Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ollut varsin mukava viime yö minulla.. Noin puoli tuntia sen jälkeen kun olin sänkyyn mennyt makaamaan alko hirveä oikean jalan puutuminen ja särky, samalla pisteli ja jalka tuntui tunnottomalta. Siis en millään rauhoittunut, venyttelin, nostin jalkoja ylös ja sit pyysin miestäni hieromaan mun jalkaa ja kun jalassa alko hieman helpottaa niin kas kummaa kipu onkin siirtynyt mun oikeaan käteen ? Ja tuntui että kaikki voima kädestä on poissa ja sormeet tuntui todella puutuneilta. Mua alko hirveesti paleltaa tämän jälkeen ja mies peitteli ja hieroi kunnes olin nukahtanut.

Osaako kukaan sanoa mistä tämmönen johtuu ? Eikö veri kierrä suonissa hyvin vai miksi tälläinen tulee? Maanantaina on neuvola ja ajattelin odottaa siihen asti ja kysäsen siellä asiasta. Tämä oli siis jo toinen kerta kun jalalle käy näin, mutta kädessä tämä oli ensimmäistä kertaa. Ja siis molemmat tulleet kun olen ollut levossa ja yöaikaan.

be:  Mulle on ainakin sanottu neuvolassa että josjalat alkaa puutumaan, niintäytyisi nukkua kylellään, koska jos nukkuu selällään niin vauva saattaa painaa verisuonia ja siitätuo puutuminen. Jos puutumista esiintyy myös kylellään, niin kannattaa pitää jalkojen (polvien ja nilkkojen) välissä jotain tyynyä, niin sen pitäis helpottaa. En kyllä tiedä voiko nuo vaikuttaa myös käsiin, mutta jalkoihin ainakin. Toivottavasti saat nukuttua paremmin :)

Be: Mulla on ihan samoja oireita ja johtuu tosiaan tosta mami-83 kertomasta, vauva painaa johonkin verisuoneen niin sen takia puutuu. Mä hankin sellaisen pitkän tyynyn ja oon yrittänyt nukkua sen kanssa kyljellään, onhan siihen aikamoinen totuttelu, mut tuntuu et se on kyl auttanut :) Monesti herään yöllä siihen et toinen jalka on puutunut, mut sit vaan vaihdan takas "oikeaan" asentoon. Toi käsien puutuminenkin on ilmeisesti ihan normaalia raskausaikana, duunikaveri kertoi et hänellä oli oikea käsi puutuneena koko raskausajan ja hävis vasta kuukauden synnytyksen jälkeen. Mulla se on ainakin hävinnyt nopeasti kun vaan vähän ravistelen kättä :) Toivottavasti saat jatkossa nukuttua paremmin!

mami-83 & Nina~ Kiitos neuvoista! Olen kyllä koko ajan välttänyt selällään nukkumista ja siksi ihmettelinkin näitä vaivoja kun kyljelläni olen nukkunut. Sen unohdin vielä mainita, että mulla on juuri tuo oikea jalka ja käsi todella kylmän tuntuisia melkein koko ajan.. Vaikka kuinka hikoilisin ja muualta olisin lämmin niin nuo kaksi paikkaa pysyy kylmänä. Verenkierto ei tosiaan siellä varmaa kohillaan ole. Onneksi manantaina neuvolaan niin katsotaan mitä siellä sanovat. Viime yön ainakin nukuin hyvin :)

10.10 mulla todettiin pissatulehdus johon oon tähän mennessä syönyt 4 antibiootti kuuria saamatta yhtään puhdasta kontrollia. Eli voisin väittää kohta 4 kk sairastaneeni yhteenputkeen kusitulehdusta. Tässä odottelen taas neuvolaläääkärin soittoa josko hän vihdoin vois mulle antibioottikuurin lisäksi estolääkityksen kirjoittaa. 
Veemäisintähän tässä on noi supistelut, just olin 2 viikkoa saikulla selän ja supistuksien takia ja nyt pitäs maanantaihin asti painaa duunia ennen mammalomalle jäämistä. Toivottavasti toveri pysyis masussa ainakin tonne 36 viikolle asti (nyt 30+1).

Lisäksi unettomuus vaivaa, mutta se nyt on pientä. Myöskin selittämättömiä ahdistus ja pelkokohtauksia, raskaushormonit on ihania <3

^
Voi otan osaa noissa pissatulehduksissa bartender :( Varmasti rasittavaa. 

Nyt on alkanut kääntymään johonkin ärtymyksen suuntaan olo (huomenna 30+0). Yöunet on pätkittäisiä ja hyvää asentoa on vaikea löytää. Epämääräinen flunssa jyllää, iskias välähtelee ja eilen illalla lohkesi takahampaasta 1/4 pala. Pitää lähteä kohta 30km päähän vieraasseeen paikkaan tötöilemään autolla, se jännittää ja myös kykyni maata selällään hammaslääkärissä, kun tuo selinmakuu pistää oksettamaan melko nopeasti. Onhan tietysti hienoa, että sain ajan tälle päivälle....

