Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo vessassa oon ravannu siitä asti kun plussasin raskaustestissä.. Ja kokoajan menee pahemmaksi. Yöunet ja jaksaminen kärsii siitä syystä. Asiaa voi kontrolloida hieman jos ei juo iltaisin, mutta mulla ainaki on iltaisin aina jano. Esikoista odottaessa ravaaminen loppui synnytykseen, joten näillä mennään.

Kerran yössä noustaan vessaan, mutta usein ei riitä pelkkä tyhjennys vaan pitää tankata samalla. Otan siis jotain yöpalaa, kuten hedelmiä (joita voi syödä aiheuttamatta suurta meteliä keittiössä). Myös tuo veden juonti on runsasta, päivässä menee muiden nesteiden lisäksi 3litraa vettä, ja vesipullo pitää olla yölläkin vieressä..

Nyt on alkanut suonenvedot.. molemmissa jaloissa, polven alapuolella.. Tulevat vain yöllä sängyssä maatessa. Usein olen sattunut olemaan tajuissani suonenvedon alkaessa, joten pystynyt samantien koukistaa jalkaa ja hieromaan sitä, jolloin kipu ei ole niin kova. Pahin tapahtui viime viikolla kun olin täydessä unessa ja siitä heräsin suonenvetoon.. Kyllä silloin tuli oikein kyyneleet silmiin.

Mulla puutuu raajat tällä hetkellä huomattavasti helpommin. Taitaa joku makoilla isojen verisuonien päällä....

Mulla 3 viikon keuhkoputkentulehdus lääkkeistä hiiva ja 5 viikon yskimisestä kylkilihakset niin rikki että nytt hengittäminen sattuu ja yskiminen tuntuu että tulee puukko kylkeen. Tämän lisäksi käveleminen on rajattu noin 200 m per kerta....kyllä ottaa voimille...

Ootteko olleet paljon saikulla raskaana ollessa? Itse en kuin pari päivää ja enää ois n. viikko töitä ennen mammalomaa. istuminen tuntuu selässä ja seisominen puuduttaa jalkoja, josta syystä hieman hankalaa olla töissä..

Nyt on alkanut suonenvedot.. molemmissa jaloissa, polven alapuolella.. Tulevat vain yöllä sängyssä maatessa. Usein olen sattunut olemaan tajuissani suonenvedon alkaessa, joten pystynyt samantien koukistaa jalkaa ja hieromaan sitä, jolloin kipu ei ole niin kova. Pahin tapahtui viime viikolla kun olin täydessä unessa ja siitä heräsin suonenvetoon.. Kyllä silloin tuli oikein kyyneleet silmiin.
Kokeile syödä magnesiumia, mulla loppui ekassa raskaudessa kun seinään suonenvedot kun aloin popsii pillereitä. Nyt oon ottanut ennakoivasti satunnaisesti kun auttaa myös levottomiin jalkoihin, ja vaan kerran oon tainnut herätä suonenvetoon.

Juu, olen nyt ottanut.. Kestää vain hetken et magnesium alkaa kunnolla vaikuttamaan.. Varsinkin silloin jos unohtaa joka toinen päivä ottaa sen..

Suonenvetoa vastaan toimii lämmin. Erotiikan tappajat eli mahdollisimman lämpimät villasukat jalkaan. Heräsin itsekin eilen suonenvetoon ja tajusin laittaa villasukat jalkaan.
Mutta mitä tehdä kun maha on ihan sekaisin? Parempi se kuin ummetus mutta rasittavaa on.

Ootteko olleet paljon saikulla raskaana ollessa? Itse en kuin pari päivää ja enää ois n. viikko töitä ennen mammalomaa. istuminen tuntuu selässä ja seisominen puuduttaa jalkoja, josta syystä hieman hankalaa olla töissä..

Useita odottajia on täällä pitkällä saikulla, joka päättyy äitiyslomaan.. Minä mukaan lukien. Tein seisomatyötä, jossa asiakkaat määräävät työtahdin, joten taukoja ei pystynyt pitämään juuri silloin kun itsestä siltä tuntui. Kaksi yhden-kahden päivän sairaslomaa minulla oli ennen lopullista sairaslomaa. Tämän pitkän sairasloman aloitin rv 29, ja virallinen äitiysloma alkaa 26.2.

