Oireet

Jos huimaa eikä siinä hetkessä ole suolaa saatavilla kannattaa vaikka puristaa käsiä kovasti nyrkkiin, pistää veren kiertämään

Kiitti vinkeistä. Oon kyllä kova syömään salmiakkia, että niitäki otan jos vaan sattuu olemmaan. Nyt kauppaan lähtö, ja toivottavasti ei tuu huimausta siellä.

Mulla on kanssa joskus ihan muuhun huimaukseen auttanut käsien nostaminen ilmaan ja niiden heiluttelu. Oon siis kerran pyörtynyt yhdessä konsertissa ja toisen kerran meinasin pyörtyä, mutta tunnistin oireet ajoissa ja mies käski nostaa kädet ylös ja silleen sain sit huimauksen lopulta menemään ohi. Mä oon miettinyt, että nyt raskaana se mun suolanhimo jotenkin ehkä liittyy kans verenpaineen laskuun tms., kun tosiaan suolainen auttaa, kun tulee huono olo. Tai sit vaan yritän perustella itseleni kaiken suolaisen nassuttamisen... :rolleyes:

Miulle sano th että myös paikallaan kävely auttaa että alkaa veri kiertämmään paremmin. Eiku vaan kaikkia kikkoja kokkeilemmaan :)

Mulla on ollu lonkissa vähän pakotusta ja sit edelleen tota paineen tunnetta.. ja etenkin iltasin.. ehkä hiukan selän puolellaki jotakin tuntemuksia..

Kylläpäs on ollut tosi huono olo koko päivän! Luulin taas et nyt alkaa olot helppaa mut ei. Kaks päivää olikin melkee normaali olo. Käytii tänää miehen kans np ultran kunniaks ulkona syömäs eikä maistunu kyl yhtää :confused:. Ei tee mitään mieli ja mahaki ihan turvoksis. Mut nyt täytyy kyl iloita et ulrassa kaikki hyvin :). Kyl tän olon kestää!
Kahen viikon päästä ois taas neuvola, saa nähä onko hemoglobiini alhaal ku pyörryttää aamusin.

Mulla on tässä viimeisen viikon aikana tullut oksennus joka ilta! Ajattelin jo että alun pahoinvoinnit olis pikkusen helpottaneet, mutta tuntuu että taas pahenee vaan.. Mun ei tarvii iltaisin kun yskästä kerran vähän niin sit tulee oksennus... Ja maha on myös taas todella kipeä, niinkuin alussakin..

Mulla on koko ajan hiivatulehdus. Noin 2 viikon välein. Oon jo kolme Canesten kuuria käyttänyt (viikot 14+0). Kolmannen jälkeen ei oireet ole helpottaneet (käytin kolmannen jouluna.. ), neuvolasta sanottiin että älä käytä vielä neljättä kuuria vaan käytä vaan voidetta ja syö pidempi Femiflor-kuuri ( maksaa 40e!). Näillä siis mennään. Niin, ja oon käyttänyt öisin vielä multigyneä tai maitohappokapseleita paikallisesti. Eivät ole vaivaa juurikaan ehkäisseet.

Ilmaa kertyy iltaa kohden mahaan niin paljon, että kumartuessa etenkin tuntuu että voisi oksentaa, mutta edelleenkään en ole sitä tehnyt. Olo menee tosi huonoksi ja röyhtäisyttää hirveästi. Siihen ei Rennie auta yhtään, sama kuin söisi karkkeja. Mielestäni syön melko terveellisesti, kai tässä on taas hormoonit asialla. Yöllä olo paranee. Mies on vihainen kun en jaksa jutella iltaisin ja töksäyttelen, mutta kun olo on niin kamala.

Viime yönä tuntui taas aika paljon venymiskipuja molemmin puolin alavatsaa, päivällä olin juuri ihmetellyt kun pariin päivään ei ole tuntunut. Niin,ja tissit on edelleen kipeät. Näköjään myös kasvaneet. Painoakin on tullut 1 kg aloituspainosta.

Tässäpä minun oirevalituskertomus.:smiley-angry016

Mulle suositteli Hus:in ylilääkäri vagi-c-tabletteja. Niissä on c-vitamiinia ja maitohappobakteereja suun kautta.

Toistuvaan hiivaan kai suositellaan sokerin poistamista ruokavaliosta.

Mites muitten turvotukset? juoksin eilen vessassa vähän väliä ja tänään vatsa kadonnut o_O 13+5

Ei miulla ennää turvota melekkeen yhttään, onneks. :) 13+4 jotenkuten normi olo :D

Juu täällä kans turvottaa vaan jos syön överit :smiley-ashamed005 viikkoja nyt 14+6 :)

Muuten oikeestaan normaali olo mut joinain päivinä tosi vetelä olo ja toisina virtaa enempi. Hermo tuppaa vähän pinnassa olemaan vähän väliä:angel11

Ja nää liitoskivut.. Ei ois kyllä tarvinnu vihlominen ja lonkkien pakotus alkaa. Hmph.:shifty:

Joo täälläkkii mennee hermot kyllä vähän vällii. Mutta jospa tää ois samanlainen ku viime raskaus, puolesta välistä etteen päin olin niin rauhallinen ja ei hermot menny yhttää. :D olin jopa aika pelottavan erillainen ku normaalisti :D

Jännä juttu muuten nuo mamma-vitamiinit... Mulla oli samoja kuin mistä Mambel88 aiemmin kirjoitteli ja mä epäilin jo vko 6 et ne aiheutti pahaa oloa/löysää vatsaa. Jokin aika sitten osti eri vitamiinia, oisko ollu jokin multivita raskaus-vitamiini. Niiden kanssa 2 kertaa käynyt niin, että kun olen aamulla ottanut niin saman tien olen oksentanu pois kun mennyt kurkusta alas. Nyt kokeilen, että otan vaan d-vitamiinia ja magnesium&b-vitamiini-yhdistelmää.

