Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole kyllä kuullut, että liikunta kohottaisi matalaa verenpainetta, siis ainakaan mitenkään pysyvästi. Ehkä sen liikuntasuorituksen ajan, mutta tuskin muutoin.

Alhaisesta verenpaineesta johtuvaan huimaukseen auttaa muuten yleensä suola. Ei sitä pidä liikaa nauttia, mutta ei myöskään pyrkiä suolattomaan ruokavalioon. Lisäksi tulee huolehtia sitten riittävästä nesteytyksestä.

Itsellä ainakin liikunta auttaa. Monet asiantuntijat ja ystävänikin joka PT on sanonut samaa, samoin lääkärit. Liian matala verenpaine voi myös olla haitallista ja kertoa tosiaan mm.neste/suolatasapainon heikkoudesta. Usein hoikkien ongelma, on kyllä muillakin. Mutta hoikkuus ei todellakaan ole hyvänkunnon mittapuu ;) Liikunta+terveellinen/monipuolinen ruoka+riittävä lepo auttaa molempiin verenpaine ongelmiin.

Sain muuten neuvolasta tänään juuri tuon nesteytysvinkin. Tai en usko että mulla siitä johtuu huimaus, mutta kuitenkin, voisi huimata alhaisten paineiden takia jos nestehukkaa.

Neuvolassa mitattiin ekalla käynnilla verenpaine ja hemoglobiini, itselläni molemmat arvot olivat loistavat. Elikäs kirjoitusten perusteella uskoisin oman huimaamiseni johtuvan ainakin osittain nestehukasta, kun oli vähän päänsärkyäkin. Täytyy yrittää kiinnittää huomiota juomiseen. Neuvolan täti sanoi kyllä, että raskauden edetessä voi esiintyä huimausta hetkellisistä verenpaineen heittelyistä johtuen eli kun on levännyt pitkään ja nousee äkisti ylös jne. (johtuu kuulema lisääntyneestä veren määrästä tms.). Näin ollen itse en ole huolestunut asiasta, vaikka eihän se kivaa ole. Toivottavasti runsas juominen auttaa asiaan :) Itselläni noi hengästymiset on ollut raskaan ponnistelujen aikana eli hengästyn heti kun alan vähän raskaampaa tekemään, vaikka ei ole huono kunto. Ehkä vesi kojaa tuonkin asian.

Mulla myös paljon huimausta, väsymystä, pahaa oloa ja nyt olen aloittanut laattaamisen. Voi että miten odotan sitä niin paljon puhuttua raskauden hehkua ja ihanaa odotusta! Vie tylsästi iloa odotusajasta, kun on niin kurja olo koko ajan. Tuo hengästyminen on kanssa kumma juttu, jos kävelen portaat yläkertaan niin pitää jolevätä... Ennen raskautta olen urheillut paljon, nyt on toistaiseksi ollut täysin pannassa liikunta, kun ei vaan pysty.

En ollut loisto kunnossa ennen tätä kolmatta raskautta, mutta huomaan joo samoja juttuja että raskas hengitys ja hengästyy ja väsyy nopeesti, ja nyt kun kolmatta viikkoa tosissaan salitreenailen niin palautuminen ei tod mitäön hyvää...yyh..vaikka ruokavaliokin aika hyvässä kuosissa. Levossa syke reenin jälkeen tuntuu kovalta, tosin en oo mittaillu. Aattelin ostaa uuden sykemittarin piakkoin. Vaikka lihakset ei kovin kipeenä niin silti tuntuu kuin jyrä ois vetäny yli. Ei siis vielä mitään yli-pirteetä keskiraskautta nautita täällä :gen026

Muokattu viimeksi:
Mulla on oudosti energiaa kahden edestä, vaikka joo siis hengästyn portaissa, mut sit kun on kunnon liikuntasuoritus menossa niin ei pysäytä mikään tai tunnu missään! Pari päivää ollu ruokahaluttomuutta, ja olen kyllä syöny normalisti mut pidemmillä väleillä kun aiemmin...

Mun huono olo väheni aika reippaasti, kun pidin tuossa melkein viikon tauon kaikessa ja vaan lepäsin. Ihan selkeästi oli levon puutettakin. Tämän lisäksi pakotin itseni syömään usein tasaisin väliajoin (vaikka ei ollu nälkä ja ei tehny yhtään mieli) niin johan se ruokahalu taas löytyi ja paha olokin alkoi helpottaa. Mun on siis pakko olla syömässä vähän väliä, jos haluan normaalin olon pysyvän. Nyt paha olo tulee enää aamulla heti herätessä eli aamut alkaa heti tuoremehulla ja hedelmillä (kun mikään muu ei mene alas). Paha olo iskee heti kun silmät avaa :pale Tämä siitäkin huolimatta, mitä syön illalla iltapalaksi (kaikki testattu, samoin syöminen just ennen nukkumaan menoa).. tauko vaan tulee liian pitkäksi yön aikana. Tai sitten täytyy vaan jatkaa tuota yösyöpöttelyä :oops: Olo on nyt aika hyvä ja liikkuminenkin alkaa taas tuntua hyvältä :p Pitää vaan olla koko ajan syömässä ja juomassa jotakin.

