Onko muilla ollut ihon kutinaa raskauden aikana?
Sattui minulta kysymään neuvolan täti viime viikolla ja vastasin kyllä.
Laittoi varmuuden vuoksi verikokeisiin ja tänään tulikin jo puhelu, että asat ja alat on normaalit, mutta sappiarvot koholla ja laittaa lähetteen synnytyssairaalaan.
Pitäis kuulemma viikon sisällä tulla joku yhteydenotto.
Olin siis ihan pihalla, että mitä ihmettä??
Ja tottakai aloin heti selvittämään, että mistähän tässä nyt on oikein kysymys.
"Raskauskolestaasi/raskaushepatoosi
Raskauskolestaasi alkaa yleensä oirehtia 30-36 raskausviikolla. Ihon kutina on usein ensimmäinen ja ainoa oire. Iho kutiaa kauttaaltaan ja kutina on voimakkainta vatsalla ja kämmenissä ja jalkapohjissa. Kutina vaihtelee päivittäin. Usein kutina pahenee öisin ja haittaa odottavan äidin nukkumista. Pikku hiljaa iholla voi ilmetä raapisesta johtuvia punaisia ja ehkäpä tulehtuneitakin jälkiä. Lääkkeillä voidaan helpottaa äidin kutinaa ja nukkumisvaikeuksia, ja joillain lääkkeillä voidaan laskea kohonneita maksa-arvoja.
Jos odottavalle äidille ilmaantuu raskauskolestaasiin sopivaa kutinaa, voidaan neuvolassa tutkia äidin maksa-arvot (asat, alat, sappihapot). Jos arvot ovat koholla, äiti lähetetään äitiyspoliklinikalle seurantaan. Raskauskolestaasi on yleensä äidille vaaraton, mutta etenkin korkeisiin sappipitoisuuksiin liittyy kohonnut sikiön kohdunsisäisen ahdingon ja kuoleman riski.
Raskauskolestaasia sairastava äiti otetaan usein loppuraskaudessa sairaalahoitoon yleensä 35. raskausviikolla. Sikiön vointia seurataan (päivittäin) sydänkäyrällä eli ktg:llä ja kaikututkimuksella. Laboratoriotutkimuksilla seurataan maksan toimintaa. Kortisonia ja histamiineja sisältävät salvat eivät lievitä yleensä kutinaa, mutta vähärasvainen ruoka saattaa helpottaa."
Enkä nyt todellakaan halua alkaa muita pelottelemaan, mut kyllä kannattaa mainita neuvolassa, jos alkaa nahkaa kutittaa ja raavituttaa.
Ite olen vain ajatellut, että johtuu varmaan vaan mun herkistymisestä kaikille hajusteille...mut eipäs sitten ollutkaan.
Voihan...piti nyt sit vielä tämäkin tulla...
Onkohan muilla ollut?