Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on nyt viikot 24 ja rapiat. Oli aiemmin neuvolassa puhetta että ei hirveästi saisi tulla, mutta jos loppuvat (alle tunnissa) niin ei ole mikään kiire näytille. Mutta joo, menisin tietty heti jos olisi oudompi olo. Mutta jos tää taas tästä. Ehkä oon taas puuhannut liikaa... :eek: Mietin kyllä kanssa, että eiks yleensä käsketä heti näytille, mutta kai tääkin sit on niin paikkakuntakohtaista. Täällä kun ei edes ole viikonloppuisin ja virka-aikojen ulkopuolella oikein tota päivystystä... :confused:

Viikonloppuisin/virka-ajan ulkopuolella täällä ainakin neuvottu ottamaan puhelimitse yhteyttä äitipolille tai päivystykseen. Tietysti jos nyt oikeesti hätä niin ei jäädä soittelemaan, mut sillon jos haluaa varmistaa mitä tehdä. :)

Onko muilla vatsa kovettunut pitkäksi aikaa? Siis nimenomaan alavatsa, niin että on aika tukala ja valas olo pidemmän aikaa? Olen ymmärränyt, että harkkasupparit tulee ja menee, hellittävät levolla jne, mutta itsellä tuo vatsan kovettuminen voi kestää tunnista kahteenkin vaikka lepäisikin :sour:

Kerroin neuvolassa, että en tiedä onko nämä harkkasuppareita vai ei, mutta maha kovettuu erityisesti töissä ja silloin kyllä sattuu myös selkään ja alapäätä jomottaa.. neuvolatäti muistuttelikin levon tärkeydestä, mutta se on hieman vaikeaa työvuoron aikana kun olen asiakaspalvelijana seisomatyössä ja vielä yksin kaiket illat, niin en oikein pääse istumaan kesken työvuoron. :bored: En kuitenkaan ole joka päivä töissä ja työvuorot kestävät keskimäärin 4-6h kerralla, niin ehkä sen takia neuvolatäti ei suositellut saikkua tms..
Tänään 22+3

Mulla yks päivä kun olin liikuntaa harrastanu, niin alavatsa meni kovaks ja oli koko loppupäivän eli useemman tunnin. Ei kuitenkaa ollu kipee mistään. Vielä tuntu nii ku olis koko vatsa laskeutunu alemmas.. Seuraavana päivänä ihan normaali. Yhdistin sen tohon treeniin, mut en tiiä. Oon nyt ottanu sen suhteen vähän rauhallisemmin kuitenkin :)

Mulla on mennyt aika hyvin noi supistelut ohi (niitä oli rv17-rv21), mutta nyt on ollut aina seistessä ja kävellessä paineen tunnetta alavatsalla. Kysyin siitä tällä viikolla neuvolassa, mutta täti ei osannut sanoa siihen mitään. Huolettaa kun on ollut aiemmin muutoksia kohdunkaulalla, että mikä tilanne nyt. Neuvolalääkärille meillä ei pääse vaan pitäs mennä terveysasemalle, eli pitäis soittaa arkipäivänä heti kasilta ja pyytää akuuttiaikaa, muuten meillä on mahdoton päästä lääkärille.

Virtsatestin kävin myös antamassa tällä viikolla, kun on ollut kirvelyä. Siinä oli normi bakteereja paljon, mut ei antibiooteilla hoidettavia. Ei oo koskaan ollut mulla virtsatestissä noin. Meinaako toi vaan et oon ottanu testin huonosti? Ensi viikolla pitää viedä kontrollinäyte.

Mä jossain vaiheessa aiemmin sekoitin kovettumiset vauvan asentoon. Sama tunne tuli kum baby työnti itseään hyvin pintaan ja poikittain alavatsalle niin tuntui samalle kiristävälle kuin harkkasuppari/kovettuminen ennenkuin tajusin että sehän on tuo vauveli joka mukamas kovettaa kun niin puskee koko kropalla läpi :D

Mulla erottuu noi vauvan punkemiset sen verran hyvin, että niitä ei oikein voi sekoittaa. Eilen pidin kättä vatsan päällä, niin oli jotenkin todella outo fiilis, kun oikein erottui se vauvan jalka, joka siellä puski. Tuli sellanen olo, että ei hitsi, kyllä siellä oikeasti on pieni ihminen. :'D

Eilen taas oli niin älyttömästä harkkasuppareita, kun kierreltiin kauppoja. Mulla on alkanut myös jalkoja (reisiä) särkeä pitkien harkkasupparisessioiden jälkeen. Pyh ja pah.

