Oireet rv 13-27

Googlailin eilen illalla kipeytyneestä häntäluusta. Keskusteluja kipeytyneestä häntäluusta raskauden aikana tuli paljon. Eli taitaa olla aika yleinen vaiva. Joillakin alkaa melko varhaisessa vaiheessa ja saattaa kestää jopa loppuun asti. Toisilla tuntui loppuvan muutamassa viikossa. Toisilla tuli aivan loppuraskaudesta. Toisilla kipeytyi vasta synnytyksessä. Varsinaista "tietoa" nimenomaa raskaudenaikaisesta häntäluun kipeytymisestä en löytänyt. Yleisellä tasolla kipu voi johtua iskusta tai rasituksesta. Rasitus voi olla esim. pitkäaikainen istuminen tai esim. pyöräily. Hoitona suositeltiin rasituksen välttämistä. Istumatyöläisen on vaikea istumisesta johtuvaa rasitusta välttää, mutta muutama vinkki näistä sivuista tarttui mukaan:
  • Kannattaa tarkistaa istuma-asento. Taaksepäin nojautuva asento kuormittaa häntäluuta eniten.
  • Jaloittelu-tauot.
  • Tyyny. Tarvittaessa tyyny, jossa häntäluun kohdalla aukko. Tälläiset tyynyt ovat hinnakkaita. Tosin olisihan niille pahimmassa tilanteessa käyttöä koko loppuraskauden ja synnytyksen jälkeenkin. Ehkä tälläisen voisi myös tehdä itse superloonista.
Itsellä tosiaan käytössä satulatuoli. Joskus siihen virittelin 5 cm:n superlontyynyn juurikin kipeytyneen häntäluun vuoksi. Auttoi, mutta ei auta enää. Ja kipu on paljon voimakkaampaa nyt. Koska teillä on ollut kipuja myös muilla tuoleilla. Olen vähän kahden vaiheilla. Ostanko uuden työtuolin vai muotoilenko tähän vähän vielä paksummasta superloonista tyynyn, jossa olisi häntäluun kohdalla aukko.

Minullakaan ei ole pitemmistä automatkoista nyt kokemusta, mutta ainakaan pitkän työpäivän jälkeen autossa istuminen ei tuntunut tukalalta. Mutta voisihan autoon varata varmuuden vuoksi istuintyynyn pitemmälle reissulle.

Hurja väsy ollut pari päivää. Ekaa kertaa tätä sitten ekan kolmanneksen, eikä kotona mitään haittaa mut töissä kamala aivojumi eikä pysty ajattelee muuta kuin et pääsis nukkumaan. Oon nukkunut hyvin 8-9h ja päikkärit 2h päälle. Rv 19+0.

Keskiselkä alkaa hajoilee ja edelleen tuntuu siltä että rintakehä laajenee. Pysyvä lukko rintarangassa...

Mulla on jatkuvaa päänsärkyä. Ei niin kovaa, että pitäisi lääkettä ottaa. Masussa myllää, tuntuu kovasti vahvistuvan liikkeet.

Mulla painaa ikävästi tonne virtsarakkoon tms. seudulle. Inhottava tunne koko ajan. En tiiä onko kohtu vai mikä voi vielä näillä viikoilla (16) painaa...

Onko muilla sydämen tykytystä? Mulla on aina aamuisin, aamupalan jälkeen. Pakko istuu alas hetkeks ennen kun lähtee lenkille. Ihan kamala tunne kun sydän hakkaa mielettömästi o_O

April86: mullakin on parin päivän ajan ollut samanlaista tunnetta. Tuntuu et koko ajan pissahätä. Äsken kun kävin koiraa lenkittämässä, meinasin et pitää kääntyä takaisin mut sit se meni lenkin aikana ohi. Ei puhettakaan et lähtis enää juoksemaan. Tänään 16+4 et samoilla vkolla mennään..

Ovatko muut huomanneet virtsamisen paineessa eroa? Esim. aikaisemmin jos oli kova pissahätä niin pystyi helpottamaan itseään nopeasti. Nykyään kestää pitkään saada virtsattua, tai ainakin pidempään kun ei tule enää samalla paineella. Se mikä kesti aikaisemmin 10 sek saattaa nykyään olla 30 sek. Olenko ainoa?

19+4

Lonkkia juilii (onko mulla tätä), selkä edelleen välistä kipee, uutena myös huimaus.. Nii joo ja mulla myös sama virtsatessa, että kestää kauan saada pissa ulos ja jos luulee et valmista tuli nii huomaa et jaa meenpäs heti uudestaan.. :grin 17+1.

Eilen kävin hakemassa ensimmäisen ja tuskin viimeisen saikun tämän raskauden aikana. Työ sisältää fyysisiä siirtoja hoitoalalla ja jokainen enemmän ponnisteluja vaativa siirto on alkanut aiheuttamaan lisää venymäkipuja, jotka eivät menneet ohi vapaapäivänäkään. Eli tää viikko himmaillaan kotona, ensi viikolla onneksi on muuta kuin normaalia työtä. Sitten se pitää käydä taas kokeilemassa miten luonnistuu. En ihan näin varhaisessa vaiheessa (15+3) ajatellut jääväni saikulle, olo on vähän kuin oma kroppa pettäisi minut. :banghead: Mutta näillä mennään, omien olojen mukaan. :happy: Ja sinällään kannatti käydä lääkärillä: löytyi syy seitsemättä viikkoa jatkuneelle tukkoisuudelle, nimittäin lievä poskiontelontulehdus :depressed:

Mullakin on työssä nostelua, ja oon saanut nyt keventää omien tuntojen mukaan työtä, eikä enää voi nostella mitään raskaita. Toivottavasti ei tarvi sunkaan olla pitkään saikulla Mimmu80, voiko teillä mitenkään keventää työtä?

