Odotuskavereita huhtikuu 2015 äidit

Tökkönen, juuri tuohon ajatukseen pyrin lohduttautumaan. Jotenkin haluan vaan tietään kaiken pikkuisesta. Olivat sitten arvioita, valistuineita veikkauksia tai kiven kovia faktoja. Kaikki tieto on tervetullutta:D Tiedoilla tuntuu pääsevän "lähemmäksi" omaa pienokaista ja olisi jotain kerrottavaa vauvakirjaankin!
 
Meiltä kysyttiin viime neuvolakerralla (lääkärinkäynti), että halutaanko me että tehdään painoarvio. No tottakai me se haluttiin! :wacky: Silloin oli 35+1 ja painoarvio n. 2700g. Eli ilmeisesti aavistuksen keskiarvon yläpuolella, mutta kuitenkin ihan normipainoinen. Se olikin todennäköisesti ainoo painoarvio mitä raskauden aikana saadaan, terveydenhoitaja ei ole koskaan edes tarjonnut painoarviota eikä meillä terveydenhoitaja muutenkaan oo koskaan ultralla kattonut. Mitattu vaan sf-mittaa, joka on kauniilla käyrällä mennyt kanssa siinä hieman keskiarvon yläpuolella mutta kuitenkin täysin normirajoissa. :) En siis tarkoita tätä valituksena, ettei painoarviota tehdä sen enempää, oon ollut oikein tyytyväinen meidän neuvolaan ja omaan hoitajaani. :joyful:
 
Täällä oli 34+6 painoarvio 2284g, keskikäyrän alapuolella kasvaa, niin on kasvanut ekasta ultrasta saakka.
Samalla tavalla kasvoi esikoinenkin :)
 
Heeeei! Onko teillä ollut synnytystapa- ja koko arvio ultra ja jos on niin mitä siellä on tehty? Miulla ois se tänään edessä joten ois kiva vähän tietää mitä pitää sisällään.
 
Vauvaa ultrataan,tekevät kokoarvion, kattovat tarjonnan ja tuumailevat mahtuuko tulemaan alakautta vai ei. Noin kaikessa lyhykäisyydessään. Ehkä juttelua kivunlievityksestä jne. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta tuollaista olen kuullut.
 
Kiitos Lillukka. Ite oon kuullu kaikkia kauhutarinoitakii mokomasta niin siksi hiukan mietityttää...
 
Mullakaan ei mitään kokoarviota sen enempää ole tehty kuin neuvolassa viikolla 35+1 ja silloinkaan ei synnytystapaa sen enempää mietitty. Mut vähän pelottaa, että kun meidän suvussa on suht isoja vauvoja ollut (ite oon ollut syntyessäni reilu 4300g ja pikkuveljeni lähes 5kg) ja nyt menty jo lasketun ajan yli että jos kauheesti vielä raskaus pitkittyy niin toivottavasti vauvasta ei kasva liian isoa ettei alatiesynnytys sen takia onnistuisi.... Neuvolassa kyllä puhuin asiasta viimeksi, niin terveydenhoitaja sanoi että se arvio tehdään sitten synnärillä kun sinne asti päästään. En sitten tiedä tehdäänkö niitä arvioita rutiininomaisesti jossain muualla (ite asun Helsingissä), tai sitten jos vauvan koossa on raskauden aikana ollut jotain häikkää niin varmaan silloin seurataan tarkemmin.
 
Kokoarvio ja synnytystapa-arvio tehdään äitipolilla ultralla siinä tapauksessa, että siihen on lääketieteellinen syy, esim. raskausdiabetes (lääkehoitoinen), aiempi sektio tms. Ja minun tapauksessa se oli juurikin noin kun Lillukka kertoi yllä.
 
Meillä tekee neuvola lääkäri. Eikä oo mitään lääketieteellistä syytä ainekaan omalla kohdalla.. hmm..
 
Mä sain senhetkisen kokoarvion 35+2 lääkärikäynnillä, mut ei arvioinu syntymäkokoa ollenkaan. Ja sanoi muutenki että se koko voi heittää paljonkin, että se on vaan arvio.
 
Se on varmaan just noin kun Suski sanoi. Mulla arvioitu aina yksityisellä 3700g. Joka kerta ollu 4000g, eli nytkin kun sanoivat että tähtää 3700-3800g väliin, niin asennoidun 4000g vauvaan. Se taitaa olla pitkillä hankalampi muutenki arvioida, kun vauva menee tuonne selkärankaan kiinni niin hyvin. Tärkeintä on kuitenki tarjonta. Kasvotarjonnassa pienikin vauva on tosi hankala synnyttää. Kunnon raivotarjonnassa ja oikeassa rotaatiossa synnytyksen aikana isompikin tulee kuin raketti. :-)
 
Täällä on aiemmin tehty synnytystapa arvio rutiinilla kaikille, mut vuoden vaihteessa jäi pois. Eli ite en päässyt. Sinänsä ei haittaa, kun täällä ultrataan muutenkin paljon :) saan oikeestaan joka kerta neuvolassa kokoarvion. Mutta eihän siinä pitäisi tilanteena mitään ihmeellistä olla, ultraavat vauvasta mitat ja kattovat tarjonnan ja arvioivat äidin lantiota, että mahtuuko tulemaan. Nou hätä siis :)
 
Heeeeii... saatiin tänään kuulla että vauva on pienikokoinen viikkoihin nähden. Viikkoja siis 36+5 ja painoarvio tällä hetkellä oli 1993g. Huomenna mennään keskussairaalalle ja itselleni jäi kaikki todella epäselväksi! Onko nyt siis syytä huoleen? Voiko vauva olla vammainen vai mitä tässä nyt tapahtuu? Alapaine oli koholla..
 
Kiitos pookkana! :) Täällä päin tuo neuvola lääkäri on muutenkii ihan kamala myhäilijä niin kerkesin jo miettii kaikkee mahollista kamalaa. Toivottavasti huomenna selviäis hiukan tarkemmin tilanne ja kaikki ois kumminkin hyvin! Pientä paniikkia ilmassa mutta pitää vaan koittaa ottaa rauhallisesti kaikesta huolimatta.
 
Minun ystävällä vajaata viikkoa myöhemmin la, kuin minulla. Minun kokoarvio 2800g tällä hetkellä ja hänellä 1800g. Heillä on esikoinenkin ollut 2,5 kg syntyessään, eli voi myös olla pikkuruinen vauva. Hyvä, että tsekataan. Voi johtua muustakin, mutta jos vauva liikkuu ja kasvaa omalla käyrällään, niin kaikki varmaan hyvin...
 
Ja siis ystävääni on myös juoksutettu ylimääräisissä kasvuseurannoissa, mutta kaikki on hyvin, ja noudattelee aikaisempaa raskautta tuo kokoasia.
 
Heli, älä vielä turhaan huolestu :) kokoarviot saattaa heittää todella paljonkin ultraajasta riippuen. Meilläkin TH arvioi vauvan 2,7kg ja synnärillä arvioksi tuli päivää myöhemmin 3kg. Ja vaikka vauva olisikin pikkuinen, hän voi hyvinkin voida ihan hyvin ja olla normaalisti kehittynyt. Onneksi pääsette huomenna jatkotutkimuksiin, niin saat lisää infoa ja toivottavasti mielenrauhan. Pidämme peukkuja, että kaikki on niinkuin pitääkin! :Heartred
 
Takaisin
Top