Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää on jotenkin niin outoo ku mähän odotan toista... mutta esikoisesta on jo melkein se 9v ni en yhtään muista mitä silloin loppuraskaudesta tapahtu yms...
Mutta näin mäkin nopean googlettelun jälkeen totesin että ihan on normaalia. Verta pitää vuotaa runsaasti, menkkamaisesti jotta kannattaa huolestua...
Nyt tietty toivon että verinen limavuoto tarkottas paikkojen avautumista ja kypsymistä niin että synnytys voitais maanantaina käynnistää suoraan salissa! :)

Mulla kans aika äitipolille ma ja lupailivat että todnäk voitais käynnistellä jos ei siihen mennessä itse tule. Millä perusteella sulla halimami on luvattu käynnistellä? :)

Mulla kans aika äitipolille ma ja lupailivat että todnäk voitais käynnistellä jos ei siihen mennessä itse tule. Millä perusteella sulla halimami on luvattu käynnistellä? :)

Mulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes. Laskettu aika on 1.5 eli sunnuntaina!! Ja 2.5 on käynnistysaika.
Vauva ei oo mitenkään iso(edellinen kokoarvio 3,5kg rv38+2) ja hänellä oli kaikki hyvin ni ei tarvinnut ennen laskettua käynnistellä. Mutta maanantaina siis aletaan häätään!! :)

Mä mietin kans eilen, et tulikohan vetinen limatulppa ku pitkin päivää lorahteli jotain, mut niin pieniä määriä, ettei varmaan ollut lapsivettä. Loppui jossain vaiheessa iltaa eikä ole tullut enää. Voihan se olla toki taas vaihteeks valkovuotoakin. Ei ole aikoihin ollut vaan noin vetistä.

Mulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes. Laskettu aika on 1.5 eli sunnuntaina!! Ja 2.5 on käynnistysaika.
Vauva ei oo mitenkään iso(edellinen kokoarvio 3,5kg rv38+2) ja hänellä oli kaikki hyvin ni ei tarvinnut ennen laskettua käynnistellä. Mutta maanantaina siis aletaan häätään!! :)
Okei, mulla la 30.4. Mulla perusteena vauvan hyvä koko (rv 39+2 arvio 3600g), suvussa ahdaslantioisuutta niin pelataan varman päälle. Myös kipuja rupee olee igan riittävästi.. Toivottavasti nyt eivät ma rupea perumaan puheitaan. :)

Mä mietin kans eilen, et tulikohan vetinen limatulppa ku pitkin päivää lorahteli jotain, mut niin pieniä määriä, ettei varmaan ollut lapsivettä. Loppui jossain vaiheessa iltaa eikä ole tullut enää. Voihan se olla toki taas vaihteeks valkovuotoakin. Ei ole aikoihin ollut vaan noin vetistä.
Mulla sitä hulahti kertaalleen sillai et kastui päällimmäiset housutkin, siksi sotkin. Mut joo voi olla valkovuotoakin, sen määrä monesti lisääntyy ihan loppuvaiheessa.

Okei, mulla la 30.4. Mulla perusteena vauvan hyvä koko (rv 39+2 arvio 3600g), suvussa ahdaslantioisuutta niin pelataan varman päälle. Myös kipuja rupee olee igan riittävästi.. Toivottavasti nyt eivät ma rupea perumaan puheitaan. :)

Sitä mäkin pelkään että maanantaina ne sanoo mulle että ei oo tilaa osastolla ja saliin ei pääse käynnistykseen. Et kotiin kypsytteleen vielä paikkoja :(

Mä just eilen neuvolassa keskustelin tosta, et mitäs sit jos menee yliajalle... Tuskin kuulemma mitään. Siis tyylii. Rv 40+.Mä oon ite niin pitkä, et varmasti voin synnyttää.. Ja rv 36+1 arvio oli 3500g..Ei ahista ei.

