Odottavat toukomammat 2015

Etpä olisi Nennu voinut paremmin sanoa. Täsmälleen samat fiilikset kahden pojan kanssa. Haaveilen tytöstä, mutta tottakai lapsi on täydellinen juuri sellaisena kuin hän on.
 
Täällä aika samoilla mietteillä liikkeellä kuin Nennu ja Mimimami, vaikka noita poikia onkin "vasta" kaksi. Esikoisten kohalla suosin vielä todella paljon sukupuolineutraaleja vaatteita ja myös esim. pinkkiä ja lilaa on aina löytynyt muksujen vaatekaapeista. Mutta nyt on jostain, ehkä kavereiden lapset hörhelö mekkoineen asiaan vaikuttaneet, tullut kauhea tarve päästä oikein pukemalla pukemaan pikkuista tyttöjen riepuihin jos tyttö tupsahtaisi :P

On muuten ollut hauska huomata kun ekaa ultraa odottelin todella malttamattomana, mutta nyt kun on rakenne ultra viimosena päivänä tätä vuotta niin se tuntuu olevan mielestäni ihan justiinsa :D
 
Meikä meni ja tilas parit vauvan vaatteet vaikkei olis tarttenu ku äiti jo hommannu vaikka mitä :) ajattelin et ois kiva ees jotain uutta itteki ostaa :) siinä meni se mun päättämä "vasta rakenneultran jälkeen ostan mitään" päätös :D
 
Jee! Mä löysin ensimmäisen kerran jonkunlaisen vahvistuksen mun huomiolleni siitä, että prolaktiini esti mua laihtumasta imetyksen aikana. Vaikka oon sisimmässäni tiennyt tämän koko ajan, niin on silti hauskaa lukea se artikkelista! Koska tämä on ensimmäinen kerta, että mikään itsestäni ulkopuolinen taho puhuu väitteeni puolesta.

"Maidontuotannossa tarvittava prolaktiini-hormoni saattaa nimittäin hidastaa aineenvaihduntaa, mikä selittää sen, miksi jotkut naiset eivät pysty laihduttamaan viimeistä viittä kiloa millään, ennen kuin ovat lopettaneet imettämisen." (Terve.fi: Keho synnytyksen jälkeen - nämä asiat on hyvä tietää)

Ja mullahan kävi tasan juuri näin edellisessä imetyksessä. Mitä juttu ei kerro on, että prolaktiini erittyy erityisesti aamuyön imetyksissä. Mulle siis riitti viiden kilon varisemiseen parissa viikossa se, että lopetin yöimetyksen.

"Prolaktiini käynnistää ja ylläpitää maidoneritystä. Prolaktiinieritys on korkeimmillaan aamuyöstä, ja imetys nostaa äidin veren prolaktiinitasoa entisestään. Tämän vuoksi yöimetys on tärkeää." (Https://www.ppshp.fi/imetys/prime101/prime114.aspx)

Tottakai imetys menee edelle siitä painanko x+5 vai x+0! Mutta oli vaan niin ärsyttävää, kun kukaan ei osannut kertoa missään, että prolaktiini voi vaikuttaa myös noin päin. Monellahan imetys nimenomaan auttaa karistamaan raskauskilot. Mutta voi niitä epäuskoisia ilmeitä, kun kerroin teoriani prolaktiinin ja laihtumisen yhteydestä..kaikki oli vaan, että juu..ehkä sä söit myös vähän terveellisemmin.. ja aloit liikkumaan.. Sentään mun lääkäriksi opiskeleva serkkuni totesi, että horminit voivat vaikuttaa hyvin eri tavoin eri ihmisiin eli ei suoraan torpannut :)

