Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Uni hukassa :( Nytkö tämä siis alkaa kun jo toinen ihan onneton yö peräkkäin... Eli valvonko nyt sinne synnytykseen asti?! Viime raskaudessa aloitin valvomisen kyllä jo paljon aiemmin ja miettivät jo, että tarttisko mut ottaa osastolle nukkumaan lääkkeillä pariksi yöksi, mutta selvisin sitten loppuun asti. Mutta rankkaa! Nyt kun on vielä tuo taapero vaatimassa oman osansa. Viimeks sain sentään kitua ihan rauhassa kun oli vaan isommat (tyttö eskarissa, poika tokalla silloin).

Oon nyt kyllä jotenkin stressaantunutkin. Siis kaikki stressaa oikeasti, tosi pienetkin asiat. Kuuluuko "taudin kuvaan". Yöllä sitten mietin... Kun lapsille pitäis ostaa talvivaatteet ja talvikengät.. vaunukoppaan tarvis lämpöpussin. "Vanhat" (keväällä 2015 uutena ostettu) vaunut pitäis saada myytyä, mutta edes kyselyitä ei oo tullut, vaikka pyydän vain puolet uusien hinnasta jne.

Täälläkin valvotaan, alkoi jo monta viikkoa sitten.. Tosin viime aikoina vähän vaihtelevammin, ja pari yötä mahtuu mukaan että on mennyt paremmin :) ja sama homma, ajatukset juoksee kaikissa tekemättömissä hommissa ja se stressaa..

Toivotaan blackpanther että löydät pian ostajan vaunuillesi. Voisiko ajatella äp pakkauksen makuupussia vaunukopassa käytettäväksi niin ei tarvitsisi hommata lämpöpussia? :)

Ja täälläkin valvotaan. Mulla on viikon ajan ollut, eilistä Lukuunottamatta samanlaisia öitä herään siinä viiden aikoihin :D 05...jotain. Ja tunnin ajan olen ihan pirteä ja sitten taas simahdan.

Supistuksista kun tuossa oli mainintaa, niin mulla oli voimakkaita supistuksia jo raskauden puolessa välissä ja niitä tuli ihan vain kävellessä pieniä matkoja, nojailin tuolla kaupungilla seiniin ja istuin penkeillä kun en meinannut päästä eteenpäin.

Nyt sitten kun aloitin äitiysloman sairasloman kautta, niin olen ottanut rauhallisemmin, mutta esim. Jos päivän aikana on käynyt juoksemassa asioilla, niin helposti yön aikana on supistellut. Nyt sitten kun on ollut 2 viikkoa ihan rauhallisesti niin supistuksia on ollut yllättävän vähän. Tai sitten ne on ollut pienempiä ja mahdollista myös etten ole niitä juuri erottanut. Eilen oli muutama tiukka, mutta muuten on ollut sellaista jännää muljahtelua, eli onko vauva vai supistus. Vatsa mulla on pitkään ollut jo "kova", niin sitä tunnustelemalla en ainakaan huomaa eroa..

Oirekaarti on laaja, enkä enää osaa sanoa mikä on jotain omaa sairautta ja mikä liittyy raskauteen. Rintojen alta on pitkään puristanut, ihan sellainen tunne kuin käyttäisi liian tiukkoja rintaliivejä vaikka niitä ei olisi.

Ihottumaakin on taas ilmaantunut, mutta onko se keliakiasta vai raskaudesta johtuvaa, kukapa tietää. Ummetusta, närästystä ja kaikkia pikkukivoja vaivoja riittää vaikka muille jakaa.

Ehkä epämielyttävintä mikä näin ensiraskaudessa tulee mieleen, on se että vauva todellakin on alhaalla ja painaa todella paljon ja haaroissa tuntuu :D ei tahdo päästä nousemaan tai liikkumaan kunnolla...

No onneksi tässä on enää max 1,5 viikkoa, kyllä sen ajan kestää vaikka tiukkaa tekee...

Viikinki: Äp:n pussi on aika iso... Ja kylmä. Tuo koppa on oikeasti jonnekin etelänmaille tarkoitettu toisin kuin meidän vanha, johon ei tosiaankaan tarvinnut yhtään mitään lämpöpusseja... (no, Oran vaunut ne, niin suunniteltu Suomen oloihin... Tosin myös aiemmilla muksuilla olleet Gesleinit oli lämpimät). Varsinaisessa lämpöpussissa olis se puoli, että sen sais sitten myös rattaisiin kun on valjaille reiät -jos on samanlainen lapsi kuin siskonsa, niin viimeistään 5 kk iässä pakko ottaa ratasosa käyttöön kun kopassa karjuu kuin pieni peto :D (toki silloin vielä aika lailla makuuasennossa pidettävä kuitenkin, mutta paremmin silti näkee ympärilleen kuin kopasta).

