Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja aBu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivotaan LottaEmilia, että pikkuinen sinnittelee sisätiloissa mahdollisimman kauan. Nyt ei varmasti voi muuta, kuin levätä.

Tsemppiä LottaEmilia! Minulla myös supistellut ennen aikojaan, maanantaina kontrolloidaan jottei ois lähteny pehmeneen paikat..
Koita vaan saada aika kulumaan ja lepäillä. :)

Onko muutes kellään tullu migreenin kaltasia oireita? Mulla on nyt kolmas päivä peräkkäin. Alottaa sahalaidalla näkökentän reunoilla ja näkökenttä pikkuhiljaa alkaa viliseen. siitä seuraa päänsärky. Ei mee ohi ku panadolilla(1mg) ja nukkumisella(2h). Ärsyttävä vaiva, en oo tällasesta kärsiny ennen raskautta.. O.o

Mulla on myös raskaudessa ilmennyt tosi kamalia päänsärkyjä, tuntuu että välillä saisi jonkun hetkellisen migreenikohtauksen.. Alkaa myös silmiin sattua valo

Mulla tuli kerran töissä aurat näkökenttään. En meinannut koneelta saada mitään luetuksi, kun puuttui näkökentästä osia.

Tapahtui kerran ja ekalla kolmanneksella. Mulla on ollu vastaava yhdesti aiemmin ennen raskautta. En muuten muistanut edes neuvolassa kertoa kun niitä on niin harvoin.

Se oli kuitenkin ilman särkyä ja meni pimeässä lepäämällä pois puolessa tunnissa. Jostain luin et voi yleistyä migreeni raskaudessa.

Tervetuloa lottaemilia! Toivotaan juu, että pieni ei sieltä ihan vielä tulisi. Monennellako viikolla olet nyt? Tsemppiä makaamiseen!

Lottaemilialle tsemppiä ja jaksamista päiviin!

Pikkukettu88 ja muut päänsärystä kärsivät muistakaa, et kovat päänsäryt voi viestiä myös raskausmyrkytyksestä. Kannattaa kertoo neuvolassa tai ainakin pitää ite ylhäällä kuinka usein särkyjä on. Mun 3v tuli raskausmyrkytyksen vuoksi 33vkolla sektiolla maailmaan...

Kiitos tsempeistä! Viikkoja kasassa nyt 23+1. Edellis Viikko meni tosi hyvin ilman rajumpia supisteluja, mutta nyt muutaman päivän ollut vähän sellasta etovaa oloa, järkyttävää turvotuksen tunnetta ja kamala jano kokoajan. Pissattaa myös tietysti hirmuisesti kun juo joku 4l/pvä! Voiskohan johtua obsidan raudasta minkä jouduin aloittamaan? Huomenna käyn neuvolassa tarkistamassa pissan. Hooyo, millaiset rm oireet sulla oli ja kuinka nopeasti vauva otettiin ulos?

LottaEmilia mulla nousi verenpaine, eikä siitä saatu oikein kunnolla asettumaan. Toisaalta mulla on korkea verenpaine sukurasitteena, joten sitä ei sinänsä ajateltu ainoastaan raskausmyrkytykseen liittyvänä. Proteiinia oli pikkusen virtsassa muistaakseni melkein koko ajan, loppuvaiheessa sain niitä tikkuja itelleni kotiin joka pv tarkistettavaksi. Päänsärkyäkin oli sillon tällön, mut nekin oikeastaan liitin pääosin työjuttuihin ja kotiasioihin liittyviks (istumatyö, päätteellä oleminen, myyminen, stressi, uuden asunnon etsintä, muutto jne. ). Huonoa oloa oli ajoittain, lopulta ihan järjetön kipu ylävatsassa sai mut lähteen lääkäriin ja sitä kautta vkoks osastolle ja sit sektio. Mä en osannut jotenkin ajatella, että olis myrkytys päällä ja että oisin turvoksissa. Kunnes sitten yks hoitaja kysyi sektion jälkeen oonko katsonut itseeni peilistä. Neuvolassakaan ei ehkä kuitenkaan tarpeeks painokkaasti asiasta puhuttu, koska kaikki oireet on kuitenkin yhdistettävissä muuhunkin.

Okei! Kiitos infosta tuo myrkytyskin on ihan hyvä pitää mielessä, että se on oikeasti mahdollinen. Miten Hooyo on mennyt nyt tämä uusi odotus? Onko samoja oireita ollut? Kauan muuten sun pikkunen oli sairaalassa kun syntyi noin aikaisiin? Mä olin ekan kanssa (34+4) 8 päivää muistaakseni.

Pitkästä aikaa tulin tuolta salaisten puolelta tännekin lukemaan. Onpas kyllä monella kurjia oireiluja. Lottaemilialle erityisesti tsempit, että ei ala enempää tapahtua alapäässä ja vauva syntyä!

