Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oo jaksanut edes foorumille kirjautua, kun sitkeä flunssa on ollut riesana. Nyt on jo vähän parempi fiilis, mutta uudeksi ärsytykseksi on tullut närästys, joka on välillä aika kamala, niin etten saa nukuttua. Nukun sitten päivällä... Tällä viikolla on ollut myös muutenkin mieliala matalalla, lieköhän joku vaihe tämäkin. Ruokahimot on tulleet kuvioihin, etenkin väsyneenä ja alakuloisena tekee mieli karkkia. Ärsyttävääää, kun en normaalisti edes karkista tykkää. Painonnousua en edes ajattele, koska alkaa masentaa vaan lisää. No, näillä mennään, jospa ens viikolla taas paremmin. :D

No just..tässä on aamu menny ähistessä ja puhistessa kun meinaa oksennus lentää..! Huomenna rv 30+0. Mahaki vähä sekasi.. Mahatautiako vai pahoinvointi palautumassa..!? Yhh....

Mulla auttaa yönärästykseen selällään nukkuminen parilla tyynyllä, eli siis vähän pystymmässä asennossa kun yleensä. Ja neuvolassa sano että manteleiden syöminen illalla auttais..

Syy huimaukseen löytyi... Hemiglobiinit oli hulahtanut taas alas. Tuplataan rauta-annos ja ootellaan, terkka oli harmissaan, kun hänen loman aikana sijainen ei mitannut ja nyt sitten oli päässyt laskeen.

Dee: mulla samoja kipuja ollut jo puolesta välin saakka. Liitoskipuina kärsin niitä silloin ja ilmeisesti olivatkin. Nyt samaista kipua mutta huomaan et johtuu alaosaston suonikohjuista :(

mulla tuo pissan lirahtelu alkoi heti alussa mut ku aina puristin jalat ristiin ni se jossai vaiheessa helpotti.. toisaalta jos paljon yskii tai aivastelee yhteen syssyyn ni kyllä lirisee. Itsellä tuota lirahtelua sattunut yhdynnän aikana :sorry: siitä ei kyllä juurikaan puhuta! mt ku välttää tiettyä asentoa niin välttyy siltä. Mulla oli kolmannen raskauden ajan lähes kokonaan tuota lirahtelua yhdynnän ajan ja voi että se oli ahistavaa/masentavaa/noloa(vaikka oli puolisosta tietty vaan kyse) ja mitä vielä ikinä tunteita voi ilmetä kun noin epämiellyttävä vaiva! Onneksi se raskauden jälkeen poistui <3 tässä raskaudessa yhesti käyny ja niin petyin siitä itseeni!

mulla on närästykseen auttanut lasi maitoa nukkumaan mennessä. Ei tosin kovin voimakasta olekaan ollut. Vesikin tekee lievää tukalaa oloa rinnassa varsinkin oikealla kyljellä nukkuessa.
Tähän asti olen pystynyt nukkumaan joka selällään mt nyt alkaa jo hieman tuntua ahtaalta hengittäminen, selin makuullen nukkuen olen helpottanut alapään ja liitosten kipuja nukkuessa..

Täällä on useamman päivän ajan vaivannut polvisärky. :( Ajattelin, et se on jotain ohimenevää, mut pahalta näyttää, et tuli jäädäkseen.

Täällä herättiin yöllä voimakkaaseen, ns repivään kipuun peräsuolessa :eek: ihan outo kipu, en oo koskaa aikasemmin kokenu. Sit kans polvi kipeyty, ei onnistunu koko yönä nukkua kyljellään vaikka olikin vartalotyyny eli jalka koko pituudelta samassa linjassa. siinä sit yritti nukkua puoliks selinmakuulteen ja vähä kyljellään ettei ihan paina palleaa. jäi kyllä 3v;n oksentelu kakkoseksi unihäiriötekijänä..vaikka mietin illalla et mitenhän saa nukuttua jos toinen oksentaa yön..

