Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja aBu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kellään tullu vielä selkä kipeeks? Mun alaselkä on ihan tosi kipee ja nyt kun oltiin lapissa hiihtämässä pääsiäinen niin oikeen vielä vihastu siitä. mietin, että voikohan se muka johtua jo raskaudesta vai onko ihan muuta jumia vaan vielä..

tai tarkennetaan vielä, sellasta pistävää säteilevää kipua alaselässä ja "ylä"pakarassa..

Tulee täällä ainakin selkä kipeäksi. Tai ainahan minulla on tullut helposti mutta nyt siis vielä helpommin. Ja nimenomaan alaselkä. Välillä vihlasee ainoastaan oikealta puolelta jos olen kauan seisonut ns. toisella jalalla tukien.

Mullakin on tullut selkä kipeäksi... Koskaan aikaisemmin ei ole selkä kipuillut. En tiedä onko se nyt enemmän notkollaan kun etupuolelle tulee painoa vai mikähän sen niin tekee kipeäksi.

Sennna, mulla on just tuommosta samanlaista kipua. Vasempaan yläpakaraan oikeen välillä vihlaisee. Oon epäilly, että se johtuis jostaki muusta, mutta ehkä sittenki tästä raskaudesta.

Sennna, sun pakarat on luultavasti menny hiihdossa jumiin. Pyydä miestäs hieroon pakaran keskikohtaa kyynärpäällä. Kyllä sä tiiät, milloin on oikea paikka, kun sattuu pirusti. Yleensä heijastaa myös alaselkään. Mulla kävi hiihdon jälkeen helmikuun lopulla samoin.

Mulla särkee alaselkää jo pidemmillä automatkoilla. Pitää varmaan jotain tyynyviritelmiä koittaa auttaisko.

Nokun mä kans aattelin ensin, että nää ihan perusjumi mutta sitten rupesin googlailemaan (virhe, lähes aina virhe mitä raskausaikaan tulee :D) niin jossain oli että lantio saattaa löystyä ja se voi juilia just tuolla alaselässä/pakarassa. Mutta ottaisin kyllä mieluummin sen hiihtojumin vaan, tarviikin pistää mies illalla hommiin!

Mulla oli aina selkä kipeä ennen ekaa raskautta. Siihen loppui selkäkivut! Tai oli synnytyksen jälkeen jonkin aikaa, mutta sitten on kivut pysyneet poissa. Taitaa olla noi selkäkivut kaikilla niin yksilöllisiä, että pitää vaan kokeilemalla selvittää, mikä auttais. Mulla oli ilmeisesti joku virheasento ja istumatyö ei kans auttanut asiaa...

Sennna, mulla oli tuo kipuilu pahimmillaan helmikuun puolessa välissä. Sitä oli kestänyt jo kuukausi ennen tuota pahinta viikkoa. Alkoi sillä, että ajoittain eteentaivutuksessa pakarassa tuntui kipuilua - kuin olisi pakara jumissa esim. kyykkäyksen jäljiltä. Ja nimenomaan tuntui vasemmassa pakarassa. Sitten se alkoi olla päivittäistä ja alkoi rajoittaa kaikkea eteentaivutusta, esim. hampaiden pesu piti hoitaa kyykkyasennossa, koska ei voinut sylkästä tahnaa pois taivuttamalla kroppaa eteen tai sukat piti laittaa istuma-asennossa jne. Hiihtolomalla olin niin jumissa, etten päässyt normaalisti kävelemään ja nukkuessakin heitti jumiin kylkeä kääntäessä. Pakara veti aivan kramppiin! Istuessa oli oikeastaan ainoastaan hyvä olla.

Olen käynyt useamman vuoden säännöllisesti OMT-fysioterapiassa ja terapeutti sanoi, että lantion nivelet löystyvät raskaudessa auttaen vauvaa sitten poistumaan helpommin. SI-nivel on kuulemma tuo, joka on usein raskaanaolevilla löystyy ja juilii tuonne pakaraan. Muiden ongelmien korjauksen yhteydessä käsitteli myös sitä. Tukivyötä ehdotti silloin hankittavaksi, mutta onneksi tuo kipuilu katosi kuitenkin tuon pahan jakson jälkeen kokonaan, eikä ole toistaiseksi ainakaan vihoitellut kertaakaan.

Mä uskon että mulla varmaan vaikuttaa paikkojen löystyminen siihen selkäkipuun, kun ei tosiaan ole ennen ollut selkäkipua, vaikka on varmasti selkä ollut kovalla rasituksella töissä. Nyt välillä tuntuu jossain häntäluunkin luona kipua, varsinkin istuessa. Ehkä pitäis kevyesti yrittää keskivartalon lihaksiakin treenata, jos niistä sais vähän lisätukea selälle. :)

Luin just hiljattain jostain, et selän asento muuttuu väkisinkin vatsan kasvaessa ja se aiheuttaa kipua. Vaikka painoa ei vielä vatsaan olekaan merkittävästi kertynyt, niin siellä jo alkaa paikat antaa myöden ja selkä notkistuu. Liikuntaa mahdollisuuksien mukaan ja hyvään ryhtiin pitää muistaa kiinnittää huomiota, niin siinä jutussa mainittiin. En nyt muista missä sivuilla surffailin kun luin tuota... Yleensä paikoillaan olo, istuminen ja makaaminen on kipeälle selälle enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

Pilvikirsikka, minullakin tänään häntäluu ihan _mahdottoman_ kipeä kumartuessa. Mihinkään en oo sitä iskenyt. Aika häijyn tuntunen :D

Mullakin kipeytyy häntäluu heti, jos istuu pidempään kovalla tuolilla tai autossa.

Päänsärkyä ollut parina päivänä. En tiedä sitten mistä johtuu. Voipi olla tuo hiekkapöly, mitä ulkona leijuu.

Mulla on myös ollu tuota häntäluun seudulla tuntuvaa tunnetta . Pilates on ihan huippua tähän vaiheeseen. Kun käy tunneilla, tiedostaa lantion oikeanlaisen asennon ja haketuu siihen myös arjessa.

Takaisin