Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä tietää ettei kaikilla muillakaan oo vielä ollut harkkasupistuksia, ihmettelin jo et onkohan tää edes normaalia. Mut eiköhän niistäkin pääse "nauttimaan" sit myöhemmin :)

Alan kyllä vakavasti pohtimaan mielenterveyttäni, mä pahoitan mieleni ja itkeskelen ihan ihme juttujen takia. Eilenkin meidän koira halus leikkiä mielummin miehen kanssa niin aloin vaan miettimään et mitä jos tää meidän tuleva poika leikkii paljon mielummin isänsä kanssa eikä halua tehdä mitään tylsän äitin kanssa. No itkuhan siitä tuli ja mies yritti jotenkin lohduttaa, vaikka ei varmaan ymmärtänyt et mistäs nyt tuulee :D

Ei supistele täälläkään. Mutta eipä ole vielä väliksikään. :)

Jos pieniä vaivoja ei lasketa, niin tässähän vielä eletään aika normaalia elämää. Jännitti tulla joululoman jälkeen töihin - pelkäsin, että selkä krakaa pahasti istuessa - mutta kaikki on ollut ok. Toivottavasti menee näin hyvin vielä viikkoja, että kykenen olemaan vielä sijaiselleni mentorina. :)

mullakaan ei hirveesti oo ollut harkkasuppareita, mut muutama päivässä välillä. hyvä vaan et ei hirveenä supistele:) esikoisestakaan ei kauheesti ollut, ja musta tuntui et kaikilla oli kipeitäkin supistuksia ennen synnytystä sillon, ja kun mullei ollu mtn merkkejä aattelin ettei se lähde itestään käyntiin, mut lähti javielä ihan hyvissä ajoinkin. eli ei kyl merkkaa kauheest mtn, oisko enemmän toisin päin et jos suppareita olis  kauheesti niin se merkkais sit jotain:)

mulla vaikuttaa tosi paljon et miten saan nukutuksi kaikkiin muihin oireisiin, pahoinvointiin huimaukseen jne..

Minniäinen: Mäkin luin eilen ton "Vuosi nolla" -jutun Vauva-lehdestä ja voi voi sitä kyynelten määrää... Tosin en tiiä, johtuko toi mun vetistely tästä raskaudesta, mä kun oon muutenkin aika herkkänä kaikille nyyhkytarinoille, etenkin jos ne on tositarinoita.

Siis mää en kestä enään näitä selkä / lantiokipuja. Nää on ihan kamalia. Musta tuntuu että tuosta lantion seudulta ois jokaikinen luu lähtenyt irti pois paikaltaan ja mun selkäranka lysähtäny sinne väliin lillumaan keskelle ei mitään. Aina kun mää liikun, niin mulle oikein muljahtelee tuolla lantion seudulla jotkin ja tää kipu on aivan sietämätöntä...ei pysty olemaan mitenkään päin. Onko tää nyt oikeesti ihan normalia?

Mulla on nyt joulusta saakka ollu nenä enemmän tai vähemmän tukossa koko ajan. Tähän päivään asti luulin sen olevan vain jotain sitkeää flunssantapaista (nenä ei siis varsinaisesti vuoda, mutta happi ei kulje kunnolla). No tänään sitten eräs työkaverini totesi, että ei tuo taida mitään flunssaa olla, vaan raskauteen liittyvää limakalvoturvotusta nenässä. Tuli taas mulle ihan puskista. Eli että raskaus aiheuttaisi nenän tukkoisuutta? Onko teillä muilla ollu vastaavaa ongelmaa? Mulla tää on ajoittain jopa niin paha, etten saa kunnolla nukutuksi, kun nenän kautta ei ilma kulje ja suu auki nukkuessa kuivuu suu. Ja just kun mä pääsin kehumasta, ettei mulla oo mitään oireita. :)

varpunen79: mullakin ollut ja oon joutunut tukkoisuuden/limaisuudenkin vuoksi kannuttelemaan nenää sillä apteekin sarvikuonolla. näitä ihania pikkuvaivoja! itekin mietin et oliko vaan flunssaa mut muutamalla tutulla samaa vaivaa raskaana ollu. tosi ärsyttävää.
pahoinvointia taas ollt ajoittain pahempana, onneks ei vielä oo laatta lentänyt vähään aikaan. mut enemmän alkanut taas etoon kaikki mm hammastahnan haju, pesuaineet ja miehen dödön haju jne :/ ei mahda mitään. josko ei menis pahemmaksi.
onneks on paljon niitä hyviäkin päiviä ja jaksaa käydä välillä uimassa ja ulkoilemassa ja shoppailemassa!

Varpunen78: Mulla on kans ollut nyt pari kuukautta tuota tukkoisuutta ja en itsekkään aluksi tajunnu sen johtuvan tästä raskaudesta, mutta eilen lääkäri sanoi että se on hyvinyleistä ja se laittoi mulle reseptille jotain nenäsumutetta jota voi raskaanakin käyttää, koska niitä ilman reseptiä saatavia ei saa raskaana käyttää, niin kannattaa pyytää kirjottaa reseptille sellasta jos tuntuu et menee tosi pahaksi.