Ajattelin tässä kyllä itsekin käväistä lääkärin pakeille tänään, kun tuntuu turhauttavaa tulla töihin ja iltapäivästä ihan poikki ja lähtö kotiin kun paikat niin jumissa. Ehkä nyt, jos koskaan pitää ajatella kehoa :)

Täysin samaa mieltä. Itselläni päätös synty hieman eri näkökulmasta; työnantajan. En pystynyt enää työskentelemään edes puolella volumella siitä kun aikaisemmin ja minisaikut olisi rasittanut työyhteisöä enemmän kuin pitkäsaikku. Joten poistuin suoriltaan remmistä, ei tarvinnu muiden yrittää kokoaikaa paikkailla minun juttuja ja päivittäiset supistustuntemukset katosivat viikko sen jälkeen kun sairasloman aloitin.

Täällä ollaan kotona oltu esikoisen kans ja luulen että vanhustyöstä olis aika pian pitäny jäähä pois vaikka ekassa raskauessa jaksoinki! Tää raskaus ollu kipeempi ja supistelee herkästi :) Mulla on synnytyksen kannalta positiivinen mieli just noiden supisteluiden ym vuoksi! Jospa tulis mukavalla tahilla :)

Iirai kokeile myös juoda vissyvesiä joka sisältää magnesiumia, ne auttaa kans! Joillaki auttaa tavallisetki vissyt ku niissä on kaikkia mineraaleja :)

Mä jäin saikulle viikolla 30, melkein päivälleen 5 viikkoa ennen virallista mammalomaa! Sitä ennen oli jokunen parin päivän saikku. Kaksi viimeista viikkoa töissä pomo antoi konttorihommia ettei tarvinnut hoitotöihin puuttua. Mutta vaikka stressasin saikulle lähtöä, ja pidin itseäni "heikkona", niin nyt näin viikolla 34 voin sanoa että paras päätös ikinä! En millään voisi olla töissä enään, en vaan kertakaikkisesti pystyisi fyysisesti siihen!

Mie kans jäin viikolla 30 sairaslomalle väsymyksen ja "tuskasen" olon vuoksi (oli jo tuolloin ajoittain hankala löytää hyvää istumisasentoa yms). 90km työmatka, 12h työpäivät ja kun vielä työ on ajoittain fyysisestikin raskasta niin useampi kollega totesikin, että yllättävän pitkään pystyin olemaan töissä. Nyt torstaina saikku vaihtuukin sitten jo äippälomaan. :happy:

Tulipahan mieleen kun kävin juuri hakemassa postiin tulleet Icebugit, että onko täällä ketään kellä olisi jalka suurentunut raskauden myötä? Enkä nyt puhu turvotuksesta vaan nimenomaan siitä, että nivelten löystyessä ja painon lisääntyessä mm. holvikaari painuu alemmas ja jalan pituus kasvaa. :)

Meillä neuvolantäti muistutteli joulukuussa, ettei kannata kenkiä ostella kun jalka voi kasvaa, mutta itselläni on jo valmiiksi ns. lättäjalka, joten "lisäpainumisesta" ei ole vaaraa. :rolleyes: Mutta lukemani perusteella on ilmeisesti ensimmäisessä raskaudessa suht yleistä ja jalan koko voi kasvaa jopa 1-2 numerolla?

Mistä tietää, että supistaako? Mul ollu maha viimesen 4 päivää kipee. Tuntuu et koko vatsaa nipistelee/kipristää/kivistelee? En osaa sanoo meneekö se välillä ohi, kun tuntuu että maha on koko ajan pinkee. Onko muilla ollu vastaavaa?

Mistä tietää, että supistaako? Mul ollu maha viimesen 4 päivää kipee. Tuntuu et koko vatsaa nipistelee/kipristää/kivistelee? En osaa sanoo meneekö se välillä ohi, kun tuntuu että maha on koko ajan pinkee. Onko muilla ollu vastaavaa?
Täällä oli juurikin tollasta ja sen johdosta pieni onkin jo mahan ulkopuolla :) joten mee näytille ihmeessä että sais vielä kasvaa masussa

Takaisin