Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Frozenflower, millä viikoilla olet? Loppuraskaudestahan limatulppa voi irrota paljonkin ennen synnytystä ja se on vaaratonta. Vuodon pitäis sillon olla suht niukkaa ja rusehtavaa, jos kirkasta verta tulee pitäis aina käydä tarkistuttaa..

Tänään on rv 28+6. Tuo on siis sellaista vaaleanpunertavaa ja erehdyttävän paljon muistuttaa väriltään samaa kun minulla lapsivettä alkoi tihkumaan.. Sillä vähän huolestuinkin asiasta.
(Esikoisen kohdalla lirahti lapsivettä rv 32+1 ja tihkutti muutaman päivän ajan)

Okei, sit tuskin vielä tuota limatulppaa. Kannattaa käydä tarkistuttaa, jos et saa neuvolasta ketään kiinni niin soita suoraan äitipolille. Niin täällä ainakin neuvottu tekemään.. Ei tarvi sit huolehtia. :)

Onko muilla ollut teräviä vihlasuja alapäässä? Mulla on nyt tullu ihan uutena tollanen oire. Pari päivää nyt tullut ehkä parikymmentä per päivä ja myös levossa. Kävellessä on myös paineentunnetta alavatsassa mut sitä on ollu jo useita viikkoja. Nyt rv29+1

Mul on kans nyt parina päivänä tullu noita vihlasuja, mut paljon vähemmän kun sulla Salmiakkilakritsi, ehkä pari per päivä. Mul ei oo paineen tunnetta, mut mua on supistellu tosi paljon ny parin viikon ajan, tyyliin 30 kertaa päivässä. Noista vihlasuista en tiedä enempää, et mitä ovat tai mistä johtuvat... mulla rv 28+6.

Vihlaisuja on tuntunut välillä lähinnä jossain kohdunsuun tienoilla. Googlettelemalla päädyin siihen, että vauva pyörittelee päätään juuri oikeassa kohdassa aina välillä, mikä aiheuttaa "sukkapuikon" tuikkaisuja. Tosin mulla niitä ei ole kuin ihan satunnaisesti.

itsellä noita vihlaisuja tuntuu tuossa häpyluulla. Jokaisessa raskaudessa tuntunut ja olettaisin että johtuu juuri tuosta vauvan liikkumisesta joka tekee kivun. Varsinkin jos vauva jo raivotarjonnassa niin päähän on kova ja kasvaa koko ajan joten alkaa tila vähetä kovaa vauhtia siellä pyöriä.

Mäkin oon aatellu et ehkä pikkunen painaa siellä, kun on ollut käsittääkseni pää alaspäin kokoajan. Ja välillä painaa myös virtsarakkoa kovaa ja välillä taas helpottaa. Ihmettelin vain kun noita vihlasuja alko tuleen yhtäkkiä noin paljon. Kunhan vaan ei liity mitenkään kohdunkaulan kypsymiseen...

Öhm... Mulle on nyt joku viisi eri ihmistä sanonut että mun maha on laskeutunut aika huomattavasti. :eek: Ei silleen kyllä yllätä, kovastihan tuo on alaspäin porautunut koko ajan. Vähän silti jännittää että pysyykö edes kuukauden vielä nätisti tuolla... Mullakin vihloo alapää välillä ja yhä supistelee usein. :shifty: Onneksi on (taas) ensiviikolla sekä neuvola- että lääkäriaika niin joku saa taas tarkastaa paikkoja. Vaikka täältä ei olekaan Tyksiin kuin n. tunnin matka (plus se aika mikä menisi saada kyyti koska omaa autoa ei ole) niin silti vähän alkanut pelottaa että jos lähtisikin tulemaan ennenaikaisesti ja tulisikin jotenkin todella nopeasti... :sad001 Huh, mun hermot eivät varmaan kestäisi Lapissa asumista. Että hatunnosto vaan pohjoisessa oleville. :wink

sitruunahappo monta synnytystä sulla olikaan takana jos saa kysyä? mulla tosiaan tuo 4. raskaus. Eilen uskalsin kokeilla omaa tilannettani, kipeitä supistuksia ei ole ollut lainkaan, tosin menkkamaista jomotusta. Ja tutkimuksesta tulin siihen tulokseen että olen jo 2-3cm auki :confused: mutta oli ns kovat reunat. ja ennen kohdun kaulaa ei ole mitään eli alkaa heti kohdunkaulalla......... jännäksi käy.tosin eka kerta kun uskallan itseäni tutkia raskausaikana.. to olisi neuvola, ajattelin siellä vähän jutella asiasta, voihan olla että olen käsittänyt tilanteeni väärin kun ei mitään kokemusta millainen naisen anatomia on sormin raskausaikana.. ä-pkl:aan en ajatellut olla vielä yhteydessä kun tosiaan ei supistele.. harkkasuppareita kyllä tulee mutta en erota niitä kovinkaan selkeästi. edellisessä synnytyksessä olin avautunut jo 4cm ja oli ollut vasta 2-3 kipeää supistusta..

