Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
iinama, tääl kans iha hirvee akne...... :shifty: Alkuraskaudesta rv6-14 oli ihan ympäri kehoo ja naamassa kans hirveesti näppyjä. Nyt on pikkuhiljaa helpottanut, naamassa ei enää ollenkaan ja muutenkaan ei uusia enää tuu paljoo. Jäi vaan sellaset jäljet kaikkialle (rintaan, kylkiin, selkään, reisiin) et huhu... onneks naama säästy pahimmalta. :grin Mulla hävis kaikki finnit 13 vuotiaana ja sen jälkeen ei oo montaikaan ollut. Nyt sit pamahti kerral...:meh:

Kuinkas muilla toista/useampaa lasta odottavalla raskaus on edennyt verraten siihen/niihin edellisiin? Onko samanlainen vai eroaako suurestikin?

Minulla nämä raskaudet ovat ihan erilaisia. Ainoat samat oireet on homeen ajattelu, joka saa yökkimään ja hampaita harjatessa yökkiminen.

Esikoisessa oksensin rv 4-17 ja pahoinvointi jatkui sinne puoliväliin. Närästys alkoi ennen kuin pahoinvointi loppui, mutta jatkui pitkälle loppuun. Lisäksi mahaani kasvoi 'karvaviiva', jossa tummia karvoja. Hiukset ja iho olivat mahtavassa kunnossa, kunnon lihaa teki mieli ja himot olivat valtavat! Olisi oikeasti voinut helposti harrastaa seksiä 4-5krt/vrk!
Lisäksi se suolaisen ja makeanhimo oli todella järkyttävä..

Nyt närästystä ollut rv 5/6 lähtien, kuten myös yökkimistä jos olen liian väsynyt/ruokailun välit venyneet liian pitkäksi. Kertaakaan en ole oksentanut, mutta kaikki makea etoo, kuten lähestulkoon kaikki ruokakin.
Hiukset ovat kamalassa kunnossa ja olen saanut etsimällä etsiä kunnon shamppoon ja hoitoaineen, ettei ne nyt täysin päästä tipahtaisi..
Iho on suurin oire. Atooppista ihottumaa polvista napaan asti 85% alueesta + oikea käsi kyynerpäästä ranteeseen 60% alueesta.
Nyt lisänä ilmestyi naamaan kunnon atooppinen ihottuma myös keskiviikon pakkasessa ulkoilun seurauksena..

Toista odotan ja hyvin samalla tavalla on tämä edennyt kuin esikoisenkin raskaus. Olen oikein tyytyväinen. Mulla kun ei ole ollut pahoinvointia eikä iho tai hiukset ole kärsineet. Muutenkin hyvin vähäisesti on oireita. Mausteiset ja tuliset ruuat olen joutunut nyt jättämään pois kun niistä on tullut vähän paha olo/närästystä.

Mä olen nyt kaksi päivää oksentanut niin että mikään ei pysy sisällä.. Ja ihan hirvee olo koko ajan! Kiva kun esikoisellakin alko just joululoma päiväkodista, niin koita tässä nyt hoitaa kaksivuotiasta.. Eilen ulkoillessa mä vaan kyykin kuusen juurella ja oksensin ja tänä aamuna kun olin halaamassa pönttöä, toinen tuli viereen taputtamaan ja tuumas et voi äitiä!!

Voi ei, kuulostaa ihan karsealta. :( Nestettä olis hyvä yrittää saada pysymään ees vähän (suoloja&sokereita), nyt on jotain ärhäkkää vatsatautia kyllä liikenteessä. Toiv olo paranee pian!

Nuo finnit piinaa täälläkin. Naamaan ei onneksi ole tullut, mutta hartiat ja rintakehä on ihan täynnä pieniä ja vähän isompiakin paukuroita. :angry3 Ajattelin kokeilla Himalajan suolasaippuaa. Sitä on ainakin moni kehunut, että auttaa finneihin ja on vieläpä luonnonmukainen tuote. Saas nähdä... Pitäisi muuten auttaa tuohon atooppiseen ihottumaankin, vink,vink :wink

Mulla kans noihin finneihin taipumus voimistunu raskauden myötä... Jos tän jälkee sais sen hehkeen ihon :D

Ja Jensu-Bansu, mulla ainaki sillo nuoruudessa toi suolasaippua näppyihin auttoi ! Mites en enää muistanukkaa..

