Oireet

Meille puhuttiin tosta itse asiassa jo perhevalmennuksessa (mies muisti), itse olin autuaasti unohtanut. :rolleyes: Koskee siis tilanteita, joissa vauva ei raivotarjonnassa/laskeutunut/kiinnittynyt, vaan esim perätilassa, poikittain, viistotarjonnassa tai muuten niin, että ei ole "tukkinut" tuota synnytyskanavaa.
 
Mun kaverilla kävi niin, et ei ollu pää kiinnittyny ja vedet meni. Siitä vähän vajaa vrk ja napanuora lähti tulee edellä, istukka syntyi ensin. Päätyi hätäsektioon, mut nykyään on sekä lapsella että äidillä kaikki hyvin. :)
 
Mulle kans neuvolassa joka kerralla muistutettu että ennen ku pää on kiinnittynyt ja vedet menee, niin vaakatasossa ambulanssilla sairaalaan heti, siinä on niin isot riskit jos se napanuora pääsee sieltä eka luiskahtamaan ulos. Mulla oli kauhee stressi siitä kuukauden, mutta onneksi viikko sitten neuvolassa todettiin että pää on todella hyvin lähtökuopissa jo :) jännä muuten kuulla huomenna äitiyspolilla onko nää pienet supistelut saanu mitään aikaseksi, kun 3vk sitten ollu 3cm muistaakseni kohdunkaulaa jäljellä :D muutenkin jännittää jo huominen, kun kuulee painoarviota pikkuselle. Eniten jännittää, kun oon lukenut että näillä viikoilla (huomenna 38+2) saatetaan synnytys käynnistää nopeestikkin jos näyttää ettei vauva kasva kohdussa kunnolla, ja oon kaikenlisäks menossa yksin huomenna äitiyspolille, kun mies on reissutöissä eikä päässyt mukaan :/ noh, huomenna päivällä ollaan taas fiksumpia :D hui, tulipas sekava teksti, kaikkea sekasin. Tulipa ainakin kirjoitettua kaikki mitä mielessä oli :)
 
Tuli soitettua päivystävälle kätilölle, sanoi että luultavasti on valkovuotoa, kuulemma muuttuu tosi vetiseksi loppuvaiheessa ja voi joutua käyttää sidettä just kun sitä tulee niin lorona välillä. Nyt hyvillä mielin nukkumaan ja saas nähdä tuleeko yhtä supistusrikas yö ku viime yöstä.. :D
 
Täällä myös tuntuu oikein vetistä valkovuotoa olevan. Täällä tuntui irtoavan limatulpan rippeet myös tuossa alkuillasta.

Kivuttomasti supistellut vain parikymmentä kertaa viimeisen vuorokauden ajan, kipeitä jokusia.

Toivon, että synnytys alkaisi vesien menolla, niin olisi selkeät syyt lähteä synnärille. En kehtaa enää toiste lähteä synnärille jos supistelee ja ne lakkaa ihan yllättäin taas..
 
Meilläkään ei oo sanottu mitään neuvolassa et pitäs olla vaakatasossa jos vedet menee ja ei oo kiinnittynyt vielä. Aika jännä et ei oo ohjeistettu...
 
Meillä on tarkistettu jo kaksi kertaa liikkuuko pää vielä (liikkuu vähän) ja samassa yhteydessä todettu, että ei ole kuitenkaan enää napanuoran luiskahdusriskiä. Toinen oli neuvolassa ja toinen ylimääräisessä ultrassa, jossa tehtiin kokoarvio.
 
Kysyin tosta, että pitääkö soittaa ambulanssi, jos vauva ei oo kiinnittyny ja vedet menee nii vastaus oli, että jos olis perätilassa nii siinä tapauksessa. Mutta jos vauva on raivotarjonnassa nii kuuleman vauva kiinnittyy viimeistään siinä vaiheessa, kun vedet menee tai ekat supistukset alkaa. Mullakaan siis ei ole vauva kiinnittynyt ja ajattelin mennä miehen kanssa omalla autolla svo:lle, kun neuvolatädin, joka on aiemmin ollu TAYSissä kätilönä, mukaan ei ole vaaraa, että napanuora sieltä ensin ulos luiskahtaisi.
 
