Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maito on itsellä auttanut närästykseen. Tai siis sen pitämiseen pois.
Maitoa on alkanut nyt valumaan ihan kokoajan.
On siis pidettävä liivinsuojia päällä jos johonkin meinaa lähteä.

En edelleenkään tiedä minkälaista närästys on ja mua peloteltiin että "ootappa raskauden loppusuoralle, niin kyllä tiiät" Ei oo närästäny ei. Enkä valita :P
Mutta onkos muilla ollu semmosta kummallista kipua/tuntemusta jossain kohdunsuun tietämillä, sellasta ikäänkuin nipistelyä.. Tai tuntuu kuin limakalvot ois niin kuivat että ne tarttuu ikävästi toisiinsa tai jotain kummallista?! Tai niinkuin tenava sorkkis kohdunsuuta :D pistävää nipistelyä on ehkä paras miten osaan kuvailla... Kohdunsuun tilanne onnse että se on pehmentyny, mutta on kuitenki kiinni ja kaulaa 3cm.
Niitä sukkapuikkovihlasuja on ollu joo.. Ne ei itseasiassa oo ollu semmosia lyhyitä tuikkasuja vaan ihan joitain sekunteja kestäviä vihlasuja. Lisäksi koko haaroväli tuntuu kuin se ois murtumia täys..ihan hirveetä yöllä könytä vessaan ku tuntuu että ei pysy jaloillaan yhtään! Askeleen ottaminen sattuu nivusiin...
Jalat on ihan hirvittävän turvoksissa, toinen kenkä ei kohta mee enää jalkaan ja sormuksistkin piti jo luopua.
Sinnillä oon nyt yrittäny tehdä ihan minimini kävelyjä ulkosalla. Oisko 500m matka ja loppusuoralla mietin jo että selviänkö enää kotia asti. Verensokeriarvoihin on vaikuttanu hyvällä tavalla, mutta onhan sitä ihan pirun kipeä sen jälkeen!
Sisällä kun touhuaa, niin ihan heti tulee selkä tuskasen kipeeksi ja sitte onkin kohta maha kivikova. Jalkoja alkaa särkeä ja menee turraksi. Sitte menee hermot kun ei pysty mitään tekemään! :P
Huoh. 35+2. Vajaa viis viikkoa laskettuun. Jaksaa jaksaa!

Täällä alkoi tosi kova jalkasärky tiistai-iltana :bored: molempien jalkojen pohkeita särkee, mutta pahin kipu on itsestä katsottuna oikean jalan pohkeessa. Sattuu liikkuessa, levossa eikä panadolkaan vie kaikkea kipua pois.. pieniä suonikohjuja näkyy ja isot verisuonet ovat pullistuneet kaamean kokoisiksi. Olen nyt pitänyt kompressiosukkia jalassa ja jalkoja koholla, mutta voihan särky.. :sad001 onko muilla tuntunut kipua pohkeissa?
Tänään 32+2

Nyt ku neljättä päivää istuu autossa niin voin kertoa että nuo alkuraskaudesta saakka vaivanneet häpyluun liitoskivut ei ainakaan oo helpottanu.. särky alkaa pahiten ku illalla pistäny pötkölleen ja "lepoon". Vielä ku 200km jaksaa ajella(istua kyydissä) niin sitte ei tartte autoon päin edes vilkasta 4-5päivään..!

HanDe. Mulla ainakin on allergia (eläin) herkistyny entisestään nyt raskauden aikana. Voi vaikuttaa kun olen astmaatikkokin ja lääkkeitä on jouduttu vaihtamaan ja osa jättämään pois kokonaan raskauden ajaksi....eli astmankin tasapaino on häilyvämpi.

Vavavoom ihan ku kertosit mun tuntemuksista :/ ja taas mulla ihan yhtäkkiä alkanut tollaseks..tosin tuota emättimen/kohdunsuun nipistelyä (musta tuntuu vähä kirvelyltä) ei oo aikasemmin tässä raskaudessa ollu..