Joo toi tukkosuus on mulla ollut raskauden alusta lähtien.

Mutta kannattaa tarkkailla sitten että jos alkaa räkä lähtemään liikkeelle että minkälaista eritettä tulee. Itsellä tuossa reilun kuukauden ajan niistellyt ja verta tuli nenästä sitten jatkuvalla syötöllä sen vuoksi ja veristä räkää koko ajan.
Kun raskausmyrkytys osoittautui vääräksi hälytykseksi onneksi, niin kävin työterveyslääkärillä juttelemassa niin poskiontelontulehdus oli iskenyt. Ja seurauksena tietenkin kauheat päänsäryt mahdollisesti johtuneet myös tästä.

Mitenkäs täällä ihmisillä on rakenteet kestäneet? Selkä, lonkat, hartiat?

Itsellä tarjoilijan ja baarimestarin työssä on muutenkin ylävartalo rasituksella niin alkanut tulemaan rakenteellisia muutoksia kaula- ja rintarankaan. Jo siitä, että rinnat kasvaneet melkein 3 kuppikokoa.. (luonnostaan todella pienet rinnat ja nyt sitten turvonneet jäätäviin mittoihin..)
Niin tästä syystä ryhti huonontunut ja sitten on alkanut tulla rankaan turvotusta ja sitten ihan jumissa koko ylävartalo. Ja nyt kun iski tää poskiontelontulehdus niin sitten tulehtunut myös koko ranka. Ja nyt ei oikein voi vetää mitään tulehduskipulääkekuuria jotta sais kivut pois.

Ja juuri kun olin iloinnut ettei ollutkaan raskausmyrkytys ja pääsen takas töihin ja äippälomaan asti ahkerasti teen töitä niin nyt alkaa näyttää vähän heikolta. :(

Tää ei kyllä ahkerana tee töitä, lannealueen selkäkivut ja häpyliitokset päälle, ei kävellä, ei nostella, eikä varsin seisota 8tuntia päivässä :( vaikeuttaa kympillä ihan kotioloissakin tekemistä, ei vaan pysty

Mulla on myöskin järkyttävät kivut häpyliitoksessa ja lonkissa. Välillä tuntuu, ettei pysty liikkumaan yhtään minnekään. Pahinta on nousta yöllä vessaan.. joutuu siinä hetken keräilemään itseään, että pääsee ylös.

Mitenkäs kun porukka alkaa olla viimeisellä kolmanneksella niin oonko mä kohta yksin tän jotakuinkin normaalin ja hyvän olon kanssa? Minnekään ei satu ja ainoa oire on se etten hahmota mahan ulottuvuuksia ja törmäilen sen kanssa hieman. :D

Mulla ei kyllä satu kans mihkää eikä ekas raskaudeskaa sattunu. Mul eka raskaude lopus alko kyl lähtee vasejalka sijoiltaa et kaatuilin. Neuvola sano et ei liity varmaa raskautee, nii kas kummaa tnä meinas taas lähteä.. Ja muute ei ikin ku vaa viime ja täs raskaudes

Mullakin krempat on ajoittaisia ja liittyy lähinnä liikunnan vähyyteen. Mitään pysyviä kipuja ei vielä oo tullu. Mahan kasvu lähinnä tuo semmosia päiviä, että joka paikkaa kiristää, kyljet kramppaa ja vessassa saa ravata jatkuvasti. Silloin kävelyki on hidasta taaperrusta. Oon huomannu, että yleensä menee muutama päivä/ n. viikko keveämmällä ololla ja sitte tulee taas muutama mursupäivä ku maha ottaa kasvuspurttia. Tottakai sitte kaikki kyykkimiset, nousemiset, kääntymiset ym. on oma lukunsa, mutta niihin ei liity vielä kipuja, lähinnä vaan kömpelyyttä ja ähinää.

Uskoisin, että suht kivuton oleminen johtuu siitä, että oon koko raskausajan ollu kotona (joulukuuhun asti tein gradua ja nyt valmistuttuani oon työtön, työkkärissäki totesivat suoraan, että ei me tässä ajassa sulle mitää taideta löytää :D). Jos ois töissä ollu nii olotila olis varmasti aivan toinen.... Joten respectit kaikille työelämässä olijoille :)

Mä voin muuten vallan loistavasti, mutta ilmeisesti toi häpyliitos alkanut aiheuttamaan oireita alaselässä ja alavatsalla. Selkää särkee istuessa, ja tuo alavatsan kramppimainen kipu iskee aina, kun nousen tuolista ja pitäis lähtee kävelemään. Toki siis se istumisen jälkeinen seisominenkin tuntuu tosi ikävältä. Menee jonkin ajan kuluttua ohi, mutta ikävä tilanne esim kun bussissa pitäisi nousta penkiltä ja kävellä ulos.

