Oireet rv 13-27

Me ostettiin ilmankostutin makkariin. On auttanut moniin oireisiin: tukkoiseen nenään, suun kuivumiseen ja ilmeisesti jopa ihon kutinaan iltaisin... Muutenkin uni maistuu makeammin! Tota nesteturvotusta on mullakin ollut, joskus aamusin just silmissä ja aika usein myös sormissa (sormuksista huomaa)....

Mulla ollut päänsärkyä, jonka syy selvisi eilen. Kävin silmälääkärissä ja todettiin super kuivat silmät. Kuulemma raskaudesta johtuvaa..Sain antibioottikuurin ja erilaisia silmää kostuttavia tippoja. Jospa alkais päänsäryt helpottamaan.

Mulla ollut kova syömishimo nyt viikon verran. Kaikki hiilihydraattipitoinen maistuis liiankin hyvin..en saa itseäni kiellettyä liialta syöpöttelyltä, saakelin olematon itsekuri!

En uskalla edes ajatella paljonko paino nyt noussut Mulla ylipainoa ennestään, joten raskaudenaikainen painonnousu pitäisi olla maltillista..

Meillä myös ilmankostutin ollut nyt muutaman viikon. Huomaan myös eron aamutukkoisuudessa. Eli en ole niin tukossa aamuisin enää. Tosin jos se on päällä ollut vaan tunnin illalla, niin ei auta.. Pitää siis pitää päällä koko päivän! Oon kyllä niin kyllästynyt siihen aamukakomiseen. Siis kun limaa kurkussa jne. Mut nyt vaan tosiaan kostutin päälle koko päiväksi niin täytyy toivoa et sillä laantuis.

Hmm.. Mulla myös kuivemmat silmät kuin normaalisti. Eli sekin sit raskaudesta johtuvaa? Käytän paljon piilareita. Täytyypä taas ottaa käyttöön silmätipat!

Kyllä se saunan lämpö ja puristelu nyt parina iltana vaan on auttanut! Nyt ei enää oo jatkuvaa särkyä, punotus laskenut ja kovettuma-alue pienentynyt. Aristaa vielä painaessa, mutta selvästi parempaan päin!
Kyllä ne rinnat vaan kannattaa jo raskausaikana hyvin suojata kylmältä!

Olen nyt rv 16+4 ja tämä keskiraskaus alkanut suurilta osin ihan miellyttävällä tavalla. Oloja pidellyt vaihtelevasti, välillä heikottaa, välillä on energiaa täynnä ja sitten tulee päiviä kun on tavattoman väsynyt eikä jaksa tehdä juurikaan yhtään mitään. Eilen töissä tuntui kyljissä ja erityisesti vasemmalla puolen pistelyä, sellaista pistelyä että piti mennä hetkeksi aikaa kyykkyyn ja pidellä kylkeä ja puhallella ulos. Kun pääsin kotiin niin pistely jatkui, mutta katosi ja tuli hetken päästä uudestaan. Maatessa helpotti kun ei ollut ns. Rasituksessa. Olisiko tullut rasituksesta kun ollut vapailla ja sitten yhtä äkkiä töissä täydessä työntouhussa vaikka mielestäni otin ihan rauhallisesti. Ja tänä aamuna kipua ei ollut. Niin ja illalla kärsin myös närästyksestä, jota on nyt ilmennyt enempi vähempi kun toinen kolmannes alkoi. Selkä vihoittelee myös silloin tällöin kuten nyt tällä hetkellä ja häpyluun kohdalta tuntuu vihlontaa mikä kuitenkin katoaa ja käväisee hetkellisesti uudestaan. Tämä vihlominen on uusi juttu. Neuvola oli maanantaina ja kaikki silloin hyvin. Ainoastaan leukkarit olivat hieman plussalla, mutta ei hälyttävästi. Sain virtsaputket pissanäytettä varten, mutta ei ole kiireellinen vain jos ilmenee ongelmia virtsatessa/virtsassa. Seurannassa siis.

Raskaus on ihana asia, mutta tuntuu, että ilmenee uusia oireita oireiden perään ja vielä kun esikoista odotan niin kaikki tuntemukset ottaa liian yliherkästi kun ei tiedä mikä kuuluu asiaan ja mikä ei.

