Oireet

rauta kuulemma saattaa herkistää pahoinvoinnille, tai sitten vitskun oma sidosaine :/

Mä heräsin oikein iloiseen nenäverenvuotoon aamulla. Nyt sirten keittosuolasuihketta nenään, jos auttais.

Noissa multivitamiineissä voi olla rautaa, joka voi aiheuttaa pahoinvointia.

Kuovi, ohoh. On vissiin limakalvot vähän kuivat. :/

Niin niissä on rautaa, enkä mie ees sitä tarviis. Hemoglobiini ku oli ekassa neuvolassa 157. Eikä kyllä edellisessä raskauvessakkaa laskenu alle 120.

Raudan lisäksi ainakin C-vitamiini ärsyttää mua refluksi vaivasta. Oon syöny vaan d-vitamiinia ja b-ryhmän vitamiineja, joita oon vegaaniruokavaliolla syöny muutenkin. Neuvolassa kehotettiin lisäämääm kalsium, joten sitä nyt myös. muuten siellä sanottiin, että ei äitiysviitamiineja tarvii mihinkään, että kyllä hybä ruokavalio hoitaa äidin ja vauvan tarpeet. Nyt lisäsin sinkkiä, kun koko raskausajan ollut vähän väliä flunssassa.

Mä en käytä enää niitä varsinaisia mamma vitamiineja justiin sen raudan takia. Mulla oli 150 hemoglobiini neuvolassa, eli ei tarvii ei, vaikka sanokin siellä, että ei tarvii syömättä jättää. Silti koen paremmaks nuo normaalit vitamiinit (ilman A:ta ja rautaa) kun muuten samat kaikki tärkeät aineet pienemmissä määrissä vain. Loppujen uskon tulevan ruuasta.. :) Ja mulla nuo mamma vitamiinit teki vähän huonon olon. Vaan ei ekassa raskaudessa kuitenkaan tainnu.

Hyi hitto miltä ukko eilen hais.. tupakan-kaljan ja valkosipulin sekotus. Sai nukkuu sohvalla :D Ite poltin ennen raskautta, join kaljaa ja söin valkosipulia.. mut hyi olkoon mikä olo tullee nyt pelkästä hajusta.. nyt on taas parina aamuna ja iltana lentäny kaaressa laatta.. :/

Mulla oli eilen hirveen vaikeita kauppakeskuksessa ku ohikulkevaa ihmiset haisi niin pahasti tupakalle.
Minun nenäverenvuodot helpotti kun ostettiin ilmankosteutin makkariin, tiistaikohan oli kun tuli viimeksi ihan kunnolla aamusta ja sanoin miehelle että nyt mun tarttee varmaan hakee apteekista jotain tähän nenään ni se sano että ostetaan toi. Kierreltiin sit aamupäivä kauppoja ku se vertaili tarjontaan, ajattelin ja sanoinkin että kyllä minä haen ne tipat ku vaikutti niin vaikealta homma. No tultiin kotiin syömään ja syönnin jälkeen sitten uudestaan hakemaan laite. Ärsytti koko projekti, mutta nenä on ollu parempi, ei yhtään niin tukkoinen ku aiemmin.

Mulla oli joku pari viikkoa sitten mahaongelmia, siis mahassa kiersi ja väänsi, vähintäänkin ilmaa tuli ku meni pöntölle, muualla ei ees uskaltanut päästellä. Nyt on sit taas parina päivänä ollu.. Torstai-ilta just ku olin nukahtamassa piti lähtee vessaan ja tänään koiran kanssa lenkillä! Vitsi että aina yllättää vääriin aikoihin. Tänään noi viimeset puoli kilsaa puoliksi juosten, välillä seisahdus ku piti saada maha väliin rauhottuun, ettei tuu housuun. Onneksi pystyttiin oikomaan vähäsen.. Koiraki onneksi kuuli minun mahan kutinan ja tajusi että nyt muuten mennään emännän ehdoilla. Sisälle ku päästiin piti koira jättää eteiseen hihnan kanssa että pääsee ite vessaan. Tultiin muuten aikavauhdilla loppumatka ku pöntöllä tuntu että puuskutin ja hengitin ku viimestä päivää..
Alkaa pikkuhiljaa onneksi helpottaa tuo voimattomuuden tunne mitä ihan alussa oli.

Jep..no tulipa taas teille mielenkiintoista luettavaa xD

jenni89: joo taitaa vähän olla :) varottelivat myös noiden verenohennuspiikkien saattavan myös vaikuttaa siihen.

Juu tupakka haisee ihan kauheelle hyi että. En siis oo ennenkää polttanu mut mes polttaa eikä se ennen oo näin pahaa tehny. Sit oon ennen ollu kova juomaa kahvii mut se loppus heti ku pahoinvointi alko. Meinaan paljastuu aina ku meen johkin kylään ja tarjotaan kahvii kun en ennenkään oo kieltäytyny :).

Noist kuivist sieraimist, mulla helpottaa ku käyttää sitä sarvikuonoo, huuhtelen sillä joka aamu. Muuten tulis kans verta.