Ehkä suhteetonta vitutusta siihen nähden, ettei oikeasti ole mitään hätää eikä suuria murheita. Silti vituttaa. Myös vauvan jatkuva liikuskelu, muljahtelu ja "hyvä meno" vituttaa.....  

kypsä kirjoitti:
Ehkä suhteetonta vitutusta siihen nähden, ettei oikeasti ole mitään hätää eikä suuria murheita. Silti vituttaa. Myös vauvan jatkuva liikuskelu, muljahtelu ja "hyvä meno" vituttaa.....  

Et ole yksin! Ymmärrän vitutuksen! Eilen kysyin duunikaverilta, että oonko kamala ihminen jos sanon että mä en tällä hetkellä jaksa vauvan liikkeitä. Ne on tällä hetkellä todella epämukavan tuntuisia, ne valvottaa öisin ja jos yritän vessassa käydä niin (enempää yksityiskohtamatta) ne muljahtelut sinällään estää helpon vessakäynnin.

Mulla on nyt kai alkanut ne harkkasupistuksetkin. Viime viikolla huomasin pari kertaa ikävän tunteen aina kun nousin pystyyn (teen istumatyötä) ja kävely oli hetken hankalaa. Aattelin et johtuis vaa pissahädästä tms.
Viime yönä heräsin vessaan niin samaan aikaan supisteli (suht ikävää ku rakko iha täys ja sit tuli se vatsan kovettuminen) ja aamulla myös herätyskellon soidessa tunsin kun vatsa kovettui. Ne ehkä ilmeisesti on siis juurikin supisteluja. Mulla ei oo siis ollut niitä yhtään niin siksi oon vähän epävarma, mutta en muutakaan selitystä keksi.

Onko kaikki olleet saikulla siis supistelujen vuoksi vai onko joku tehnyt töitäkin? Aattelin, kun tälläkin hetkellä täällä töissä pojotan, niin pitäiskö mun levätä vai mitä tehdä?
Oikeasti mulla siis myös päätä särkee mutta veikkaan sen olevan niska/hartiajumia, sillä mä tuossa yks päivä taas makasin sohvalla asennossa, missä tiesin että niska on huonosti ja siitä se hedari sitten lähtikin.

Mut mietin tässä nyt että oonko töissä vai pitääkö mun soitella johki varmuuden vuoks :D itellä ei siis tullut se mieleen, mut en tiedä kyl et pitääkö.

Pitäiskö sun Huuhkaja soittaa neuvolaan ja kysyä sieltä ohjeistusta? En osaa ite sanoa tarkemmin, kun oon tällä hetkellä ja äitiyslomaan asti työtön. Ja tätäkin ennen tein vain osa-aikatyötä ja opintoja. Riippuu tietysti työstä, mutta kyllä luulisin että itse ainakin olisin tässä vaiheessa ehkä jo saikulla, vaikka ei supistelekaan. Ehkä silloin supistelisi, jos tekisi asioita enemmän. Niinä päivinä, kun on jotain hommaa enemmän, kroppa selkeästi viestittää, että ota iisimmin. Hyvällä omallatunnolla voi kyllä ottaa iisisti, sanon minä ainakin :)

Huuhkaja: Minulle kirjoitti lääkäri perjantaina viikon saikkua supistelujen vuoksi. Lisäksi ongelmana kyllä ihan sekin että en vain jaksa enää olla kokonaisia päiviä töissä ja jalat tosi hankalat illalla työpäivän jälkeen kun töissä ei ole mahdolista välillä käydä lepäämässä missään. Nyt siis viikon olen lepäillyt, mutta aion kyllä pyytää lisää sairauslomaa, koska supistelut on vaan lisääntyneet! Evät ole kipeitä yleensä, paitsi kun oikeen kovasti yltyvät niin tuntuu kyllä selässä ja ylävatsassa tunne, kun olisi lyöty ilmat pihalle...
Vähän hassulta tuntuu kyllä olla kotona kun levätessä suht hyvä olo, mutta kun jotain tekee, huomaa kyllä ettei ole työkuntoinen. Minullakin varsa kovettuu aina kun nousee ylos tai muuten ponnistaa ja kävellessä kovettuu helposti...