Siis mistähän se repivä kipu/vihlonta peräsuolessa vois johtua. Mulla meinaan ajoittan samaa. Ei ole ummetusta, ei voi olla siitäkään. Olen vain ajatellut, et kai vauva vain painaa silloin jotenki...

Mulle on tullut ennen raskautta noita kipuja (siis jos tuntuu siltä et tekis mieli nousta about varpailleen sitä kipua "karkuun"?) Sille on ihan nimikin (proctalgia fugax), on tavallaan vähän peräaukon suonenveto/kramppi. Mulla auttaa lämpimällä vedellä suihkuttaminen ja et painan sormella tosi voimakkaasti peräaukkoa, se rentouttaa ne kramppaavat sulkijalihakset. Tulee joskus jos vatsa on kovalla tai esim kuukautisten aikana usein ts selkeästi liittyy kohdun kramppailuun kans.

Muokattu viimeksi:
Mulla ollu kans tota, tosin ennen raskautta. Tulee just semmonen olo, et "tekis mieli nousta varpailleen kipua karkuun". Lähinnä menkkojen aikana ja jos on vatsa ollu kovalla. Noita on ollu jo vuosia, enkä oo koskaan sen enempää pohtinut mistä johtuu..

huoh mullahan illalla sitten pyrki suoli ulos kun yritin istuntoa pytyllä. Ja mikä ärsyttävintä mitään muuta ei tullut kuin suoli ja sen palautuminen teki niiiin kipeää!! :''''( mulla niin huonot lihakset varmasti tällä hetkellä alapäässä ettei mikään ole tukemassa niitä ja monta synnytystä takana niin sekin venyttänyt paikkoja varmasti. Kun ei ole pystynyt reilu 2kk liikkuukaan juuri lainkaan..

mä niin toivon etten turhia pelkotiloja kellekkään aiheuta mun jutut tämän hetken voinnista (itellä pelottaa) mutta PAKKO päästä purkautuu jossain. Mies ei oikeen osaa ottaa vastaan sympatian kanssa kun parisuhteessa niin suoraan seksuaalisuuteen liittyy alapään vointi kokonaisuudessaan. ja uutta meille molemmille nämä nyk vaivat. tänään ä-polilla lääkäriultra, toiv saan vähän tukea vointiini. Viimeksi ainakin oli hyvä lääkäri, vaikka suht harvasanainen olikin. Toivottavasti tänäänkin saan vastauksia kysymyksiini..

Nyt on alkanut lonkkakivut :mad: Ei vaivaa päivällä, mut yöllä pakottaa ja mikään asento ei oo hyvä. Ja kiva ajatella, että ei se tästä ainakaan helpota pariin kuukauteen, että hyvästi yöunet :(

Mammutti, itse herään monesti aamulla ko kipuun. Entäs jos laittaisit lantion alle ohuen tyynyn ja jalkojen väliin toisen tyynyn (kokovartalotyyny). Mulla auttaa kun jalat samassa linjassa vartalon kanssa.

Lonkkakipua täälläkin. Samalla kyljellä pitkään nukkuminen varmaan painaa liikaa. Mutta kun selälläni en pysty enää nukkumaan, tulee tosi paha olo (verenpaine laskee?) ja se kyljen kääntäminenkin alkaa olla jo työn takana.

Täällä myös lonkkasärkyä. Oon kans yhdistänyt kyljellään nukkumiseen ku ei saa lonkkia suoraan vartalon kanssa ja kylkimakuulla tulee painetta. Mäkään en pysty nukkumaan selällään ja oon huomannu et se just helpottas lonkkien särkyä.
Mulla on särkenyt myös polvet ja nilkat ja olkapäät :( luulen et niihin vaikuttaa relaksiinihormooni jota erittyy raskauden aikana että lantio löystyy että vauva mahtuu sit ulos.. Ikäviä vaivoja ku mulla vaikuttaa liikkumiseenkin.
Muuten oireita ei kauheesti oo, maha kasvaa ja painaa jo keuhkoja et hengittäminen on raskasta. Ja vauva potkii joskus kipeestikkin mut sen kestää kyllä! ♡

EkM89: voi itku, mitä vaivoja oot saanut. :( Noi alapääjutut on aina niin ikäviä ja säikäyttää joka kerta. Vaikka eihän ne hengenvaarallisia ole, mutta niin kokonaisvaltaisia oman identiteetin kanssa. Sitä paitsi ne tiedostaa koko ajan ja lisäksi ovat vähän tabuja ja kiusallisia. En yhtään ihmettele, että olet peloissasi ja turhautunut.