Kuovi, toivottavasti mennee ohi nuo verenvuo'ot. :)ite oon vielä säästyny mutta tukkosuutta kyllä on. Ostin kuopukselle nenätippoja, ni se taitaa olla ainut mitä voi käyttää raskaana(eivät vissiin nenäsumutteita suosittele?!).

Juu ei suositella nenäsuihkeita raskaana ollessa, mutta mulle tuli kauhee flunssa loppuraskaudesta niin lääkäri sano et parempi käyttää sumutetta ku et äiti kärsis "happivajeesta".

Mä en oo onneksi tupakoitsijoita nyt kauheasti joutunut haistelemaan, mutta kun yliopiston kampusalueella on käyty koiraa ulkoiluttamassa (yliopisto on toki vielä kiinni lomien takia, mutta kampukselle pääsee ja sitä ihmiset käyttääkin vähän kuin puistona aina lomilla ja viikonloppuisin), niin jessus, kun tekee pahaa kaikki marihuanan polttelijat. Ei se nyt muutenkaan mikään kiva haju oo, mutta nyt tuntuu pahemmalta vielä. Ja tosiaan välillä joku saattaa polttaa jossain 20 metrin päässä, ja silti tulee se haju nenään, yäk.

Ummetus jatkuu ja on ärsyttävä vaiva. tänään yhdistyneenä löysään vatsaan, en tiedä miten sekin on mahdollista... Ja tosiaan jos on jotain raskasta syönyt (kuten jouluruokia), niin ummetus aiheuttaa huonon olon ja päänsärkyä.

Nyt on vielä tosi väsy olo, sellainen keitetty spagetti -olo. Ja anopin kuulemma on ihan pakko päästä kertomaan lomamatkastaan just tänään, kun eihän me olla nähty niiiiiiin pitkään aikaan. Johan tässä jo melkein viikko menikin. on niin antisosiaalinen olo, en yhtään jaksais anopin kanssa keskustella, vaikka se onkin yleensä kiva. No, ehkä voin sitten jossain vaiheessa vetäytyä yläkertaan nukkumaan tai kutomaan tai jotain. Jos se nyt tänään tulee, ehkä huomenna saadaan olla kaksin ja rauhassa, se on ainaskin mun suunnitelma.

Pahoinvointi helpottaa vihdoin. Vaikkakin joka päivä on hetkiä, et tuntuu, et laatta lentää. Tää ihanuus vaihtu nyt sitten jo viime raskaudesta tuttuun alaselkäkipuun. Ihanaa...Viime raskaudessa ei just tehnyt mieli ottaa yhtään ylimäärästä askelta. Kivasti näyttäis alkavan nyt jo, viimeks vasta viikolla 24. Lähepä tonne jotain kevyttä kävelyä harrastaa, kun tiet peilijään peitossa. Vaikka mulla on ne sellaset piikit kengätpohjiin, ni miks sit suotta. Viimeks sain apuvälinelainaamosta sellasen tukivyön raskauden loppuajaks, mut en nyt tiie, oliko siitä apua vai ei.

Mulla on ihan sairaan huono verenpaine tällähetkellä, nyt muutamana päivänä lähtenyt taju töissä aamulla ja oksentanut sappinesteet perään :/ viikolla 14 mennään.

Itelläkkii oli jo edellisessä raskauvessa verenpaineet alimmillaan 90/55, meinas joka päivä lähttee taju. Sitä jatku vielä synnytyksen jälkeen ja nyt on tullu takasi.. vasta tänäaamuna ku nousin lattialta kuopuksen luota jääkaapille ni piti ihan ottaa tukkee ja hengitellä ettei lähe taju. Mitäpä tässä sitte jos näitten lasten kans ois yksin ni lähtiski taju.. :/

Neuvolalääkäri neuvoi kokeilemaan suolakiteiden laittoa kielelle, kun lähtee liikkeelle tai seisoskelee pitkään, jos on matala verenpaine.

Mulla tulee sellaisia huimaus-/heikotuskohtauksia ilamn ennakkovaroitusta. Eilen oltiin Isossa Omenassa ja oli ihan hyvä olo. Yhtäkkiä alkoi huipata ja mies sanoi, että huulista ja naamasta lähti värit. Sitten olikin pakko lähteä pois sieltä.

Mulla on aina siis ilman raskauttakin huimausta. Ilmeisesti just matalan verenpaineen takia. Pahimpina päivinä just imeskelen suolaa sellaisenaan. Neuvolassa sanottiin, että mulle ei varmaan ookaan raskausajan huimaus niin vaarallista, ku on tottunu elään sen kanssa, enkä osaakaan kyllä pitää sitä kovin vakavana vaivans. Kun näkö lähtee pidellään seiinistä kiinni eikä liikuta. Polviin nojailu tukevassa asennossa aika hyvä kanssa. Hankalaa kyllä just pienten lasten kanssa, ku on enemmän tarvetta äkkiliikkeille. Itellä ei siis vielä omia, joten helppo handlata tän kanssa.

Takaisin