Jep, nyt kun olin viimein nukahtamaisillani, niin kissat herätti :,( Vien kohta teuraaks nekin. Harmi et ovat sen verran pieniä, että niitten nahasta ei lämpöpussiin asti riitä. Rukkaset niistä ehkä sais *miettii*.

Täälläkin yksi uneton yö takana. Tosin johtuu koirasta, kun sillä maha kipeänä. :(
Oon nyt kesäloman ja äitiysloman aloituksen muuten nukkunut tosi hyvin ja pitkästi. Selvästi herkistynyt nyt kuitenkin kaikille ulkopuolisille äänille ja herään ihan pienimmästäkin äänestä.

Eishbärchen lämpöpussin sain tori.fiin annetaan osastolta. Tosin se on ihan hirveen iso ja muhkee, saa kyllä tulla aikamoiset pakkaset jotta sen saa käyttöön :D ostin käytettynä samaa merkkiä olevan fleecepussin, joka menee sitten nyt kaukalossa..

Täälläkin oli ihana yö takana. Olin jo 21 ihan kuitti ja mentiin muka nukkumaan. Paskat siitä mitään tullu. Pyörin koko yön, juoksin pissalla ja hiiviskelin makkarissa. Päätäkin särki ja otin panadolin. Sitten se tuli, oksennus lensi taas ihan urakalla. Tuntui, että tulee toinenkin satsi yöllä, mutta jotenkin sain oltua kum tyttö heräili ja painautui kainaloon etten vaan viittiny nousta. Viimeksi laattasin loppuviikosta. Nyt huomaan, että on näköhäiriöitä, kuten ennakois migreeniä. Joudun näppäilemään joka sanan vähintään kahesti.
No, tyttö tarhaan kun valokuvaus ja sitten katson liuskalla mitä pissa näyttää. Parina päivänä ollut muutama kipee supistus, mut ei kai tuo vielä ole tulossa kun liikkuukin niin kipeästi.

Tältä se näyttää jos en korkaa birjeitä miyä tuöee kun yritän korkottaa. Ärsuttävää.

Möttönen, migreeni on niin viheliäinen vaiva! Mulla on molemmissa raskauksissa jäänyt onneksi kokonaan pois. Onko sulla siihen lääkkeitä, mitä saat ottaa?

Voi migreeni <3 Mulla on nyt viime- ja tässä raskaudessa pysynyt poissa, mutta sitä edellisessä oli tosi usein ja sit menin vielä ottamaan hormonikierukan sen jälkeen ja siitä se riemu vasta alkoikin! Eli tiedän Möttönen tuon tunteen ja saat kaiken myötätuntoni!

Ei tainnut olla migreeniä, kun oli vaan epäselvä näkö ja meni ohi. En oo enää vuosiin tarvinut migr. lääkettä, vaan mennyt ihan tyyliin buranalla ohi ja raskaana on auttanu ihme kyllä jopa panadol. Äärimmäisen harvoin saan kunnon kohtausta, mutta ne on kyllä hirveitä. Oisko koko raskausaikana tullut jonkun 3-4 kertaa, että aika vähällä päässyt :). Mut mietin voiko tää olla raskausmyrkytystä kun yhtäkkiä tullut kauhee pussin leuan alle, paino ei oo noussut, voinut huonosti ja ollut väsynyt.. Tosin kaikki voi johtua mistä tahansa muustakin. Tokkopa on mitään.

Sit vaan tikuttamaan, ja jos pystyt paineita mittamaan niin kannattaa tehdä sekin. Ja lepoa.

ja nyt tämä uusin; aallon tavoin tuleva kipu selässä/vatsassa/rintalastassa, vaikee selittää, tuntuu vähän pistävältä tai ehkä polttavalta kivulta kun siirtyy aaltomaisesti mutta NOPEASTI paikasta toiseen. Ja ei, ei ole närästystä, se on niin tuttua ja tää ei todellakaan oo semmosta.

Kyfi, raskausmyrkytykseen liittyy ylävatsan vannemainen kipu. Se voi vissiin tuntua myös selän puolella lapaluiden välissä tai olla sellainen närästyksen tunteen sukulainen. Olen raskausmyrkytyksen vuoksi osastohoidossa, ja niitä oireita kysellään päivittäin. Jos sulla oli jo se korkea verenpaine, sun ehkä kannattaa olla sinne taysiin yhteydessä ja kuvata oireitasi.

