Odotuskavereita huhtikuu 2015 äidit

Tein hakemukset netissä ja äitiyspakkaus, äitiyspäiväraha (+halutessaan myös vanhempainrahan sai samalla haettua) sekä lapsilisä olivat kaikki erillisiä hakemuksia. Eli kolme hakemusta on tällä hetkellä sisässä ainakin mulla :)
 
Joo erilliset hakemukset on.
Mulla kans kolme hakemusta käsiteltävänä, äitiysavustus, äitiyspäiväraha sekä lapsilisä :)
 
Viime viikolla tein minäkin kaikki hakemukset ja poissaoloilmoituksen töihin. Töihin pitää ilmoittaa 2 kk ennen jääntiä, niin ei menny edes tiukalle kun 2.1. tein ja 6.3. alkaa äitiysloma :) taitaa olla tasan 40 työaamua jäljellä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pookkana: juon vähintään 2l päivässä, koko ajan 0,5 pullo mukana jota sit täyttelen, kun sanoivat neuvolassa mun olevan kuiva. Mut silti sahara fiilis. Kaipa sitä täytyy ostaa hieman liukkaria tai tota vauva öljyä.

Nii tuotakin on pitäny kysyä, et voiko vauva vaatteet pestä normi sertolla vai pitääkö olla jotain LV:n pesuainetta? Ja voiko käyttää miedosti hajustettua huuhteluainetta, et noi vaatteet ei ois iha kivikovia. Tosiaan esikoista ootan joten ei oo mitään hajua asiasta.

Pitääkö lapslisää hakea eri kaavakkeella? Voi elämä, no ei voi muutakuin huomenna näpytellä se. Eiks se raskaustodistus minkä saa neuvolasta kelpaa niihin kaikkiin? Luulin et sillä haetaan se äitiysavustus ja äitiyspäiväraha. Ja sit ku vauva on syntynyt nii käydään jälkitarkastuksessa, josta saa sit siihen vanhempainrahaan sen todistuksen.
 
Kaikkia (äitiysraha, vanhempainraha, äitiysavustuata ja lapsilisä) haetaan samalla lääkärintodistuksella. Vanhempainrahaan tarvitaan myös todistus jälkitarkastuksesta, jonka saa luonnollisesti lapsen syntymän jälkeen.
Sain terkkarilta uuden todistuksen kun se edellinen oli niin "virheellinen":)
 
Mä täytin paperi versioon ja mielestäni laitoin raksin sellaiseen ruutuun missä haettiin samoilla papereilla äitiys avustus ja lapsilisät ja äitiys päiväraha.. Ellen oo iha väärin muista..
 
Netissä kelan sivuillahan on helpppo tarkistaa mitä on laittanut :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Just tarkistin omat hakemukset kun rupesi epäilyttämään että mitä olenkaan hakenut. Mulla on kaikki samassa, eli Äitiysavustus, Äitiysraha, Vanhempainraha ja lapsilisä. Lapsilisästä voi saada päätöksen vasta lapsen synnyttyä. Mulla meni ihan paperinen hakemus palkkatoimiston kautta kelaan, olisko ne sähköiset sitten erilliset?
 
Moi. Oisko jo munkin aika liittyä tänne :) ensin en aikonu mut täällä sitä nyt silti ollaan :) esikoisen laskettu aika 8.4. olis kiva tietää missäpäin maailmaa te muut raskaana olevat odotatte? :)
 
Mää oon ollu niin lomalla, että kaikki tuet on hakematta :D ens viikolla kun töihin takas, niin pitäis varmaan hoitaa hommat kuntoon. 26+1
 
Kelan sivuilla haetaan erikseen äitiysavustus, äitiys+vanhempairaha ja sitten lapsilisä. Kaikki eri hakemuksia. Kun kerran raskaustodistuksen on lähettänyt sinne, vaikka skannannut,, se menee suoraan noihin kaikkiin liitteeksi. Työnantajajan kautta se menee vielä uudelleen, jos saatte ekat 3kk palkkaa. Muistakaa laittaa todistus jälkitarkastuksesta synnytyksen jälkeen, kun se on edellytys vanhempainrahan jatkumiselle.
 
Ja muistakaahan, että myös vanhempainrahaan voi jo hakemuksen laittaa, vaikka siihen tarvitaan se jälkitarkastustodistus (varsinkin jos tekee netissä hakemukset). Skannaa vain sen todistuksen sitten jälkikäteen. :) Soitin Kelaan ja tarkistin asian kun itse hakemuksia täyttelin. Kun kerran äitiys+vanhempainrahaa haetaan samalla hakemuksella, niin ei tartte sitten uudelleen hakemusta täyttää erikseen vanhempainrahaa varten.
 
Hai Lintsu87 ja tervetuloa!:)
Kannattaa käydä tuolla huhtikuisten la listasta kurkkimassa, kun melkin kaikki ovat sinne synnärinsä (tai synnytysalueen) merkanneet:) Itse synnytän Jorvissa.
 
Niin siis en tiedä, hakeeko joku vanhempainrahaa vielä synnytyksen jälkeen, kun sehän lasketaan samantien...? Eli tarkoitin juuri edellisessä, että jalkkäripaperi sitten vaan perään.
 
Noni lapsilisäkin laitettu hakuseen ja postitettu toi raskaustodistus. Nyt vaan odottelemaan äitiyspakkauksen saapumista.

Tervetuloa Lintsu87 joukkoomme! ☺
 
Hus:in alueeseen kuuluu niin monta sairaalaa.. joku joka menossa porvooseen synnyttämään tai ehkä asuu askolan, sipoon tai porvoon seudulla? Tää foorumi on vielä sen verran uus juttu et mä en tiedä muuta paikkaa missä jutella niitä näitä kuin tää mihin olen nyt kirjoitellut.
 
Itse meen Jorviin synnyttämään :) ja olis myös mukava tietää, josko joku muukin on sinne menossa ja milloin LA...??? Tosiaan kun ei pelkkä hus tuolla listassa paljon kerro.
 
Minäkin olen uusi täällä ja Jorviin menossa. Laskettu aika 8.4. :)

Luulin pitkään, että vauva.fi:n ja vau.fi:n foorumit ovat samat! Olen hiukan uusi näiden asioiden suhteen, kun esikoinen tulossa, mutta eiköhän se tästä selkene. :) Olikohan tämän vuoden huhtikuisille facebook-ryhmää, vai hoituuko keskustelu täällä? En haulla löytänyt aiheesta keskustelua tämän vuoden osalta. :)
 
Takaisin
Top