa. Supistelua joskus menkkamaista selkäkipua ja ylävatsa menee kovaksi. rv 34+5
 
Ai niin olihan minulla se hiivatulehdus joka oli ihossakin rintojen alla ja piti käyttää lääkepuuteria ja canestenia. Ei olekaan koskaan ennen ihossa ollut hiivatulehdus. Kutiavia näppyjä ja punainen iho, tosi inhottava oli saada se tuonne rintojen alle. Toinen paikka oli pyllyssä ihan vaon yläpuolella, ei ole sielläkään ennen ollut ihossa tuollaista kutinaa. On kuulemma tavallista raskaana ollessa että hiiva voi olla tuolla tavalla ihossa muuallakin kuin alapäässä. Tunnollisella puuteroinnilla (vielä oireiden mentyäkin) se lähti sitten vaikka ensin ajattelin että tämä tuli jäädäkseen. Kerran alkoi siellä takana uudelleen kutiamaan niin heti puuteroin sieltä lisää ennaltaehkäisevästi ja meni ohi päivässä se. Nytkin jos kutiaa laitan vain sitä heti ettei tulisi.
 
Takaisin
Top