Hikoilupuuskat! Ihan yht'äkkiä iskee hirveä hiki! Naama on ihan märkä, selässä valuu noroja, tissinalusista nyt puhumattakaan. Yökkäriä/kotipaitaa saa vaihtaa pari kertaa. Mitään erityistä ei tarvitse edes tehdä, pahin hiki tulee yleensä nukkuessa, ja heräänkin ahdistavaan hikeen ja kuumuuteen. Täytyisi varmaan muistaa juoda vielä enemmän!

HanDe. Mulla ainakin on allergia (eläin) herkistyny entisestään nyt raskauden aikana. Voi vaikuttaa kun olen astmaatikkokin ja lääkkeitä on jouduttu vaihtamaan ja osa jättämään pois kokonaan raskauden ajaksi....eli astmankin tasapaino on häilyvämpi.
Minä myös olen astmaatikko (ja moni allergikko), mutta minulla ei ole tarvinnut säätää edes astmalääkkeiden kanssa. Pitäisi tosin varmaankin tehdä taas joskus pef-seurantaa, mutta olo on pysynyt niin hyvänä, että en ole nähnyt tarpeelliseksi. :) Neuvolassa aina siitä kyselevät, mutta kun olo on hyvä niin ei siihen ole sitten puututtu sielläkään sen enempää. Tosin minulla on ollut ihan helppohoitoinen astmakin.:)

Täällä alkoi tosi kova jalkasärky tiistai-iltana :bored: molempien jalkojen pohkeita särkee, mutta pahin kipu on itsestä katsottuna oikean jalan pohkeessa. Sattuu liikkuessa, levossa eikä panadolkaan vie kaikkea kipua pois.. pieniä suonikohjuja näkyy ja isot verisuonet ovat pullistuneet kaamean kokoisiksi. Olen nyt pitänyt kompressiosukkia jalassa ja jalkoja koholla, mutta voihan särky.. :sad001 onko muilla tuntunut kipua pohkeissa?
Tänään 32+2

Mulla oli yhessä vaiheessa hirveät jalkasäryt aina iltaisin, mut nyt on menny ohitse. Kesti ehkä pari viikkoa. En tiedä auttoiko mut aloin ottamaan kalsium*

Nyt on kyllä iskenyt hirveä närästys päälle.En meinannut illalla saada unta kun närästi niin kovasti ja aamusta ollut nyt sama juttu.En ole ennen kyllä pahemmin närästyksestä kärsinyt vaikka juon kahvia.Mikä auttaisi närästykseen?

Mulle th sano et rennietä voi ottaa vaikka 4 tai 5 kerralla jos ei yks auta :P sit semmosia luonnollisempia vaihtoehtoja on piimä ja mantelit. Manteleita en oo kyllä kokeillu mut th niistä puhui.. :)

Nyt on kyllä iskenyt hirveä närästys päälle.En meinannut illalla saada unta kun närästi niin kovasti ja aamusta ollut nyt sama juttu.En ole ennen kyllä pahemmin närästyksestä kärsinyt vaikka juon kahvia.Mikä auttaisi närästykseen?

Ruokavaliolla voi tietysti yrittää helpotusta. Vältä rasvaisia ja mausteisia ruokia, syö vähän kerrallaan, älä syö iltapalaa juuri ennen nukkumaan menoa vaan n 2 h ennen, myös ruisleipää ja sitrushedelmiä kannattaa välttää. Jos rennie ei toimi kannattaa kokeilla gaviscon ja jos sekään ei auta niin omeprazolia kannattaa kokeilla. Sitä oon nyt joutunu syömään päivittäin vaikka tietenkään ei suositella että lääkkeitä käytettäis ensisijaisesti. Mut mulla ei mikään muu toimi...

Tänään 32+2

Täällä myös pohjekipua, välillä enemmän ja välillä vähemmän.. Panadoliin en tosin oo joutunut toistaiseksi sen takia turvautumaan.

