Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä tais aiemmin olla puhetta vatsan kovettumisista ja harkkasuppareista. Eilen useamman tunnin kauppareissun jälkeen alkoi vatsa kotona kovettumaan vähän väliä. Inhottava tunne.
Enkä ees reippaillu mitenkää kauheeta tahtia. Sama alkoi jo kaupassa ollessa mutta alaselkää jomottaa ja särkee.
Kauhulla odotan kun vkon päästä alkais joulunajan työt keskussairaalan osastolla että jos tollasesta jo rasittuu paikat niin mitä tapahtuu fyysisestä työstä. :/

Ihanaa, kun on kohtalotovereita, tokikaan en toivo kenellekään tuota vatsan kovettumista ja painon tunnetta. Itse vain ollut huolissaan, kun jo nyt kovettuu. Aikaisemmassa raskaudessa tuli vasta parin viimeisen kuukauden aikana. Ensi keskiviikkona menen lääkärin tarkistukseen, ettei ole vaikuttanut paikkoihin mitenkään, eli esim. kohdunkaulassa muutosta. Terveydenhoitaja sanoi tänään vielä kun varausta tehtiin, että varaudu jo sairaslomaan, mutta katsotaan, jos kaikki ok, niin tuskin jään.

Mamma-79 ärsyttävää tuo kovettuminen kyllä on. Tänäänkin ajoittain tuntuu että kovettuu mut okn2 myös yhdistänyt sen tunteen vauvan liikkumiseen ja puskemiseen. Tänään selvästi on pikkunen tuntunut jossain kohtaa kohtua kun puskee kovasti ja se tuntuu aiheuttavan vähän samanlaisen tunteen kun että kovettuis mutta sit kun kokeilee muuta vatsan kohtaa niin ei koko kohtu olekaan kova vaan pelkästään vauvan puskema kohta kun työntyy niin lähelle ihon pintaa.
Mulla ens vkolla ru jonka lääkäri tekee niin aattelin että jos se vois kurkata samalla kohdunsuun tilanteen kun sitä jännään kans. Ja mietin että jos huomenna soittaisin neukkulaan mut eipä siitäkään paljoo hyötyä oo, enintään varaa varmaan just lääkärille ajan.. Eikai tässä auta kun totutella tähän uuteen möyrisimiseen ja ajoittaisiin kovettumisiin ja toivoo ettei se mitäön pahaa meinaa.

Mulla vatsa kovettu ihan jatkuvasti esikoista oottaessa jo näin ennen puoliväliä eikä sitä neuvolassa noteerattu mitenkään kun supistelut ei kipeitä olleet. Nyt ihan silloin tällöin supistelee mut työ onki kevyempää ja lyhyempi viikkotyöaika.. tilanne melko eri rasotuksen suhteen

Minu oli pakko tänään soittaa neuvolaan , kun selkäkipu on nyt ollu aika pahana, kun on ollut enemmän töitä ja kiireisiä päiviä näin joulun alla. Iltaisin sitten maha on kipeä ja hirveä paineen tunne koko ajan, välillä iltavuorossa tuntuu ettei pysty edes seisomaan. Sain ajan reilun viikon päähän, 21.12 lääkärille. Jos tuntuu ettei ensi viikolla jaksa niin pitää sit käydä saikkua hakemassa terveyskeskuksesta. Saa nähä mitä se lääkäri sit sanoo

Esikoisen ajalta muistan kans että neuvolalääkäriaika meni lähes 2vk päähän niin sama neuvo että jos aikemmin saikkutarve niin työterveys/tk käynti.. no meillä työterveys kunnanterveyskeskuksessa niin varasin aikaa niin sanottiin jo puhelimessa että ei sulle täältä saikkua kirjoteta ku oot raskaana. Oot pois töistä ja neuvolalääkäri kirjottaa saikkupäivät takautuvasti!!! jepjep... no näin se sitte meni mutta ei ollu minusta yhtään miellyttävä toimintatapa.. toki helppo mutta itse hankin aina saikkulapun töihin vaikka tessissä oikeutettu 1-3pv poissaolo omalla ilmoituksella/esimiehen luvalla..

P-JET olipa outo tapa toimia. Mulle on aina sanottu, että ei takautuvasti kirjoitella saikkulappuja. Kerran tai pari oon saanut edellisen päivän mukaan saikkuun, mutta on kyllä ollut sellaisia juttuja, että lääkärit ei varmaankaan vaan ole kehdanneet kieltäytyä. (esim kesällä kun ultrassa yksityisellä kätilö kertoi kamalan uutisen turvotuksesta ja vasta seuraavalle päivälle saimme ajan TAYSiin niin siellä kirjoittivat takautuvasti edellisenkin päivän. En todellakaan meinaan olisi ollut työkykyinen. Toki olisin sen voinut olla omalla ilmoituksellakin pois ja työantaja olisi sen varmasti hyväksynyt, mutta aina parempi, jos on se saikkulappu.)

