Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syömisestä johtuva mahan korvennus, joka saa aikaan kipeitä supistuksia (jotka onneksi tuntuvat vain vatsalla ja hieman reisissä).

En ymmärrä mistä tämä voisi nyt johtua. Ei ole mitään väliä mitä suuhuni pistän, kun alkaa vatsaa polttamaan ja vihlomaan. Siitä seuraa sitten nuo supistukset.. supistuksia tulee muutama ja kestävät 15s-1min.

Muilla tällaista?

ompa kyllä outo oire... ts en ole itse kokenut. ei sitten olis pissatulehusta tai vatsalaukun "tulehdusta" ts ärtymistä mikä aiheuttaa supistukset..

Kipeät jalanpohjat. En tiedä johtuuko painonnoususta vai mistä, mutta varsinkin yöllä sattuu vessaan noustessa jalkapohjiin. Tuntuu myös siltä kun olisi pallo jalkojen välissä.

Voi kyllä! Kipeät jalkapohjat on tuttua juttua, varsinkin jos on ollut edellisenä päivänä paljon jaloillaan, niin yöllä vessaan noustessa tuntuu että jalkapohjat repeää. :inpain: Mä olen liittänyt sen juurikin tohon painonnousuun ja rasitukseen.

mulla taas ihan yhtäkkiä alkanu jalat kipeytyy öisin. Ihan ku ois koko yön juossu :hilarious: eikö sitten jalat saa tarpeeksi happea vai mikälie.. aina kuitenkin toi vartalotyyny jalkojen välissä ettei nivelet onneks oo kovilla. mietin että pitäiskö alkaa vetää noita miehen magnesium-calcia- tabletteja jos se auttais. siihen kipuun ei kuitenkaan suoranaisesti herää..

Mulla on alkanut alaselkä kipeytyyn ikävästi. Tosin uskon sen johtuvan siitä että tuo pallo vaan kasvaa ja kasvaa eteenpäin, mikä sit vissii rasittaa alaselän lihakset ja kaikki o_O Eikä oo samanlaista kipua kun supistuksista, joten ei se sitäkään voi olla.

Magnesium pitää muuten lopettaa viimeistään vko 38, samoin kuin esim. kalaöljy. Itsekin otan Mg-lisää, joten oon laittanut kalenteriin ylös, että muistan kans lopettaa. :D

Mulla on alkanut alaselkä kipeytyyn ikävästi. Tosin uskon sen johtuvan siitä että tuo pallo vaan kasvaa ja kasvaa eteenpäin, mikä sit vissii rasittaa alaselän lihakset ja kaikki o_O Eikä oo samanlaista kipua kun supistuksista, joten ei se sitäkään voi olla.
Joo, voi hyvin olla sitä, kun asento muuttuu. Monille ns lapsen asento on hyvä selän venytykseen, että sitä voi kokeilla. Itse käytän kans piikkimattoa selkään, mut just kuulin, että voi aiheuttaa supistuksia. No, aion jatkaa ajoittain käyttöä, koska rentouttaa lihaksia.

Magnesium pitää muuten lopettaa viimeistään vko 38, samoin kuin esim. kalaöljy. Itsekin otan Mg-lisää, joten oon laittanut kalenteriin ylös, että muistan kans lopettaa. :D
Mikä siin magnesiumissa on et pitää lopettaa? :O en ees tajunnu että pitäs lopettaa seki!

mulla ei varmaan vaan ehdi raskaus edetä välttämättä rv38. tai toisaalta sitä toivosin ettei tarviis sektioon mennä.. mutta hyvä tietää toi magnesiumin käyttörajoitus!!

Mikä siin magnesiumissa on et pitää lopettaa? :O en ees tajunnu että pitäs lopettaa seki!
Se vaikuttaa lihaksiin ts. voi heikentää ja vähentää supistuksia. Kun siis sen takia sitä usein syödään, että jalat kramppaa, niin tekee tavallaan saman efektin kohtuun, eli kohtu ei supistele kuten "normaalisti", koska magnesium vaikuttaa siihenkin.

Ja kalaöljyssä on verenvuotovaara ts ohentaa verta eli jos joutuu leikkaukseen, ei kovin hyvä juttu.