Olen nyt rv 16+4 ja tämä keskiraskaus alkanut suurilta osin ihan miellyttävällä tavalla. Oloja pidellyt vaihtelevasti, välillä heikottaa, välillä on energiaa täynnä ja sitten tulee päiviä kun on tavattoman väsynyt eikä jaksa tehdä juurikaan yhtään mitään. Eilen töissä tuntui kyljissä ja erityisesti vasemmalla puolen pistelyä, sellaista pistelyä että piti mennä hetkeksi aikaa kyykkyyn ja pidellä kylkeä ja puhallella ulos. Kun pääsin kotiin niin pistely jatkui, mutta katosi ja tuli hetken päästä uudestaan. Maatessa helpotti kun ei ollut ns. Rasituksessa. Olisiko tullut rasituksesta kun ollut vapailla ja sitten yhtä äkkiä töissä täydessä työntouhussa vaikka mielestäni otin ihan rauhallisesti. Ja tänä aamuna kipua ei ollut. Niin ja illalla kärsin myös närästyksestä, jota on nyt ilmennyt enempi vähempi kun toinen kolmannes alkoi. Selkä vihoittelee myös silloin tällöin kuten nyt tällä hetkellä ja häpyluun kohdalta tuntuu vihlontaa mikä kuitenkin katoaa ja käväisee hetkellisesti uudestaan. Tämä vihlominen on uusi juttu. Neuvola oli maanantaina ja kaikki silloin hyvin. Ainoastaan leukkarit olivat hieman plussalla, mutta ei hälyttävästi. Sain virtsaputket pissanäytettä varten, mutta ei ole kiireellinen vain jos ilmenee ongelmia virtsatessa/virtsassa. Seurannassa siis.

Raskaus on ihana asia, mutta tuntuu, että ilmenee uusia oireita oireiden perään ja vielä kun esikoista odotan niin kaikki tuntemukset ottaa liian yliherkästi kun ei tiedä mikä kuuluu asiaan ja mikä ei.
Onko sulta tarkistettu, ettei ole kyse virtsatulehduksesta, kun kyljistäkin pistelee? Virtsatulehdushan voi nousta munuaisiin hoitamattomana ja sattua sitten kyljissä/selässä. Mulla oli aiemmin aika oireeton virtsatulehdus, joka ei edes paljastunut ekassa testissä vaan piti testata vielä uudestaan kylkikipujen ja koholla olleiden tulehdusarvojen vuoksi, jolloin löytyi tulehdus. Mullakin on nyt ollut kyllä kaikkia ihmeellisiä lyhyitä pistelyitä eri puolilla vatsaa ja kyljissä, varmaan kun kohtu kasvaa, mutta sain varmuuden vuoksi lähetteen uuteen virtsakokeeseen. Vähän sama vika, että ei oikein osaa sanoa minkälaiset oireet ja kivut ovat normaaleja ja mistä pitäisi huolestua, kun odottaa esikoista.

Närästykseen/refluksiin kannattaa muuten syödä rohkeasti käsikauppalääkkeitä oireiluun ja tarvittaessa hakea raskausajalle turvallinen reseptilääkitys neuvolalääkäriltä, jos käsikauppalääkkeet eivät auta, terveisin refluksikko. :) Vinkkejä närästyksen välttämiseen ja hillitsemiseen löytyy myös www.refluksi.fi sivulta. Esim. kahvin kofeiini löystyttää tilapäisesti vatsalaukun sulkijaa ja aiheuttaa siten närästystä, ja rasvaisia ja happamia ruokia kannattaa välttää, lisäksi yöksi voi korottaa sängynpäätyä sängyn jalkojen alle jotain laittamalla.

Mullakin oli viimeisimmällä neuvolakäynnillä leukkarit ja proteiinit plussalla eli todennäköisesti vti-diagnoosi tulee maanantaina kunhan tulokset virtsanäytteistä tulevat. Saattavat osittain selittää näitä alavatsakipujakin.

Mulla alkoi uutena oireena eilen rinnat vuotaan. Piti laittaa liivit ja niiden sisään vanulaput kun sen verran monta märkää läikkää tuli paitaan. Ja mielellään en liivejä käyttäisi kun selän iho on huonossa kunnossa ja liivit vain ärsyttää finnejä. :sad001Näköjään vuotanut yöllä lisää kun on yöpaidassa kuivuneita läikkiä myös. Toivottavasti ei ole jokapäiväistä koko loppuraskauden. Nyt kuitenkin vasta rv 19.

