Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelen ketjuun sotkeutumista, mutta tämä pompsahti kännykkäsovelluksessa silmiini. Lakritsissa on glykyrritsiiniä, joka vaikuttaa lapsen istukkahormoneihin negatiivisesti, jolloin istukka ei enää muunna kunnolla äidin stressihormonia vaarattomaan muotoon ja silloin sitä pääsee haitallisessa muodossa imeytymään lapseen ja vaikuttamaan hänen kehitykseensä. Tästä ei mullekaan neuvolassa mitään puhuttu. Tosin mä en pidä lakritsista enkä salmiakista joten ei tullu sitä syötyäkään.

Lähteenä mm. tänä syksynä Turun yliopiston lääketieteellisen luento. Kurssilla stressilääketiede, luennon aihe raskaudenaikainen stressi. Pahoittelen etten tähän hätään nyt ehdi tarkistamaan luentomateriaalia, että mitä kaikkea siellä puhuttiin aiheesta.

Muokattu viimeksi:
Juu, tiedän kyllä glykyrritsiinin ja siihen liittyvät raskausajan varoitukset. Siksi kysyin lupaa, syön kohtuudella (ts en päivittäin, enkä suuria määriä) ja olen myös mukana yhdessä aihetta käsittelevässä väestötutkimuksessa.:)

Pahoittelen ketjuun sotkeutumista, mutta tämä pompsahti kännykkäsovelluksessa silmiini. Lakritsissa on glykyrritsiiniä, joka vaikuttaa lapsen istukkahormoneihin negatiivisesti, jolloin istukka ei enää muunna kunnolla äidin stressihormonia vaarattomaan muotoon ja silloin sitä pääsee haitallisessa muodossa imeytymään lapseen ja vaikuttamaan hänen kehitykseensä. Tästä ei mullekaan neuvolassa mitään puhuttu. Tosin mä en pidä lakritsista enkä salmiakista joten ei tullu sitä syötyäkään.

Lähteenä mm. tänä syksynä Turun yliopiston lääketieteellisen luento. Kurssilla stressilääketiede, luennon aihe raskaudenaikainen stressi. Pahoittelen etten tähän hätään nyt ehdi tarkistamaan luentomateriaalia, että mitä kaikkea siellä puhuttiin aiheesta.
samoja (tiede) artikkeleita lukenut ja hyvin tietoinen glykyrritsiinin riskeistä (tutkijan näkökulmasta). Nämä on silti taas näitä... Tutkimukset ja löydökset ovat eri asia kuin arki. Niitä ei siis voi suoraan yhdistää käytäntöön. Siksi esim. neuvoloissa ei ole tarvetta kieltää lakua tai salmiakkia. Päin vastoin, joissain tilanteissa, kuten verenpaineen kohottamiseen, hyöydyt ovat moninkertaisia haittoihin verrattuna.

Aivan varmasti tarkoitat hyvää ja haluat vain vauvan, omasi ja muiden, parasta mutta muutenkin hormonihöyryisiin odottajiin on turha "lietsoa" hysteriaa. Ja mitä glykyrritsiinin riskeihin tulee; lakusta ja salmiakista saadut kerta-annokset ovat niin marginaalisia, että pahaa ei omalle lapselleen noita syömällä saa tehtyä. Raskauden aikana ja muutenkin on hyvä pysyä kohtuudessa, söi sitten mitä tahansa.

Tulipa paatostus. Ei kuitenkaan paha tahtoinen! Ei saa loukkaantua. En vaan haluaisi, että kukaan säikähtää turhaan. Varsinkaan, jos neuvolasta on saatu ohjeet toimia jollain tavalla.

Varmasti hyvää tarkotetaan, mutta turha hysteria pois... Varmaa tota salmiakkia sais jonku verran syödä, ennen ku haittoja ilmenee...

Nämä lienee henkilökohtaisia valintoja, eikä läheskään kaikki ole tietoisia glykyrritsiinin haitoista, vaan usein lakritsin syöntikielto raskausaikana liitetään vain tuohon verenpaineongelmaan. Mutta mielestäni on hyvä olla tietoinen eri vaikuttavista tekijöistä, joiden pohjalta voi tehdä oman ratkaisunsa. Tämän enempää en tähän lakritsiasiaan puutu tässä ketjussa.

Muokattu viimeksi:
No nyt sit just diabolicat loukkaantui. Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että on hyvä tietää kokonaisvaltaisesti riskeistä! Tarkoitukseni ei ollut soimia sinua! Monelle asiasta tietämättömälle viestisi on varmasti kullan arvoinen. Raskaana ollessa on muutenkin syyllinen olo koko ajan, ettei vaan tahattomasti/tahallisesti omilla toimillaan vahingoita vauvaa. Itselleni tuli HORMONIPÄISSÄÄN viestistäsi vaikutelma, että nyt ollaan kaikki lakun syöjät satutettu pientä.