Lonkkia juilii (onko mulla tätä), selkä edelleen välistä kipee, uutena myös huimaus.. Nii joo ja mulla myös sama virtsatessa, että kestää kauan saada pissa ulos ja jos luulee et valmista tuli nii huomaa et jaa meenpäs heti uudestaan.. :grin 17+1.

Täällä lonkka ja selkä vaivainen. Vetää melkein joka päivä niin jumiin lonkan etten pääse liikkumaan. Vielä jos rasittaa lonkkaa että käy esim. kävelemässä tunnin tai kaksi niin tietää ettei yölläkään nukuta kun koskee niin paljon. Lisäksi istuminen kovalla ja pehmeällä pahentaa kipua. Jumppapallon päälläkään istuminen ei onnistu kun tuntuu että lonkka irtoaa. On siis löystynyt tosi paljon. Valmiiksi jo minulla yliliikkuvat nivelet. Ensi ma pääsen vasta omt-fysioon

Täälläkin virtsatessa paine selkeästi vähentynyt. Lonkat ei oo kipeet, mutta nivuset on aina iltapäivisin ja iltaisin arat.

Mulla oli kanssa lonkka ja alaselkäkipuja. Nyt oon tehnyt youtubesta raskausajan pilatesta 20-30 minsaa päivässä ja paikat on huomattavasti paremmassa jamassa... Eli kannattaa kokeilla pilatesta!
Pistä linkki tuonne liikunta keskusteluun? Mielellään kokeilen jos hyvä :)

Kiukututtaa. Jo monta päivää. Kuljen otsa rypyssä ja mieli mustana :shifty: Ei oo ollut mitään itkuraivo kohtauksia mutta nyt perjantaista lähtien vaan kiukuttaa. Eikä ole mun tapaista. Miten tästä pääsee pois? Tuntuu etten ole oma itseni :sorry:

Voi Eloinen, harmillista. Auttaako liikunta, mieluisa iloinen musiikki, vauvan vaatteiden hypistely tai hieronta mieheltä? Jos ei muu auta, niin aika. Minä olen iltaisin lueskellut vauvanhoito- ja kasvatusaiheista kirjallisuutta ja se saa kyllä jostakin syystä mielialan aina yhtä innokkaaksi. Lainasin anopilta kirjan Vauva vuodelta 1980, sen verran putkeen hänellä mennyt mieheni kasvatus aikoinaan :happy:

Mulla on ollut nyt muutaman yön (18+0) oireena lantion kipeytyminen kyljellään nukkuessa. Liittyyköhän jotenkin lantion löystymiseen? Päivisin tai kävellessä kaikki tuntuu hyvältä. Onko muut löytäneet hyviä kylkinukkuma-asentoja, vinkkejä? Normaalisti tykkään nukkua vatsallani.

Kiukututtaa. Jo monta päivää. Kuljen otsa rypyssä ja mieli mustana :shifty: Ei oo ollut mitään itkuraivo kohtauksia mutta nyt perjantaista lähtien vaan kiukuttaa. Eikä ole mun tapaista. Miten tästä pääsee pois? Tuntuu etten ole oma itseni :sorry:

Täälläki tuota äkäisyyttä!!! Se on tosi ärsyttävä "vaiva" kyllä etenki jos heti aamulla huomaa olevansa äkäinen eikä vaan saa loppumaan! Mulla kyllä liikunta auttaa (vaikka vaikeaa ollu nykyään jaksaa lähteä). Se auttaa jos saa aikaan jotain... siis vaikka ihan imurotua tai tehtyä jonku kotihomman ja sen päälle hetki omaa aikaa ja teetä/kahvia+ jotain hyvää. Nettishoppailu on kanssa aika kivaa :D poistaa äkäisyyttä kun tekee hienoja löytöjä vaikka Ale lastenvaatteita!

Mullakin on työssä nostelua, ja oon saanut nyt keventää omien tuntojen mukaan työtä, eikä enää voi nostella mitään raskaita. Toivottavasti ei tarvi sunkaan olla pitkään saikulla Mimmu80, voiko teillä mitenkään keventää työtä?

Mä en oikein usko että työtä voi kovin keventää. Kuitenkin vammaisista ihmisistä kyse, niin pakko ne nyt on vaan saada sängyistä ylös. Toki apuvälineitä on käytössä ja jatkossa pitääkin koettaa saada itselleen aina lista, missä on sellaisia henkilöitä. Yksikköä en tämän vuoksi haluaisi vaihtaa. Pitää keskustella esimiehen kanssa piakkoin. Nythän sille asia selviää, sillä saikkulapussa on maininta raskaudesta :nailbiting:

Takaisin