Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja kysymys: minkälaisia on alapään suonikohjut?! En oo koskaan ees kuullu moisista.. Onko ne siis kivuliaita?

On, ne on kipeitä. Mulla ainakin niitä jomottaa, pakottaa, sattuu ja mitä kaikkia ilmaisuja vielä oliskaan olemassa. :D Esikoisen kohdalla piti lopettaa pyörällä ajaminen niitten takia... Mulla ainakin pitkään seisominen tai istuminen pahentaa tilannetta...

Täällä on vatsataudista/ruokamyrkytyksestä toivuttu, mut tilalle tuli taas noi lonkkakivut o_O Tosin itse oon sitä mieltä että ne palasivat sen takia etten päässyt 5 päivään kunnolla liikkumaan. Oon nimittäin huomannut että kävely (vaikka ois kuinka hidasta lyllerrystä) niihin auttaa. Ekat päivät tietty sattuu lonkkiin kun liikkuu, mut sit se helpottaa ja ainakin mulla meni aijemmin raskaudessa näin ohi. Musta tuntuu että jos ei liiku niin lonkat ei vaan löysty mutta myös jotenkin jumiutuu ja siksi sattuu.
Ja niinhän ne sanoo että pitäis yrittää liikkuu joka päivä että saa veren kunnolla kiertään kaikkiin raajoihin ja vauvakin saa silloin paremmin happea. Ja uskon että helpottaa synnytystäkin. :oops:Tsemppiä kaikille lonkka kipuihin! Ei se kivaa oo mut onneks ei oo enään niin hirmu montaa viikkoa jäljellä :wink

kiitos MaLinn ihanista sanoista! Lääkäri tänään sanoi ettei esim vaikeuta synnytystä ja kätilö vielä lisäsi että peräpukamien suhteen uudelleen synnyttäjällä ponnistusvaihe on niin jo lyhentynyt että ei kerkeä hirveästi pahentaa tilannetta. Ulostetta pehmentävää suositteli ehdottomasti hankkimaan ja varoen käyttämään.

Vavavoom mulla kipeät ulkosynnyttimet ollu jo puolesta välin raskautta ja voimakasta paineen tunnetta myös, samallain ku mulla ainaki menkkojen 1.-2. päivänä särkee ulkosynnyttimiä. Nyt jatkuvasti sitten häpyhuulet turvoksissa ja sormelle tuntuu ja ,jos kurkkaamaan pääsee niin näkyy, kiharaisia juovia. anteeks ällö sanavalinta mt ihan ku kastematoja olis ihon alla :hungover: (kuvottaa kyllä itteäkin hirveesti tuo esimerkki :D ). Istumista kannattaa välttää näiden välttämiseksi ja kivun helpottamiseksi. Itse en enää ilman tyynyä kovalla pysty istumaan :( mutta kaikille ei suonikohjuja tule, mulla vasta tässä 4. raskaudessa. Jaloissa ei ole ollut koskaan ainakaan pinnalla.

Arggh täällä taisi tulla närästys. Voin sanoo valehtelematta, että mua ei oo ikinä elämässäni närästänyt ja siksi oli ensin vaikea edes tunnistaa närästykseksi. Kuitenkin nyt polttaa ja kuplii kurkussa, joutu mies lähtee apteekkiin ostaa renniee. :hilarious: Kaikkeen seki joutuu mun takiani..

Toivottovasti ei ole pysyvä vaiva, vaan johtuisi epäterveellisistä syömisistä tältä viikolta. Sunnuntaina taas tiukkaan ruotuun, kaks viikkoa aikaa neuvolan vaakaan. :rolleyes:

Onko muilla istumatyöläisillä sellaista oiretta, että alkaa särkemään jalkoja, kun päivän istuu? Aamulla on ihan hyvä (mitä nyt polvia särkee ympäri vuorokauden), mutta viimeistään puolessa välissä päivää alkaa särkemään ihan koko jalkoja. Pelkään, että kehittelee suonikohjuja ja niitä mä en halua!!!!!!

