Odotusajan mieliteot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viimeraskaudessa söin huolella suklaata joulun aikohin, esikko syntynyt huhtikuussa. Mies silloin totes et voisit rajottaa, ei varmaan tee hyvää vauvalle... Ja muutoinkin taisin syödä makeeta sen ihmeemmin säännöstelemättä.
Aikas rauhallinen kaveri tuo on, ennemmin hetkittäin aikava kuin vilkas. Makeeta syö jos tarjolla (ei aina, eikä todellakaan syö kaikkea mahdollista), mutta kohtuus kaikessa. Uskoisin että ihan normaali ihmisalku :grin

Mä söin todella paljon makeaa raskauden aikana, ei puoli kiloa varmaan riittänyt viikossa!

Onhan toi meidän 3,5v makean perään, mutta vasta vähän vajaa 3-vuotiaana sai maistaa ensimmäisen kerran karkkia kun sai sai pääsiäisenä trullipalkaksi karkkia. Varsinkin isovanhemmat tykkää ostella kaikenlaisia herkkuja joten nyt on sovittu lauantai karkki/herkkupäiväksi. Mehusta tykkää myös, mutta tietää että sitä juodaan vain spesiaalipäivinä esim kun tulee vieraita. Kyllä mä itse olen edelleen pahemmin makean perään kuin tytsy :grin Tämä toisen kohdalla en usko että saan pidettyä erossa karkissa kolmea vuotta kun kerran isosisko saa syödä..

Niin joo, menin karkkilakkoon uutena vuonna kun sitä ennen tuli vedettyä reippaasti konvehteja ym. Kun neuvolakäynnillä paino oli noussut reippaasti päätin jatkaa lakkoa seuraavaan käyntiin asti eli ensi viikon torstaihin. 4 viikkoa meni ongelmitta, mutta viimeiset pari päivää en oo pystynyt ajattelemaan muuta kuin valtavaa irtokarkkisäkkiä minkä ostan välittömästi neuvolakäynnin jälkeen.. :excited001

Joo välillä mäkin saan viikot menemään sen voimin, että lauantaiksi sitten haetaan se hervoton säkki karkkia. Sitten kun sitä karkkia jääkin yli, niin niitä maistellaan vielä sunnuntainakin ja tadaa, karkinsyöntiputki on taas avattu. Joskus on terveellisempiä kausia, että saan suunnilleen pitäydyttyä herkkupäivissä, mutta sitten taas tulee hälläväliä-kausia, jolloin karkkia menee useana päivänä viikossa. Näköjään tämä raskausaika on ollut ihan hälläväliä-asenteella... Paino jos alkaa kovasti nousta, niin sitten on kyllä rajoitettava.

Hienosti olet Mimmi pitänyt karkkilakkoa! Itse onnistunut pitämään useamman viikon lakkoa viimeksi joskus yli vuosi sitten...

No jotain hyötyä tästä etovasta olosta on ollut, koska karkkia ei ole edes pahemmin tehnyt mieli (ennen tätä viikkoa). Viimeksi kun olin muutama vuosi sitte karkkilakossa huomasin kantavani kotiin mm. riisisuklaata, koska se oli keksihyllyssä ja mun säännöillä sallittua :grin

Mä huomasin alkuraskaudessa, että tuli täysi stoppi joidenkin ruoka-aineiden / ruokien kohdalla, joita olin siihen saakka usein syönyt. Ne vaan ällötti. Pitkään esim. salaatti ja avocado, myös karjalanpiirakat, mut ne ei niin tervellisiä olekaan joten se oli hyvä ällötys. Salaattia joutui väkisin syömään, kun pakko oli yrittää pitää ruokavalio jokseenkin terveellisenä. Mutta... miksei ne karkit ja suklaat voineet kans alkaa ällöttää, kun niitäkin olin aika usein syönyt... Ne on mennyt koko ajan. :D

Täällä kanssa ällöttää jotkut ruoat oikeen kunnolla esim. broileri, missä muodossa vaan! Pystyn sen kyllä paistamaan tai muuten valmistamaan mutta sitä en kyllä pysty syömään. Muuten ei koko raskausaikana ole ollut juurikaan paha olo, mutta broileri saa sen aikaan :grin

Ja karkkia vois tosiaan syödä joka päivä, mutta koittanut oon että kerta viikkoon söisin etten ihan muodottomaksi muutu.. Mutta huomenna olisi vasta se herkkupäivä, ja mustikkapiirakka meni juuri uuniin, tällä viikolla siis tulee olemaan kaksi herkkupäivää. Vaikka en kyllä piirakkaa karkiksi laske, mutta onhan se epäterveellistä :p

Minä olen saanut pidettyä sipsilakkoa kohta kuukauden!! Tänään melkein sorruin, mutta onneksi ehdin unohtaa asian siinä kohtaa kun ajoin kaupan ohi... Rajana on ens viikonloppu, silloin mennään laivalle ja kun muut saa ryypätä niin mä saan sipsipussin!