Nenäverenvuodot. Tosi outos mulle kun ennen raskautta kerran elämässäni vuotanut verta nenästä. Nyt tässä kahden viikon sisällä jo kahdesti tullut verta. :sad001 18+5.

Edelleen vaan päätä särkee, ja monta päivää ollut huonompi olo taas kun aiemmin. Ja väsyttää, vähän sais jo olo helpottaa :(

17+0

Te joilla oli alkuraskaudessa hengästymistä oireena niin onko se jatkunut? Kun itsellä tuntui alkuraskaudessa että välillä hengästyi nopeammin puhuessakin. Jotenkin siihen sitten vähän tottui mutta eilen kun kannoin koiran (7 kg) yhdet portaat ylös ja olin ihan hengästynyt niin rupesin miettimään että onko tämä nyt vaan edelleen jatkuvaa raskausoiretta vai olenko vaan ihan supersurkeassa fyysisessä kunnossa :hilarious: minulla on kyllä kieltämättä kuntoilu jäänyt ihan kokonaan koiralenkkejä lukuunottamatta raskauden (mm. pahoinvoinnin) myötä mutta kovasti toivoisin ettei ihan näin pahasti olisi kuitenkaan kunto romahtanut :arghh:

Te joilla oli alkuraskaudessa hengästymistä oireena niin onko se jatkunut? Kun itsellä tuntui alkuraskaudessa että välillä hengästyi nopeammin puhuessakin. Jotenkin siihen sitten vähän tottui mutta eilen kun kannoin koiran (7 kg) yhdet portaat ylös ja olin ihan hengästynyt niin rupesin miettimään että onko tämä nyt vaan edelleen jatkuvaa raskausoiretta vai olenko vaan ihan supersurkeassa fyysisessä kunnossa :hilarious: minulla on kyllä kieltämättä kuntoilu jäänyt ihan kokonaan koiralenkkejä lukuunottamatta raskauden (mm. pahoinvoinnin) myötä mutta kovasti toivoisin ettei ihan näin pahasti olisi kuitenkaan kunto romahtanut :arghh:

Meikää hengästyttää edelleen tosi herkästi. Töissä esim pitää kiivetä portaita tosi paljon ja kolmen kerroksen kiipeämisessä pitää miettiä jo että kiipeääkö niitä portaita vai puhuuko. :D Mutta jännä ilmiö on, että kun sitten lähtee kunnolla liikkumaan (esim. hiihtää tai tanssii Sh'Bamissa), niin hengästyminen on täysin entiseen verrattavissa. Eli en ole kyllä vetänyt muita johtopäätöksiä kuin että tämä on taas jotain näitä raskausjuttuja. :happy:
Nyt siis rv 21+5

Muokattu viimeksi:
Mulla mahatuntemukset jatkuu edelleen, tosin ehkä aiempaa harvempina. Kerrasta muutamaan kertaan päivässä tulee sellainen outo jomotusaalto alavatsalle, joka kestää muutaman sekunnin. Kipu on lievää, mutta sellaista, että huomaan sen. Ei silti vaikuta liikkumiseen tms. Vatsa ei edelleenkään mun mielestä mene kovaksi, mutta kohtukin on vielä tuolla vähän piilossa vatsanpeitteiden alla, vaikka maha jo pullottaakin. Tuon "kohtauksen" aikana huomaan, että alavatsa (kohtu?) aristaa painellessa, muulloin se tuntuu ihan normaalilta. Selkään, reisiin tai mihinkään muualle ei satu. Yleensä ne tulee iltapäivällä/illalla, joskus taisi töissä istuessa tulla muutama peräkkäin. Yhtäkään päivää ei ole mennyt, ettei mitään tuntemuksia olisi ollut, tätä siis jatkunut yli kuukauden. Olin päivän saikulla muusta syystä pari viikkoa sitten, ja vaikka makasin koko päivän, silloinkin niitä tuli. Ne ovat useamman viikon pysyneet samanlaisina, eivät siis pahentuneet tai tihentyneet, ja toivottavasti eivät pahene!!