Anteeksi diabolicat ärhäkät sananvalintani! Edelleen...ne on nää hormonit, se on näköjään joko tai ...0-100. ;)

Ihan hyvä pointti tuoda tämäkin asia esiin, ei välttämättä ole kaikilla tiedossa, eikä neuvolassakaan välttämättä ole ihan viimeisintä tietoa.

Itselläni tosiaan on ravitsemustieteestä(kin) pohjaa, että en olisi varmaan osannut muuten edes pohtia onko ok vai ei. Haitat esim lasten kognitiivisiin kykyihin liittyen ovat usein yhteydessä säännölliseen ja runsaaseen syömiseen. Sinänsä viikko- ja kerta-annosten ei tarvitse olla edes kovin suuria, mutta kymmeniä grammoja kuitenkin per päivä. Eli pari lakua tai salmiakkia silloin tällöin ei ole ongelma, mutta jos vetää 200g lakupussin päivittäin tai joka toinen päivä, voi jo olla. Aika monet kokevat saavansa nimenomaan salmiakista apua esim pahoinvointiin, mutta kohtuus kaikessa. :)

Professori Katri Räikkösen nimellä löytyy netistä aika uuttakin tietoa asiasta nimenomaan Suomessa tehtävästä tutkimuksesta ja glykyrritsiinin mahd. vaikutuksesta sikiön stressi- ja kortisolitasoihin.

Tässä pari uutisjuttua:
Suomen Akatemian sivuilta: http://www.aka.fi/fi/akatemia/media/Ajankohtaiset-uutiset/2015/raskaus/

Hgin yliopiston lääkiksen sivuilta: http://www.med.helsinki.fi/uutiset/2015/20151027_safepreg.htm

Muokattu viimeksi:
aina on hyvä saada lisätietoa :) välillä itselläkin ollut mielessä että jos jollakin saisi vähän verenpaineita ylemmäs kun aina tuolla 90-100/60 tienoilla ollut:grin mutta toisaalta tähänkin on tottunut että ylös noustessa huimailee ja thats it:confused013ja lakritsistakaan en oo ikinä välittänyt :rolleyes:

Kellään unettomuutta ja kokemusta unilääkkeistä ,tai vastaavista raskauden aikana? Täällä paha unettomuustilanne päällä,ja neuvolasta sanottiin, että ens viikolla pitää ru:ssa kysyä lääkäriltä , et jos sais lääkitystä.

Ja loppujen lopuksi söitpä mitä tahansa niin aina siinä on JOTAIN mikä voi olla haitallista.. sellasta se nykypäivän ravinto vaan on.. ja nykypäivä kun tietoa on tarjolla LIIKAA. ite oon ottanu sen linjan että kun alkoholin ja tupakan pitää poissa arkirutiineista niin suusta alas ihan just se mitä söisit olet raskaana tai et.. ite en esim plokkaa graavilohta ja homejuustoja raskaanaollessakaan.. esim kala mahd tuoreena nautittuna tuskin listeriaa aiheuttaa ym... toki voi olla leväperäistä suhtautumista jonkun muun mielestä, mutta kun hysterisointi/liiottelu ei vaan kuulu tapoihin.. mutta tuotteet jotka "voi olla haitallisia" on mielestäni eriasia kuin tuotteet "jotka ovat haitallisia". Jos ymmärrätte mitä yritän sanoa...

^Mä vältän kyllä tyhjiöpakattuja kaloja, koska niistä on oikeasti tavattu suhteellisen paljonkin listeriaa. Ei myöskään aina tiedä, onko kylmäketju pysynyt kunnossa, eli niissä riski on kyllä ihan todellinen. Ei välttämättä supersuuri, mutta selkeästi on riski. Sen sijaan olen syönyt (Suomessa) tartarpihviä tuoreesta naudanlihasta, mätiä ja itse graavaamaani kalaa. Homejuustojakin olen syönyt vähän, mutta niitäkin harkiten. Ulkomailla taas en söisi tartaria, enkä välttämättä juustoja, mätiä tai graavia tai kylmäsavustettua kalaa ts. niissä riskit suuremmat, jos ei takuuvarmasti tiedä, mitä syö.

aina on hyvä saada lisätietoa :) välillä itselläkin ollut mielessä että jos jollakin saisi vähän verenpaineita ylemmäs kun aina tuolla 90-100/60 tienoilla ollut:grin mutta toisaalta tähänkin on tottunut että ylös noustessa huimailee ja thats it:confused013ja lakritsistakaan en oo ikinä välittänyt :rolleyes:

Veden runsaampi juominen tai suolaisempi ruoka voi auttaa. Tätä suositellaan myös Terveyskirjastossa (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00300)

jl86: lääkkeitä en ole univaikeuksiin syönyt, mutta valvottua on tullut. Enemmän sitä huonosti nukkuvan vauvan kanssa saa unta ja lepoa kuin raskauden aikaisten valvomisten takia.

