Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, liikelaskentaa pitäis kai tehdä jo aiemmiltakin viikoilta, mutta mulla tuntuu (onneksi) niin tasaisesti, että en oo tehnyt. Ja varmistin, että eihän niitä koko ajan tarvitse tuntua tuo 10/2h, että koko ajan pitäis laskeskella ja th sanoi, että ei tosiaankaan, että eihän aikuisetkaan ole koko ajan liikkeessä.

Täällä neuvottu tekemään liikelaskentaa (jos tuntuu et vauva liikkuu vähän tai ei ollenkaan) rv32 ->. Ohjeena 10liikettä/h, jos ei ekan tunnin aikana tuu täyteen niin sit yritetään herätellä esim makean syömisellä. Sit lasketaan toinen tunti, jos ei sillonkaan täyty niin soitto äitipolille. Jännä miten erilaiset ohjeistukset eri paikoissa.

No johan on. On kyl oikeesti kaikki ohjeistukset koko raskauden aikana kaikkialla ihan eri! Mistäs sitä tietäis miten pitäis sit toimia? Tosin mulla on kyllä liikkunut tosi hyvin vauva ihan alusta asti (rv17 ja mieskin tuns jo mahan läpi) ja en oo mitään laskenut. Nyt vaan kun oon kiinnittänyt enemän huomioo kun odotellut ja tunnustellut suppareita niin oon myös laskenut vauvan liikkeitäkin. En mä kyl mitään oo ylös merkannut.

Eipä niitä tarttekaan jos tuntuu, että tasaisin väliajoin liikettä tuntuu. Itse olen joutunut tekemään laskentaa jopa kahdesti, kun tuntunut että liikkuu selvästi vähemmän kuin normaalisti.

Sain vielä kätilö-th:lta vinkin, että jos makea ja makoilu ei tunnu tuottavan tulosta, kannattaa kokeilla jonkun kylmän juomista. Siis ihan jääkylmää mehua, jossa jääpaloja seassa tmv, että kun vauva on isompi, mahalaukku ja kohtu ovat niin lähekkäin, että vauva voi reagoida kylmään, jos ei pelkkään makeaan. Mä olen yhden kerran ollut ihan varma yöllä, että nyt on hätä (siitä jonnekin täällä kirjoitinkin), mutta nyt viime viikkoina on ollut tasaiseen tahtiin liikettä, että en ole pohtinut asiaa. Ei siis todellakaan 24/7, mutta tasaisin väliajoin jotain, siis aamulla, päivällä ja illalla, vaikka on sitten pitkiä taukojakin.

No johan on. On kyl oikeesti kaikki ohjeistukset koko raskauden aikana kaikkialla ihan eri! Mistäs sitä tietäis miten pitäis sit toimia? Tosin mulla on kyllä liikkunut tosi hyvin vauva ihan alusta asti (rv17 ja mieskin tuns jo mahan läpi) ja en oo mitään laskenut. Nyt vaan kun oon kiinnittänyt enemän huomioo kun odotellut ja tunnustellut suppareita niin oon myös laskenut vauvan liikkeitäkin. En mä kyl mitään oo ylös merkannut.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...kion-liikkeiden-laskeminen/Sivut/default.aspx tuossa on yksi ohjeistus HUS:n sivuilta.

Voiskohan älytön pahantuulisuus olla oire lähestyvästä synnytyksestä? ;D Tai sit se on vaan oire väsymyksestä, kivuista ja keskenään kinastelevien lasten vahtimisesta... Enihau, oon kauheen pahalla tuulella ollut nyt jonkun aikaa. Ei kiva; ei perheelle eikä mulle.

Dee:Jotenkin niin tuttu tunne.En muista onko ollut keskustelua syljen erityksestä?Viime yönä tuntui että meinaa jo omaan sylkeen tukehtua kun niin paljon valui ja pitkin poskea:DSamalla tuli hirveen sapen maku suuhun eikä auttanut muu kun nousta ylös ja yskiä sekä juoda vettä.Jännä vaikka kyljellään nukun niin silti sylkeä erittyy niin paljon.

Mulla taasen on aivan rutikuiva suu. Etenkin öisin niin pahana, että kielen liikuttaminen sattuu. Veden juominen helpottaa vain hetkeksi, hikoilen kai niin paljon (ja turpoan), että kaikki neste haihtuu jonnekin vaikka kuin paljon jois.

Täällä myös yksi unikuolaaja :D
En oo ikinä ennen kuolannut nukuessa mut nyt loppuraskaudesta alkanut.. kuolaa valuu poskee pitkin ja tyynykin tulee märäksi.. inhottavaa ja lähinnä huvittavaa musta.. mahtaako loppua synnytyksen jälkeen?! ;)
Myöskin öisin hikoon paljon, saa nähdä jatkuuko se sit imetyshikoiluna :)

Täällä kans joka nukkuu kuolat poskella ja mahtavia hikikohtauksia tulee yöllä, ihan kuin olis saunassa :D

Dee: Täällä aivan täysin sama meininki. Harmittaa lapsille hermostua jo valmiiksi, kun mukamas ennustajan elkein osaa nähdä mihin kinastelut johtaa. Ikävää itselle ja muille tämä lyhyt pinnaisuus. Kyllä se vaan niin on, että tämä loppuraskaus vaatii veronsa.

Ja toi kuivasuu-oireyhtymä... Voi miten ärsyttävää yöllä herätä, kun suu on kuin Saharan autiomaa. Edes runsas veden juonti ei mullakaan ole ratkaisu.