Ei tainnut olla migreeniä, kun oli vaan epäselvä näkö ja meni ohi. En oo enää vuosiin tarvinut migr. lääkettä, vaan mennyt ihan tyyliin buranalla ohi ja raskaana on auttanu ihme kyllä jopa panadol. Äärimmäisen harvoin saan kunnon kohtausta, mutta ne on kyllä hirveitä. Oisko koko raskausaikana tullut jonkun 3-4 kertaa, että aika vähällä päässyt :). Mut mietin voiko tää olla raskausmyrkytystä kun yhtäkkiä tullut kauhee pussin leuan alle, paino ei oo noussut, voinut huonosti ja ollut väsynyt.. Tosin kaikki voi johtua mistä tahansa muustakin. Tokkopa on mitään.
Kyllä suosittelisin seuraan verenpaineita ja sanomaan neuvolassa tuosta.. itellä aloitettiin just verenpainelääkitys ja olo on NIIN paljon pirteempi (mitä tässä vaiheessa voi edes olla) rv 37+3

Kyfi, raskausmyrkytykseen liittyy ylävatsan vannemainen kipu. Se voi vissiin tuntua myös selän puolella lapaluiden välissä tai olla sellainen närästyksen tunteen sukulainen. Olen raskausmyrkytyksen vuoksi osastohoidossa, ja niitä oireita kysellään päivittäin. Jos sulla oli jo se korkea verenpaine, sun ehkä kannattaa olla sinne taysiin yhteydessä ja kuvata oireitasi.
OIKEESTI?! Mä jo aattelin et pahin olis ohi kun alapainekkin on laskenut siitä korkeimmasta 112 niin 88 ja olo "hyvä" muutenkin siltä kantilra! :o ja eilen oli taas neuvola ja virtsassa ei proteiineja edelleenkään... :o

OIKEESTI?! Mä jo aattelin et pahin olis ohi kun alapainekkin on laskenut siitä korkeimmasta 112 niin 88 ja olo "hyvä" muutenkin siltä kantilra! :eek: ja eilen oli taas neuvola ja virtsassa ei proteiineja edelleenkään... :eek:

En tiedä, onko sulla raskausmyrkytys vai ei, mutta tila koostuu monesta tekijöistä, josta proteiini yksi. Jos sulla se on, niin sehän ei mene ohi kuin synnyttämällä ja se on hyvin yksilöllistä missä tahdissa se etenee. Jos sulla on pelkästään korkea verenpaine, niin ehkä se on jotain muuta, mutta mulle tuli vain mieleen tuosta kivusta, että voisiko olla sitä. Mulla ei ole ollut ylävatsakipuja, näköhäiriöitä jne, vaan korkea verenpaine ja pikkuhiljaa lisääntyvä proteinurea.

Kyllä suosittelisin seuraan verenpaineita ja sanomaan neuvolassa tuosta.. itellä aloitettiin just verenpainelääkitys ja olo on NIIN paljon pirteempi (mitä tässä vaiheessa voi edes olla) rv 37+3

Ens viikolla on treffejä :) Verenpaine on koko ajan ollut hyvä, mut saan nyt tutulta lainaksi mittarin, että voin varmistaa tilanteen. Eipä tuo liuskakaan näyttänyt juuri mitään (1+), joten en vaivautunut edes soittamaan neuvolaan. Labraan on varalta ollut lähete viime neuvolasta asti, pitää yrittää se tällä viikolla hoitaa, niin saa maanantaina samalla kysyä tuloksia. Itelläni nyt 36+2.

Raskausmyrkytys ilmenee aina sen proteiinin kanssa.

Siis täällä on sanottu, ettei kaikilla tule sitä proteinureaa vaikka se tavallisesti tuleekin. Se yksittäinen tärkeämpi tekijä on se korkea verenpaine ja se voi yhdistyä muihin kuin proteinureaan, esim maksa-arvot, trombosyytit, munuaisarvot jne.

Onko mitään vinkkiä, millä saisi noita liitoskipuja lievemmiksi? Sukkapuikkokipu kuulostaa pieneltä, kun itsestä tuntuu, että joku painelee, iskee ja viiltelee taltalla tai tylpällä veitsellä koko häpyluun vasemmalle puolelle niin että vihloo ja polttaa kunnolla ja yli puolet päivästä on vedet silmissä kivun takia. Kipua tuntuu maatessa, istuessa ja seistessä. Kaikista kauheinta on, jos joutuu lattiatasosta nousemaan ylös eikä kyljen kääntäminenkään kovin herkkua ole. Kävely on ontumista, kun vasemmalle jalalle ei kärsi varata kunnolla painoa vihlomisen takia. Neuvolalääkäri vain kohautteli olkapäitään ja käski kokeilla särkylääkettä. Nekään ei oikein auta. Vievät ehkä viiltävimmän ja terävimmän kivun, mutta kipu tuntuu silti koko ajan. Viikkoja vasta 35+3, joten ei paljon naurata, jos nämä kivut synnytykseen asti jatkuu. :(

Takaisin