Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämän hetkisistä oireista sen verran että lonkka. Voi aaarrgghh! Ei auta mikään. Tyyny jalan alla auttaa sen verran että ei mitään.
No okei ehkä aamulla on vähän helpompi nousta.
Ja lenkillä ollessa supistus joka alkaa vasemmalta puolelta ja loppuu oikealle. Ja tuntuu pahalle. Teen mieluummin vaikka kaksi lyhyttä kun yhden pitemmän lenkin. Juuri tuon tyhmän supistuksen takia.
Välillä tekisi mieli haukkua kaikki tyhmiksi ja heitellä tavaroita ja mennä sänkyyn itkemään. Niinkuin meidän 9v :)

Tämän hetkisistä oireista sen verran että lonkka. Voi aaarrgghh! Ei auta mikään. Tyyny jalan alla auttaa sen verran että ei mitään.
No okei ehkä aamulla on vähän helpompi nousta.
Ja lenkillä ollessa supistus joka alkaa vasemmalta puolelta ja loppuu oikealle. Ja tuntuu pahalle. Teen mieluummin vaikka kaksi lyhyttä kun yhden pitemmän lenkin. Juuri tuon tyhmän supistuksen takia.
Välillä tekisi mieli haukkua kaikki tyhmiksi ja heitellä tavaroita ja mennä sänkyyn itkemään. Niinkuin meidän 9v :)
Mulla sama et lonkat hajoo mut oon päätyny siihen et jossei makuulteen pysty nukkumaan ni sit istualteen viimeistään :/ se on kyl inhaa mut saapahan nukuttua ainakin

Kuulostaa inhottavalta tuo lonkkakipu! Mulla ei kyllä oo lonkat kipeenä, mut selkä on. Aamulla tuntui, ettei pääse sängystä ylös ja hetken aikaa seisominen teki kyllä niin kipeetä. Oon ajatellut käyväni taas reumakokeissa. Viimeksi niissä ei juuri mitään näkynyt, mutta onhan siitä jo 7vuotta aikaa.. Onko täällä muuten muita joilla ois nivelreumaa?

Mä epäilen itelläni jonkin moista reumaa ehkä selässä myös. Ekan kerran selkä kuvattu 2007 ja skolioosi todettu. Sen jälkeen enemmän ja vähemmän juossu tk:ssa ja fyssarilla, mutta lääkäreiden mielestä oon aina ollu "liian nuori" selkävaivoihin, joten kunnon tutkimuksiin en oo päässy. Nyt selkä ollu tosi tosi pahana jo viikolta 16 ja kortisoonia oon kinunu lääkäristä. Tän raskauden jälkeen aattelin nostaa jonku seinälle et nyt tutkitaan kunnolla!! Kumminki ennen raskautta liikuin paljon ja harrastin lihaskuntoakin, eikä mitään vaikutusta..

Mua ei koskaan ole ohjattu minnekään vaikka alaselkäkipuja oon valittanu jo teinistä asti. Virtsatietulehdus on ainut mitä on epäilty. Ei ollut. Joskus aivastus sattuu niin ettei liikkumaan pääse. Jumppa auttaa hetkeksi mutta joskus sielläkin selkää kivisti niin ettei tuntunut hyvältä jumpata. Pilates auttaa parhaiten.
Olen jotenkin niin tottunut alaselkäkipuun etten huomio sitä enkä tajua valittaa :(

Joo, mullakin lievä skolioosi yläselässä minkä luulen aiheuttavan kipua toiseen olkapäähän. Senkin takia oon ollu saikulla, mutta lääkärit ei ala tutkimaan sen kummemmin. Enää en edes jaksa käydä työterveydessä näiden kipujen takia koska lääkärit on sitä mieltä, että oon liian nuori. Äidillä puhkesi reuma 30-40 välillä :meh: On mulle lonkkaakin pistetty kortisonipiikki ja olkapäähän joku puudutus.. Ois kiva kyllä jos edes kuvaisivat nuo..

Sama täällä! Työterveydessä lääkäri aina vähä paineli selkää totesi jonku lihasjumin, kolme päivää saikkua ja Buranaa tarvittaessa... Magic finger, etten sanoisi :joyful:

Ja mua kans puuduttaa valittaa samasta asiasta, kun sille ei kukaan mitään tee. Tuntuu et lääkärit ajattelee mun hakevan vaan helppoa saikkua tai vahvempaa burana reseptiä..

Multa kysyi kerran työterveyshoitaja kun selkää valitin että mitä meidän pitäisi sille tehdä.
Ei kai sitten mitään.

