Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun napa on kans alkanu nousemaan.. ei oo enää yhtää nii syvä monttu ku aiemmin. Saa nähä missä vaiheessa tuo pullahtaa,kuulema odotettavissa..
 
Onko muilla ollut ihon kutinaa raskauden aikana?
Sattui minulta kysymään neuvolan täti viime viikolla ja vastasin kyllä.
Laittoi varmuuden vuoksi verikokeisiin ja tänään tulikin jo puhelu, että asat ja alat on normaalit, mutta sappiarvot koholla ja laittaa lähetteen synnytyssairaalaan.
Pitäis kuulemma viikon sisällä tulla joku yhteydenotto.
Olin siis ihan pihalla, että mitä ihmettä??
Ja tottakai aloin heti selvittämään, että mistähän tässä nyt on oikein kysymys.

"Raskauskolestaasi/raskaushepatoosi

Raskauskolestaasi alkaa yleensä oirehtia 30-36 raskausviikolla. Ihon kutina on usein ensimmäinen ja ainoa oire. Iho kutiaa kauttaaltaan ja kutina on voimakkainta vatsalla ja kämmenissä ja jalkapohjissa. Kutina vaihtelee päivittäin. Usein kutina pahenee öisin ja haittaa odottavan äidin nukkumista. Pikku hiljaa iholla voi ilmetä raapisesta johtuvia punaisia ja ehkäpä tulehtuneitakin jälkiä. Lääkkeillä voidaan helpottaa äidin kutinaa ja nukkumisvaikeuksia, ja joillain lääkkeillä voidaan laskea kohonneita maksa-arvoja.

Jos odottavalle äidille ilmaantuu raskauskolestaasiin sopivaa kutinaa, voidaan neuvolassa tutkia äidin maksa-arvot (asat, alat, sappihapot). Jos arvot ovat koholla, äiti lähetetään äitiyspoliklinikalle seurantaan. Raskauskolestaasi on yleensä äidille vaaraton, mutta etenkin korkeisiin sappipitoisuuksiin liittyy kohonnut sikiön kohdunsisäisen ahdingon ja kuoleman riski.

Raskauskolestaasia sairastava äiti otetaan usein loppuraskaudessa sairaalahoitoon yleensä 35. raskausviikolla. Sikiön vointia seurataan (päivittäin) sydänkäyrällä eli ktg:llä ja kaikututkimuksella. Laboratoriotutkimuksilla seurataan maksan toimintaa. Kortisonia ja histamiineja sisältävät salvat eivät lievitä yleensä kutinaa, mutta vähärasvainen ruoka saattaa helpottaa."

Enkä nyt todellakaan halua alkaa muita pelottelemaan, mut kyllä kannattaa mainita neuvolassa, jos alkaa nahkaa kutittaa ja raavituttaa.
Ite olen vain ajatellut, että johtuu varmaan vaan mun herkistymisestä kaikille hajusteille...mut eipäs sitten ollutkaan.
Voihan...piti nyt sit vielä tämäkin tulla...
Onkohan muilla ollut?
 
Miten kaikkia tutkitaan noin tarkasti?! Minäkin viimeksi mainitsin kipuilevasta vatsasta ja vähän vihjailin voisiko sisätutkimusta tehdä varalta että näkisi missä mennään. No ei voinut. Ei puhettakaan mistään verikokeista, lääkkeiden lopettamisesta tai painoarvioista. Synnytykseen asti kai tässä epätietoisuudessa pitää olla.

Mua kutittaa joskus lähinnä vatsasta mutta yhdistän sen raskausarpien muodostumiseen, kun kutina ei häiritse.
 
Mulle sanoi neuvolan täti, et sen kutinan pitäisi olla jatkuvaa... Ois kyllä laittanut kokeisiin, jos oisin halunnut... mut pidin omaa kutinaani normaalina...
Mulla siis on kuiva iho, joka kutisee muutenkin (varsinkin esim. suihkun jälkeen), ja sit ihon venyminen (turvonneet raajat, kasvava maha) saa ihon kutisemaan...
 