En vain tajua, mitä ne voi olla, mitään selitystä en löydä, koska eivät nyt ihan supistuksiltakaan vaikuttaisi, mutta en ole tällaisista kohdun kasvusta tai liitosten venymisestä johtuvista kivuistakaan kuullut. Pari viikkoa sitten oli neuvolalääkäri, jossa testattiin pissatulehdus, emättimen bakteeritulehdukset ja hiiva. Muut negaa, hiivaa kuulemma hieman, mutta kuuluu myös elimistön normaaliin flooraan. Määräsi silti puikkokuurin hiivan takia. Koska tulehdukset suljettiin pois, lääkärin mukaan kyse on kohdun kasvusta johtuvista kivuista. Kohdunkaula on pitkä (yli 4 cm) ja lääkärin mukaan tilanne siellä "tosi hyvä". En vain ole koskaan kuullut, että muilla olisi ollut tällaisia kasvukipuja.... Oletteko te? Ja hiivakuuri ei asiaan siis juuri vaikuttanut. Jos olisivat huolestuttavia supistuksia, lääkärin mukaan se kyllä tietäisi. Enpä kyllä olisi siitä niin varma, kun on eka raskaus kyseessä!

Noiden aaltojen lisäksi on niitä perusnippailuja nivusiin (joita muillakin tuntuu olevan), joista en ole huolissani. Koska nämä kahdet eri mahatuntemukset esiintyvät yhdessä, ehkä ne sitten voivat liittyä toisiinsa ja johtua siitä kohdun kasvusta... Jotenkin vain vaikea uskoa.

Muita oireita ovat korkea pulssi, närästys, ummetus (hain eilen Visibliniä apteekista), arat ja paisuvat rinnat, runsaahko valkovuoto ja ällötys tiettyjä ruokia kohtaan. Pahoinvointi ei ole täysin kadonnut, mutta oksentanut en muistaakseni ole pariin viikkoon!

Voisiko nuo mahatuntemukset ehkä myös johtua vauvan liikkumisesta mahassa ja elinten asertumisesta uusille paikoille kohdulle tilaa tehdessään, Safira? Mulla tuntuu nyt viimein liikkeet enemmän ja vauva osaa kyllä aiheuttaa jatkuvasti kipuja liikkuessaan ja hankaliin paikkoihin asettuessaan...

Mullakin on ollut erilaisia kipuja koko raskauden joista olen murehtinut ihan liikaa, mutta on tutkittu pariin kertaan ja kaikki on ok, tulehduksia ei ole löytynyt yhden aiemman jo hoidetun virtsatulehduksen lisäksi ja kohdunkaulaa oli lääkärin tutkimuksessa hyvin ja se oli kiinni. Kyllä noilla sunkin tutkimuksilla uskaltaa jo olla varma siitä, että kaikki on hyvin, vaikka edelleen stressaisikin. :) Raskauteen kuuluvista kivuista puhutaan harmillisen vähän, niin näin ensisynnyttäjänä ne hermostuttavat tosi paljon sitten kun niitä on. Jos haluat vertaistukea toisesta stressaajasta, mulle voi laittaa yksityisviestiä niin ei tarvitse murehtia yksin. :)

Närästys on ihan normaalia raskaana ja siihen kannattaa käyttää käsikauppalääkkeitä ja jos niistä ei ole apua niin hakea raskaudelle turvallinen lääkitys neuvolalääkäriltä (mulla on tujumpikin lääkitys, jota ilman en voisi olla ja josta ei tutkimuksissa ole löydetty haittaa vaikka se ei suositelluin raskaana olekaan vähempien tutkimusten vuoksi). Sykkeen nousukin on raskaana normaalia, itse joudun himmailemaan kävelylenkeilläkin kun meinaa sykkeet nousta huikean korkeiksi. Tsemppiä, toivottavasti löydät mielenrauhaa odotukseen ja pääset sinne vauvaperheneuvontaan purkamaan huolia. :)

jännä ilmiö on, että kun sitten lähtee kunnolla liikkumaan (esim. hiihtää tai tanssii Sh'Bamissa), niin hengästyminen on täysin entiseen verrattavissa. Eli en ole kyllä vetänyt muita johtopäätöksiä kuin että tämä on taas jotain näitä raskausjuttuja. :happy:
Nyt siis rv 22+5

Olen huomannut ihan saman! Rappusissa, metron liukuportaissa (Kampin ja Ruoholahden on pahimmat) ja jyrkissä ylämäissä hengästyttää tosi nopeasti, mutta cross-trainerilla, kuntosalilla, Tabatassa ym. voi liikkua lähes tulkoon entiseen tapaan ilman hillitöntä hengästymistä.