Kaikesta huolimatta...Ihanaa olla raskaana ja saada pian oma vauva syliin. Nämä oireet (kaikessa veemäisyydessään) on toisaalta kivoja, kun selvästi jo tietää, että viimeisiä hetkiä mahan kanssa viedään. :)

Täällä myös yksi joka hermostuu herkästi. Lapsihan sitten menettää pinnan ihan vain jotta itsekin menettäisin...
Onneksi olen aika hyvin saanut hillittyä itseni ja ennemmin asetun lapsen tasolle ja selitän rauhallisesti tarvittaessa monta kertaa miksi jotain asiaa ei voi tehdä/miksi joku asia pitää tehdä tietyllä tapaa.

Silloin kun olen hermoni menettänyt, niin olen kyllä pyytänyt lapselta anteeksi pinnan menettämistä. Silti harmittaa älyttömästi jos se pinna katkeaakin.

Turvotusta tullut sormiin aika reilusti. Sormuksen jouduin jättämään pois jo pari viikkoa sitten, mutta nyt aamuisin oikein sattuu, jos puristan käden nyrkkiin. Onneksi helpottaa päivän mittaan. Eikä muita oireita raskausmyrkytykseen ole. On sitä turvotusta varmasti muuallakin (paino noussut parissa viikossa 1.5kg), mutta itse en niin selvästi huomaa. Ja nilkatkin on vielä tallella! :D

Mulla suu kuivuu öisin lähinnä tukkoisen nenän takia. Flunssan pitäisi jo olla ohi, mutta tukkoisuus vaivaa varsinkin öisin. Sama ongelmahan mulla oli ihan alkuraskaudessa. Välillä tuntuu ettei nenäsumutekaan auta. :( Ja tästähän seuraa huonojen nukkuma-asentojen kanssa kuorsaamista! Mies on muutamana yönä herättänyt ja kehottanut vaihtamaan asentoa. :D

Tuo asennon vaihtaminen sängyssä on kyllä ihan hanurista. Maha ei meinaa pysyä mukana, lonkkiin sattuu ja liitoskivut vaivaa. Meillä on vielä tosi pehmeä petari, joka olisi kyllä ihana ilman tätä massua. Mies seuraa vierestä huvittuneena/huolestuneena sitä pöngertämistä, kun pitäis kääntyä ihan vain toiselle kyljelle.

Onneksi alkaa loppu häämöttää, nyt rv 39+2. Pian saa heräillä muista syistä! :D

Mulla on nilkat ja jalkapöydät tosi turvoksissa, pohkeet ei (vielä) niinkään. Vasen on vähän enemmän turvoksissa kuin oikea, mutta kumpikin kuin pullataikinaa, en tunnista omiksi jaloikseni. :grin Nenän tukkoisuus oli välillä pois, mutta tullut takaisin eli taas sarvikuono iltaisin kehissä. Olen herännyt siis muutaman kerran omaan kuorsaukseeni, mutta sarvikuono auttoi aiemmin.

Kyljen kääntäminen täälläkin hankalaa, vatsa alkanut painaa yhtäkkiä niin, että pakko laittaa tyyny mahan alle, kun makaa kyljellään, eikä selällään enää voi nukkua. Meillä napakka futonpatja, joten olen laittanut omalle puolelleni ekstrapehmikettä, että olisi lonkille ja häntäluulle ystävällisempää.

Nenän tukkoisuushan voi olla myös turvotuksesta johtuvaa, luulen, et mulla ainakin johtuu siitä.

Nenän tukkoisuushan voi olla myös turvotuksesta johtuvaa, luulen, et mulla ainakin johtuu siitä.
Joo siis raskauden aikana limakalvoille tulee turvotusta hormonaalisista syistä ts. verekkyys lisääntyy ym. Mulla ollut nenä tukossa jo ennen kuin jalkoihin tuli turvotusta. Nenäkannu/sarvikuono auttaa samalla tavalla kuin esim. poskiontelotulehduksessa, poistaa myös limakalvojen kuivuutta.

• Tykkään
Reaktiot: Dee
Niistä sukkapuikkokivuista kysymys: onko kipu sellaista sähköiskumaista, siis ihan kuin jollain lamauttimella iskettäisiin alapäähän? :rolleyes: Nousin äsken ylös tuolista ja yhtäkkiä alapäässä sattui ihan uudella tavalla. Siis eniten tuli mieleen joku sähköisku, siis että olisi vedetty jollain etälamauttimella vähän voltteja. :eek: Ei siis mitenkään "vihlova" tai "jomottava", vaan sellanen yhtäkkinen salamamainen kipu.

Niistä sukkapuikkokivuista kysymys: onko kipu sellaista sähköiskumaista, siis ihan kuin jollain lamauttimella iskettäisiin alapäähän? :rolleyes: Nousin äsken ylös tuolista ja yhtäkkiä alapäässä sattui ihan uudella tavalla. Siis eniten tuli mieleen joku sähköisku, siis että olisi vedetty jollain etälamauttimella vähän voltteja. :eek: Ei siis mitenkään "vihlova" tai "jomottava", vaan sellanen yhtäkkinen salamamainen kipu.
Juurikin näiltä sukkapuikkovihlaisuilta kuullostaisi.. :)

No nyt se sit heitti pahat lonkka-, selkä- ja jalkasäryt. :/ tähän asti menny ihan ok, mut eilen huomasin kävelyllä et kipeyty jalat aika paljon. Palautuu kuitenki hyvin. Tänään kävin taas kävelemässä niin johan alkoi särkemään selkää ja jalkoja ja sen jälkeen kauppareissulla lonkkiin niin paljon et piti vähän väliä istua kaupan jakkaroilla.

Nyt pitää ottaa täälläkin kaikki keinot käyttöön, että syntyis äkkiä. :D oliko se jumppapallolla hyppiminen jotenki sellasta, et vois vähän avittaa käynnistystä? :P

Takaisin