Flunssat ja muut tollaiset kivut ovat poissa, toki öisin heräilen välillä esim että lonkkia särkee (riippuen kummalla kyljellä nukun ni se lonkka/jalka on sitten ihan puutunut) mutta se menee nopsaan ohi kun siirryn "puoliselälleni" nukkumaan - tuolla tarkoitan sitä, että makaan selälläni siten, että toinen puolikas on joko tyynyn tai sitten ihan miehen päällä :D Eli olen niin kuin vinossa, tavallaan. Se on kaikista paras nukkumatyyli :)

Mutta yleisesti voin paljon paremmin kun raskauden alussa, kun vuosi vaihtui niin flunssailut ja heikotusolot jäivät. Toki tää alavatsakipukramppailu on ikävää, mutta sen kanssa jaksaa jotenkin elää, pitää vaan ottaa asiat hitaasti :D Parempi tämäkin on, että jaksan olla ihmisten ilmoilla kuin se mikä oli ennen vuodenvaihdetta.

Joo ei tässä itselläkään kyl periaattees ole raskauteen liittyvästi älyttömästi mitään vaivaa.. Raskausmyrkytys oli onneks väärä hälytys, mutta tarkemmin seurataan nyt kotona noita paineita ja valkuaisaineita virtsasta.

Mutta ainoa on tosiaan tää yläselkä ja hartiat, osittain tosiaan että rinnat kasvaneet niin paljon ja painavat, mutta on kuulemma ihan rankan työn vuoksi ja rakenteellisen viankin vuoksi tällä hetkellä täysin jumiksissa.
Tänään teki todella oudon ilmiön että jäi hermo niin kovin jumiin että toisen käden keskisormi koukistui tosi kivuliaasti ihan itsekseen.. Hui!
Ehkäpä taidan soitella tuonne neuvolaan huomenna että jos sitä lääkärin aikaa sais aikaistettua että pääsis fysikaaliseen mahd. nopsaan.

Mutta taidan suosiolla alkaa harkitsemaan että jäisin sairaslomalle, nimittäin ei se ole kiva sitten jäädä vaavin kanssa kotiin jos ylävartalo on täysin jumissa ja kivuissa, että ei pysty edes vaunuja työntämään taikka lasta sylissä pitämään..

Mami-83: Hyvä tietää, että on olemassa jokin sellainenkin nenäsumute, jota saa käyttää raskauden aikana. Olin nimittäin jo tehnyt tuon saman havainnon, ettei niitä reseptivapaita nenäsumutteita suositella raskaana oleville ja olettanut, etten voi tehdä tälle tukkoisuudelle nyt muuta kuin yrittää lievittää tätä höyryhengittelyllä. Ja se on kyllä suunnilleen yhtä tyhjän kanssa.

Mulle on kolme lääkäriä sanonut, että saa käyttää tavallista nenäsumutetta tarvittaessa ohjeiden mukaan. Näistä lääkäreistä yksi oli neuvolalääkäri maanantaina. Mä olin yli viikon kamalassa flunssassa, eikä henki kulkenut. Nenäkannusta ei ollut mitään apua, kun ei vesi päässyt läpi tulemaan. Ainoa pelastus oli NasoRatiopharm. Kuulemma niitä ei suositella raskaana oleville, koska ei ole tehty tarpeeksi tutkimuksia, että voisi vannoa, ettei mitään haittaa ole. Kun ei raskaana olevat suostu testattavaks. Siks pitää aina keskustella lääkärin kanssa ennenkun alkaa käyttää. Mut ei kuulemma mitään haittaa ole satunnaisesta käytöstä.. :)

Muuten mulla on "suht" oireeton raskaus. Selkä on vähän kipeä ja välillä nukkumisesta ei tule sen takia mitään. Töissä oon pärjännyt, kun ostin tukivyön ! :) Supistuksia tulee aika tiuhaan tahtiin, mutta neuvolalääkäri totesi kaiken olevan kunnossa tuolla alhaalla, ettei ne mitään ole aiheuttanut. Saikkua lupailtiin, jos itse koen tarpeelliseksi.

Voi elämä... Taas vissiin tulehdusta pukkaa kun aamulla oli tullu reippaasti sameaa/vaaleanruskeaa valkovuotoa :( Tässä on ollu nyt pari fyysisesti raskaampaa päivää ja välillä on tullu harkkasupistuksia ja kohdunkaulaa on vihlonu (sen kyllä epäilen johtuvan vauvan liikkeistä). Piti ihan varmuuden vuoksi soittaa päivystykseen, jossa olivat onneksi sitä mieltä, ettei tarvii hätäillä, maanantaina sitte vaan neuvolaan lääkärille jos samanlaisena jatkuu. Ärsyttää ihan suunnattomasti! Taaskohan sitä joutuu antibioottikuurille :-/

Takaisin