En olis tullut ajatelleeksi magnesiumia ollenkaan, mutta neuvolassa kätilö-th kyseli, että syönkö muuten magnesiumia ja tiedänkö, että se pitää lopettaa... totesin, että juu en, hyvä, että tuli puheeksi. Olen nyt tutkaillut asiaa ja ilmeisesti löytyy tutkimuksia, joissa magnesium suositellaan lopetettavaksi jo aiemminkin, voi vaikuttaa niin, että lapsi menee yliaikaiseksi (just tuon supistamattomuuden vuoksi).

Se vaikuttaa lihaksiin ts. voi heikentää ja vähentää supistuksia. Kun siis sen takia sitä usein syödään, että jalat kramppaa, niin tekee tavallaan saman efektin kohtuun, eli kohtu ei supistele kuten "normaalisti", koska magnesium vaikuttaa siihenkin.

Ja kalaöljyssä on verenvuotovaara ts ohentaa verta eli jos joutuu leikkaukseen, ei kovin hyvä juttu.

En olis tullut ajatelleeksi magnesiumia ollenkaan, mutta neuvolassa kätilö-th kyseli, että syönkö muuten magnesiumia ja tiedänkö, että se pitää lopettaa... totesin, että juu en, hyvä, että tuli puheeksi. Olen nyt tutkaillut asiaa ja ilmeisesti löytyy tutkimuksia, joissa magnesium suositellaan lopetettavaksi jo aiemminkin, voi vaikuttaa niin, että lapsi menee yliaikaiseksi (just tuon supistamattomuuden vuoksi).
Hyvä tietää!! Kiitos Odette! Ei oo tollasta tietoa tullu missään vastaa! :) kalaöljykapselitki tajusin vasta viikko sitten lopettaa kun tajusin että jos joutuuki leikkuriin ni ei sit hyvä heilu, kun veri muutenki juoksevampaa mulla :D

Mulla supistukset on semmosia menkkakipumaisia/aaltomaisia, kestää kerrallaan n. minuutin ja ovat harvakseltaan toistuvia, yleensä mulla alkaa selän puolelta (mut kaikilla ei) ja sit siirtyy vatsan puolelle ja tulee just "menkkakramppi"-tyyppinen olo. Sit taas on sellaista jomottavaa menkkakivun tyyppistä, joka ilmeisesti johtuu siitä, että vauvan pää punkee alaspäin ja kohtu kasvaa / lantio levenee (tuli alavatsaan raskausarpia)? Tää kipu ei kestä ku ehkä 5-10 min yleensä. Kolmas juttu on vielä symfyysikivut, jotka mulla tuntuu häpyluussa ja heijasteena nivusissa viiltelyinä/pistoina. Ainakin tämmösiä syitä siis.

Ps. Mun menkkakrampit on niin kivuliaat, että tässä raskaudessa mikään ei oo päässy vielä kovinkaan lähelle. :'D
Mulla on tosi kovat menkkakivut ja odotin supistuksia (varsinkin avaavia) ihan kauhulla kun kaikki sano että on paaaaljon pahemmat kun menkkakivut ainakin 1000xmenkkakivut.. Noo vasta siinävaiheessa kun piti tupee ponnistaa niistä tuli ihan törkeen kipeet.. Et ei kannata aina siihenkään "tuudittautua" että ne on ihan törkeen kipeet.. Ja mulla oli kyl pitkin raskautta ihan suht kovia kipuja (verraten menkkakivut) mutta neuvolasta sanottiin niitten olevan vaan kiinnikekipuja.. Et jos jtn on kannattaa käydä helpolla näytillä :)

Mulla oli eilen poikkeuksellisen jännittävä ja samalla myös fyysisesti hieman raskas päivä. Kaikki se toiminta kirvoitti illalla taas nämä kuuluisat "menkkaivut", tällä kertaa ne tosin tuntui reisien lisäksi pakaroissa... Juilimista kesti kymmenisen minuuttia ja masuasukkikin selkeästi hermostui niistä. Nyt yöllä valvoskelen pitkästä aikaa (heräsin armottomaan nälkään! :rolleyes:) ja olo vähän ylivireinen. Mutta toisaalta juilimiset ovat poissa.
Rv36+4.