Mä erehdyin kerran menemään työterveyteen hirveän raskauspahoinvoinnin takia. Kehottivat syömään aamulla jotain. Eipä käyny itellä mielessä :meh:

Toi on kyllä totta. Ainoa joka on ottanut tosissaan tämän reuma-asian on mun neuvolatäti. Eilen lääkäri käski ottaa tarvittaessa buranaa, käyttää tukivyötä ja koittaa vähän liikkua, ettei tuo selkä kokonaan jumiudu. Reuma tulee jos tulee eikä sille mitään voi.. Ehkä jos synnytyksen jälkeen koittaisi päästä lääkärin puheille ja tutkittavaksi.

^ Mutta eihän tulehuskipulääkkeitä (kuten buranaa) voi enää tässä vaiheessa raskautta ottaa..? :wideyed:

Tuo on kyllä niin valitettavaa, ettei lääkärit ota tosissaan oireita, jotka eivät "sovi" nuorelle ihmiselle. Moneen otteeseen kuullut noin käyvän. :sad001 Toki ymmärrän, että lääkärissä käydään paljon turhankin takia ja omatoimisen nettidiagnosoinnin jälkeen, mutta kyllä nyt potilasta pitäisi silti kuunnella ja varsinkin tarttua asiaan jos saman asian takia on käyntejä useampia. Jos sairaanhoitajille opetetaan jo koulussa, ettei esimerkiksi kenenkään kipuja voi väheksyä, niin lääkärit taas puolestaan tuntuvat tietävän potilaan henkilökohtaiset tuntemukset häntä itseään paljon paremmin..:shifty:

Vaikka itsekin hoitoalalla työskentelen ja osaan ammattitaitoa hyväksikäyttäen vaatia tutkimuksia/hoitoa jos niitä koen tarvitsevani (eli pahin mahdollinen asiakas lääkärille :shy:), niin siltikin luotto julkiseen puoleen on niin huono, että tapaturma- ja sairaskuluvakuutukset on otettu itsellenikin. Onneksi olen perusterve, eikä ole tarvinnut edes työterveyslääkärissä käydä sairauden vuoksi vuosiin, mutta kun koskaan ei voi tietää.

Lääkäri sanoi, että buranaa voi ottaa sinne viikolle 29 asti jossei panadolista tai paratabseista oo apua.

Joo, ero on tosiaan siinä, että osa on jo viimeisellä kolmanneksella ja osa vielä ei. Mutta kolmannen kolmanneksen aikana ei saa enää buranaa käyttää.

Mulla on aiemmin kyllä ollut aika vahva luotto julkisenkin puolen terveydenhoitoon, mutta tässä raskauden aikana kyllä päässyt aika reippaasti rapistumaan kun on tapahtunut kaikennäköisiä mokia ja tullut vähätelty olo jne. :shifty: Toisaalta oon kyllä yksityiselläkin käynyt ja sieltä on sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia, varmaan on niin paljon lääkäristä kiinni.

Mulla meni eilen illalla vatta pinkeeksi tosi pitkäks aikaa (n. 20min) ja kun siinä yritin lueskella puolipötköttävässä asennossa, en meinannu päästä ylös kun alavatsaan särki niin paljon. Tällä kertaa ei nivusiin, eli ei varmastikaan ollut liitoskipuja. Menin siitä sitten nukkumaanpäin hiukan huolissani, pinkeys alkoi vähän laskea mutta jomottelu jatkui. Nukahdin, aamulla oli vähän aikaa kipeenä ja meni ohi. On muuten aikaisemminkin ollut tota että yön aikana alamassu tulee kipeeks ja kun nousee pedistä, särky helpottaa. Mutta ei ennen tommosta inhaa tunnetta illalla :grumpy: Oli vähän ku harkkasupistus, mutta kesti huomattavasti pidempään ja särki.

Voihan väsymys! Tänään aamupäivä meni aivan koomassa kun ois tehny mieli vaan maata/nukkua. Sormuksen jouduin myös ottamaan pois turvotuksen vuoksi. Toivottavasti ei kovasti pahene loppua kohden.. Ekassa raskaudessa en muista että ois ollu turvotusta.

Julkisella puolella hoidetaan huonosti selkäkipuja ym. jos eivät ole oire jostain vakavammasta, kuten reumasta. Kannattaa etsiä kotikaupungista kunnon OTM fysioterapeutti ja käydä tutkituttamassa itsensä.

Ennen raskautta kärsin vuoden alaselkäkivuista, kaksi käyntiä ja SI-nivel oli saatu paikalleen. Kivut jäi hoitopöydällä ja sain lopettaa tukipohjallisten käytön. Jalkojen pituuserokin tasoittui. Lämmin suositteluni!

Onko teillä muilla ollut tärinää kohdussa? Siis ihan muutamia sekunteja kestää kerrallaan? Et mitähä se asukki siä tärisee o_O
Mullon ollu sellast jännää värinää ja oon päätyny siihen et varmaan pissaa siä :D se kuulemma tuntuu sellaselta tärinältä :D

Takaisin