Onkohan muilla muuten esiintynyt oksennusrefleksi hammastahnaa kohtaan?:eek: Täytyy kokeilla eri merkkejä, mutta tämä alkoi samalla kun raskauspahoinvointikin lisääntyi. Siis jos hammastahna pääsee lähelle kurkkua niin yökkään sen heti ulos. Vaikeuttaa hieman hampaiden pesua:brushteeth

Ei hammastahna, mutta heti yökkään, kun laittaa harjan suuhun. Joskus oksennan. Mulla ei vissiin oo keväällä hampaita. Esikon odotusaikana tuli ekaa kertaa elämässäni reiän alkuja, saas nähdä tuleeko nyt reikiä, vaikka parhaani koitan harjata... on vaan pirun tuskaa arpoa, että harjatako ja oksentaa vai antaako olla. :(

Hah, mulla on Mile sama homma! :D En onneksi ole muutamaa kertaa useammin oksentanut, vaikka useammin on noussut kurkkuun... Ei kärsi kovin kauaa harjata ja kieleen ei kärsi edes koskea tai yökkiminen alkaa. Mullakin on tainnut tulla pari reikää... Pitäisi siis soitella hammaslääkärille.

Mile ja Iskallt, onpa teillä pahana tuo refleksi. Itse pystyn pesemään hampaat, mutta en koko kieltä. Ajattelin itsekin varata sen ajan hammaslääkärille, joskos ne osaisivat ehdottaa jotakin.

Tosi jännä miten on noin herkäksi mennyt, kun normaalisti en yökkää helpolla eikä tällaista ennen ole ollut :D Eiköhän tästä selvitä kun maltilla harjailee :grin

Mile ja Iskalt, mullakin sama homma tuo kakomisrefleksi hammaspesulla. Siihen onneksi rajoittunut pahoinvointi, kerran oksennus yllätti hampaita pestessä. Nyt tuo refleksi on rauhoittunut kun 3 kk etappi ylitetty parisen viikkoa sitten

Mulla ei tietookaan rauhoittumisesta. Mutta viime raskaudessakin oli koko raskauden vaikka muuten pahoinvointi hellitti. Inhaa! :/

Mulla on nyt vihdoin alkanut hellittämään tuo alun jatkuva kauhea olo (13+6). Onpa mahtavaa, kun ei ole pakko syödä 1,5 h välein ja iltaisin pystyy tekemään jotain muutakin kuin vain makaamaan sohvalla silmät kiinni! Miinuksena toki olen flunssan kourissa juuri nyt, mutta se tuntuu ihan pikkuvialta vain :D. Ainoa jännittämisen arvoinen asia on se, miten jaksan ja ääni kestää perjantaina meidän bändillä olevan keikan.

Mulla oireita ei enää pahemmin ole, mitä nyt rinnat arat ja nännit jöpöttää ku viimestä päivää.
Ja tää herkkyys.. En nykyään osaa olla päivääkään itkemättä tai pahottamatta mieltäni mitä tyhmemmistä asioista:grin
Toivottavasti tää menis ohi kun en ikinä oo ollut kova tyttö märisemään nii nyt sisaruksetkin ihmettelee et miks isosisko itkee jos he hieman kiusoittelevat tavallisista asioista?
Ja enää ei jaksais odottaa vaan asenne on se että nyt heti tänne mulle se vauva!

Minkähäntyyppiset alavatsakivut on normaaleja..?! Mulla on pistänyt alavatsaan tohon vasemmalle samaan paikkaan, istuminen selvästi pahentaa mutta seisominen ja makaaminen helpottaa. Tuntuu ehkä jopa kosketusaralta se kohta. Istumatyötä teen. Masusta ei oikeestaan tunnu vielä liikkeitä, tai jotain pientä mutta en osaa sanoa olisko ne pienokaisen hipasuja. Viikkoja 16+3. Neuvolaan on aikaa vielä 1,5 vkoa.

Kitty, ei siihen taida olla oikein mitään virallista mikä "normaalia". :)
Toisilla voi olla todella kovia kipuja kun kaikki venyy lantion seudulla ja toinen ei tunne mitään koko raskausaikana.
Kroppa tekee tilaa kohdulle ja kaikki liitokset venyvät,se voi tuntua tosi ikävältä.
Ehkä hassu ehdotus(?), mutta onko sinulla mahdollisuus ottaa töihin tuoliksi jumppapallo? Siinä istuessa ei tule niin paljoa painetta lantioon ja saat sitä(lantiota) myöskin koko ajan liikuteltua, samoin venyttely voi auttaa kipuhin. :)

Takaisin