Oireet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tullu ku ton yhen kerran eikä oo ollu muita oireita. Täytyy kattoa pari päivää ja jos jotain tulee niin soittelen neuvolaan. Jospa onki valkovuotoa tai hiivaa.
 
Iskiaskipu ilmeisesti iski jo nyt :0 rv 11
Voiko olla?
Mulla on aina ollut sitä raskausaikana, toki toisinaan muulloinkin mutta tuntunu raskaus pahentavan. En vaan muista että olis näin aikaisin. Aika ikävää, ei pysty istumaan kauaa. Selällään suht kovalla alustalla nyt voi makailla. Töissäkään ei oo nyt pahemmin tarvinut nostaa/kääntää yms et en usko et semmoisesta. Pelottaa vaan et jos nyt jo kroppa alkaa reistailla ni mitä myöhemmin!
 
Täällä myös selkä (tai issias?) vaivaa, tänään jopa jäin sairaslomalle kun koko yön ollu kipee ja vieläkin, aika fyysinen työ kun hoitoalalla... muakin hieman arvelluttaa et ne selkäkivut jo tässä vaiheessa pahentuneet näin paljon :S :(
Vauvatoive 12+4
 
Täällä myös selkä (tai issias?) vaivaa, tänään jopa jäin sairaslomalle kun koko yön ollu kipee ja vieläkin, aika fyysinen työ kun hoitoalalla... muakin hieman arvelluttaa et ne selkäkivut jo tässä vaiheessa pahentuneet näin paljon :S :(
Vauvatoive 12+4

Mäkin teen hoitotyötä, pätkäsopimuksilla:/
Idioottina tässä tilanteessa miettii meneekö töihin vai jääkö kotiin. Nyt on monen asian summa itsellä. En tiedä onko siitepölyt vai raskaus ja molemmat yhdessä kun tekee nämä olot. Lisänä iskiasvaiva. Ja järjetön väsymys. Käsittämätön. Ihan alkuraskaus meni oksentamatta, muutama pahoinvointi "kerta". Niin nyt tänään, meinannut oksennuskin tulla:0 rv 12.
Kyllä on raskaudet erilaisia tai sitten on muisti mennyt :D
Ja joka kerta tunnen itseni ensikertalaiseksi, että voiko olla tämmöistä jne.
Mä olen niin huono menemään lääkäriin kun mua jotenkin hävettää mennä vaivojani sinne valittamaan. Vaikka en ollenkaan pahalla ajattele niitä jotka menee! Jopa kehotan menemään lääkäriin suosiolla.
 
Itse jäin nyt tää päivä kotiin jos ei helpota kivut nyt päivän mittaan niin huomenna lääkäriin, mietin kyll jos soittaisin tänään neuvolaan kysymään neuvoa että voiko ne siirrot nyt vaan pahentaa että pitäisikö selän nyt antaa huilata vai miten? Joidenkin mielestä liikkuminen auttaa mutta miten paljon uskaltaa? Hmm... taidan soittaa sit ku niill on soittoaika, ei oo "oma" neuvolatäti siellä mut eiköhän hän joka siellä on voi minua neuvoa kanssa...
 
Itse jäin nyt tää päivä kotiin jos ei helpota kivut nyt päivän mittaan niin huomenna lääkäriin, mietin kyll jos soittaisin tänään neuvolaan kysymään neuvoa että voiko ne siirrot nyt vaan pahentaa että pitäisikö selän nyt antaa huilata vai miten? Joidenkin mielestä liikkuminen auttaa mutta miten paljon uskaltaa? Hmm... taidan soittaa sit ku niill on soittoaika, ei oo "oma" neuvolatäti siellä mut eiköhän hän joka siellä on voi minua neuvoa kanssa...

No mie luulen ja kokemuksella jo tiiän että kävely auttaa. Mutta ei liikaa. Ja siirrot/nostot yms pahentaa. Aina kun ei se työergonomia ja tapahtumat mene niinkun oppikirjoissa. Ja muutenkin.
 
Välillä mulla auttanut vaan lepo, välillä kävely, riippuu ihan päivästä... ja kokemusta kyllä siitäkin et ne siirrot/nostot pahentaa... mutta ehkä tarvitsen sen ammattilaisen sanomaan että se on näin.

Siitä et raskaus erilainen niin todellakin viimeinen raskaus loppu 5v sitten ja en kyllä muistaakseni ollu kipee sen raskauden aikana enkä esikoisen kanssa, muistan et esikoisen kanssa olin töissä äitiysloman alkuun asti...
Toki pakko myöntää et en kyllä paljon muista niistä raskauksista muuten mut en muista mitään kipuja...
montako raskautta sulla oli takana ellami?
 
