Oireet

Käyrillä makailen, pumpumpumpumpum! Onse niin ihanaa vaan kuunnella tota pienen ihmisen sydämen jumputusta. On kuulemma aikamoista ruuhkaa täällä, niin voi kestää iltaan asti. Nälkähän tässä tulee :D

Tänään oli taas neuvola ja täytyy sano että loppujen lopuksi tää raskaus on ainakin tähän mennessä mennyt mutkattomasti. Toki väsymystä ja repäsykipuja on, mutta nekään ei mtn ylitsepääsemättömiä. Hemoglobiini on noussut kiitos rautatablettien. Ainoo missä arvot on huonot on verenpaine, mennään 97/71. Mut ilmeisesti näillä arvoilla.mennään loppuraskaus. Tsemppiä kaikille, muutama kuukausi enää! :)

Kiitos teille ihanat <3 Otan kyllä tän olon puheeks neuvolassa ens kerralla ja toivottavasti omalta osaltaan helpottaa tilanteen tiedostaminen ja tänään alkanut loma. Mä kun luulin pääseväni helpolla tän raskauden kanssa :D tsempit täältäkin kaikille ja erityisesti tällä hetkellä Jennyhanneleelle!

Noniin, kaikki muuten kunnossa mutta kohdunsuu pehmentynyt. Kaikki ylimääränen höntsäys ja liikkuminen pois ja herkästi uudelleen näytille. Kätilö lohdutteli sillä, että monella pehmentyy paikat mutta muuta ei tapahdu viikkoihin. 4.8 on lääkäri NKL:lla muutenkin jossa onneksi ultrataan jne. Tällä kertaa jätkä oli perätilassa ja painoarvio oli 1875g :)
Ps. Onneksi on vauvan hankinnat jo tehty ja kamat lähestulkoon paikoillaan jo, että nyt voi vaan vedellä lonkkaa sohvalla elokuuhun asti... :s

Täällä on takana valvottu yö, kun ei vaan uni tullu. Ravasin vessassa ja kun löyty hyvä asento, alko kaveri vatsassa jumpata siihen malliin, että tulee kyljistä ulos. Aamulla ennen seiskaa luovutin ja siirryin sohvalle kattelee Netflixiä. Sen seurauksena väsähdin sit hetkellisesti ja sain unen päästä kiinni pariks tunniks. Nyt on sellanen ihana pöhnä päässä ja niska jumissa, kun jaoin näemmä sohvan kahden koiran kanssa.

Just olin ehtiny kehumaan, että oon tosi hyvin nukkunu melkeinpä koko raskauden ajan. Toivottavasti tämä ei ala enteillä loppuraskauden unettomuusvaihetta. Yön pimeinä (tai no näin kesäisin liian valoisina) hetkinä aattelin jo kauhulla mielessäni, että jos se nyt jo alkaa, niin oon hermoraunio synnytykseen mennessä. Hyvä ettei itku päässy siinä kohtaa. En tosiaankaan halua alkaa stressata mistään nukkumisista, koska siinä stressaamisessa oon liian hyvä.

Mun kohdalla jäikin nyt sit vain haaveeksi, että olisin saanut olla töissä kesä/mammalomaan asti :depressed: sen lauantain migreenikohtauksen jäljiltä oon saanut nyt joka päivä lievemmän kohtauksen. Tänään aamulla heräsin suoraan järkyttävään päänsärkyyn ja soitin terveyskeskukseen lekurille aikaa, mut ne laittokin mut suoraan päivystykseen. Siellä pääsin samalla lekurille joka hoiti mua lauantainakin. Se konsultoi äippäpolia, kun protskut oli pissassa yhdellä plussalla, mutta kun verenpaine alhaisempi kuin aiemmin, niin tuskin on raskausmyrkytystä. Soitti myös neurologille joka tuli katsomaan mun silmänpohjia ja kun ne oli kunnossa, ei tarvinnut lähteä Meilahteen magneettikuvaan. 2 viikkoa se kirjoitti mulle sairaslomaa, sit pitäs ollaki enää viikko töitä ja sit lomille... Te muut päänsäryistä/migreenistä kärsivät! Ootteko saanu muuta lääkkeitä kun panadolia? Mulle kirjoitti taas vaan grammasta panadolia isomman purtilon...

PrettyFly: Mulle ei suostunut lääkäri määräämään muuta kun panadolia, vaikka panacodhan on sallittujen listalla raskausaikanakin.. Vetosi keskenmeno taustoihin, ja toki olin itsekkin sitä mieltä että en vahvempaa ota vaikka kipu olis kuinka paha. Kysy ihmeessä siitä panacodista!

Te muut päänsäryistä/migreenistä kärsivät! Ootteko saanu muuta lääkkeitä kun panadolia? Mulle kirjoitti taas vaan grammasta panadolia isomman purtilon...

Mä oon tosiaan syöny vaikka mitä, Panadolia, Miranaxia, sumatriptaania, diapamia. Kaikki muut paitsi panadol neurologin määräyksestä. Tosin raskausviikot vaikuttaa lääkitykseen, eipä mullakaan enää oo käytössä ku panadol kun viimeinen kolmannes pyörähti käyntiin..

panacodia saa syödä mutta tällai vikalla kolmanneksella se ei ole järin viisasta, koska vaikuttaa lapsen vireyteen jos synnytys sattuu käynnistymään niin et sitä on vielä veressä. Lapsi on laiskempi hengittämään, ei jaksa imeä jne et jos vaan pärjää panadolilla niin se on parempi, satunniasesti panacodiakin uskaltaa käyttää kyl.