Täällä kans supisteluita ja vatsan kestokovettumista sekä tosi kivuliaita vauvan potkuja kohdunsuulle. :confused:

LottaEmilia eipä kestä. Tämä raskaus onkin mennyt yllättävän hyvin kaikesta jännityksestä ja peloista huolimatta (tässä välissä kun on ollut 2 keskenmenoa vkoilla 20 ja 16). Nyt on verenpaineet alhaalla, niin että syön normilääkemäärästä puolet eikä huonoa oloakaan ole ollut alkuvkojen jälkeen. Hormonit heilauttelee fiiliksiä muuten kyllä, mut siitä kärsii lähinnä mies ;-)

Sanotaankin, et monesti raskausmyrkytys tulee ekassa raskaudessa tai kun kumppani on vaihtunut ja sen kanssa ekassa. Elimistö on niinkuin taisteluasemissa. Mulla saattoi tällä olla vaikutusta, vaikka eihän tuohon myrkytykseen oikein kunnolla syytä löytynyt.

Mä olin itse 4pvää sairaalassa ja poika 17 päivää kasvamassa. Pitkiä oli sillon päivät ja vaikka kuinka saikin aivan mahtavaa hoitoa siellä, niin toivon ettei tarvi vastaavaa enää kokea. Ja että muutkin äidit sais sitten, kun aika on oikea, pienensä omaan kainaloon mahdollisimman pian ja pääsis nyytin kanssa kotiin <3

Täällä myös yksi uusi vertaistuen hakija. :) Esikoista odottelen, rv 25+0. Tilanne kutakuinkin niinkuin LottaEmilialla. Kovat, tiuhaan tahtiin tulevat supistukset alkoivat jo noin 7 viikkoa sitten lähinnä treenatessa ja sitten myös töissä ja levossakin. Kivuttomia ovat olleet ja voimakkuudeltaan vaihtelevia. Välillä jää päälle eikä hellitä vasta kun pysähtyy. Ensin en edes tajunnut niiden olevan supistuksia, mutta siitä saakka kun asia valkeni en ole enää treenannut, vaan keskittynyt lepäämään töiden jälkeen. Työkin varsin fyysistä toimintaa. Rakenneultrassa tarkistettiin tilanne; kaikki ok. Viikko sitten hakeuduin yksityiselle oman mielenrauhani vuoksi; paikat pehmentyneet, mutta kiinni. Nyt sitten kontrollikäynnillä tilanne edenny; sormen verran auki. Kohdunkaulan pituus onneksi entisellään. Tästä alkoi sitten loppuajan kestävä saikku ja jännitys seuraavaan kontrolliin. Muita oireita ei ole ollut koko raskauden aikana, ei sitten minkäänlaisia! Ei auta kuin toivoa, että lepo rauhottaa supistukset. Miten LottaEmilialla, onko yhtään helpottanut levossa?

Tervetuloa pimpulapampula ja toivottavasti tosiaan helpottaisi nuo supistukset! Itsellä ei tuollaisia ongelmia ole,mutta tässä muutaman viikon aikana ( nyt olen rv 28+4)maha kovettunut ja vihlovaa kipua ollut alavatsalla jos on esim liian kovaan tahtiin siivoillut jne. Usein tarvitsee selkälihakset ja jalat lepoa ihan sängyllä maaten. Jalkojen suonenveto ei tunnu helpottavan, mutta hommasin sellaista magnesiumsuiketta, jota tässä nyt yritän muistaa suihkia kinttuihin. Niin ja toisinaan alkaa tuntumaan ettei mahanahka meinaa enää riittää. Varsinkin syömisen jälkeen alkaa ahdistaa. Hitsi...ja tämän pötsinhän olisi vielä kasvettava muutama kuukausi...hui!

Kiitos! Tuo mahan kovettuminen kuulostaa kyllä supistukselta. Suonenvetoihin/kramppeihin voi auttaa RUNSAS vedenjuonti. Kannattaa kokeilla!

Täällä supistukset jatkuneet ja nyt tämä päivä ollut taas yhtä supistelua. Kipeitä ovat ja pitää pysähtyä ja puuskuttaa supistukset pois. Ei kivaa ollenkaan.. Mulla kans kohdunsuu pehmentynyt ja lisäksi lyhentynyt kahteen senttiin. Vauva tosi alhaalla. Oma jaksaminen ollut nyt aika kortilla, 2v uhmaikäinen pitää kiireisenä, ja itsellä mieliala tuntuu olevan 10% päivästä positiivinen ja loput 90% ihan perseestä.. Viikon päästä kättärille lääkärin vastaanotolle ja aikaisemmin jo päivystykseen jos nää supistukset tästä nyt vielä yltyy. Onneksi viikkoja on jo ihan mukavasti ja lohduttelivat neuvolassa että hyvät mahdollisuudet selvitä jos työt päättää oikeasti ulkoistua näinkin paljon etuajassa.

