Oireet rv 13-27

Oi kiitos Arielle noista refluksivinkeistä! Olin ajatellut et tän kanssa pitää vaan kärvistellä. Nyt aion kyllä hakea lääkkeet. Miullahan ei alkuraskaudessa ollut juurikaan pahoinvointia, mutta refluksin takia syljeskelin suullisen verran oksennusta monta kertaa päivässä. Suodatinkahvi on kyl pahin aiheuttaja. Kumma kyllä espresso ei aiheuta miulla oireita.

Ummetuksen kanssa oon akuuteissa tilanteissa käyttänyt kuivattuja luumuja, mutta niitä ei suositella jatkuvaan käyttöön. Ei niistä varmaan haittaakaan oo, mut ei enää niin paljoa hyötyä.
 
Dolcetti, tuossa on kyllä hyviä vinkkejä :) Munki käsitys perusterveellisestä ruuasta on just tuommonen kuitupitonen ruoka. (Makeita) herkkuja en syö ollenkaan viikolla ja leipä, pastat, riisi yms. on aina tummaa tai täysjyvää. Pitäs varmaan vielä kokeilla vähän enemmän juoda vettä päivän aikana.
 
Paputti, mulla ainakin edellisissä raskauksissa ja nyt tässäkin alkanut rintojen vuotaminen puolen välin tienoilla (nyt 19+3) ja jatkunut koko raskausajan. Olen joutunut kanssa liivejä ja liivinsuojia pitämään yötäpäivää jotta ei sotke vaatteita ja lakanoita! :arghh:

Tää on kyllä ärsyttävä vaiva. Mainitsin neuvolan tädille asiasta, niin sanoi vain, että mulla tulee varmaan imetys onnistumaan sitten hyvin. Toivottavasti, niin olisi jotain hyötyä tästäkin.
 
Sellainen piti vielä tuohon vatsan kovuuteen ja ummetukseen lisätä, että ainakin minun on pakko noudattaa koko pakettia (kuitupitoinen ruoka, aktiivisuus liikunta, vesi, rutiinit...) päivästä päivään, sillä vatsa kyllä reagoi välittömästi, jos paketti hajoaa :) Riisin ja pastan kyllä syön ihan valkoisena, kun musta ne on vaan maistuu paremmalle :) Ei käytetä myös mitään kevyttuotteita, vaan syödään sitten niitä rasvaisempia ja sokerisimpia juttuja kohtuudella. Osataan me myös herkutella, mutta viikolla nannahampaan kolotuksen voi hiljentää esimerkiksi kulhollinen mustikkamaitoa :)
 
Tää on kyllä ärsyttävä vaiva. Mainitsin neuvolan tädille asiasta, niin sanoi vain, että mulla tulee varmaan imetys onnistumaan sitten hyvin. Toivottavasti, niin olisi jotain hyötyä tästäkin.

No mulla kyllä nousi maito tosi nopeasti molemmilla kerroilla ja imetys lähti hyvin käyntiin, että ehkä se sitä vähän kyllä helpottaa.. :wink
 
Mullakin on todi kuiva ja tukkoinen nenä erityisesti aamuisin. Pitää miettiä tota ilmankostutinta. Jos vaikka joltain tutulta saisi lainaan. Ja koko ajan tekisi mieli syödä.
 
Pohjaton ruokahalu on kyllä saapunut! Voisin vaan syödä kokoajan (18+1). Onneks oon päässy vähän jo liikkumaankin kaikilta kivuilta niin tasapainottaa hiukan syömistä...
 
Iltaisin huomaan että kurkku kipeytyy. Tätä on jatkunut jo useampi viikko. Ajattelin ensin että olin tulossa kipeäksi mutta aamuisin oli aina taas normaali olo. Kuuntelin ja tutkin ja pohdin ja sit huomasin että onkin närästystä. Iltapalan jälkeen alkaa kurkku kipeytymään siis hapoista! Tuli niin salakavalasti! Eikä ruokatorvi ole kipeä vaan ainoastaan nielu ja kurkku. Vielä en ole lääkittänyt, mutta tietty toivon ettei pahene. Käytännjotain estolääkettä vasta sitten kun alkaa olla vaivaksi, nyt on vaan vähän harmia.
 