Kun turvottaa ja on paineen tunnetta, joka askel tuntuu, kuin jotain tärähtelisi alavatsalla. On tavallaan irrallinen olo alavatsalla. Ja juuri tuota vaikeutta edes kävellä välillä. Makuulla helpottaa hetken päästä.
Ja toinen juttu... Minulla paino heittelee 3kg eri vuorokauden aikana. Esimerkiksi neuvolassa puntaroivat ke painoa 3kg enemmän kuin esim. tänä aamuna, eli aamupaino ja päiväpaino heittää niin paljon. Tuolloin myös tuota täyteläisyyden tunnetta.

Voi olla että nestekertymä heittelee noin paljon jopa kiloissa kun punnitsee. Toki eri puntareillaki vaikutusta.
Mut joo sama homma että iltaa kohden kun muutenki tuntuu että maha entistä isompi niin alkaa nuo täyteläisyyden tunteet sekä erinäiset muut tuntemukset vatsalla. Sellainen tunkkainen olo. Voi kamala mitä se on sit jos painoa tulee se parikyt kiloo:D

Piti jo aiemmin kysyä, että onko teillä muilla ajoittaista vatsan nipistelyä? Tuntuu jossain kohdun pohjassa (?), ei ole mitenkään voimakasta, mutta tuntuu kuitenkin. Alkuraskaudessa oli samanlaista, oli ehkä välillä pois ja nyt on joinain päivinä tuntunut taas.

Mulla on semmosta vihlovaa alavatsa kipua ollut tässä viikon ajan. Sängyssä kun vaihtaa kylkeä tai muuten tekee äkkinäisiä liikkeitä niin vihloo alavatsasta. Töissä tai muuten jos on kokopäivän pystyssä/liikkeellä niin alkaa iltapäivästä n. 2h ennen työvuoron päättymistä vatsaa kiristämään ja semmosta pientä kipuilua. Eli mulla ei varsinaista nipistelyä kyllä oo..

Joo, noita viiltäviä kipuja on kans ajoittain, jos nopeasti vaihtaa asentoa tai aivastaa tosi voimakkaasti, mut tää on sellasta pientä nippailua.

Juu ajottaista vatsan nipistelyä/kiristystä/vihlontaa on. Tuo vihlonta tuntuu kaikkein ikävimmälle mut onneks se ei kestä kun pienen hetken aina esim. aivastuksen tai asennon vaihdon yhteydessä. Toissayönä heräsin ihan järkyttävään vihlasuun kun vaihdoin kylkeä! Se vähän säikäytti mut kesti tosiaan vaan sen sekunnin tai kaks :)

Joo, mullakin noi vihlaisut on onneksi lyhyitä, joskin just sellasia viiltäviä. Ihan normaaleja, kysyin neuvolassa, että eivät enää säikäytä. Aluksi kyllä pelästyin!

Mulla on ollut tosi oireetonta aikaa nyt, väsymystä vielä, mutta muuten on ihan ok. Paitsi liitoskivut! Niitä on ollut jo kauan ja liikunta on vaikeaa. Pidä tässä itsesi sitten tikissä pelkällä 1-2 km kilpikonnanvauhtikävelyllä ja äitiysjoogalla, jota sitäkin max. vartin voi tehdä. Uiminen voisi olla hyvä, mutta se on niin kallista täällä. :/

Miten jakselevat keskiraskautta lähentelevät? Onko tullut jotain uusia/erityisiä oireita?

Täällä rv 20+3 huimausta edelleen, mutta pyörtyillä ei ole nyt tarvinnut... Sen sijaan väsymys on ihmeen voimakasta, aikaiset aamuherätykset on ihan tuskaa :dead:. Lisäksi iltaisin ja välillä öisin on tosi voimakasta palelua ja aamulla tuskasen kuuma...
Pahoinvointia on on enään hyvin harvoin ja päänsärkykin on helpottamaan päin. Työmotivaatio on nollassa. :stop:

Olisipa mullakin lomaa.. Töissä on puurrettava ja vuoden vaihde on kiireistä aikaa kun on tilikatko... Mutta siis nälkä on jatkuva ja vaikka ei joisi niin on pissahätä. o_O

Takaisin