Mä olin kanssa syömättä sipsejä neljä kuukautta, mutta eilen vetäisin puoli pussillista grillisipsejä :oops: Yleisestikin suolaista tekee huomattavasti enempi mieli kuin makeaa. Mutta kovin rasvaista ruokaa ei edelleenkään tee mieli. Yök, esim. jotain hampurilaisia :confused:

Pinaattikeittoa ja kananmunia! Söisin varmaa joka päivä ellei olisi nirsoa 4 vuotiasta ja miestä valittamassa namnam! :P

Mä sain olla yksin kotona viime lauantain, mitä ei oo tainnut tapahtua sitten esikoisen syntymän 3,5 v sitten. :grin Yleensä ku neiti on yökylässä niin meillä on kaikenmaailman menoja, mutta nyt mulla ei ollut mitään kalenterissa ja mieskin lähti kaverinsa kanssa ulos. No mähän olen karkkilakossa joten iso irtokarkkisäkki piti unohtaa, mutta sen sijaan sallin itselleni puolikkaan purkkia Daim-jätskiä ja pussillisen poppareita. Ai että oli ihanaa mässyttää niitä kun pahoinvointikin on vähentynyt ja pitkästä aikaa pystyy syömään mahan täyteen. Tähän asti oon joutunut syömään noin kahden tunnin välein keskimäärin yhden voileivän kerrallaan ettei maha ole ikinä liian täysi/tyhjä.

Vielä 3 yötä ja sitten mun karkkilakko on ohi!! :happy093

No toivottavasti suolaisen himo tarkoittaisi meilläkin poikatulokasta, mutta mistä näitä tietää. Ennen olin todella perso suklaalle, nyt ei enää paria palaa enemmän maistu. Tultiin parin viikon lomareissulta, ja tuliaisena ostettiin koneesta perinteisesti Tobleroneja. Mies sai syödä yksin koko patukan, mun kolmea palasta lukuunottamatta. Samoin käy irtokarkkien kanssa, eilen karkkipäivänä söin miehen isosta säkistä peräti 5 karkkia kaiken kaikkiaaan :)
Mutta suolaista, ah. Sipsiä tekee jatkuvaan mieli, mutta olen pystynyt pitämään itseni niistä hyvin erossa. Pizza kaikissa muodoissa himottaa. Lomareissulla haaveilin Kotipizzasta heti kun palataan suomeen, kaupan pakastepizzaa voisin tuunata ja syödä jatkuvasti, jopa euron roiskeläppä maistuisi, vaikkei sillä ole edes mitään tekemistä oikean pizzan kanssa :D Sama juttu hampurilaisten kanssa, mäkkäri ja hese -mitä vaan. Paluulennolle lähdettäessä bongasin nälissäni Burger Kingin kentältä, ja sain melkein parkukohtauksen, kun huomasin sitten passintarkastuksen jälkeen, että BK jäikin sinne toiselle puolelle eikä päästy enää palaamaan sinne syömään. Onneksi täällä meidän kotikylässä ei ole mitään noista edellämainituista ketjuista, että valtaosan ajasta himot jää vaan haaveilun asteelle!!

Tämä nyt ei ole mikään jatkuva mieliteko, mutta kerronpa silti.
Näin telkkarista jotain ohjelmaa, jossa tehtiin jotain smoothieita, pirtelöitä ja kookosdrinksuja. Ja sen jälkeen mua kummitteli koko päivän mielessä, että pirtelöä on pakko saada! Mies oli juuri hetki ennen kuin ohjelman näin, käynyt kaupassa. Mutta lähti tuo sitten kun tarpeeksi olin kinunut, niin hakemaan kaupasta banaania ja vaniljajäätelöä sekä lisää maitoa, mä otin pakkasesta mansikat sulamaan, ja heti kun mies tuli kaupasta uudelleen takaisin kotiin, surrautin blenderillä 2 litraa mansikka-banaani-vanilja-pirtelöä :rolleyes: Tosin meitä oli kyllä neljä sitä syömässä, minä, mieheni, ja mieheni kaksi tytärtä. Mutta saattaa olla että yksinäni vetäisin sen toisen litran... :rolleyes:

Mun oli pakko leipoa viikolla muffinsseja, kun aloin himoitsemaan sitä taikinaa :p Joo, ei sitä taikinaa kai saisi syödä kun on raakoja kananmunia, mutta oli ne kananmunat suomalaisia...

Ja eilen leipoessani käärtorttua kun kaverit tuli kylään, oli taas pakko vähäsen syödä sitä taikinaa!

Olen melkein alusta asti himoinnut mausteisia ruokia, mm thairuokaa ja kiinalaista eli paljon chiliä ja makuja! Tänään oli kebabpäivällinen.:p

Mulla on mitä kummallisempia himoja...mm.kaurapuuro, maustamaton jugurtti hedelmillä, juurekset jne. Makeita herkkuja tekee välillä mieli, mutta niiden syömisen jälkeen iskee tosi huono olo. Samoin kävi pizzan kanssa jokin aika sitten...viikonloppuna söin kyllä elämäni parhaan hampparin, mutta se olikin kunnon ravintolatasoa
(black angus -pihvi, focaccialeipää, pecorino sardo -juustoa, paahdettua pekonia,
marinoitua punasipulia, aiolia ja tikkuperunoita) :grin ...siitä ei tullut edes huono olo. Eli lyhykäisyydessään taidan himoita aika pitkälti mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruokia. Eikä se onneksi ole ollenkaan paha juttu :)

Ennen raskautta pidin tosipaljon metukasta.Nyt sen hajukin tekee pahaa, sama on tapahtunu mun lempi ruuille (spagetti ja kastike, jauheliha kastike ja peruna, makaronilaatikko,pizza).
Tosi kiva homma,kun mikään ei mene alas! Salaattia joutuu väkisin syömään,kun ei vaan uppoo. Makeanhimo on laantunut ja nyt ollaan siinä tilassa,että mikään ruoka ei toimi mulle enää.Elikkäs..mitäs sitte syötäisiin?Pakkohan tässä jotain on yrittää saada alas. Jogurtti ja viili menee pakon alla myös..ja sitten neuvolassa ja kättärillä jauhetaan siitä kuinka luonnollinen tila tämä raskaus on! :D

Takaisin