Mä en nyt raskaana ollessa oo istumatyössä mut aikasemmin olin ja joo tommosia särkyjä :( tukisukkia käytin mut ne pitäis sit tosiaan muistaa laittaa aamulla heti noustessa. Ehkä ne vähän auttoi.. Pohkeissa mulla näky ihan ku semmosia alkavia suonikohjuja ja niihin sitte sitä jotain lääkevoidetta lotrasin.
Ja oikeestaan mulla jatku vielä sen työn lopettamisen jälkeenkin, niin kauan että lopetin hormonaalisen ehkäisyn.
Nyt tulee samoja särkyjä joskus harvoin jos oon seisonu normaalia pidemmän työpäivän.

istumatyössä kannattaa välillä käydä kävelemässä. Mulla ainakin painaa takareisiä ja puutuu jalat. Ja muistakaa se pitkin päivää juominen :wink

Mä teen töitä seisten (sähköpöytä) ja sopii mulle todella paljon paremmin kuin istuminen. Huomaan heti, jos on enemmän kokouksia tmv, että alapäätä jotenkin jomottaa, mutta jos oon seissyt koko päivän suurimmalta osin (pois lukien syöminen), ei oo mitään ongelmia. Th aluksi pohti, että kun raskaana ollessa ei saisi seistä pitkiä aikoja, osin just suonikohjuriskin ym vuoksi, että onko hyvä idea, mutta sanoin, että mulle sopii. Tulee liikuskeltua samalla hieman päivän aikana ja jos istun, istun jumppapallon päällä. Mut siinäkin helposti alkaa juilia alapäästä ts. nousen taas seisomaan.

Oireista: olen nyt kahtena aamuna herännyt joskus 4.30 ja sen jälkeen en nukahda kunnolla. Eli lähinnä makailen silmät kiinni puolitorkkuvana, kunnes kello soi. Eilen menin nukkumaan jo 21.30 aikoihin (normaalisti meen joskus ehkä yhdeltä...), koska en vaan pysynyt hereillä. Heräsin yöllä, kun mies tuli nukkumaan ja olin ihan pirteä ja mietin, että kiva, en saa ehkä enää unta, mutta onneksi sain. Kunnes taas: neljän jälkeen olin ihan, että "kas, oon hereillä". Että jos tästä alkaa tulla joku tapa, niin kiva.

Sinänsä hyvä, että ihmettelin eilisaamuna vähän, että vauva oli aika vaitonainen, vaikka join aamiaisella mehuakin. No, tänä aamuna huomasin, että liikkui ja potki tosi paljon tuolloin neljän, viiden aikoihin eli varmaan on nukkumassa silloin, kun itse herään. :D En vaan ole herännyt mihinkään liikkeisiin, ja nytkään en vars. niihin herännyt, mutta huomasin vain, että oho, täällähän on liikettä.

Täällä kroppa kremppaa kunnolla. Viimeviikolla löi alaselkä niin jumiin töissä ettei tahtonut kävelemään päästä (keittiötyö ja kovasti raskas) niin että jouduin kesken päivän lähtemään pois. Viikonloppu meni oikeastaan täysin maatessa niin että vessassa kävin ja syömässä. Maanantaina hain sairaslomaa työterveydestä mutta täti oli niin tympeä että soitin vielä neuvolan omalle tädille jolta sainkin ajan neuvolalääkärille. Samalla kysyin hiivaepäilystäni ja hän suositteli alakerran toimintaa tasapainottavaa lääkettä. Sitä olen nyt käyttänyt kolmena yönä, ensimmäisenä kirveli niin suunnattomasti että nukkuminen oli vaikeaa (lääke sisältää c-vitamiinia ja täti varoittelikin että se voi kirvellä). Toissapäivänä sitten tuli pyyhkiessä hiukan verta paperiin mistä paniikissa soitin taysin synnärille missä sanottiin että on ihan normaalia jos ei tule enempää eikä kipuja yms. Eilenkin tuli ehkä ihan häivähdys kun vainoharhaisesti tarkkailin. Vielä kävely on edelleenkin hieman hankalaa, alaselkä vihloo edelleen ja oikeastaan aina kun lähtee liikkeelle niin vatsa vetää pinkeäksi. Huilata olen koittanut, ihan makailla vaan mutta turhauttaa kun aina kropasta löytyy uusi paniikin aihe (ensimmäistä kun odotan niin kaikki on outoa) ja kun ei edes tiskikonetta saa tyhjennettyä ilman että on pakko mennä taas makaamaan sen pingotuksen takia.