Ja pimpulapampula, jos en olis jäänyt töistä pois olen 100 varma että olisin jo synnyttänyt. Mitään fyysistä ei voi tehdä. Vien lapsen aamulla päiväkotiin 50m päähän kävellen ja siinä on mun vuorokauden liikkumiset. Tietysti sitten ulkoillaan lapsen kans jne mutta sellasta kunnon liikunta ei ole pystynyt harrastaa pitkiin aikoihin. Sekin verottaa mielialaa kun normaalisti urheilen 7 pvänä viikossa.

Hui LottaEmilia, paljon tsemppiä ja voimia sulle! Mullakin alkanu harjotus supistuksen ja oon vähän kahden vaiheilla että onkon ne niin kivuliaita ettei oo normaalia. Kävellessä alkaa jomottamaan ja vatsa kovettuu, ihan selviä suppareita. Montaks viikkoa sulla on täynnä LottaEmilia? Itellä tällä hetkellä 28+4. Onneks on neuvola ens viikolla koska olis tarkotus etelän matkalle lähteä kahdeksi viikoksi heinäkuun alussa. Eihän sinne tosin uskalla lähteä jos alkaa hälyttävästi supistukset pahenemaan ja jos todetaan että kohdussa tapahtunu paljon muutoksia.

Voi ei, inhottavaa Lotta Emilia, että sinulla supistukset ovat vieläpä kivuliaita. Muuten kuulostaa tilanteesi niin samalta kuin itselläni. Nyt viikon pääasiassa makoillut vain ja korkeintaan noussut ylös ruokaa laittamaan. Yhtenä päivänä jo tuuletin, kun supistuksia ei tullut edes joka tunti ja nekin mitä tuli oli lähes tuntemattomia, eli vatsa vain koveni. Kunnes sitten seuraavana päivänä tulikin jatkuvasti jopa pari-kolme kertaa 10min aikana tuntuva kiristys ja taantui vain hetkittäin. Eli suoranaisesti en ole kokenut saavani levosta apua. Eilen neuvolassa todettiin vauvelin olevan onneksi melko korkealla, eli toivon ettei kohdunkaulan olisi lähtenyt edelleenkään laskuun. Minullakin seuraava kontrollikäynti lääkärillä viikon päästä. Neuvolassa painotti myös äitiysklinikalle lähtöä epäröimättä heti jos yhtään tuntuu siltä, että tilanne muuttuu ja huoli kasvaa. Mieliala on tosiaan täälläkin välillä ihan surkea. Heti kun tulee jakso, että supistuksia on enemmän ja tuntuvampia, niin itkettää vain kaikki, kun huolestuttaa niin kamalasti. Huolen lisäksi ahdistus ja kärsimättömyys juuri niinkuin LottaEmiliallakin, kun ei ole viikkoihin pystynyt hikoilla ja hengästyä, joka on koko elämän ajan ollut päivittäistä ja prioriteettilistan ykkösenä. Olen kuitenkin päättänyt viedä tämän kunnialla loppuun saakka ja sinnitellä vaakatasossa niin paljon kuin ikinä mahdolista. Ainakaan en voi siitä sitten itseäni syyttää, jos vauva syntyy kovinkin etuajassa. Onko LottaEmilia sinulla mones rv menossa? Kamalasti tsemppiä sinnekin ja koita jaksaa ja pystyä makoilemaan mahd.paljon!

26+5 taitaapi olla nyt menossa. Täytynee huomenna soittaa kättärille josko menisin käymään viimeistään alkuviikosta, nyt eilisen ja tämän päivän supistellut ihan järjettömästi. Vauvan potkut tuntuu tosi alhaalla ja "takana" siis ihankun vauva potkisi sisäkautta suoraan persreikään :D viikon päästä olis se aika polille mutta en taida uskaltaa odottaa sinne asti ainakaan jos nää supistukset ei rauhoitu.

Muokattu viimeksi:
Onko kellään menny kävelykyky osittain tai kokonaan? Mulle kävi viime to niin, että en voinut varata vasemmalle jalalle yhtään koska ristiluun paikkeille vas puolelle sattu niin paljon. Kävelinkin sitten vain oikealla jalalla jalkaterää kääntäen sohvalle makaamaan. Selkä mennyt koko ajan pahempaan liitoskipujen lisäksi. Vinkkejä mikä auttais? Kävellä en voi kun alkaa.supistelee, salilla olenvielä käynyt vaikka joskus on vaikuttanut alapään hellyyteen..

Takaisin