Hyvä tietää!! Kiitos Odette! Ei oo tollasta tietoa tullu missään vastaa! :) kalaöljykapselitki tajusin vasta viikko sitten lopettaa kun tajusin että jos joutuuki leikkuriin ni ei sit hyvä heilu, kun veri muutenki juoksevampaa mulla :D
Eipä kestä. :) Terkka sanoi, että ei tästä ole mitään virallisia ohjeita, kun sanoin, et en olekaan törmännyt asiaan missään. Ihan loogistahan toi tietty on, mutta en olis vain itse tullut ajatelleeksi. Eikä olis nytkään tullut puheeksi, jos en olis kysellyt kalaöljystä, että koskas se pitääkään lopettaa, ja siitä sitten th kysyi, että ai niin, satunko syömään myös magnesiumia.

Mä oon syönyt koko raskauden magnesiumia (oon kärsinyt aiemmin tosi sitkeistä elohiiristä silmien alueella) ja silti oon supistellut nyt tosi voimakkaasti monta viikkoa. Jos nyt (rv 34+4) jätän sen pois, niin tuleekohan mun supistuksista vielä hirveempiä? Mullahan on tulossa sektio joka tapauksessa, mutta siinäkin pitää loppuvaiheessa kohdun supistella ja juuri siinä vaiheessa mulla on ollut ongelmia molemmissa aiemmissa sektioissa; siksi ois varmaan hyvä sit lopettaa toi magnesium. Ärsyttää vaan sit ne elohiiret jos palaa, mulla ne siis kestää tosiaan monta viikkoa putkeen, eikä lopu ennen kuin olen syönyt viikon pari sitä magnesiumia (ei mikään pika-apu siis sekään tuohon vaivaan). Magnesium auttaa käsittääkseni myös ehkäisemään ummetusta (jota ei onneksi tässä raskaudessa ole sit ollutkaan); siinä kans sellainen vaiva mitä en loppuviikoille halua kun aiemmissa raskauksissa on näillä viikoilla tullut peräpukamia. Huh, pitääkin googlailla magnesiumia vähän lisää...

Vauva on myllännyt muutaman päivän niin, että on maha ja kylkiluut kipeänä. :) Viime viikolla neuvolassa todettiin, että vauva on perätilassa. Toivottavasti tämä nyt olisi sitä, että yrittää kääntää itseään... En halua mahdolliseen käännösyritykseen, enkä sektioon... Vaikka tiedän sen, että turhan aikaista murehtia, mutta onhan ne siltikin mielessä.

Eetla, täällä ollaan samassa tilanteessa. Jänskättää seuraava neuvolakäynti (21.4.), jossa th koittaa taas tunnustella, että miten päin pikkuinen on. Mua vaan hirvittää, että jos annetaan kasvaa kovin isoksi niin ei varmasti saada enää kääntymään... Mulla esikoinen kun oli iso ja oli arvion mukaan melko vähän vettä niin jos tämä menee samalla kaavalla niin voi olla vaikea kääntää. Jotenkin tuntuu, että neuvolassa ei oikein ymmärretä mun tuskaa tässä tilanteessa.
Niin ja eilen sain puhelun th:ta, että en varmaankaan edes pääse sinne kokoarvioon kun TAYS on kiristänyt vaatimuksia. Lähes 5 kg esikoinen ja sf-yläkäyrällä ei riitä. Mitan pitää pompata yli käyrän, että pääsee... Tosin katsoin eilen illalla niin esikoisestakin on vasta lopussa lähtenyt sf-mitta kipuamaan yli käyrän...

Mulla on lääkärikäynti seuraava, se on 25.4.. Vielä joutuu siis sinne asti elämään tämän "tuskan" ja epätietoisuuden kanssa. Meillä esikoinen oli 4100 grammaa ja pelkään samaa kuin sinä, että kääntäminen ei enää onnistu tuon lääkärikäynnin jälkeen. Sitten olen kuitenkin jo 36+. Ison lapsen perätilassa synnyttäminenkään ei houkuttele.

Takaisin