Myös mun oli pyydettävä, että isäntä tekis ruokaa, kun oon vaan niin loppu ollut noiden parin työpäivän jälkeen. Selän kanssa oon nyt jotenkin pärjännyt, mutta jeesus, miten kipeät jalat on olleet työpäivän jälkeen!
Ja jos erehdyn töistä kotiin tullesaa istumaan/makaamaan hetkeksi, niin en meinaa päästä enää ylös, kun selkä vetää viimeistään siinä vaiheesaa jökkiin. Kävely näyttää tällä hetkellä lähinnä siltä, että olisin viimeisilläni raskaana tai juuri synnyttänyt sata vuotias..
Ruuasta puheenollen, jos teillä on vaan ehdotuksia /reseptejä ruokiin joita tehdä kerralla enemmän moneksi päiväksi niin saa ehotella!
Päästiin mun lempiaiheeseen eli ruokaan! (Toissapäivänä en jaksanut tehdä mitää, niin vetelin puol kiloa kirsikoita, 5 luumua ja pari nektariinia päivälliseksi..) Mä tykkään tehdä kaikkia perinteisiä ruokia (tilliliha, kanaviillokki jne.), jotka hautuu useamman tunnin, mutta joita tekee mielellään vaikka kymmenen litraa kerrallaan ja pakastaa. Muita suosikkeja on myös ihan niinkin perinteiset setit kuin uudet perunat, kananmunakastike ja vaikka lohipyörykät/kalapuikot (joo-o, kiireisen arjen/väsyneen mamman pelastus on käyttää osa komponenteista eineksinä, hyvä soosi kun pelastaa paljon ja antaa anteeksi pienen oikomisen..), makaronilaatikko, kinkkukiusaus, erilaiset ruokaisat salaatit (tonnikala, pasta/pottu, kananmuna, raejuusto jne.), kaalilaatikko, jauheliha-peltipiirakka tai ihan vaan paahdetut potut (raakoja perunoita sopiviksi paloiksi uunipellille, oliiviöljy, suola ja pippuri - paahtaminen uunissa parissa sadassa asteesaa) ja lihamureke kermaisella pippurikastikkeella.
Vähän "trendikkäämpiä" vaihtoehtoja vois olla tortillat (voisin elää näillä: jauheliha/broisku, feta, salsa, tsatsiki, salsa, tomaatti, punasipuli, kurkku jne.), quesadillat (tortillalettujen väliin pirusti juustoa ja paisto pannulla, lisäkkeeksi guacamolea, smetanaa/creme fraissea, tomaatti-sipulisalaattia ja mangochutneyta - nää uppoaa myös lapsiin kuin kuuma veitsi voihin!), broiskupasta, ylikypsä possunkylki, bbq-kastike ja coleslaw tai vaikka ihan peltipizza.
Jostain syystä mieleen nousi myös klassiset lämpimät voileivät - ruisleipää, ketsuppia/salsaa, valkosipulia, tonnikalaa ja paljon juustoa, uunista pois oton jälkeen pinnalle vähän vielä oreganoa ja oliiviöljyä. Tai sitten hyödyntää niitä kaupan vakuumiin pakattuja patonkeja ja täyttää sellaisen esim. tomaattisella jauhelihakastiikkeella ja kuorruttaa koko komeuden juustolla.. nam!
Lähtiköhän tää mun touhu jo vähän lapasesta..? Mä vaan rakastan ruokaa ja harmittaa, kun ei ehdi itse laittamaan sitä niin usein kuin haluaisi. Mä olen myös sitä mieltä, että perheen on syytä edes kerran päivässä istua yhdessä alas ruokapöydän ääreen ja oikeasti OLLA hetki yhdessä sekä nauttia ruoasta.
Ja yks mun omia lempiruokia on valmis hernekeitto, johon on laitettu niin paljon väkevää ja makeaa sinappia, että sen voi syödä vaikka haarukalla..
Toivottavasti oli edes vähän apua ideoista! Kerron toki mielelläni lisää. Niin ja hauskaa juhannusta, meitsillä on vielä pari päivää duunia edessä ennen maanantain rakenneultraa..
Ja pakko vielä sanoa, että parasta kesäruokaa ikinä on uudet potut ja itsetehty tsatsiki/guacamole - eikä tarvii välttämättä kylkeen mitään muuta. No, ehkä jonkun feta tms. salaatin..