TSamalla kysyin hiivaepäilystäni ja hän suositteli alakerran toimintaa tasapainottavaa lääkettä. Sitä olen nyt käyttänyt kolmena yönä, ensimmäisenä kirveli niin suunnattomasti että nukkuminen oli vaikeaa (lääke sisältää c-vitamiinia ja täti varoittelikin että se voi kirvellä).

Mä söin syksyllä kaksi antibioottikuuria ja koska ne on yleensä aiheuttaneet mulle hiivatulehduksen niin pyysin lääkäriltä jotain lääkitystä siihen. Sain suosituksen ottaa maitohappobakteereita sekä suun, että alapään kautta ja totta tosiaan, ne muuten auttoi! Ei tullut hiivatulehdusta. Molempia sai muistaakseni ilman reseptiä, ja suun kautta otettavaa apteekissa suositeltiin syötäväksi koko raskauden ajan. Söin pari pientä purkkia, nyt ei ole ollut tarvetta vähään aikaan. Apteekista sanottiin, ettei mitään tavallista hiivatulehduslääkettä suositella raskaana olevalle, siksi tuo korvaava hoito.

Mulla oli hiivakierre alkuraskaudesta n rv20 asti. Söin joka päivä maitohappobakteereja ja kokeilin kaikkia tasapainottavia kapseleita alakertaan mutta niistä ei ollut apua.. Paikalliset hiivahoidot autto aina vähäks aikaa. Nyt sit vaan yhtäkkiä hiivakierre loppu. En tiiä mikä tehos :joyful:.

Onko kellää muuten ollut mitään muutoksia ihossa?
Itsellä oli nuorempana kauhea acne ja ennen kuin esikoista aloin odottaan (2014) niin silloin viellä oli kauhee finninaama, mut sit en tiedä oliko ne kaikki raskaushormonit mitkä sai mun murrosiästä asti jatkuneen kukkivan naaman tasapainoon, niin että kaikki finnit katos kokonaan ilman mitään hoitoa, eikä ne oo sen koomin tullut takasin, paitsi ehkä kerran kuussa 1 tai 2 saatto ilmestyy jonnekkin esikoisen synnyttyä. Ja nyt on kyllä ihan sama, ei oo finnin finniä näkynyt koko raskausaikana. :wideyed::)
Niin mietin vaan et onko muille käynyt näin vai onko käynyt toisinpäin että on naama puolestaan alkanut kukkiin nyt sit?

Mulla loppu just 3kk kestänyt antibioottivoide. Saa nähä mitä naamalle käy .. alkuraskaudesta oli niin pahana, ettei voinu nukkua naama tyynyssä.

Nyt sitten rantauti tännekkin lonkkasärky öisin.. Tänään itkin aamuyöllä, kun en pystynyt makaamaan mitenkään. Mulla on lonkissa vielä synnynnäistä vikaa, joten lonkkasärkyihin olen tottunut, mut tää menee jo tosi pahaks. Pelkään että pääsee taas lonkat tulehtumaan, kun ei ne vaan kestä tätä... Sit onki varmaa nukuttava istualtaan.

Tätä jatkunut nyt kahtena yönä ja nyt alkaa lonkat sitten kipuilee tulehdusmaisesti. Eli katotaan mihin joudun tän kanssa..

Mulla kans tuntuu, että lonkat kipuilee varsinki illalla ko nukkumaan laittaa, ei se nyt ihan järjetöntä kipua ole, mutta saa sitä aina jonku aikaa pyöriä ennenkö hyvän asennon saa. Viime yönä heräsin ko ei meinannu saaha asentoa vaihettua ko sattu niin järkyttävän paljon vattaan, vasemmalle puolelle koko vattan/kyljen alueelle, just samanmoinen kipu ko ois venäyttäny/krampannu tai jotaki. Tiedä sitte mitä oli, meni se sitte jonkuajan päästä ohi, tuskin kuiten supistuksiakaan ko oli vaan toisella puolella ja vatta oli ihan normaalin tuntonen.