Mä oon kans odottanu sitä päivää kun jaksaisin mennä ruohonjuureen tai johonkin ja ostaa sen suolasaippuan, kuullu kans hyvää siitä :happy:
En kyllä usko et se olis tätä mun ongelmaa enää pelastanu. Oli sen verran pahoissa paiseissa jo, ettei saanu nukuttua, kun oli niin kipee naama. Tää lääkevoide alkaa onneks pikkuhiljaa tehoomaan ja sen suolasaippuan aattelin tähän lisäks, tai jos sillä vaikka pysyis sitten tän lääkevoidehoidon jälkeen kurissa. :bag:
Ja hartioihin, niskaan ja rintakehään kans tullu pieniä näppyjä. Niissä mulla ei oo ennen ollu mitään (naamassakin aikasemmin vaan semmosia kerran kuussa tulevia).

Ja mä kun oon odottanu sitä raskaudesta johtuvaa ihanaa hehkua, josta kaikki aina puhuu :wacky:

Kyllä sitä saippuaa saa muualtakin kuin ruohonjuuresta ja erikoisliikkeistä. Lidl mainosti jokin aika sitten sitä ja en tiedä mistä mieheni sen tänään kävi minulle yllätyksenä hakemassa, mutta meidän kylällä ei ole erikoisliikkeitä..:rolleyes: Oli kyllä kiva yllätys puolisolta. :love2

Kyllä sitä saippuaa saa muualtakin kuin ruohonjuuresta ja erikoisliikkeistä. Lidl mainosti jokin aika sitten sitä ja en tiedä mistä mieheni sen tänään kävi minulle yllätyksenä hakemassa, mutta meidän kylällä ei ole erikoisliikkeitä..:rolleyes: Oli kyllä kiva yllätys puolisolta. :love2

Oi oi no sit lidliin :D Mä oon vaa kuvitellu et ruohonjuuresta sitä saa. No mut hyvä tietää että kannattaa siis muidenki kauppojen hyllyt tarkistaa! Kiitos tiedosta :)
Ja propsit sun miehelle!

Uskaltaisikohan sitä suolasaippuaa kokeilla nyt aikuisiällä uudestaan...
Lapsena sitä kokeiltiin ja muistan miten se vain pahensi tilannetta ja sai minut itkemään. Silloin tosin ihoni oli niin pahana, ettei kestänyt normaaleja pyykinpesuaineita (minulle piti erikseen hankkia allergialiiton erikoisherkkää pesuainetta ja suorittaa silti vaatteille extrahuuhtelu ja linkous pesun päätteeksi). Vartalonpesuaineissa kävi vain yksi, enkä edes muista nimeä. Sai apteekista ainoastaan silloin. Shamppoo oli hankalin, sillä päänahkani meni pahaksi myös allergialiiton shamppposta. Sitäkään en muista mitä käytimme, mutta sen muistan miten pääni kutisi jatkuvasti ja vaaleat kutrini olivat jatkuvasti veriset tyvestä, kuten myös kynsien aluset. Kun se yksi sopiva shamppoo löytyi, niin siinä pysyttiin siihen asti, että pääsin yläasteelle.

Huh.. kauheaa muistella miten pahana ihottuma silloin oli.. Onneksi nyt jo paljon parempi :)

Naamasta sain ihottuman jo lähes kokonaan pois kun reagoin heti kun ensioireet tulivat. Toivottavasti pysyisikin pois.

iinama: se melatoniini on hormoni, ja voi aiheuttaa hormonaalisia muutoksia ja siksi sitä ei saa raskaana ottaa.

Tsemppiä nukkumisiin!

Pahoinvointi on vaihtunut unettomuuteen. Olen öisin hereillä 2-3h ja sitten nukahdan uudestaan.Vähän hassua, koska olen aina aikaisemmin nukkunut tosi sikeästi. Toivottavasti ei tästä pahene.

Mulla on ollut muutamina aamuina (viikonloppuina, kun sais nukkua joskus pidempään) outoa heräilyä aamuyöstä, ja yleensä olen kans supersikeäuninen. Nyt onneks tasaantunut, tänään heräsin "vasta" kasilta, eli normaalit yöunet. Mutta alkoi kyllä jo huolettaa, että jos nyt yhtäkkiä unet loppuu kesken, niin mites sitten lopussa. :D Mä siis oon vaan herännyt yhtäkkiä siihen havaintoon, että kas, olen hereillä.