Iltaisin huomaan että kurkku kipeytyy. Tätä on jatkunut jo useampi viikko. Ajattelin ensin että olin tulossa kipeäksi mutta aamuisin oli aina taas normaali olo. Kuuntelin ja tutkin ja pohdin ja sit huomasin että onkin närästystä. Iltapalan jälkeen alkaa kurkku kipeytymään siis hapoista! Tuli niin salakavalasti! Eikä ruokatorvi ole kipeä vaan ainoastaan nielu ja kurkku. Vielä en ole lääkittänyt, mutta tietty toivon ettei pahene. Käytännjotain estolääkettä vasta sitten kun alkaa olla vaivaksi, nyt on vaan vähän harmia.

Suosittelen kyllä lääkitseen herkästi! Itse esikoista oottaessa sinnittelin pitkään ennen kuin ostin mitään. Ja kyllä kummasti helpotti kaikkiin ihme etoviin oloihin joita oli ollu ja en ollu tajunnu närästykseksi... Ihmettelin sitte myöhemmin että miksi ihmeessä en herkästi ottanu lääkettä:rolleyes:
 
Oi kiitos Arielle noista refluksivinkeistä! Olin ajatellut et tän kanssa pitää vaan kärvistellä. Nyt aion kyllä hakea lääkkeet. Miullahan ei alkuraskaudessa ollut juurikaan pahoinvointia, mutta refluksin takia syljeskelin suullisen verran oksennusta monta kertaa päivässä. Suodatinkahvi on kyl pahin aiheuttaja. Kumma kyllä espresso ei aiheuta miulla oireita.
Hyvä että haet lääkkeet ja kiva, että vinkeistä oli apua. :) Kahveissa tosiaan tumma paahto ja espresso aiheuttavat vähemmän refluksia. Ilmeisesti varsinkin suomalaisessa vaaleapaahtoisessa suodatinkahvissa on sen verran enemmän rasvaa kuin noissa, että se aiheuttaa enemmän refluksia.
 
Komppaan Ruusaa, että kannattaa lääkitä herkästi närästystä. Jos käsikauppalääkkeet eivät auta, niin neuvolalääkäriltä saa raskauden aikana tutkitusti turvallisia reseptilääkkeitä. :) Ei kannata kärvistellä turhaan, kun lääkityksestä ei ole haittaa. Pitkään hoitamattomasta närästyksestä taas voi pahimmillaan tulla pysyviä ongelmia.
 
Mullakin on todi kuiva ja tukkoinen nenä erityisesti aamuisin. Pitää miettiä tota ilmankostutinta. Jos vaikka joltain tutulta saisi lainaan. Ja koko ajan tekisi mieli syödä.
Mä muuten taisin sanoa väärin siitä kostuttimesta. Eli siis meillä on ilmanraikastin! (vettä siinäkin joka pyörii astiassa) En kyllä tiedä mitä eroa niillä on. Mulla taas tulee niin paljon limaa kurkusta että en nyt sit tiiä paljonko se raikastin auttaa..! Mutta ei olla kyl laitettu sitä päälle tarpeeks usein ja ajoissa. Pitäis viel se testata. Mutta niiiin ärsyttävää yölläkin kun käy vessassa niin pitää kakoa kurkusta limaa/räkää tuskissaan. Ei tää kai tää lopu koko raskausaikana!
 
... Mutta niiiin ärsyttävää yölläkin kun käy vessassa niin pitää kakoa kurkusta limaa/räkää tuskissaan. Ei tää kai tää lopu koko raskausaikana!

