Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaloissa ei tarvitse olla kuin vähän turvotusta kun ne kipuilee. Itse huomaan heti jos syön liikaa suolaa niin jalkapohjat kipuilee aamuisin. Muuten en ole koko raskaudessa vielä turvotuksista onneksi kärsinyt

mulla tulee jalkojen turvotuksesta kutinaa jalkapohjiin! lähinnä aamuisin ja iltaisin tuntuu.. ärsyttävää ku pitää aina johonki rapsuttaa jalkoja :D

Jossakin täällä oli puhetta menkkamaisista kivuista. Mulla on ollut niitä aina silloin tällöin tän raskauden viimeisen kolmanneksen aikana, mutta nyt kahtena viime yönä tullut selkeesti kovempina. Polttelu kestää aina n. 5 minuuttia ja sitten loppuu.

Mulle joku sanoi, että ne lasketaan supistuksiksi... Onko jollain tarkempaa tietoa/kokemusta että mistä näissä menkkamaisissa kivuissa on kyse? (Ovat siis tavallista menkkakipua voimakkaampia kuitenkin).

Mulla supistukset on semmosia menkkakipumaisia/aaltomaisia, kestää kerrallaan n. minuutin ja ovat harvakseltaan toistuvia, yleensä mulla alkaa selän puolelta (mut kaikilla ei) ja sit siirtyy vatsan puolelle ja tulee just "menkkakramppi"-tyyppinen olo. Sit taas on sellaista jomottavaa menkkakivun tyyppistä, joka ilmeisesti johtuu siitä, että vauvan pää punkee alaspäin ja kohtu kasvaa / lantio levenee (tuli alavatsaan raskausarpia)? Tää kipu ei kestä ku ehkä 5-10 min yleensä. Kolmas juttu on vielä symfyysikivut, jotka mulla tuntuu häpyluussa ja heijasteena nivusissa viiltelyinä/pistoina. Ainakin tämmösiä syitä siis.

Ps. Mun menkkakrampit on niin kivuliaat, että tässä raskaudessa mikään ei oo päässy vielä kovinkaan lähelle. :'D

Onko teillä kasvanut tai turvonnut jalkaterät?
Itsehän jouduin ostamaan jo syksyllä uudet talvikengät, kun vanhat ei mahtunut millään jalkaan. Nyt sitten kärvistelen loppuajan pikkuisen puristavilla tennareilla ja lenkkareilla. Millään en haluaisi ostaa isompia kenkiä kuukauden tarpeeseen, kun todennäköisesti jalan koko kuitenkin palautuu ennalleen. Toivottavasti palautuukin, muuten tulee aika kalliiksi hankkia kaikki kengät uusiksi.

Ensimmäisessä raskaudessa voi jalkaterän koko muuttua lopullisesti :eek: eli esim kasvaa yhdellä koolla. Itsellä tätä ei vielä ole ollut, mutta esim sen takia en saanut tukipohjallisia kenkiin kun ne voidaan tehdä vasta raskauden jälkeen, kun jalka muuttuu kuitenkin liian paljon että tässä välissä olisi ollut kannattavaa. Olisin tarvinnut pohjalliset jalan virheasennon takia joka aina tulehdutti toisen kantapään.

Mulla levisi jalat jo ensimmäisessä raskaudessa seitsemän vuotta sitten, eikä ole palanneet ennalleen. Turvotus toki laski, mutta jalan muoto muuttui leveämmäksi, joten pienimmät kengät lähti kiertoon. Tässä raskaudessa ostin kokoa isommat talvikengät, että on mukavampi kävellä; ekassa raskaudessa en raatsinut ja kärsin sitten aina ulkona liikkuessa liian kapeista kengistä.

Voihan! :( Täytyy toivoa, että sen verran edes palautuu, että saa suurimmat kengät käyttöön.

Mulla supistukset on semmosia menkkakipumaisia/aaltomaisia, kestää kerrallaan n. minuutin ja ovat harvakseltaan toistuvia, yleensä mulla alkaa selän puolelta (mut kaikilla ei) ja sit siirtyy vatsan puolelle ja tulee just "menkkakramppi"-tyyppinen olo. Sit taas on sellaista jomottavaa menkkakivun tyyppistä, joka ilmeisesti johtuu siitä, että vauvan pää punkee alaspäin ja kohtu kasvaa / lantio levenee (tuli alavatsaan raskausarpia)? Tää kipu ei kestä ku ehkä 5-10 min yleensä. Kolmas juttu on vielä symfyysikivut, jotka mulla tuntuu häpyluussa ja heijasteena nivusissa viiltelyinä/pistoina. Ainakin tämmösiä syitä siis.

Ps. Mun menkkakrampit on niin kivuliaat, että tässä raskaudessa mikään ei oo päässy vielä kovinkaan lähelle. :'D

Hmm. No tää vois olla sit ehkä tollasta kasvukipuilua, koska kestävät kyllä aina enemmän kun 1-2 min kerrallaan. Ehkä mulla ei sit oo ollu vielä kuitenkaan yhtään oikeeta supistusta. Selkää ei oo särkeny näitten yhteydessä kertaakaan.

Häpyluukipu sen sijaan on tullut varsin tutuksi ja varsinkin fyysisen rasituksen jälkeen on jopa tuskallista! Saa ihan vedet valumaan silmistä pahimmillaan. :confused:

Olen joutunut ostamaan jo kahdet isommat kengät jalan kasvamisen takia. Elättelen toiveita, että kyseessä olisi vain turvotus tms. ja ei tarvitse uusia koko kenkävarastoa raskauden jälkeen.