Joo no mul ei kyl oo noihin pariin supistukseen sinällään kipua liittynyt, mitä nyt välillä selkä jumittaa mut koska teen istumatyötä niin en oo ees aatellu saikkuiluja, kun tuntuu että kotona puuhailisin vaan enemmän :D Tarkoitan siis ihan siivousta, pyykkäystä ja ehkä kenties jopa lumitöitä.
Tai jos en puuhailis, niin makaisin sohvalla siinä huonossa asennossa ja sit vasta kipeeks paikat tuliskin.

En siis osaa ottaa levon kannalta, jos oikeesti ei tunnu siltä. Siks mietinkin että pitääkö mun täs ny saikuttaa vaikkei itestäni yhtää tunnu siltä :P

Huuhkaja: Kannattaa kysyä neuvolasta, jos olo on hankala. Olen kyllä myös kuullut, että joidenkin lääkäreiden mielestä kivuttomat ja epäsäännölliset supistukset ei ole syy sairauslomalle, vaikka olisi fyysinenkin työ. :/ Mutta toisaalta aika monet on kyllä jo saikulla.

Itse teen istumatyötä, harjoitussuppareita tulee tällä hetkellä ehkä kerran-kaksi päivässä ja muuten ei ole vaivoja paitsi tuo lantionpohja vähän kipeä, mutta se ei istuessa tunnu. Aiemmin supistuksia oli enemmän, mutta ne on vähentyneet huomattaavasti. Lääkäri arvioi, että ne johtui vaan kohdun voimakkaammasta venymisestä. Mut oon ajatellut, että jos ei muuta ongelmaa tule, niin pönötän täällä loppuun asti eli vielä viisi viikkoa.

Supistuksista: Mullakin alkanut harkkasupistukset ihan viime viikkoina. Aika samalla tavalla kuin huuhkajallakin, eli esim. aamulla kun nousen ylös sängystä ja sit töissä aina välillä. Mut ne ei ole ollenkaan kipeitä. Ainoastaan jos on pissahätä, niin tuntuu ilkeeltä kun kohtu vissiin painaa rakkoa supistuessaan. En kyllä ajatellut saikkua hakea, kun eiks kivuttomat supparit oo ihan normaaleja kuitenkin? Eikä mulla niitä ole vielä ollut kuin vaan ehkä 5 päivässä.

Istumatyötä teen, joten eipä tässä pääse juuri rasittumaan. Niin luulen, että ei ne saikullakaan siitä helpottaisi, kun en tosiaan mihinkään vuodelepoonkaan tahdo ennenkuin on pakko... Ja kuten Huuhkajakin, niin varmaan kotona puuhailisin enemmän kun en malta enkä halua vaan maata.

Turvotus/paino: Koin tänä aamuna ikävän yllätyksen vaa'alla. Painoa on tullut viime viikkoisen neuvolalääkärin jälkeen 2 kiloa. Siis viikossa kaksi kiloa! Sen on pakko olla turvotusta. Sormissa ei näy, mut saappaat oli kyllä eilen illalla todella kireät varresta...  Ei naurata tää painonnousu vaikkei se varmaan ainakaan kokonaan ole läskiä. Mutta entä jos on? En kyllä ole syönyt mielestäni yhtään liikaa...

Mulla meni viikko sit muutossa selkä paskaks, ja oon nyt pitänyt tukivyötä mut e se mitään auta, mua sattuu niin kauheesti vasemmalle puolelle alaselkää et perseessä ja jalassa tuntuu ja en meinaa pystyy astuu sil puolella.. HUOH vitun muutto... :( mä en ees kantanu juuri tavaroita mutta ku alitoin kämpän yksinä kuntoo nsotelin siirtelin ym..  Sitte mul alkanu tässä iha lähiaikoina kauhee kutina jaloissa etenki reisissä.. ja polvie vieres kans.. Tää on vissiinki raskaude aiaksta ihottumaa ku tuol luki netis et tulee viimeisel kolmanneksella ja esiintyy reisissä ja jossai muual etenki.. sit mul tullu suihku jälkee jtn punasii läiskii naamaa :o iha ihottuman näköstä sekin.. Mul ei ole IKINÄ ollut mtn ihottumaa mut tää o vissii joku raskaude aikanen, täytyy mainita neuvolas ku meen sinne

Supistuksista: Mulla on myös nyt lähiaikoina alkanut tuleen nuita harkkarisupistuksia ja aikalailla kivuttomia ovat, mutta välillä niihin liittyy pientä mahan vihlontaa ja epämukaviahan ne kyllä on. Varsinkin nyt kun oltiin reissussa ja istuin autossa 7 tuntia putkeen aina yhteen suuntaan, niin tytyy kyllä sanoa että en suosittele.  Hirveesti supisteli siinä automatkan aikana ja selkä tuli jumalattoman kipeäksi.
En jotenkin osaa jäädä myös minäkään saikulle kun onkuitenkin istumatyössä, niin tuntuujotenkin ihan tyhmältä jäädä saikulle ku se työ ei oo kuitenkaan mitenkään fyysistä, ehkä joo vähän henkisesti raskasta mut silti. Tuntuu et sit kaikki vaan ajattelee et mää lusmuilen :( Joten tarkoitus ois pönöttää tosiaan loppuun asti siellä töissä.