Joo, tuo varmaan riippuu siitä, onko kuitenkin tavallaan jo oikeassa paikassa ja miten paljon liikkuu. Ts. humahtaako "tulpaksi" alas vai onko vielä mahdollista, että on niin ylhäällä, että napanuora pääsee välistä.
 
Nyt vähän ällömpi kysymys.
Onko kellään muulla alapää haissut "rautaiselle"? Siis kun kuukautisverelle?
Tämän päivän ajan huomasin ja vaikka suihkussa olen käynyt ja alapäätä pessyt, niin valkovuodon jälkeen haisee taas.

Tuli vain ensimmäisenä kuukautiset mieleen, kun tuntuu kokoajan, että jotain vuotaa/valuu/tiputtaa ja yhdistettynä tuohon rautaisaan hajuun...
 
Ei oo tuollaista ollut kyllä. Jos olis virtsa haissut oudolle, olisin kysynyt oletko syönyt parsaa, mutta ei taida liittyä tuohon.
 
Alapaineet toista päivää 90-94, eilen aattelin, et olis johtunut huonosti nukutusta yöstä, mut entäs tänään? Ehkä oon touhunnu liikaa? En viitsisi soittaa synnärille kun yläpaine kuitenkin "vain" 129-133 välillä. Hirveet liitoskivut ja reisiä ja alavatsaa kyllä välillä polttelee. Jos menis makuulleen ja mittailis siinä myöhemmin uudestaan?
 
Tissit on kans päivittäin nyt olleet kipeät, oon yrittänyt helpottaa kipua puristelemalla niitä. Eilen onnistuinkin sit ampumaan itteäni melkein silmään maitosuihkulla XD huvittaa, kun aiemmissa raskauksissa maitoa ei ole tullut ja synnytystenkin jälkeen hyvin nihkeesti.
 
Omituinen uusi oire: lihakset on vähän niinkuin hapoilla ja väsyneet, vaikka en tässä nyt kummia oo tehny. Heti herätessä tuntuu. Muuten ihan pirteä oli kuitenkin, vaikka pariin yöhön ei oo tullu paljon nukuttua, kun heräilen vessaan ja uni ei vaan meinaa tulla.
 
Alapaineet toista päivää 90-94, eilen aattelin, et olis johtunut huonosti nukutusta yöstä, mut entäs tänään? Ehkä oon touhunnu liikaa? En viitsisi soittaa synnärille kun yläpaine kuitenkin "vain" 129-133 välillä. Hirveet liitoskivut ja reisiä ja alavatsaa kyllä välillä polttelee. Jos menis makuulleen ja mittailis siinä myöhemmin uudestaan?

Mulla oli tollaset paineet synnärillä kun olin auki parille sormelle (ja sillon ei ollut ollut vielä yhtään kunnon supistusta :)), vedet tosin oli menneet sillon.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Alapaineet toista päivää 90-94, eilen aattelin, et olis johtunut huonosti nukutusta yöstä, mut entäs tänään? Ehkä oon touhunnu liikaa? En viitsisi soittaa synnärille kun yläpaine kuitenkin "vain" 129-133 välillä. Hirveet liitoskivut ja reisiä ja alavatsaa kyllä välillä polttelee. Jos menis makuulleen ja mittailis siinä myöhemmin uudestaan?
Aika korkeat alapaineet kyllä. Testaile makuullaolon jälkeen ja jos on vielä korkeat, voihan sinne synnärille varmuuden vuoksi soitella, jos on muutenkin vähän tollasta oireilua?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Dee
Makailu rauhoitti alapaineet 70 huituville, yläpaine tosin nousi 137-139 välille... Ihme paineet. Mut olo ihan ok, mitä nyt harkkasupistaa taas seisaallaan niin, että kävely on lähes mahdotonta (samoin kuin se seisomaan nousu). Makuullaan ei mitään oireita. Vauvakin liikkuu. Enää kaks yötä ja yks päivä sektioon, jaksaa jaksaa.
 
Takaisin
Top