Mulla on koko raskaus ajan menny sumatriptan migreeniin. Kun pamahti selkä niin oli panacodit ja on edelleen jos tarvii ja unen turvana stella. Lisäksi tän paskan ihon ja lukuisien allergioiden takia syön päivittäin ataraxia. Närästykseen menee omepratzol 20mg aamulla ja illalla.

Mulla on paikat ollut täysin pehmeet jo rv 16 saakka ja sillon kiellettiin tekemästä mitään mikä' supistaa eli mitään ei voi tehdä koska aivan kaikki aiheuttaa supistuksia. Alussa kohdunkavana oli reilun 4cm, viimeksi kun katottiin ultralla oli enää 2cm. Tuikkimisesta päätellen luulen et paikat alkaa myös aukeamaan jo koska sukkapuikkoja tulee niin paljon päivittäin. Mulla tosin on tuo aukeaminen alkanut noiden kahden edellisenkin kanssa rv30-> ja hyvin on pysyneet sisällä täysaikaseks saakka.

ja itselläni nuo raskauden aiakaset lääkkeet on määrätty naistenklinikalta erityisäitiyspolilta, jossa tiedetään nimenomaan mitä lääkettä voi antaa ja kuinka ne lapseen vaikuttaa :)

Mulle kävi pikku moka ton panacodin kanssa. Lääkäri määräsi sitä alkuraskaudessa, enkä muistanut sanoa vastaanotolla, että imetän... mies sit kotona hoksasi, että tän kanssa ei muuten sit ehdottomasti saa imettää.

noh itse asiassa saa, sitä erittyy hiukan rintamaitoon ja muistaakseni tässä asiassa rodulla on väliä. Tietyllä syntyperällä olevilla se metaboloituu nopeammin ja voi olla vaarallinen lapselle. Mutta jos käyttää satunnaisesti niin voi imettää samaan aikaan, säännöllisellä käytöllä lapsi saa maidon kautta liikaa, mutta jos joutuu päivän pari syömään niin ei ole vaarallista.

Muokattu viimeksi:
Kodeiiniyhdistelmävalmisteen toistuvaa käyttöä tulee välttää imetyksen aikana. Tuoreessa tapausselostuksessa äidin kodeiinikipulääkitys koitui imeväisen kohtaloksi (232). Kodeiini metaboloituu CYP2D6-entsyymin kautta morfiiniksi. Kyseisessä tapauksessa lapsi menehtyi rintamaidon kautta saadun morfiinin toksisuuteen lyhyen ajan kuluessa. Selvitettäessä tapahtunutta äiti osoittautui olevan CYP2D6-entsyymin suhteen ultranopea metaboloija. Tapaus osoittaa sen, että yksilöllinen vaihtelu lääkemetaboliassa täytyy ottaa huomioon arvioitaessa riskiä myös tilanteissa, joissa altistumista on aiemmin pidetty turvallisena. Euforisoivien opioidikipulääkkeiden säännöllistä käyttöä imetyksen aikana tulee välttää.

Lähde:
www.fimea.fi/documents/160140/753095/17161_raskaus2r.pdf

Onko kellään alkanu tihkuilee rinnoista maitoa? Tuossa aikasemmin illalla havahduin yhtäkkiä märkään tunteeseen ja niinpä vaan bongasin ekat pisarat. :o Jo tovi aikasemmin oon epäilly, et jotain niistä ehkä välillä valuu, kun on märät läntit ollu paidalla, mut en oo siihen sen kummemmin kuitenkaan kiinnittäny huomiota. Tälleen ekakertalaiselle oli aikamoinen järkytys huomata tämäki asia. Mies naureskelee mun kauhistelulle, oon vissiin sit vähän koominen näky, ku toljotan tissejä suu auki ja hoen, et musta tulee oikeesti äiti. :D

Täällä on jo monta kuukautta tissit valunu ja paidat aina märkänä kotona. En ajatellut että ekasta olisi alkanut näin nopeasti

Joo kyllähän tuolta jo tavaraa tulee :grin esikoisesta ei tosiaan mitään ennen synnytystä, mutta nyt tissit selvästi jo tietää mitä tulevan pitää.

Miulla nyt alkanu tulla tippoja maitoa.. varmaan samoja aikoja tuli esikoisen odotuksessakin.

Mulla on taustalla hyperprolaktinemia (jonka yksi oireista on juuri maitovuoto rinnoista silloin kun ei ole raskaana tai imetä) joten olen jännityksellä odottanut, että kuinka tuon maidontuotannon kanssa nyt käy. Vuosia jo ollut hyperprolaktinemia poissa, mutta vähän mietityttää, jos se aktivoituu raskauden ja imetyksen myötä taas tmv. Mutta vielä ei ainakaan vuotoa ole havaittavissa, vaikka ajattelin että mulla voisi taustan vuoksi hyvinkin ajoissa jo ruveta rinnat tuottamaan maitoa...

Takaisin