Kyllä mäkin syön aikalailla sitä mitä tekee mieli ja saan vaan "alas" menemään. Sushia tehnyt koko raskauden ajan mieli mut en oo siihen kuitenkaan kajonnut enkä usko että graavilohtakaan nyt jouluna syön. Mut siis kun ajattelee järjellä niin kyllä mä uskon että Suomessa voi kyllä syödä melkeen mitä vaan. Toihan on lähinnä niin että suositellaan jättämään pois tietyt ruuat ja ainekset jotta ei sitten voi jälkeenpäin (jos käykin jotain) niin ketään syyllistää että ei tiennyt että jostain voi tulla jotain haittaa.
Ja kylhän sitä syntyy terveitä lapsia maan joka kolkkaan vaikka äidit söisikin pelkkää riisiä jossain Afrikassa? Että tuskinpa jos ei jokapäivä saa kerättyä kaikkia aineksia ruokaympyrästä mitään kummempia tapahtuu.

Joka päivä ei tarvitse saada, mutta keskimäärin kyllä pitäis. Afrikassa kyllä lapsia ja äitejä kuolee paljon monista syistä ja lapsilla on erilaisia puutostauteja, eikä eliniänodote ole kovin hääppöinen monissakaan maissa. Syitä on toki muitakin kuin ravitsemus. Että sikäli suosittelisin mahdollisimman monipuolista syömistä, erityisesti rehuja, hyvälaatuista proteiinia kohtuudella sekä hyviä rasvoja, jos menee alas, eikä ole allergioita. :) Kuidut ja vedenjuonti voivat auttaa mahd. ummetukseen.

Suomessa voi syödä melko turvallisin mielin lähes kaikkea, mutta ei suositukset ihan turhiakaan ole. Ne pitää vain antaa niin yleisluonteisina, että jokainen voi niitä noudattaa. Itse olen hieman ns. asiaan vihkiynyt, joten otan joissain asioissa harkittuja riskejä, mutta tietyissä asioissa (kuten vakuumipakatut kalat) en ota. On hyvä muuten huomata, että usein kaupan irtotiskissäkin myytävät kylmäsavulohet ja graavilohisiivut on kans vakuumista.

Kellään unettomuutta ja kokemusta unilääkkeistä ,tai vastaavista raskauden aikana? Täällä paha unettomuustilanne päällä,ja neuvolasta sanottiin, että ens viikolla pitää ru:ssa kysyä lääkäriltä , et jos sais lääkitystä.

Mulla oli kans n.4viikkoa unettomuutta, mut nyt se näyttää jo helpottuneen, melkeen viikon nukkunu ihan hyvin :) Mä ajattelin et kyllä nyt edes melatoniiniä saa syödä, kun sehän on muutenkin luonnollista kehossa, mut ei saa :/ Kärsin sitten vaan. Onneks meni jo tältä erää tämä vaihe.
Ilmeisesti lääkäri voi punnita hyöty-haitta suhdetta näiden lääkkeiden kanssa, mut eipä taida mikään unilääke olla varmuudella turvallinen.

Mulla ikävin oire on erittäin paha akne! Lääkäri koitti kivasti lohdutella, että useimmilla naisilla akne vaan paranee raskauden myötä. No, mulla se on pahentunu x 10, ei paljon lohduttanu :D
Oonko ainut tästä kärsivä?
Mä sain kyllä 2vk sitten paikallisvoiteen naaman hoitoon, saapa nähä kuinka hyvin auttaa.

Ei juma, nyt lähti herkkyys seuraavalle tasolle. :) itkin aamulla ku kerroin tytölle että Sara Maria Forsberg on tehny uuden kielen Star Wars leffaan... Näillä mennään nyt.

Professori Katri Räikkösen nimellä löytyy netistä aika uuttakin tietoa asiasta nimenomaan Suomessa tehtävästä tutkimuksesta ja glykyrritsiinin mahd. vaikutuksesta sikiön stressi- ja kortisolitasoihin.

Tässä pari uutisjuttua:
Suomen Akatemian sivuilta: http://www.aka.fi/fi/akatemia/media/Ajankohtaiset-uutiset/2015/raskaus/

Hgin yliopiston lääkiksen sivuilta: http://www.med.helsinki.fi/uutiset/2015/20151027_safepreg.htm

Kiitos! En vielä ehtinyt näitä lukemaan mutta mitä pikaisesti töissä selasin ni vaikuttivat mielenkiintoisilta. Katri Räikkönen oli mulle nimenä uus ja nimellä googlettaessa löytyikin mielenkiintoisia juttuja. Paremmalla ajalla siis lähempi tarkastelu. Luennoitsija joka meille veti prenataalistressiä, oli Hasse Karlsson, LT, FM, Integratiivisen neurotieteen ja psykiatrian professori, FinnBrain –tutkimusryhmä, Turun yliopisto Ylilääkäri, VSSHP/psykiatria. Itse siis maallikko, osallistuin stressi- ja lapsettomuusongelman takia kurssille.

Takaisin