Mä just eilen neuvolassa keskustelin tosta, et mitäs sit jos menee yliajalle... Tuskin kuulemma mitään. Siis tyylii. Rv 40+.Mä oon ite niin pitkä, et varmasti voin synnyttää.. Ja rv 36+1 arvio oli 3500g..Ei ahista ei.
Itsehän pelasin tämän niin.. Meillä oli siis neuvolassa puhetta tosta sukurasitteesta heti alkuraskaudesta. Sanoivat, että nykyisin on tosi vaikee päästä lantion tutkimukseen/kokoarvioon, mut pelkopolin kautta yleensä pääsee. Kävin sit puolivälissä kerran keskustelemassa kätilön kanssa ja nyt loppuraskaudesta mun lantio on tutkittu ja vauvan paino arvioitu kahdesti. Olin kyl itsekin tosi positiivisesti yllättynyt kuinka suhtautuivat tuolla polilla, se käynnistämisehdotus tuli nimittäin ihan alunperin lääkäriltä ei multa vaikka ihan samaa mieltä olinkin. Aattelin vaan et sais tapella enemmänkin.

Toisilta mahtuu isotkin vauvat ulos ihan hyvin. Itse olen 168 cm pitkä ja esikoinen oli 4885g syntyessään. Hyvin poika mahtui tulemaan ulos. Äitini, joka on hoikka ja minua vähän pidempi, on synnyttänyt kolme isoa vauvaa (minä isoimpana 5050g, siskot noin 4,5kg). Ja kyllä minulle ainakin sanottiin esikoisen aikaan, että ei niitä isoja vauvoja nykyään päästetä kovasti yliaikaisiksi. Omani siis syntyi rv 40+0. Mutta toisaalta jos sf-mitta menee käyrillä niin eivät kyllä ole koosta huolissaan...

Mulla ainakin mietityttää toi et jos kerran isoja vauvoja ei päästetä kovasti yliaikaisiksi niin mistä ne tietää onko iso vai ei. Itellä viimeks ei neuvolalääkäri ees mitannu sf mittaa, eikä kokeillu mahan päältä arvioimalla että minkä kokoinen vauva mahtaisi olla. Ei oo siis mitään hajua koosta!? Ja kun oon ensisynnyttäjä niin ei voi oikein peilata edellisiinkään raskauksiin. 160 cm oon pitkä ja lantio on kapee, mut eihän se tosiaan kerro minkä kokonen sieltä mahtuu...

Turvotus. Se on nyt päivän (ja viimepäivien) riesana. Jalat lähinnä siis kärsii turvotuksesta, ja iltaisin on sukanruttujen kuvat nilkoissa. Yhtenä päivänä pidin sellaisia pitkiä juoksusukkia koko päivän, joilla on puristava vaikutus.. Eipä nekään kauheasti turvotusta estäneet. Ja sukanvarressa iso teksti "SC skin compresson", oli illalla painautuneena mun jalkaan
koko säären mitalta! :grin:eek:

Turvotus. Se on nyt päivän (ja viimepäivien) riesana. Jalat lähinnä siis kärsii turvotuksesta, ja iltaisin on sukanruttujen kuvat nilkoissa. Yhtenä päivänä pidin sellaisia pitkiä juoksusukkia koko päivän, joilla on puristava vaikutus.. Eipä nekään kauheasti turvotusta estäneet. Ja sukanvarressa iso teksti "SC skin compresson", oli illalla painautuneena mun jalkaan
koko säären mitalta! :grin:eek:

Jep..Mulla ambulanssin kuvat tukisukissa ja myös jaloissa :D
Sormet on myös kun nakit ja naama ällö...

