Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyfi, ensisynnyttäjillä ei välttämättä tule harjoitussuppareita lainkaan. Kokeile joku kerta kun vihloo alavatsalla laittaa kädet vatsan päälle ja tunnustella tuntuuko kohtu kovalta. Sitä ei siis aina tunne sisäisesti vaan pitää laittaa käsi vatsan päälle niin tuntee kuinka vatsaa kovenee palloksi. :) Mutta ei hätää vaikkei tulisikaan, kyllä ne synnytyssupparit on joka tapauksessa tehokkaampia.

Mullakin on vihlonut alavatsaa ja oon kuvitellu et ne ois harkkasuppareita, neuvolassakin mainitsin niin ei ainakaan sanonut etteivät voisi olla. Tiedä sitten... Viime yönäkin kerran vihloi tosi kipeesti, mietin siinä vaan et mitenköhän kipeetä ne oikeet supistukset sit tekee!! :eek:

Miulla taas vähemmän vihloo. Maha vaan menee kovaks, kiristyy. Samalla tavalla ku jos tekee jotain lihaskuntoliikettä. Ja samoin sit ku supistelee tarpeeks, niin lihas kipeytyy, et sit saattaa alkaa 'sattumaan'. Mut edellisessä keskenmenossa hoitajat lohdutti et "nyt sit tiedät miltä ne synnytyssupistukset tuntuu", niin siitä tiiän sit et nää ei oo mitään sinnepäinkään.

Ei kai se tuleeko harkkasuppareita tai ei vaikuta siihen viihtyykö vauva kohdussa pitempään.. Mulla esikoisesta niitä oli raskauden puolesta välistä alkaen paljonkin ja silti mentiin yliajalle. Luulen että se on varmaan aika yksilöllistä eikä siitä tosiaan ainakaan huolissaan kannata olla vaikka ei tulisikaan! Mukavampi olis ilman..

Harkkasupparit ei vaikuta raskauden kestoon, paitsi jos ne kypsyttää kunnolla paikkoja. Siinä tapauksessa vauva saattaa syntyä aiemmin.

Esikoisesta en tuntenut yhtään harkkasupparia, vaan sitten kun alkoi supistamaan, supistikin kunnolla ja lapsi oli ulkona kymmenessä tunnissa. Joten sanoisin ettei hätää! :) Tästä toisesta on tullut harkkasuppareita ja juurikin tuollaisia vatsan kivuttomia kiristyksiä. Nyt muutamana iltana on ollut menkkamaista jomotusta, mutta en osaa sanoa onko se supistusta vai mitä kun sellaista ei esikoisesta ollut ollenkaan. :rolleyes:

Mulla on 20.viikolta asti tullu harkkasupistustuksia eli vatsan kovettumista, nyt varmaan 33.viikolta eteenpäin oon huomannu että välillä kun harkkasupistus tulee nousee rintakehälle punotus ja hengitys tuntuu eriltä ja muutamina kertoina on tullut myös menkkamaista jomotusta selkään harkkasupistusten ajaksi..
Nyt 38+3

Mulla tuli ekat harkkasupistukset jo joskus viikolla 17 ja sen jälkeen niitä onkin koko ajan ollut enemmän ja vähemmän. Mitään ne ei ole tehneet kohdunsuulla tai -kaulalla, vaikka välillä ovat olleet ihan säännöllisiä ja kipeitäkin. Olin niiden takia saikulla nyt nämä vikat viikot ennen äitiyslomaa ja kävin kahden viikon välein polilla tarkistettavana, mutta mitään ei ollut tapahtunut edelleenkään viime viikolla. Nyt en enää ravaa tarkistuksissa vaan vauva saa syntyä sitten kun se tulee. Ei tartte enää varoa provosoimasta supistuksia!

Menkkamaista kipuilua aivan alavatsassa ollu nyt useampana iltana/yönä muutaman minuutin jaksoissa. Viimeyönä oli koko maha kova ja kipee puolen tunnin ajan. Sillon tuli joku 5kpl sellasia aaltoilevia kipupiikkejä muutaman minuutin välein ja ihan niin että joutu hengittelee ja nousta jaloittelemaan. Olisko se ollu jonkinlaista supistelua? Maha on kyllä raskauden aikana kovettunu muutamaan otteeseen mutta nyt se tuli ihan tuntuvan kivun kanssa. :confused:
38+0

Kyfi, kyselit harkkasuppareista, joten mäkin vastaan :) Mulla on ollut jatkuvasti harjoitussupistuksia (=maha menee aivan kivikovaksi, tuntuu sekä sisälle että käsillä mahan päälle) jostain toisen kolmanneksen tienoilta alkaen. Välillä pari päivässä, välillä jokunen kymmenen. Rasituksessa niitä tulee usein.

Mutta ei niitä kaikille tule. Ystävä synnytti loppukesästä viikolla 37, ja hänellä ei ollut koko raskauden aikana ollut yhtään harkkasupparia. Synnytyssupistukset hänellä alkoivat ensin epäsäännöllisinä polttavina selkäkipuina muutama päivä ennen synnytystä öisin, kunnes sitten säännöllistyivät yhdessä hujauksessa, ja synnytys lähti kunnolla vauhtiin.