Shayla87, voi olla juu että on ainakin osittain turvotusta! Eilenkin töissä alkoi taas tuntua pahalta alavatsalla, mutta ehkä se oli suurimmaksi osaksi turvotusta + kireät mammahousut =tukala olo :shifty: välillä kyllä tuntui vähän vihlontaa ja alaselkä jomotteli, mutta onneksi lepo auttaa työpäivän jälkeen. :)

Mulla on ehkä nyt tullut parina päivänä noita harjoitussuppareita, mutta en oo varma. Vatsa on tuntunut vähän kovalta tai "oudolta", ei tosin ihan koko vatsa, eikä oo sattunut tai vaikuttanut esim. kävelyyn mitenkään, että ei oo ollut mitenkään "kramppi". En oo ollut varma, onko osin johtunut siitä, että on ollut suht napakat alkkarit/trikoot ja housut päällä, vai ovatko olleet niitä harjoitussupistuksia, mutta ehkä näille ei tarvii tehdä mitään. Ovat tulleet levossa, liikkuminen on pikemminkin helpottanut. Eivät ole kestäneet kauaa, en ole tosin aikaa ottanut, mutta ehkä 5-10 min (?) Parina päivänä mahassa on tuntunut samalta kuin joskus, kun tulee kylkipistoksia, että en osaa sanoa mikä on vatsalihaksista johtuvaa ja mikä kohdusta. :D

Välillä vauva tuntuu olevan jotenkin alempana, just nyt taas ylempänä. No, kysyn neuvolassa, kun aika joka tapauksessa ens viikolla. Toista pakaraa juilii myös hieman, joku hermo pinteessä, mutta yritän, josko liikkumalla sekin taas helpottuis.

Mulla on ilmenny jo jonku viikon ajan melkosen positiivista oireilua. Hormoonihöyryissäni touhuan ku viimistä päivää.. ihan vaan viikonlopun sivupuhteina oon tammikuun aikana kutonu neljä isoa mattoa, vorkannukki matonkuteista kolme... kutonu lapaset, virkannu tilkkupeiton paloja... sitte kuiten normi kotityöt 1wee hoidon kera päälle. Tänään siivottiin myös kodaria ja järjestettiin yks kaappi tyhjäks vauvan vaatteille. Ja oon nyt la ja su aamuina leiponu pullaaki.. ihan hulluna virtaa ja ajatuksia mitä pitäis tehä ja ihan ärsyttää kun tullee ilta ja pitäs laittaa muka nukkuun tai ku arkena pitäs töihib lähteä ja ois niiiiin paljon kaikkea muuta mitä haluais tehdä

Mulla kans tuota touhuintoilua päällä! Aivan ihana ku saa aikaseksi kaikennäköstä :)
Lisäksi vois sanoa että nyt, NYT vihdoin ja viimein sitä kuuluisaa hehkua on havaittavissa mun kasvoista!!! Akne on häippässy (oon kärsiny siitä vuosikausia) no vois sanoo että lähes kokonaan, sillä moneen viikkoon ei oo finnejä näkyny ja muutenki iho on tosi hyvässä kunnossa -ainaki omasta mielestä! :) Liekkö raskaudesta johtuvaa vai siitä että vaihdoin kaikki kemppariosaston naamarasvat kylmäpuristettuun luomu kookosöljyyn!? Niin tai näin, niin ompa kiva kun ei tarvi ihmisten ilmoilla hävetä kauheita finnipatteja vaan voi olla rennosti koko naamalla :D

Lähettäkääs mulle sitä energiaa! Oon ihan hirveän väsynyt ja mulla pitäis tosiaan opiskella n. 7 tuntia _joka ikinen päivä_ jos meinaan pysyä opiskeluissa mukana... Tänäänkin heräsin kyllä klo 7, mutta ysin jälkeen menin nukkumaan kolmen tunnin päikkärit, samoin päivällä oli tunti-pari, jolloin ei vaan jaksanut nousta sohvalta ja nyt kohta taas unille. Näin ne päivät katoaa (tosin kyllä mä parisataa sivua tekstiä sain luettua yhteiskuntateorian tiimoilta + muutaman sivun tekstiä tuotettua itsekin oppimispäiväkirjan ja harjoitustehtävän muodossa). Miehen mielestä mä hehkun, mutta kun oma olo on ihan zombi, niin ei paljoa siltä tunnu.

Joo täällä sama ongelma, energiaa sais tulla jostain lisää, että jaksais tehdä kotona jotain järkevää työpäivien päälle.. Tsemppiä Sugarplum Sprite!!!

Täällä kans löytyny jostain lisäenergiaa jo muutaman viikon ajan. :) koti on pysyny siistinä, kun joka päivä innoissani siivoilen kaikkia paikkoja, ystävänpäiväkortit ovat työnalla ja lenkkeiltyä tulee joka päivä!

Eilen kyllä torkahdin iltapäivällä tunniksi sohvalle. :D heitettiin miehen ja koiran kanssa 7km lenkki ja oltiin vielä sen päälle tunti koirapuistossa. Kotiin tultua syötiin ruoka ja jämähdin hetkeksi sohvalle katsoo telkkaria, niin tulihan siinä väkisin uni puseroon. ;) mulla kyllä aina iskee väsy syömisen jälkeen jos satun istuu sohvalle! Käykö muille näin?