Mulle kans sanottiin neuvolassa et jos alkaa kämmenet ja jalkapohjat kutisee kamalasti ni sit heti yhteys.. se on kuulema semmosta kutinaa joka ei lopu vaikka kuinka raapii..
Mä sit kysyin et ku mulla muutenki jalkapohjat ja iho kutiaa ku on nii kuiva et mis vaihees täytyy huolestuu ni täti sanos et jos se pysyy "normaalina" ni sit ei hätää mut jos kutina pahenee huomattavasti ni sit otetaa labrat. :)
 
Mulla ei kutise kämmenet tai jalkapohjat, vaan lähinnä just tää raskausmaha ja jalat ja etenkin sisäreidet ja kylet ja selkä. Ja korvien alapuolelta. Kerran oli ihan punasena. Silloin epäilin, että omat hiukset kutittaa ja iho on nyt vaan jotenkin niin super herkkä kaikelle.
Mut ei se oo semmosta koko aikasta kutinaa. Mutta joka päivästä kyllä. Jostakin. Ja etenkin iltasin, kun pitäis nukkumaan käydä. Joskus oon miettiny, että pitäis kaikki lakanatkin pestä hajusteettomalla uudestaan. Kun vaihdettua puhtaisiin kaikkia ei ole vielä hajusteettomalla pesty.
Taidanpa tehdä niin nyt. Niin voin sulkea ainakin toisen.
Hitto kun alkokin pelottamaan. *en tykkää...
 
Muokattu viimeksi:
Soittivatkin sairaalasta jo heti, kun neuvolan täti oli laittanu sen lähetteen...eli ei vissiin mikään ihan pikku juttu??
Huomenna verikokeisiin heti aamusta ja ens viikolla sairaalaan tutkittavaksi.
 
Onko muillakin ruvennut tulemaan suonenvetoja öisin? Minua ei ole oikeastaan koskaan aikaisemmin (ennen raskautta) vetänyt suonelta, ihan joitain ykköskertoja vain silloin tällöin, mutta nyt olen muutamina öinä herännyt siihen, että jalkaa/pohjetta vetää suonella. Todella tuskaista.
Nyt on muutenkin unirytmit muuttuneet aikatavalla, ja herään yöllä yhen-kahen aikoihin ja valvon aikani (tunnin-kaks) kuunnellen ja ihmetellen pikkuisen liikkeitä. :Heartred Nukahan sit sopivasti tunti-pari ennen kellonsoittoa ja kellon soidessa väsyttäisi ihan tuhottomasti. :sleep002
 
Tiitu,kyllä täällä on kans suonenvetoja. Aiemmi ei oo ollu mut nyt parin viikon ajan on joka yö vetäny suonta sekä pohkeesta että jalkapohjan holvikaaresta(vai mikä se lienen). Toisille auttaa magnesium sitraatti, mut mulla se laitto vaa mahan sekasi eikä tosiaa tehonnu suonenvetoihin.. koko ajan on semmonen ärsyttävä suonenveto/jumuituneen lihaksen tunne tuossa pohkeessa.. oon koittanu sitä varovasti hieroo ja venyttää mut ei hyötyä..
 
Joo öisin tulee pohkeisiin ihan hulluja suonenvetoja, tekis mieli ihan huutaa kun herään niihin :D tänään mies haki apteekista mulle magnesiumia että jos se auttais :)
 
Mulla alkaa olla nyt koko oiresarja keräiltynä: on suonenvetoja, pukamat, liitoskivut, selkäsärky, suonikohjut (eikä edes jalassa vaan ihan tuolla Alakerrassa - tosi herkkua), jalkojen ja sormien turvotus, armoton väsymys (mutta sitten toisaalta huonosti nukutut yöt) ja nyt sit nää supistukset joita yritetään lääkityksellä hillitä, että vauva malttais pysyä sisäpuolella nyt pari viikkoa edes vielä... Alan olla aika kypsä tähän hommaan. Haluan vaan saada vauvan syliin jo. Ei oo kyllä raskausaika mitenkään elämäni parasta aikaa todellakaan.


piipaa 33+3
 
Suonenvetoja täälkin. Kannattaa kiinnittää magnesiumin lisäksi huomiota siihen paljonko juo. Se ainakin mulla on helpottanu suonenvetoja. Etenkin pitkillä automatkoilla ja jos liikkuu paljon, niin suonenveto on taattu. Eikä mikään hirveen kevyt vaan semmonen mistä tekee mieli huutaa ja itkeä, vaikka kipukynnys onkin korkeella
 