Mulla vaivaa edelleen ummetus, ja sen seurauksena on tullut peräpukama. Oon jo hermostuksissaan ku mikään ei tunnu pitävän mahantoimintaa hyvänä. Käytän päivittäin Vi-Sibliniä, juon vettä 2 litraa, syön säännöllisesti 3-4 tunnin välein perusterveellistä ruokaa, kävelen ainakin 5 km ja harrastan 3-4 kertaa viikossa rasittavampaa liikuntaa. Nyt viime viikolla kuivatut luumut sai vähän parannettua mahan toimintaa. Onkohan noita luumuja ok syödä päivittäin? Kuivatuissa hedelmissähän on paljon sokeria, vaikkei sitä olisi niihin lisättykkään.

Mä suosittelen pegorionia ummetukseen! Oon käyttänyt sitä varmaan jostain viikolta 10 ja edelleen käytössä, ettei tartte vessassa tuskailla tai kärsiä ummetuksen tuomista vatsakivuista. Välissä oon yrittäny vähentää käyttöä hieman, mut heti tulee ummetus takas. Ja minäkin siis juon runsaasti vettä ja syön terveellisesti. Luumuja oon myös syönyt, mutta ei niistä ole mulle ollut yksinään tarpeeksi apua.

Täälläkin maha ollut normaalia kovemmalla. Tosin vain viikon verran. Mutta en vielä erityisen pahaksi ummetukseksi sanoisi. Siitä kuitenkin saattaa johtua, että vessareissu tänään onnistui kunnolla säikäyttämään. Verta tuli aika paljon. Aluksi en edes tiennyt, mistä vuoto tuli, joten säikähdin aikalailla. Mutta osottautui ilmeisesti peräpukamaksi tai haavaksi. Neuvolaankin soitin ja totesivat, että mikäli ei kipydy ei tarvitse tehdä mitään. Kuulema tämäkin normaalia raskaudessa. Kaikkea kanssa.. Tämä nyt muille ummetusta kärsiville, että ei tarvitse säikähtää, jos näin sattuu käymään.

Paputti, mulla ainakin edellisissä raskauksissa ja nyt tässäkin alkanut rintojen vuotaminen puolen välin tienoilla (nyt 19+3) ja jatkunut koko raskausajan. Olen joutunut kanssa liivejä ja liivinsuojia pitämään yötäpäivää jotta ei sotke vaatteita ja lakanoita! :arghh:

Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS) varsin lievin oirein. Raskauden aikana vatsan toiminnasta on kuitenkin pitänyt pitää huolta erityisellä huolella. Minulla on auttanut:
  • Liikunta. Kävelyt, kuntosali, crosstrainer. Liikunta edesauttaa suolen toimintaa erinomaisesti.
  • Kuitupitoinen ruoka. "Perusterveellisestä" suomalaisesta ruuasta saa itse asiassa varsin vähän kuituja (huomaan tämän esim. aina kylässä appivanhempien luona), mutta onneksi me syötiin kotona erilaista ruokaa jo ennen raskautta: paljon vihanneksia, kasviksia, salaatteja, linssejä, papuja, täysjyväcouscousia ym. ja vähän lihaa (eikä ollenkaan valmisruokia, pikaruokaa, eineksiä, kahvileipiä ym. joiden rasvapitoisuus kovettaa vatsaa). Raskauden aikana napostelen lisäksi esim. porkkanaa ja hapankorppuja, ja pyrin ostamaan kuitupitoisempaa ruisleipää.
  • Juon paljon vettä ja kohtuudella kofeiinia (kahvia ja teetä).
  • Käytän Vi-Sibliniä.
  • Menen vessaan heti, jos tuntuu, että on hätä ja annan aikaa. En kuitenkaan istu ikuisuutta tai yritä pakottaa.

Takaisin