Mulla on nyt neljäs. (tai kuudes raskaus, 2 keskenmenoa). Kuopus on 6v. Mietin että joko tää ikä, kohta 34v tekee ja tehtävänsä mukamas? Aiemmat raskaudet ollu alle 30v.
2003 ja 2008 kun olin raskaana, olin toimistohommissa, silloin ei tarvinut miettiä työn fyysistä kuormitusta. Mutta, ei se monen tunnin istuminenkaan hyväksi ollut, muistelisin että puolivälistä eteenpäin silloin vaivasi selkä istumisen takia. 2009 olinkin kotona vauvan kanssa ja odotus meni "siinä sivussa". Tosin, silloin kärsin verenvuodosta marraskuusta alkaen. Noin 4 kk ennen LA. Hulahteli sillon tällön ja sairaalassakin olin. Istukka ylhäältä repeytynyt vähäsen. Ei edes heti huomattu ultrassa! Synnytys oli kuitenkin vasta rv 38. Ja nopea olikin, 1 tunti 15min.
Liekö tuo repeymä sitten siitä et paljon kantelin sylissäni ja nostelin vauvaa. Lopussa saikin olla sisko meillä apuna kun mies töissä et sain olla kotona vuodelevossa enkä sairaalassa.

Mutta joo, en muista et koskaan näin alussa mitään olis ollut. Raskaus ei oo sairaus mutta kyllähän se mukanaan tuntuu tuovan vaikka mitä.
Minäkin nyt jäin kotiin lepäämään. Turha leikkiä supernaista (:

Ja oireista vielä. Jalkojen turvotus! En ole, taas muistaakseni, ainakaan näin alussa rv 12 kärsinyt jalkojen turvotuksestakaan. Vaan viime viikonlopusta alkaen on etenkin iltasin jalat turvoksissa ja jopa kipeät ajoittain :0
 
Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt neljäs. (tai kuudes raskaus, 2 keskenmenoa). Kuopus on 6v. Mietin että joko tää ikä, kohta 34v tekee ja tehtävänsä mukamas? Aiemmat raskaudet ollu alle 30v.
2003 ja 2008 kun olin raskaana, olin toimistohommissa, silloin ei tarvinut miettiä työn fyysistä kuormitusta. Mutta, ei se monen tunnin istuminenkaan hyväksi ollut, muistelisin että puolivälistä eteenpäin silloin vaivasi selkä istumisen takia. 2009 olinkin kotona vauvan kanssa ja odotus meni "siinä sivussa". Tosin, silloin kärsin verenvuodosta marraskuusta alkaen. Noin 4 kk ennen LA. Hulahteli sillon tällön ja sairaalassakin olin. Istukka ylhäältä repeytynyt vähäsen. Ei edes heti huomattu ultrassa! Synnytys oli kuitenkin vasta rv 38. Ja nopea olikin, 1 tunti 15min.
Liekö tuo repeymä sitten siitä et paljon kantelin sylissäni ja nostelin vauvaa. Lopussa saikin olla sisko meillä apuna kun mies töissä et sain olla kotona vuodelevossa enkä sairaalassa.

Mutta joo, en muista et koskaan näin alussa mitään olis ollut. Raskaus ei oo sairaus mutta kyllähän se mukanaan tuntuu tuovan vaikka mitä.
Minäkin nyt jäin kotiin lepäämään. Turha leikkiä supernaista :)

No mulla ikää vasta 26, en usko että se sun ikäkään mitenkään pitäis vaikuttaa.
En oo edes ajatellu et semmostakin voi tapahtua, siis jotain vauvalle, mun mielestä kun lukee netissä niin kaikkialla vaa lukee et kyll se vauva on siellä hyvin "piilossa" ja turvassa ja äidin voinnin mukaan... Mulla onneksi ihana ystävä joka jaksaa tukea ja kannustaa siihen että oikeasti ei ole PAKKO olla töissä jos ei oikeasti oo kunnossa. Oma mieli kun koko ajan miettii että olen kauhea ihminen.. Nyt kun istun sohvalla niin tuntuu vain vähän kipua, käveleminen sattuu vähän enemmän, kuitenkin ajattelen että noh, ehkä olisin kuitenkin voinut olla tänään töissä? Miten huominen? Hmm... nooh... kohta soitto neuvolaan...
Tää ryhmäkin on aivan paras <3
Ja olet oikeassa, meidän ei tarvitse olla supernaisia, vaikka ollaanhan me oikeastaan supernaisia vaikka tarvii välillä levätä...
 