Sama ongelma, lisänä herkkä oksennusrefleksi. On pitänyt oppia yskimään sitä limaa pois, ilman että vietän herkän hetken pöntön kanssa. Tosin vähintään kerran kaksi viikkoon tulee yskimisen takia oksennettuakin :grumpy:
 
Täällä 18+3 ja oireita millon mitäkin. Mahaan jyskyttää ja jomottaa, alapäähän jyskyttää, nenä tukossa, välillä tuntuu ettei henki kulje kunnolla, päähän sattuu välillä aivan vietävästi. Pahoinvointi on onneks väistynyt jo kk sitten. Ja ruokaki maistuu normaalisti, tuntuu, että koko ajan nälkä :D
 
Kokeilkaahan tohon limasuuteen nenähuuhtelukannua. Itsellä on välillä pitkäänkin oireileva krooninen poskiontelotulehdus, jonka oireena erityisesti just toi liman valuminen kurkkuun. Yleensä oon hoitanut sitä kortisoninenäsuihkeella mut nyt kun raskauden aikana tuli tota oireilua niin halusin mahdollisuuksien mukaan välttää lääkkeitä ja säännöllinen (ja useamman kerran kerralla tapahtuva) nenähuuhtelukannun käyttö kyllä sai oireilun loppumaan toistaiseksi :) nyt oon kyllä flunssassa että tukkosuus ja limasuus on kyllä tänkin hetkinen ongelma :arghh:
 
Kokeilkaahan tohon limasuuteen nenähuuhtelukannua. Itsellä on välillä pitkäänkin oireileva krooninen poskiontelotulehdus, jonka oireena erityisesti just toi liman valuminen kurkkuun. Yleensä oon hoitanut sitä kortisoninenäsuihkeella mut nyt kun raskauden aikana tuli tota oireilua niin halusin mahdollisuuksien mukaan välttää lääkkeitä ja säännöllinen (ja useamman kerran kerralla tapahtuva) nenähuuhtelukannun käyttö kyllä sai oireilun loppumaan toistaiseksi :) nyt oon kyllä flunssassa että tukkosuus ja limasuus on kyllä tänkin hetkinen ongelma :arghh:


Voi kun nenähuuhtelukannu toimisikin! Mulla se vesi ei mene läpi nenässä olevien polyyppien takia. Eli nenä tukossa aina. No, tähän on kyllä jo tottunut :banghead:
 
Nyt kyllä oli liian raskas Ikean keikka kun työnteli lastauskärryä, nosteltiin hoitopöytää ja sänkyä siaältäviä laatikoita edestakas kärryihin ja pois että saatiin mahtuu kaikki laatikot mukaan niin kävi supistaa ja ihan huono olo. Ei kipua onneksi. Huh jos joku tekee tällasta töissä niin en pystys kyllä ite!
 
Onko kenelläkään oireena aivastelu? Mä aivastelen vähän väliä ilman mitään syytä. En ole edes millekään siitepölyille tms allerginen mikä selittäisi. Ihan ilman syytä vaan aivastelen.. Ja pahinta se, että hemmetti eilen alkoi lirahtamaan housuun kun pärskin. Joudunko mä jotkut tenat laittamaan housuihin. :bag: Lantionpohjalihas jumppaohjeet kaivoin kyllä nyt esiin.
 
Onko kenelläkään oireena aivastelu? Mä aivastelen vähän väliä ilman mitään syytä. En ole edes millekään siitepölyille tms allerginen mikä selittäisi. Ihan ilman syytä vaan aivastelen.. Ja pahinta se, että hemmetti eilen alkoi lirahtamaan housuun kun pärskin. Joudunko mä jotkut tenat laittamaan housuihin. :bag: Lantionpohjalihas jumppaohjeet kaivoin kyllä nyt esiin.
Mäkin aivastelen enemmän nyt kuin aikaisemmin.

Ja et ole yksin tuon toisenkaan asian kanssa. Oltiin miehen kanssa oltu perhevalmennuksessa missä harjoiteltiin paljon lantiopohjan lihaksia ja samana iltana tuli peräkkäin 2 aivastusta. Eka ihan normaali mutta tokalla pieni lirahdus ja olin ihan kauhuissani! Mutta ajattelin sitten hullunkurisesti että oli tullut jännitettyä niin paljon lantiopohjalihaksia aikaisemmin päivällä että ne oli vaan totaalisen väsyneet. Sairaan ärsyttävää kyllä, onneksi olin kotona
 
Takaisin
Top