nyt vaan ärsyttää ku menin tutkimaan, nimittäin tulee heti olo että apua mulla on vielä vaikka mitä tekemättä ja olis ihana ollu jatkaa sitä olotilaa että ihana ku vielä on aikaa eikä tarvi ressata synnytystä että millon se alkaa :D

Mulla on kaksi raskautta tosiaan takana, molemmat päätyneet kiireelliseen sektioon koska avautuminen on kestänyt. Siksikin mietin että miten tällä kertaa tuntuu menevän niin eri tavalla jo raskaana. :confused: Toisaalta edellinen lapsi on vasta vuoden ja... neljä? kuukautta niin ehkä toi lyhyt väli sitten vaikuttaa niin paljon?

Mä en ole uskaltanut tutkia itseäni. En kyllä varmaan edes osaisi. :hilarious: Mutta onneksi tosiaan on neuvola. :)

sitruunahappo monta synnytystä sulla olikaan takana jos saa kysyä? mulla tosiaan tuo 4. raskaus. Eilen uskalsin kokeilla omaa tilannettani, kipeitä supistuksia ei ole ollut lainkaan, tosin menkkamaista jomotusta. Ja tutkimuksesta tulin siihen tulokseen että olen jo 2-3cm auki :confused: mutta oli ns kovat reunat. ja ennen kohdun kaulaa ei ole mitään eli alkaa heti kohdunkaulalla......... jännäksi käy.tosin eka kerta kun uskallan itseäni tutkia raskausaikana.. to olisi neuvola, ajattelin siellä vähän jutella asiasta, voihan olla että olen käsittänyt tilanteeni väärin kun ei mitään kokemusta millainen naisen anatomia on sormin raskausaikana.. ä-pkl:aan en ajatellut olla vielä yhteydessä kun tosiaan ei supistele.. harkkasuppareita kyllä tulee mutta en erota niitä kovinkaan selkeästi. edellisessä synnytyksessä olin avautunut jo 4cm ja oli ollut vasta 2-3 kipeää supistusta..

nyt vaan ärsyttää ku menin tutkimaan, nimittäin tulee heti olo että apua mulla on vielä vaikka mitä tekemättä ja olis ihana ollu jatkaa sitä olotilaa että ihana ku vielä on aikaa eikä tarvi ressata synnytystä että millon se alkaa :D
Nyt heräs uteliaisuus! Miten kummassa voi itte tutkia tuommoset jutut?! :D

Ehkä pitäisi jättää tutkiminen kuitenkin ammattilaisille. Ettei vaan tartu mitään pöpöjä käsistä. Ja toisekseen ettei tehtäisiä vääriä tulkintoja ja aiheuteta turhaa paniikkia itselle :)

Tiedän montakin useamman lapsen saanutta henkilöä, jotka tekee sisätutkimuksen itse. :) Esim. synnärille lähtee vasta siinä vaiheessa, kun on tarpeeks auennut. :) Kätevää tietty, mut mä en osaa enkä halua. :D

Mä luin joskus jostain netistä paikkojen tutkimisesta itse enkuksi... Mutta en mä itsestäni löydä mitään. :hilarious: Kuulemma siellä syvällä pitäisi tuntua semmonen "donitsi" (eli siis kohdunsuu, mutta se on sen mallinen), joka sitten on joko kiinni tai auki x määrälle sormia, eli siis jotenkin pitäisi osata liu'uttaa varmaan ja päätellä kuinka monta sormea menisi... :rolleyes: Mutta mä en löydä koko paikkaa niin paha sanoa. Ehkä mulla on liian lyhyet sormet? En kyllä tiedä uskaltaako kuinka paljon ronkkia ettei puhko itseltään kalvoja. :eek:

Epäilen, että taitaa olla yks peräpukama tuloillaan tai osin jo tullut. Toivottavasti pysyis suht oireettomana ja suolen sisällä. Ei oo koskaan ollut aiemmin, mutta ei tuota outoa "mollukkaa" oikein mikään muukaan selitä.

mithra mulla jo 3 synnytystä tosiaan jo takana ja tiedän että olen amatööri, joten en ota tosissani tulkintaani, suuntaa antaa toki! :) ja terveydenhuollon ammattilaisena tosin tajuan tuon pöppendaali-asian :)
mutta esim ko tapauksessa oli ihan paikallaan tuo tutkiminen, ettei yhdynnällä pahennettu tilannetta, mulla muutenkin ollut outo raskaus edellisiin verrattuna. Sitä niin helposti sokeutuu omalle ololle kun jo monta kuukautta ollut niin huonona ja yhtäkkiä olo tuntuukin hyvältä.