Nenä ollut tukossa joitain päiviä, tai lähinnä limakalvot aika kuivat, että sen takia varmaan turvoksissa. Nyt sitten aamulla heräsin pariin kovaan kuorsausääneen ja mies totesi lakonisesti, että kuorsasin vähän yölläkin. En kestä. Lähinnä joskus flunssassa aiemmin olen joskus herännyt omaan kuorsaukseeni, joten kiva, jos tästä alkaa nyt joku 3kk kuorsausputki. :(

Pakko varmaan alkaa illalla huuhtelemaan sarvikuonolla nenää ja laittaa kosteuttavia suihkeita, kaivan ehkä myös narskuttelua varten saamani hammaskiskot naftaliinista, kun pitää ehkä enemmän suuta auki ja leukaa oikeassa asennossa. Olen huomannut, että kaulan lihakset ovat olleet vähän kireämmät taas viime aikoina, että sekin ehkä vaikuttaa.

Mietin jo, että olenkohan allerginen uudelle patjallemme, jossa on hevosen karvaa, mutta toivottavasti en. Ei ole muita allergiaoireita eli ehkä on normaalia raskausajan tukkoisuutta.

Minullakin on ollut tukkoisuutta öisin, joka on aiheuttanut kuorsausta (johon olen herännyt). Kyljellä nukkuessa henki kulkee ilmeisesti paremmin, mutta kädet vain puutuvat siinä asennossa enemmän ja sen takia käännähdän unissani välillä selälleni.

Mä nukun pääasiassa selälläni, nyt tosin aamulla olin kyljelläni, kun havahduin sellaseen KROOOOH-ääneen. :rolleyes:

Täällä kans eilen ihan outoja uusia kipuja oli, oikealla alamahassa tuntui ensin outo kipu, sitten illemmalla nukkumaan alkaessa tuntui n. 30sek-2min välein semmonen vihlominen alapäässä ja masussa :o

Onko kellää muuten ollut mitään muutoksia ihossa?
Itsellä oli nuorempana kauhea acne ja ennen kuin esikoista aloin odottaan (2014) niin silloin viellä oli kauhee finninaama, mut sit en tiedä oliko ne kaikki raskaushormonit mitkä sai mun murrosiästä asti jatkuneen kukkivan naaman tasapainoon, niin että kaikki finnit katos kokonaan ilman mitään hoitoa, eikä ne oo sen koomin tullut takasin, paitsi ehkä kerran kuussa 1 tai 2 saatto ilmestyy jonnekkin esikoisen synnyttyä. Ja nyt on kyllä ihan sama, ei oo finnin finniä näkynyt koko raskausaikana. :wideyed::)
Niin mietin vaan et onko muille käynyt näin vai onko käynyt toisinpäin että on naama puolestaan alkanut kukkiin nyt sit?

Mulla ei oo mitään erityisempiä iho-ongelmia ollut, mutta tajusin yks päivä, että mun iho on ollut poikkeuksellisen hyvässä kunnossa koko raskausajan. Ajattelin ensin, että johtui uusista ihonhoitoaineista, mutta en ole kyllä erityisesti naamaa puleerannut, enkä mitään spesiaalia sinänsä tehnyt ja rasvannutkin välillä vähän satunnaisesti, mutta ei ole ollut mitään näppyjä, erityisiä kuivia läiskiä tmv, vaan iho on jotenkin tosi heleä ja pehmeä. Että ehkä johtuukin hormoneista, eikä erityisesti mun uusista tököteistä. :smiley-angelic006

Toisaalta kynnet ovat todella paljon huonommassa kunnossa kuin normaalisti. Hiuksia ei lähde juurikaan ja ovat hyvässä kunnossa.

Takaisin