No hyvä etten ole ainoa (vaikka en tätä kellekään tietenkään toivo!). Täytyy kai soitella äippäpolille jos kipu jatkuu kovana, työterveydessä kun kysyin asiasta ohimennen niin lääkäri mainitsi mahdollisen laskimoveritulpan, mutta sanoi ettei viitsi edes googlettaa asiaa kun hän ei asiasta mitään tiedä ja netti on täynnä virheellistä tietoa. Hämmentävä lause lääkärin suusta :facepalm: mutta onhan jalkojen turvotus ja kipuilu tosiaan ihan normaalia raskausaikana ja sen vuoksi jahkailenkin, että soitanko äippäpolille vai en.. :confused:

No hyvä etten ole ainoa (vaikka en tätä kellekään tietenkään toivo!). Täytyy kai soitella äippäpolille jos kipu jatkuu kovana, työterveydessä kun kysyin asiasta ohimennen niin lääkäri mainitsi mahdollisen laskimoveritulpan, mutta sanoi ettei viitsi edes googlettaa asiaa kun hän ei asiasta mitään tiedä ja netti on täynnä virheellistä tietoa. Hämmentävä lause lääkärin suusta :facepalm: mutta onhan jalkojen turvotus ja kipuilu tosiaan ihan normaalia raskausaikana ja sen vuoksi jahkailenkin, että soitanko äippäpolille vai en.. :confused:

Kyllä lääkärikäynti voi hyvinkin olla aiheellinen, etenkin jos kipu on selkeesti voimakkaampaa vaan toisessa jalassa, eikä kipulääke auta. Viimeistään jos jalka alkaa kuumottamaan ja/tai turpoamaan niin lääkäriin täytyy lähteä näytille.

Niin ja raskausaikana laskimoveritulpan riski kasvaa joten juurikin jos kipu on paha vain toisessa jalassa niin kävisin lääkärissä varmistamassa ettei ole mitään pahempaa.

Tänään 32+2
Todellakin jalkoja ja pohkeita särkee! Johtuu nyt kyllä osin siitä, että koko viikon pakannu muuttojuttuja, ja siivonnu vanhaa ja uutta asuntoa.. huomenna ns. virallinen muuttopäivä, kannetaan kaikki tavarat, paitsi ruokaryhmä ja tv taso vietiin tänään jo. Tai siis minä kannan vain ja ainoastaan muutamia kevyitä laatikoita, oman jaksamisen mukaan. Onneksi on kuitenkin vanhemmat ja paras kaveri kantamassa tavaroita, niin eiköhän pahimmilta kivuilta säästytä. :D meni vähän ohi aiheen, mutta joo pohkeet huutaa hoosiannaa tälläkin hetkellä :D

:inpain: Jalkakivut... Sanotaan vaikka näin että tunnen tuskanne.

Nytpä on tainnut tulla todistettua sekin, että en todellakaan osaa edes harkita sairaalaan lähtöä elleivät vedet mene, kuten edellisissä raskauksissa. :grin Oli tuossa toissayönä sellainen kolmisen tunnin pätkä kun heräilin jatkuvasti supistuksiin, mutta kun pahin kipu meni ohi jatkoin vain nukkumista. Jossain kohtaa kun tajusin, että voisi vähän vilkuilla kelloakin niin tulihan niitä n. 5 minuutin välein. Vasta kun myöhemmin heräsin kunnolla (ja supisteli yhä) aloin miettiä että pitäisiköhän tostakin huolestua. No, odottelin kuitenkin josko loppuisivat ja kyllähän ne sitten loppuivat puolisen tunnin sisällä. :smiley-angelic003

Joskus kun olen pohtinut, että milloin sinne sairaalaan muka osaa mennä elleivät vedet mene niin olen saanut vastaukseksi myös "kun takapuolessa ja alapäässä tuntuu hirveää painetta ja supistelee". Jaa, eli kuukausi sitten? :eek: :grin

Kai mun sitten vaan pitää toivoa, että vedet menevät lopulta tai osaan jostain syystä ajatella lähtö-asiaa. :rolleyes:

Sitruunahappo mulla aina menny vedet vasta laitoksella. mutta voin kertoa että kyllä tunnet koska täytyy suppareista lähteä sairaalaan ;) ei niitä loputtomiin kestä :) mä taas oletan että mulla käynnistyy taas suppareilla. mt katotaan nyt ei varmaan tää kerkeä käynnistyä luontasesti ennen ku sektio tai käynnistysaikaa tulee.

Takaisin