Itselläni on tullut hetkellisesti suonikohju alapäähän nimenomaan tässä raskaudessa. Se on kyllä jo lähtenyt. Peräpukama tuli synnytyksestä, joka sekin oli ihan hirveä yllätys. Imukuppi synnytyksen jälkeen en pystynyt viikkoon pidättää pissaa ollenkaan ja ja ja.... Kaikki ovat parantuneet ja vielä aika nopeastikin.

Perheellisillä ystävilläni on ollut samoja vaivoja kuin sinulla raskauden aikana, mutta nekin ovat parantuneet synnytyksen ja palautumisen aikana/jälkeen.

On jotenkin uskomatonta ja vaikea luottaa lääkärien sanoihin, että "raskauden aikaiset vaivat paranevat itsestään synnytyksen jälkeen". Niin se menee, vaikka sillä hetkellä ajatus tuntuu mahdottomalta.

Sama se on vauvojen vaivoissa (kuten isot mansikkaluomet, allergiat, astma...), jotka kuulemma lähtevät ennen kouluikää. Niin nekin vaan paranee.

Sinun puolellasi on vielä vaivojen ilmaantuminen nimenomaan raskauden aikana. Ne kuulemma häipyy vieläkin nopeammin ja paremmin kuin vaikkapa synnytyksessä tulleet vastaavat. :)

Ei ole raskautta enää kauaa! Sit saat vauvan syliisi ja vartalon itsellesi! :)

Voimahaleja ja paljon ymmärrystä täältä! <3

Herään öisin siihen, että kädet puutuvat. Lääkäri sanoi, että saattaa olla raskauden edetessä väistyvä tai voimistuva oire.

Onko muilla istumatyöläisillä sellaista oiretta, että alkaa särkemään jalkoja, kun päivän istuu? Aamulla on ihan hyvä (mitä nyt polvia särkee ympäri vuorokauden), mutta viimeistään puolessa välissä päivää alkaa särkemään ihan koko jalkoja. Pelkään, että kehittelee suonikohjuja ja niitä mä en halua!!!!!!

Täälläkin yks päivä tuli semmonen järkky kouristus/kramppi takapuoleen tai johonki tonne alapäähän! Olin just syömässä niin refleksinä länttäsin lusikan täysillä keittolautaseen niin että sopat roisku pitkin naamaa ja pöytää :D oli kyllä ihan älytön se kramppi! Tuntu ettei pysty liikkumaan mihinkään ja tuo oli nii hyvin sanottu että tuntuu ku pitäis nousta kipua karkuun! Ei oo ikinä ennen tommosta tullu, vaikka menkkojen aikaan kaikenlaisia kramppeja on koettukki :P

Ja sitte täällä myös öisin lonkat ja kintut kipuilee vaikka pitkä tyyny mulla jalkojen välissä onkin..ja paikat puutuu tosi nopsaa ja kylkeä saa vaihtaa varmaan tunnin välein. Ja saakeli ku se on tuskasta kääntyä ku tuntuu että mahan alue ja haaroväli on ihan mäsänä, siis sattuu se liikkuminen! Pissallaki saa ravata neljäki kertaa yössä, ihan sama meininki tosin ollu ihan alusta asti.

Liikkumiset on kyllä tosi vähänä ja neki vähäiset kävelyt mitä teen on yhtä tuskaa kipujen kans. Pitäs koittaa jotain kotijumppaa, mutta oon maailman laiskin tuommosissa :P

Takaisin