Oletteko maitohappobakteeria syöneet säännöllisesti? Itse söin, mutta nyt reilun viikon vatsa ollut silti sekaisin. Nyt ottaisin ummetuksinkin mieluummin tän löysän vatsan tilalle... Ärsyttää ku koko aamupäivä pitää juosta vessassa. Muutenkin aamuisin edelleen huono olo, eikä mikään meinaa maistua. Eilen pakotin itseni syömään kunnon ruokaa (mitä en ollut moneen päivään syönyt) ja kummasti tuli hyvä olo sen jälkeen ku sai syötyä. Turvotuskin palasi, kun söi "normaalisti". Mut mahan toiminta ei näköjään normalisoidu... :( Aamulla heti ekana saa juosta vessaan ja sit jännittää et millanen olo on ja missä vaiheessa saa syötyä jne. Ja muutenkin jostain syystä aamusin semmonen ahdistavin olo ja pelko siitä, että muuttaako hormonit mua niin että en oo yhtään oma itteni. Masentua en ainakaan halua...

12+2 normioloa odotellessa... (tuleeko sellasta ennen heinäkuuta)

Pakko muuten kertoa vielä eilinen kokemus neuvolan puhelinneuvonnasta/terveyskeskuksesta. Soitin sinne neuvolan palveluun, kun halusin jutella jonkun kanssa tästä pahoinvoinnista ja saada ehkä sieltäkin tsemppiä ja vinkkejä, ku oli kaikin puolin niin ahdistava olo. No siellä terkkari totesi, että kyllä nyt pitää mennä terveyskeskuksessa käymään että ottavat labroja ja mahdollisesti laittavat tippaa ja pahoinvointilääkettä (ku hänen mielestä -3kg painonmuutos reilussa viikossa oli liikaa). No terv.keskuksessa menin ensin hoitajan luo, joka hyvä että vilkaisi mua eikä pahemmin kysellyt tarkemmin eikä tsempannut vaikka itkukurkussa siinä yritin oloa selittää. Laittoi vaan lääkärijonoon ja pyysi siirtymään odotustilaan. No lääkärin ainoa kysymys oli, että paljonko viikkoja. Vastasin ja hän sanoi: "selvä, kirjoitan sairaslomaa". Mä olin ihan huuli pyöreänä, että en nyt varsinaisesti sairaslomaa olisi halunnut. Kerroin mitä neuvolasta terkkari sanoi ja sitten lääkäri määräsi labrat varuiksi ja reseptille pahoinvointilääkettä. Yritin vielä kysyä vinkkejä, et mitä/miten kannattaisi syödä, kun hedelmät ja jogurtit ei oikein nälkää pidä. Lääkäri totesi vaan että "kyllähän sinä varmaan itse tiedät". Argh... olisin niin halunnut kohdata ihmisen! Ja olisivat vaikka rauhotelleet ja antaneet vinkkejä, joita jo varmaan tiedän, mut siinä tilanteessa se ois auttanu...
Alkoi vaan pelottaa koko raskaus ja että sekoan ahdistuksesta ennen kuin tää on ohi. Kai noi hormonit pitäis alkaa tasaantua ja senkin takia helpottaa?

Maitohappobakteerit voivat laittaa mahan myöskin sekaisin varsinkin ne jotka sis.inuliinia.. outoa, mut totta. :s

Voi Martta-83.. tuota se nykypäivän kiireisyys teettää. Ne muutamat terveyskeskusten lääkärit, mitä nyt olen tässä parin vuoden aikana kohdannut, ovat tuntuneet niin leipiintyneiltä työhönsä että on melkeinpä tullut pahempi olo kuin sinne mentäessä. Eivät he ehdi tai jaksa paneutua enää kovin syvällisesti kenenkään potilaan tilanteeseen. Helpompi vain kirjoittaa saikkua ja neuvoa ottamaan buranaa. Mutta mitä muuta voi seurata tästä kaikesta palveluiden tehostamisesta ja keskittämisestä? Jonot pitenevät kun pienemmissä yksiköissä laitetaan lappuja luukulle. Väärä paikka säästää yhteiskunnan menoista.. varmaan joo toiminta tehostuu kun ihmiset luopuvat uskosta saada kunnollista hoitoa terveyskeskuksesta, jolloin ne joilla on varaa, siirtyvät kokonaan yksityiselle, ja vähävaraisemmat jättävät kokonaan menemättä. Jenkkityyliin. Ja tämä nähdään sitten ihmisten muka vapaaehtoisena valintana suosia yksityisiä, vaikka todellisuudessa markkinoita hallitsevatkin ne pari kartellin muodostavaa jättimäistä terveydenhuoltoalan ketjuyritystä, jotka jättimäisyydellään tekevät mahdottomaksi pienempien yritysten kilpailun niiden kanssa. Mutta sitähän se kaiken autuaaksi tekevä vapaa kilpailu on, eikös!

Menipäs politiikaksi. Ottaa vaan joskus (aina) niin pannuun tämä amerikkalaisen mallin ihannointi.

Takaisin