Mulla ei esikoista odottaessa jalat "kasvanut" mutta nyt tässä toisessa kyllä on, eikä enään mee kyllä kaikki kengät.
Mun omalla äidillä oli aikoinaan 36,5 koko ja 5 raskauden jälkeen se jäi 37,5-38 riippuen kengistä, mutta siis about reilun yhden koon suureni.
Samoin yks tuttu joutu jo ekan muksun jälkeen uusiin koko kenkäkokoelman kun ei mitkään enään menny :cool:
Turvotus on tietty eri juttu, mut ei oo mikään uus juttu jos kengän koko suurenee..

Voi voi, yhdestä vaivasta kun pääsee, niin toinen on edessä. Tänään ei ole onneksi enää supistellut kipeesti, mutta nyt ei kestä enää selkä istumista. :D Ja vielä pitäisi jaksaa töissä 15.4. asti...

Onko kellään muulla nyt tai aiempien raskauksien aikana omat allergiat pahentuneet? Ennen oireita tullu koivun siitepölystä ja sen takia kauhea lista sitten risti-allergioita, osa niin pahoja, että löytyy Epipen-piikki. Koivuhan ei tähän aikaan vielä kuki, joten ilmeisesti nyt sitten oireilen lepästäki. Äh..ärsyttää..muutenki tukala olo ja nyt sitten pari päivää silmät kutissu, aivastuttanu ja nenä aivan tukossa. Onneks pääsen perjantaina lääkäriin uusimaan reseptejä, että saan tälle keväälle lääkkeet. Ja täytyy varmaan alkaa sitten kantaa tota Epipen-piikkiä ahkerammin mukana, ettei käy huonosti.

Oon kanssa ollut tosi allerginen ihan lapsesta asti. Silloin jo minulle sanottiin, että murrosikä ja raskaus on sellaisia asioita jotka saattaa parantaa tai pahentaa tilannetta. Itselläni ei ole pahentunut tilanne raskauden aikana (ei edes esikoisen aikaan). Tosin minä olen ollut käyttämättä allergialääkkeitä juuri ollenkaan jo vuosia. Muutin maalle 2010 ja sen jälkeen olen ensin vähentynyt ja sittemmin lopettanut ne. Olen siispä siedättynyt. Vaikkakin taysissa astma- ja allergialääkäri oli sitä mieltä, että minulla on liian laajakirjoisesti allergioita eli en sovi siedätykseen. No luonto hoisi homman. :) Tosin epipeniä minulla ei koskaan ole ollut, että niin pahasti en kuitenkaan ole millekään allerginen.

Nyt on kyllä iskenyt hirveä närästys päälle.En meinannut illalla saada unta kun närästi niin kovasti ja aamusta ollut nyt sama juttu.En ole ennen kyllä pahemmin närästyksestä kärsinyt vaikka juon kahvia.Mikä auttaisi närästykseen?

Mulla on nyt kans alkanu närästys vaivaan mutta ihan rennie riittää avuks. Mulla ainaki vichy ja suklaa alkaa pukkaan happoja ylös. Onneksi kuitenkin melko siedettävissä määrin närästelee ettei nukkumiseen tms vaikuta ja rennie tosiaan auttaa heti..

Liitoskivut ilmeisesti alkoivat. Sohvalta nouseminen on hankalaa ja tuntuu kun olisi tennispallo jalkojen välissä. Tuntuu oudolta, mutta ilmeisesti vauva laskeutuu tms.

Täällä kärsitään häpyluu-kivuista toista päivää putkeen, kävely on yhtä tuskaa. Eilen oli lisäks noin kuusi tuntia kestänyt harjoitussupistus, toissa päiväinen kesti nelisen tuntia. Yritä tässä nyt sit jotain touhuta, ettei selkälihakset ihan surkastuisi (siitäkin taas merkkejä ilmassa tän makailun takia). Navan yläpuolelle oli tullut tän raskauden toistaiseksi ainut raskausarpi, vaakatasoon. Muutenhan mun maha onkin ihan täynnä ekassa raskaudessa tulleita arpia... Vatsan ympärys nyt 120cm. Reilu viisi viikkoa jäljellä... (rv 33+6 nyt).

oilpa tuskainen yö! sain siis nukuttua kun niin väsynyt olen mutta koko yön sattui, en vaan tiedä miten ja minne kun niin uninen olin. Sen tiedostin että istuinluita kirveli :eek: piti yrittää nukkua selin.. ja outoa kirvelyntuntuista pistoa emättimessä..ei siis selvää "sukkapuikkokipua".. että eihän vaan hiivaa pukkaa.mulla ei oo koskaan sitä ollut niin en tiiä miltä oireet tuntuu oikeesti. Huomenna lääkäri ä-polilla, joka saa valaista minua ja ottaa vaikka jonkin hiivanäytteen.. nyt piti aamusta käydä keskustassa hoitaa eräs paperiasia ja tuska ku oon kipeä!! :( kuvittelin että just nää kivut on jo loppuneet tän vikan kolmanneksen kivuttoman ajan "vuoksi" kun keskiraskaudessa en pystynyt kävelee kunnolla..

Takaisin