Neuvola täti ei ottanut ollenkaan kantaa mun selkään.. Ohjasi vaan että lääkärille pitäisi mennä ja sanoi että "niin kuin tohon selkäsärkyynhän auttaa vaan liikkuminen, olit hoitotöissä?" "Joo, jossa on nostoja ja siirtoja" "no mut eikös ne oo nykyään tehty ihan raskaana olevillekin noi nostot..." jäi kyllä hyvä fiilis!! :S
 
Neuvola täti ei ottanut ollenkaan kantaa mun selkään.. Ohjasi vaan että lääkärille pitäisi mennä ja sanoi että "niin kuin tohon selkäsärkyynhän auttaa vaan liikkuminen, olit hoitotöissä?" "Joo, jossa on nostoja ja siirtoja" "no mut eikös ne oo nykyään tehty ihan raskaana olevillekin noi nostot..." jäi kyllä hyvä fiilis!! :S

Aika tylyä :/
Kirjoitin sulle ihan viestin ;)
 
Kylläpä nämä olotilat seilaa! Kaksi viikkoa meni "yli-ihmisenä" hulluna kuntoilua, siivoamista, hankintoja yms. Nyt tämä viikko on ollut kyllä niin hurja...Hemoglobiinit lattian rajassa, unettomuutta, 3,5km kävelyyn meni TUNTI -.- Ja nyt on jatkuvasti mahassa sellainen "pistävä" olo. Sellanen kun lähtee liian nopeasti syömisen jälkeen kuntoilemaan, niin alkaa "pistämään"
Millään ei malttaisi töistä olla poissa, mutta mitäpä muuta voi tehdä kun olo on ihan vetämätön...Toivottavasti "yli-ihmis"-viikot tulisi takaisin! :whacky011
 
Mitäs mieltä kanssasisaret on rv 17 niukasa verenvuodosta... vaaleanpunaista vuotoa ja siinä seassa kirkkaampia veriviiruja. :( Myös menkkamaista kipua on...
 
Suosittelen viimeistään huomenna heti aamusta olemaan yhdeyksissä neuvolaan,voi nimittäin olla joku tulehdus ja tulehdukset kannattaa hoitaa raskaana. Tsemppia, toivottavasti ihan harmiton vuoto.
 
Niin todettakoon että mulla ei löytynyt vuodolle syytä ja kaikki oli/on kunnossa joten ei kannata vielä panikoida!
 
Tämä väsymys on jotain aivan älytöntä! Rv 15 menossa.
Yöllä nukun kohtalaisesti, vaihtelevasti heräillen. Mutta ihan uupumus. Liekö siitepölyallergia osasyy. Ikävä olo senkin takia. Kolmatta kk nuha, yskä, kurkkukipu. Hengästyttää.
Ei vaan jaksa.
Juon vettä/vichyä. Syön mielestäni järkevästi, salaattia tms kevyttä.
Yritän kävellä töissä vähän rappusia välillä kun tuntuu et ihan muuten laiskistun mutta iskiasvaiva pahenee jos paljon kävelee.
Päivittäin ulkoilen vähintään 30min kevyen lenkin.
Töissä tarttis jaksaa. Ja kotona lasten kanssa touhut. Mutku ei jaksais :( harmittaa.

Keskiviikkona on neuvola ja on kyllä nyt siellä suoraan sanottava väsymyksestä ym. Ehkä pieni sairasloma? Lepo? Jotenkin kun sijaisena on, tuntuu väärältä jäädä saikulle tän takia mut jokainen väsynyt/uupunut raskaana oleva ehkä ymmärtää tunteen kun ei vaan jaksa :/
Onkohan raskauden aikaiset sairaslomat työterveyden vai neuvolan asioita vai kumman vaan tarvittaessa?
 
Muokattu viimeksi:
Sairaslomia voi ellami kysellä kummasta vaan, neuvolasta tai työterveydestä, kumpi sattuu olemaan paremmin tavoitettavissa. Neuvolasta usein saa helpommin sairaslomaa ja pidempiä pätkiä kerrallaan. Onko siulla hemoglobiinia mitattu nyt? Aika rankkaa jos väsymys vielä jatkuu noin kovana, itelläni vähän helpotti väsymys ekan kolmanneksen jälkeen vaikka kuvotus on oireista tallella. Onko siulla miten raskas työ? Varmasti sairasloma ois paikallaan jos ei voinnissa ole vikana esim. alhainen hemoglobiini. Ei pidä pelätä saikun ottamista, oma ja pienen vauvan alun vointi on nyt tärkeimmät :)
 
Takaisin
Top