Musta tuntuu että tää raskaus alkaa oleen jo nähty homma. Kovasti odottelen että viikot menisi nopeaa...
Tällä hetkellä epämukavimman olon yllättäen tekee vauvan potkiminen ja pyöriminen. Tuntuu että se tulee hetkenäminä hyvänsä mahasta läpi. Siis hyvähän tuo että potkii ja hyörii, mutta tuntuu välillä tosiaan niin epämukavalta. Varsinkin kun yrittää nukkumaan alkaa. Mies sanoo että unissani itsekkin hytkyn ja vääntelehdin aina kun pikkunen potkii. Ihmekkään että on sit paikat kipeenä ja jumissa kun nousee vessassa käymään :D
 
Eikös suonenvetoihin vaikuta kalsiumin saanti myös? Itse juon purkillisen maitoa päivässä ja ei ole kyllä ollut suonenvetoja. Tosi harvoin niistä kärsin muutenkaan, että ehkä en sitten ole niihin taipuvainen.

Outoa, että esikoista odottaessa painoni ei noussut paljon yhtään. Silloin kuitenkin verenpaineeni oli paljon korkeampi kuin nyt, samoin sokeriarvoihin jouduin lopussa ottamaan pienen määrän insuliinia.

Nyt tässä toisessa raskaudessa on paino noussut mutta verenpaineeni on kerrassaan loistava, sokeriarvotkin hyviä. Olen siis reilusti ylipainoinen, joten paino ei saisi nousta. Mutta on kyllä aika epäloogista kerrassaan!

Vointi on hyvä, jaksan hyvin hoita tuota 1v9kk taaperoa ja energiaa riittää. Töissäkin käyn, teen osapäiväistä viikkoa. Öisin nukun aika katkonaisesti mutta ihan hyvin kai. Pakko niitä vessareissuja tehdä..:D
 
Mulla on käytössä kalsium-lisä ja magnesium-lisä. Silti on aamulla oltava varovainen, kun itsensä ojentaa irti vartalotyynystä. Vasen pohje saattaa kramppaa ihan samantien. Mutta kyllä, voisin kuvitella että omalla kohdalla pitäis juoda yön vessareissullakin enemmän niin ei olis herätessään niin "kuiva".
 
Mulla varmasti auttoi niihin suonenvetoihin juurikin kalsium ja vesi. Kun olin töissä, en ehtinyt juomaan vettä tarpeeksi päivän aikana, enkä syönyt niin paljon maitotuotteita. Ja Mullahan loppui ne suonenvedot kuin seinään kun lopetin työt. Mun kohdalla oli varmasti kyse siitä, että piti saada enemmän vettä ja maitotuotteita (kotona syön niitä enemmän kuin töissä). Magnesiumia en ole erikseen ottanut. Raskausvitamiineja muistan ottaa hyvin vaihtelevasti.

Kyllä nyt on alkanut taas se aika kun vauva painaa tuolla alhaalla välillä niin kovaa kohdunsuuta, että kävely on hyvin hankalaa. Viime raskaudessa alkoi sama juttu näihin aikoihin. Tuntuu, että vauvan pää tulee pian ulos. Tänään piti kävellä 2,6 km ja tiukkaa teki! Hidasta oli meno. Lopuksi tuli jo supistustakin. Täytynee myöntää nyt itselle, että kävely ei ole enää tässä vaiheessa mun juttu.

Rv 32+3
 
Minäki juon maitoo ku pien vasikka,käytän leivän päällä juustoo ja syön jugurttia, syön sitä magnesiumlisää ja raskausvitamiinia päivittäin.. lisäks mul on koko aja vesilasi edessä jota tyhjentelen ahkeraan.. ja silti vetää suonta jalasta. Sen oon huomannu et jos istun päivän aikana liian paljon ni sit se yöllä kostautuu..

Kävely on tääl kans välil hankalaa.. veikkaan et vauva painaa johonkin.. välillä ihan kaupassa käynti on iha hirveetä! Käytii tänää uimassa,ni aluks tuntu iha hyvältä mut sit alko tekee pahaa ja oli lähettävä pois..taisin vetää liian reippaasti heti alkuun ni siitä sit tuo kroppa otti ihteesä..

Rv 31+3
 
Oi joo nempsu mullakaan tuo uiminen ei tunnu enää hyvältä. Tai sit jos uisin niin tosi hitaasti täytyis edetä. Just oltiin perheen kanssa viikonloppu kylpylähotellissa ja olin siellä tänään aamupäivällä jo ihan poikki kun tytön kanssa käytiin vielä ennen lähtöä pulahtamassa. Häpyliitokseen sattui ja vauva punkee päätään alaspäin niin sekin sattui. Huominen pitää ottaa vähän rauhallisemmin.
 
Takaisin
Top