Eilen ja tänään on tullut uusia kivoja oireita, jotka tekevät yöllisistä vessakäynneistä vielä hauskempia. Vatsa-asukas pukkaa päätään yllättäen rakkoa vasten ja siitä tulee tunne, että pissaa sillä sekunnilla housuunsa! Samoin alavatsa on kestokipeä ja kosketusarka. Vastahan tässä on käyty plussaamisesta lähtien öisin vessassa 3-5 kertaa ja nyt herätyskertoihin tuli vielä lisävauhtia! Huomenna on rv 38+0, joten vauvaa odotellessa.

Minä en vieläkään käy öisin pissalla, ellen ole juonut älyttömästi ennen nukkumaan menoa.
Mutta tuo vauvan puskeminen. Meillä vauva tekee sitä silloin kun istun pöntöllä. Niin pirun kipeitä supistuksia saa aikaiseksi, että tekisi mieli seisten käydä vessassa :wtf: Hetken auttoi takanoja, enää ei.
Vinkkejä vessassa käymiseen? :laughing002

Mulla ainakin mietityttää toi et jos kerran isoja vauvoja ei päästetä kovasti yliaikaisiksi niin mistä ne tietää onko iso vai ei. Itellä viimeks ei neuvolalääkäri ees mitannu sf mittaa, eikä kokeillu mahan päältä arvioimalla että minkä kokoinen vauva mahtaisi olla. Ei oo siis mitään hajua koosta!? Ja kun oon ensisynnyttäjä niin ei voi oikein peilata edellisiinkään raskauksiin. 160 cm oon pitkä ja lantio on kapee, mut eihän se tosiaan kerro minkä kokonen sieltä mahtuu...
Kuulostaa kyllä oudolta, että ei oo mitattu eikä käsin koitettu mahaa! :confused: Kyllä mulla ihan joka käynnillä, oli sitten th tai lääkäri, mitattu sf-mitta ja koiteltu mahan päältä. Ja näin oli jo esikoisen kohdalla.

Supistuksista ei ole vieläkään mitään tietoa.Olen kävellyt ja pyöräillyt sekä kannellut ostoskasseja mutta ei ole tullut supistuksen supistusta.Varmaan käyn samoin kun joka kerralla että sitten kun synnytys käynnistyy niin alkaa kovat supistukset.

Minä en vieläkään käy öisin pissalla, ellen ole juonut älyttömästi ennen nukkumaan menoa.
Mutta tuo vauvan puskeminen. Meillä vauva tekee sitä silloin kun istun pöntöllä. Niin pirun kipeitä supistuksia saa aikaiseksi, että tekisi mieli seisten käydä vessassa :wtf: Hetken auttoi takanoja, enää ei.
Vinkkejä vessassa käymiseen? :laughing002

Mä kun käyn vessassa joudun tekeen täyden ympyrän että saan rakon tyhjäksi :D eli nojaan eteen, sivuille ja taakse...

Tuiskunen, mullr sano lääkäri synnytystapa-arviossa että nykykäsityksen mukaan istukka aiheuttaa synnytyksen alkamisen eikä siihen voi itse mitenkään vaikuttaa.. Yritän kyllä silti olla optimistinen, josko nuo ässät ja muut vois kuitenkin tehota, eipä niistä ainakaan haittaa ole :D

Mulla on jalkojen turvotukseen auttanut veden juominen, lentosukat ja liikunta. Huomaan, että niinä päivinä, kun olen liikkunut enemmän ja syönyt suht vähäsuolaista ruokaa plus juonut vettä, jalat ovat vähemmän turvoksissa. Pari päivää sitten tuli syötyä enemmän metvurstia ja istuskeltua kotona ilman sukkia, ja jopas oli illalla jalkaterät kuin pullat ja sormetkin turvoksissa. Saa nähdä kauanko pystyy enää näin liikkumaan, mutta ainakin nuo lentosukat ja vedenjuonti säilyvät mukana. Toki sukista jää hirveät rajat, mutta kyllä ne auttavat ts. ilman sukkia jalat olisivat ihan karmeat. Sormusta en enää käytä, ettei vaan käy niin, että se pitää leikata pois.

Takaisin