Vavavoom: itse tutkin suihkussa ollessani, kyykyssä. Toki luin erään naistentautilääkärin, naispuoleisen, haastattelua, missä hän kertoi tekevänsä myös itse toisinaan sisätutkimusta mutta kertoi myöskin sen että parhaan tulkinnan saa toisen(ammattilaisen) tutkiessa, mutta suuntaa antavan tulkinnan voi saada itsekin aikaiseksi.

Nähtävästi tosi paljo aiheuttaa mielipiteitä tämä aihe ja onhan tää ns tabu. Ja meitäkin on niin moneksi! pöpöistä sen verta että limatulppahan suojaa vauvaa ja kohtua, uimahallissakin voi ne pöpöt ja pahemmat, mitä omista, pestyistä käsistä, joutua emättimeen..

Eetla: mä en oo koskaa aikasemmin kuullut että "joku muukin" tutkii itsensä monisynnyttäjistä, olen aikaisemmissa raskauksissa ehkä halunnut kokeilla mutta en ole uskaltanut, jotenkin tuntuu niiiin tuntemattomalta tuo alapää. Nyt se tuntui niin luonnolliselta kokeilla. luulen etten synnytyksen käynnistyessä halua kokeilla itse (ja silloinhan se pöpö-vaara on suurempi).. En pysty esim kokeilee vauvan päätä kun se on syntymässä, vaikka monessa synnytyksessä sitä kätilö ehdottanut. Jotenkin se alapää tuntuu niin tuntemattomalta etten halua siihen siinä tilanteessa enää tutustua.

MUTTA! jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee :)

Huh, musta ei olis tutkimaan omia paikkoja. Kuukupinkin käytön opettelu oli siinä ja siinä, että yleensäkin kykenin siihen.

Koko ajan nälkä. Pahoinvointi on vienyt ruokahalut, ja vaikka siitä huolimatta pyrin syömään tarpeeksi, on koko ajan nälkä. Saatan syödä kolme lautasellista ruokaa (hyvin rauhalliseen tahtiin kun vatsaan ei mahdu eikä mitään tee mieli) ja kohta on taas nälkä. Päivällä söin lautasellisen italianpataa ja puoli litraa (!) smoothieta. Kerkesin kävellä keittiöstä olkkariin ja istahtaa sohvalle kun nälkä iski taas. Siis mitä ihmettä :D

Päivisin ei nälkä niinkäön vaivaa ei oikein tee mitään mielikään.. iltapalan vaikka syö ja välillä melko tukevankin niin aamuyöstä ihan hirrrrrveä nälkä melkein joka yö!

Ja kaikkea makeaa tekee mieli, varsinki SUKLAATA :)

Minulla nälkä on harvoin, kun syön enemmän kuin ennen raskautta.
Mutta isoin ongelma onkin siinä, kun MITÄÄN ei tee mieli.
Tänään luettelin kaikki keksimäni liharuuat läpi ja ainut mikä olisi maistunut olisi ollut joku lehtipihvi kastikkeella.. No tein siis jauhelihakastiketta ja spagettia, että oli pojalla mieleistä syömistä..

Meillä on suklaata kaapissa melkein kolme levyä! Aina sillointällöin saattaa napsia palasen, mutta mies on aika hienosti tuhonnut ne suurimmaksi osaksi :grin

Proteiinit olleet plussalla nyt kolmessa testissä reilun viikon aikana. Viikko sit ti oli labratesti, sen jälkeen oon käynyt tikuttamassa neuvolassa. Huomenna laitan labraan vielä yhden testin (sain paketin neuvolasta mukaan tiistaina). Supistelut jatkuu edelleen, mulla on ollut pari kertaa ponnistamisen tarvetta ja rinnoista tulee nestettä (ne on myös arat). Yleisfiilis on ihan hyvä, niin kauan kuin istun tai makaan. Vaikka mun olo on ihan hyvä, oon jotenkin sitä mieltä, ettei tää tuu pysymään sisällä loppuun asti.

Takaisin