Edellisessä raskaudessa muutama viiminen viikko oli ihan tuskaa unettomuuden kanssa... keskellä yötä useampi tunti valvomista. Silloin tilannetta sai korjattua ku aamua oysty venyttäön mutta kun nyt on tuo tytsy joka ei nuku 8.30 pidempään. Että jännässä ootellaan mikä on tilanne keväällä että mennäänkö samalla kaavalla..

Olen ymmärtänyt, että hormoonit valmistavat tulevaa äitiä yöllisiin heräämisiin koko raskauden ajan. Saatttaa siis mennä aalloissa tuo unettomuus ja sikeä unisuus. Ei se kivaa ole, mutta ymmärrettävää.
Olen itse vaan harmikseni saanut super kipeät lonkat, jotka välillä herättävät öisinkin.. :/ Inhottavaa kun ei voi kävellä, eikä toisaalta istuakaan koko aikaa. Särkylääkkeitäkään ei viitsisi syödä koko ajan, vaikka todettukin turvallisiksi vauvalle.
Nyt 20+6

itse olen tuskaillut päänsäryn ja supistusten kanssa. Päänsärkyä kestänyt jo pari viikkoa mt paineet hyvät eikä turvotusta ni paracetamolilla menty. Viikon supistellut ja niitten kans yrittänyt pärjätä kun niitähän jo voi ollakkin. Viimeyönä iski kauhea migreenimäinen päänsärky ja tosi voimakkaita supistuksia mt ei vieläkään kipeitä. Sen verta tuntui kuitenkin et vedet nousi silmiin ja mielikuvitushan siinä lähtee liiteleen et mitä nyt. Äippäpolilla sanoivat yöllä etten vielä kuulu heille kun rv 20+ mutta sain kuitenkin mielenrauhan sen verta että sain unen päästä kiinni.
Aamulla soitto töihin etten pääse tulemaan ja tk päivystykseen kun se aukesi. Virtsassa hieman valkuaista mikä voi johtua valkovuodostakin mt supistukset taas äityi niin koviks että piti petipaikka pyytää odotellessa. Paineet tosi hyvät eikä sisätutkimuksessakaan mitään outoa. Lepoa nyt sitten vaan, sairaslomaa sain viikon. Sh sisko tuon jälkeen sanoi että päänsärky ja supistelut voi johtua nestehukasta joten vettä vaan nyt sitten napaan.

Täälläkin lonkkakivut jatkuu ja myös alaselkään sattuu sillon tällön. On kyllä inhottava herätä särkyjen kanssa kesken unien ja sit yrittää saada parempi asento missä ei särkis paikat niin paljoo.. Ja jos ei näiden takii herää ni sit herää kun pakko päästä pissille :grumpy: Plääh, särkylääkkeitä en kehooni halua yhtään vauvan takia (muutenkin kun yritän vältellä parhaani mukaan) niin kai se on kestettävä. Onneks lopulta helpottaa kun saa pienen syliin :dummy1::Heartred Rv 21+3

Hei onko muilla ollu sellasta että vauva tunkee itsensä poikittain ihan kohdun alaosaan lähelle häpyluuta ja se tuottaa kipeää kiristystä ja tunnetta. Tänään töissä kamala olo kun toinen niin tunki itsensä poikittain pieneen tilaan, tuntui siis selkeesti mahan läpi että siinä köllötteli. :D olis tehnyt mieli mennä päälläseisontaan että olis paikka vaihtunut lähemmäs napaa :DD

Näin pahaksi on ranteen ihottuma päässyt. Onneksi neuvoa saa neuvolasta. Nyt kortisonivoide on kovalla käytöllä. Sitäkin saa käyttää vain lyhyitä pätkiä putkeen, kun ohentaa ihoa.

Hei onko muilla sellaista oiretta, että halut ovat vähentyneet?
Täällä eräs sellainen ja minulle kerta viikkoon on fine. Mies haluaisi useamminkin, mutta ei jaksa edes ehdottaa, kun minä olen ollut se joka peiton heiluttelusta otan asian puheeksi tai.. Noh ryhdyn suoraan hommiin.
Nyt tuntuu että meidän osat on vaihtuneet!?

Liitteet

• IMG_20151220_223939.jpg
    IMG_20151220_223939.jpg
    230.5 KB · Katsottu: 31
Takaisin