Onko muil ollut rintarangassa ahistusta? Tuntuu et jotenki painas rintarangan kasaan ja sit ahistaa olla. Vaikka mtn ei tee ni niinku ois kokoajan hengästynyt ja painaa... Äyh!
Tiistaina neuvola onneks..

jesh, meikällä ahdistanut rintaranka ihan sen takia kun ylävartalo kokonaan jumissa.. Rinnat kasvaneet niin suuriksi että painaneet ryhtiä kasaan ja sitä myöten lihaksetkin kuormittuneet älyttömästi. Siitä ainakin, ja sitten närästys tekee myös tuon ahdistuneisuuden tunteen. Kannattaa kokeilla jos rennie tai gaviscon helpottais. :)

Muistakaa yrittää pitää hyvä ryhti asennossa niin pitäis helpottaa oloa.. :)

Mulla myös menee tuo rintaranka jumiin siihen pisteeseen asti että hengittäminen sattuu. Lähinnä iltaisin ja aamuisin. Ennen oon saanut sen venyttelemällä naksautettua takaisin kuntoon mutta nyt tuntuu siltä että maha on tiellä niin ettei uskalla venytellä ääriasentoihin kun vatsa repeää. Aah, odotan kyllä sitä että tuo maha tuosta katoa niin voi taas kunnolla venyttää itseään. :D Mutta niin, mulla tuntuu parhaiten auttavan se että nukun tosi matalan tyynyn kanssa tai kokonaan ilman tyynyä niin saa selän suoraksi. Makoilen yhä aika paljon selällään vaikka se ei kai kovin suositeltavaa ole, mutta neuvolassa mulle sanottiin että niin kauan kun ei tunnut puutumista se ei ole sikiölle mitenkään haitaksi.

Mä oon kärsinyt jatkuvista selkäkivuista ja olin viimeiset 2vko saikulla, kävin vaan päivän siinä välissä töissä ja takas lääkäriin, kun oli niin hullut kivut ettei tullut mitään istumisesta ku paikat menee jumiin. Oonkin aiemmin kertonut et mulla painaa kohtu vasemmalta puolelta johonkin hermoon ja sen takia vasen jalka on jatkuvasti puutuneena ja tuntuu kuin joku polttais sitä. Lääkäri vaan selitti et häiritsee verenkiertoa kun joutuu istumaan samassa asennossa, toimistotyö kun ei oikein mahdollista muuta vaihtoehtoa. Kävin tänään työterveyslääkärillä ja hän sanoi et nyt tulis olla suosiolla loppuaika kotona etten turhaa rasita selkää ja stressaa sen takia. Hän määräsi 2,5vko saikkua ja sanoi et soittaa sen jälkeen ja kyselee vointia ja määrää loppu ajan (2,5vko) ihan soiton perusteella. Kuten neuvolan lääkärikin totes et ei kannata odottaa kivun häviävän kuin vasta synnytyksen jälkeen, lepo onneks vähän auttaa kun on oikeassa asennossa :)

Pahoinvointi on tehny tosissaan paluuta! Aamupäivät on melkosta taiteilua syömisten kans, että pysyy sisällä eikä ala syömättömyys heikottaan... Ykäki lentää! Huh!

Onko muilla vädymystä? Oon toista viikkoa jo pois töistä kun en vaan mitenkään selviäis enää työpäivistä tän väsymisen kans! Korkeintaan pari tuntia pysyn toimintakykyisenä ja sitte on pakko päästä lepäämään. Työ taas on keskittymistä vaativaa eikä työpaikalla oo mahdollisuutta mennä mihinkään välillä lepäämään... Teen kotikäyntejä asiakkaiden luona ja ohjaan terapiaryhmiä, joten en voi levät tarpeen tullen ja puhun ihan sekoja kun oon väsyny. Jalatki on tosi tuskaset helposti. Kolme viikkoa on äitiysloman alkuun enkä usko enää töihin kykeneväni. Työnantajallekin tulee edullisemmaksi että jään pois kun ei minusta hyötyä ole... turvallisuusriski enempikin;). Inhottava vaan kun ei varsinaisesti ole sairas, niin tuntuu typerältä laiskotella kotona.
Nuita harjotussupistuksia mullaki on paljon. Mutta ei ainakaan vielä pari viikkoa sitte ollu tehny mitään kohdunsuulle... Loppuviikosta on lääkärille meno vielä niin varmistuu onko niistä mitään haittaa.

Takaisin