Tänään aikomus pistää taas kotia kuntoon - siis minähän en sotke, eläimet ja mies sotkee viikonloppusin ihan hirveesti!! :D:D - kun viikonlopun aikana tahtoo vähän enemmän tulla sotkuja. Aikomuksena käydä myös heittää taas reipas hiihtolenkki jäällä. :P

Luojan kiitos alkuraskauden väsymys, uupumus ja huono olo on mennyttä ja nyt jaksaa touhottaa taas! :P

Jaksamisia Sugarplum! Toi väsymys on jotain niin järkyttävää. :( toivottovasti sullakin helpottais olo ja saisit jostain lisäenergiaa! <3

Nyt alkaa mennä hermo, koska kävellessä on alkanut tulla sellasta palleapistos-henkistä kipuilua alavatsaan ja nivusiin, vähän vaihdellen. Aamulla kävelin reippaasti bussipysäkille, ja pistoshenkinen kipu loppui vasta kun pysähdyin. Kävelin loskassa rämpien salille ja sama homma. Salilla pystyin tekemään kaikki ihan normaalisti, mutta taas kävellessä alkaa vatsassa tuntua siltä, että vaikka ei kovetu, tekis mieli jotenkin kannatella mahaa, eikä tää oo edes vielä kovin iso (alkanut vasta tällä viikolla näkyä). Myös harkkasuppareita on vissiin tullut, kun vatsa kovettuu osittain yhtäkkiä. Laitoin jo yhdelle gynekologitutulle viestiä, että pitääkö tässä huolestua tai et miten paljon näitä voi alkaa tulla, mutta sanoi, että jos eivät oo kivuliaita, niin voi vaan seurailla. Nyt on sellanen olo, että koko ajan pitäis tökkiä mahaa, että onko se kova vai ei. :D

Kävelen tosi paljon päivittäin, joten toivon, että tää ei nyt tästä pahene... Töissä seison päivässä aika paljon, ja se on ihan ok, melkein parempi kuin istuminen, mutta jostain syystä kävely tökkii nyt.

Mulla oli esikoista odottaessa todella paljon harkkasuppareita. Tutkittiin tulehdukset yms. eikä missään ollut "vikaa". Harkkasupparit ei kuitenkaan tehnyt mitään paikkojen avautumisen suhteen. Tämän siis halusin kertoa sillä, että vaikka niitä olisi paljonkin, niin ei niistä useimmiten haittaa ole.

Täällä harkkasuppareita tulee kovin herkästi ja aiheuttaa että koko maha turpoo. Siinä ei sitten taivutella iteensä eikä muuta kun istua jökitetä.. pikkasen hankalaa vaan kun töissä pitäis kumarella ja auttaa esim. sukkien laitossa. No nyt ainakin tän viikon sairaslomalla jos menis ohi. Se määrä itsehillintää minkä tarvii että ei kotona touhuilis kun kaikkee tekismieli tehdä. Nyt kun ei ole kovia pakkasia niin tehny mieli korien kanssa lenkille mutta kun tietää että ei voi mennä

Täällä tapahtui tänään totaalihyytyminen töissä. Viime viikko oli jo jotenkin tosi rankka ja tämä alkuviikko entistä rankempi. Ja pahoinvointi on siis tosiaan tehnyt comebackin.

Niinpä sitten tänään aamulla töissä vessassa oksentaessani (sellaisella volyymilla että tuntui että silmät pullahtaa päästä :wideyed:) päätin soitella neuvolaan. Terkka käski jäädä huomenna suosiolla pois töistä ja aamulla neuvolaan antamaan pissanäytteet yms.

Vähän on ruvennut kyllä huolestuttamaan itseänikin tämä pahoinvoinnin palaaminen. Lisäksi olen huonompina hetkinäni kylmänhikinen ja alkaa itkettää ihan vaan siksi kun olo on niin voimaton. :shy:

Onko muilla ollut tällaista pahoinvoinnin uusimista alkuraskauden jälkeen? Mulla rv 26+2 menossa.

Esikoista odottaessa pahoinvointi palasi raskauden lopussa... Joskus 30+ viikoilla...

Mulla on alkanut palailla pahoinvointi. Toisaalta olen nyt flunssainenkin niin voi mennä senkin piikkiin. Hirveää kun pitää vaan olla sairas kun ei oikein ole mitään "oikeita lääkkeitä" mitä voisi ottaa... Para-hottia (semmosta juomaa flunssan oireisiin) joka auttaa ehkä puoli tuntia nuhaisuuteen ja strepsils (miten se nyt kirjoitetaankaan...) kun kurkkuun sattuu liikaa. :sad001 Ei oikein auta.

Supistelut ja paineentunteet vaan jatkuvat. Istuminenkin tietyissä asennoissa on aika kamalaa "alapää" kivun takia. Onneksi on pian se neuvola, vaikka tuskin sieltä mitään kommenttia asiaan saa. :shifty: Mutta koitan ottaa rennosti. Vasta 25 viikkoa kuitenkin. Saisi pysyä yksiössään ainakin vielä kymmenen. :grin Sääli sinällään kun olisi fiilis käydä kävelyllä ja vähän kuntoilemassa ja ehkä jopa uimassa. :sorry: Mutta en ainakaan ennen neuvolan mahdollista tuomiota uskalla.

Takaisin