Eli en olisi yhtään kummissani, olipa harkkasuppareita ollut tai ei. :)

Nessu 35+5

Mulla on tullut harjoitussupistuksia jo ihan joltain viikolta 15 alkaen muistaakseni, en aluksi tajunnut että ovat niitä. Tulee päivittäin, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Mulle tulee sellanen paineen tunne vatsaan ja kovettuu samalla.

Odotan esikoista ja harkkasuppareita on ollu jostain vk 20 asti. Ilman niitäkin olisin ollut ihan tyytyväinen ;) meillekin sanottiin että enempi "ominaisuus" kuin sinällään raskauden etenemiseen vaikuttava oire. Mulla menee harkkasuppareista maha ihan kivikovaksi mutt yleensä melko kivuttomia. Rasitus yleensä lisää niitä mutta joskus pelkkä th tai kätilön kokeileminen vatsan päältä saa vatsan supistamaan.Meillä ei ole vaikuttanut synnytystä edistävästi nämä supistukset. Viikolla 38 mennään

Hahah, nyt voi nauraa! Just kun pääsin sanomasta! Tunsin tänään kaksi supistusta, joista ei vaan VOINUT erehtyä, säikähdin :D plus et reidet polviin asti semmoset "levottomat jalat" oloiset, vatsa sekaisin ja selkääkin vähän pakottaa. Neuvolassa sanottiin tänään et kohdunkaula pehmentynyt vähän ja olen yhdelle sormelle auki! :D

Mulla on ollu harjotussupistuksia jo jostain viiikosta 20 alkaen ja niitä tulee paljon joka päivä ja kohdunkaula on ollu joka kerta pehmeä kun sitä on kokeiltu mut silti kaikki lääkärit on sitä mieltä etten synnytä vielä pitkään aikaan... Joka kerta lääköri on oikeastaan ollu sitä mieltä että menee yli koska oon ensisynnyttäjä. Oon jo ihan kyllästyny olemaan raskaana.

Nyt siis 34+5

Mulla sama.. supistuksia on paljon ja paikat pehmentynyt mut en usko et tulee aikaisemmin. Ei edes kiusallakaan :D

Mä en esikoisen aikana huomannut harjoitussupistuksia ollenkaan. Oon vasta hiljattain tajunnut, et olihan niitä, koska neuvolassa päiviteltiin mun pinkeää vatsaa. Olisivat sanoneet, että nää on niitä supistuksia, niin olisin minäkin tajunnut. :)

EmmiT: Aika hauska lääkäri, jos on oikeasti sitä mieltä, että ensisynnyttäjillä menee yleensä yli... Mulla on nimittäin sit just toisin päin. Raskauden on vaan pidentyny kerta kerralta. Eka 39+5, toka 40+0 ja kolmas meni yli: 40+5... Jos sama kaava jatkuu niin tää kai syntyy joskus 41+...

EmmiT: Aika hauska lääkäri, jos on oikeasti sitä mieltä, että ensisynnyttäjillä menee yleensä yli... Mulla on nimittäin sit just toisin päin. Raskauden on vaan pidentyny kerta kerralta. Eka 39+5, toka 40+0 ja kolmas meni yli: 40+5... Jos sama kaava jatkuu niin tää kai syntyy joskus 41+...
Hah, mulla sama juttu!
Esikoinen 38+5
Toinen 40+0
Kolmas 41+5
Tää neljäs varmaan menee tällä kaavalla käynnistykseen marraskuussa... :grin

Noniin. Aattelin nyt päivittää tän päivän tuntemukset tänne että voidaan "ihmetellä" näitä yhdessä! :D Mulla on siis ollu puolet päivästä vatsa sekasin, nyt ei oo enää kyllä tullu mitään. Jalat on kummallisen tuntuset, tuntuu siltä kun olis "levottomat jalat" reisistä polviin asti. Nivuset ja alapää TOSI kipeenä. Ei oo tähän mennessä ollut näin kipeää, kyljen kääntäminen sängyssä sattuu, samoiten kun nousta sängystä tai autosta ylös. Alapäässä ja myös häntäluussa paineen tunnetta, välillä tuntuu myös kun vetäisi suonta peräsuolesta. Muutaman kerran myös kesken kävelyn vihlassut lujaa taas jostain alavatsan pohjalta, superväsynyt koko päivän (nukuin viime yönä vain 4h) ja nyt tämä uusin; aallon tavoin tuleva kipu selässä/vatsassa/rintalastassa, vaikee selittää, tuntuu vähän pistävältä tai ehkä polttavalta kivulta kun siirtyy aaltomaisesti mutta NOPEASTI paikasta toiseen. Ja ei, ei ole närästystä, se on niin tuttua ja tää ei todellakaan oo semmosta. Rv 37+2. Ja tosiaan sen muutaman kerran tuli tänään tuntuva (mutta ei niinkään kipeä) supistus!!

Takaisin