Mutta hah! Kylläpä nyt tuntuu erinomaiselta, että sain edes jotain evidenssiä väitteeni tueksi. Tuli vaan heti tyhmä ajatus, että entä jos joku raskauskiloistaan panikoiva lopettaa imetyksen tämän takia.. kokemuksien perusteella huomattavasti yleisempää on, että imetys "laihduttaa". Silti musta naisilla olisi oikeus saada tietoa imetyshormonien vaikutuksista kehoon, vaikka ne vaikutukset voikin tavallaan olla epäsuotuisia. Vaikka siis mikään terveysriski toi viisi kiloa noin vuoden verran tuskin on. Mutta sekin on helpompi kestää, kun tietää, että se on hormonaalista.
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
On se kyllä jännä jos poikavauvan/lapsen pukee vaikka punaiseen tai pinkkiin niin se on "tyttöjen väri" mut aikuiset miehet voi käyttää samoja värejä :wink kaverinki 1,5v poikaa oli luultu tytöks kun ulkoiluhaalarissa oli punaista. Ja sit kummasteltu värivalintaa kun sano et lapsi on poika...ite en tykkää sellaisesta hempeän vaaleanpunaisesta muutenkaan niin tuskin sellasia ostasin vaan sen takia jos vauva sattus olee tyttö :P sit jos on vaikka musta vaate jossa on vaaleanpunainen kuva tms niin saattas mennä :D
 
Esikoista odottaessa ostelin kaikkii ihania vauvan vaatteita, prinsessa mekkoja ynm. No hyvin nopeasti totesin suurimman osan vaatteista olevan niin epäkäytännöllisiä ettei niitä kertaa enempää käytetty ja toinen mikä minkä tein oli että ostin pikkusia vaatteita isot kasat. No nehän jäi pieneksi hyvin nopeaa. Kolmen lapsen kokemuksella jo osaa ostaa käytännöllisiä ja sopivan kokosia vaatteita :D

Me ei olla vielä ihan varmoja kysytäänkö sukupuolta. Esikoinen tiedettiin, muut eivät suostuneet näyttää, istuivat jalat ristissä aina ultrassa :) Kolme tyttöä joten en ees uskalla toivoa poikaa :D
 
Aiotteko muuten ottaa äitiyspakkauksen? Mun mielestä tän vuoden pakkaus on ihan kaunis, vaikka en turkoosia itse käytäkään. Fiiliksen takia ehkä tulee otettua.
 
Mä aion ainakin ottaa. Kun kyseessä on esikoinen, pakkauksessa tulee aika paljon tarpeellista matskua. Laatikon arvo on isompi kuin sen rahan, jonka vaihtoehtoisesti saisi. Sen ymmärrän, jos joku ei ota laatikkoa heti perään toiselle tai kolmannelle lapselle.
 
Aion koska eka lapsi ja siinä tulee kuitenkin aika paljon kaikkea :) ja kivannäköisiä vaatteita. 9.1. ois varattuna neuvola-aika jossa saa kelaan sen lapun et voi pistää paketin tilaukseen :p
 
Täällä myöskin otetaan äitiyspakkaus! Saas nähä ehitäänkö saada ens vuoden pakkaukset vai vieläkö saadaa tän vuoden.. mulla kans 9.1. Neuvola, joko muka sen jälkeen saa tilata?!:eek: sillon siis 22+3..
 
Musta se oli et ku rv22 tulee täyteen niin saa ne laput kelaa varten :) sitä silmällä pitäen meiän seuraava neuvola-aika varattiin :P
 
Uus pakkaus julkastaan varmaan joskus helmi-maaliskuussa...

Joku oli asiasta kyselly kelan sivulla niin

"Kela-Kertulla ei ole tietoa, milloin vuoden 2015 äitiyspakkaus julkaistaan ja laitetaan jakoon. Periaate on ollut, että entinen pakkaus jaetaan ensin loppuun, jonka jälkeen uutta pakkausta on lähdetty jakamaan.
Kela-Kerttu tiedottaa uuden pakkauksen tilanteesta heti, kun saa asiasta tietoa."
 
Minäkin ottaisin pakkauksen, jos olisi esikoinen - kuten silloin otettiinkin. Totesin tosin jo silloin, että olisin yhtä hyvin ostanut hammasharjat yms. plus tarvittavat vaatteet niin käytettynä kuin uutenakin sillä 140€. Eli nyt ei oteta, vaan käytetään se raha tuplarattaisiin. :)

Mulla toisaalta jopa "harmittaa", jos tämä on poika, sillä jää kaikki ne aivan iiiihanat tyttövaatteet sitten tuonne arkistoon. Ne pienten vaatteet kun menevät niin nopeasti pieneksi.
Anoppi kauhisteli aikoinaan, että kun mulla on niin paljon vaatteita lapselle. Onhan mulla, mutta rakastan vaatteita ja haluan pukea lapseni kauniisiin vaatteisiin. Ostan suurimman osan käytettynä, eli en mikään hienosteleva primadonna ole kuitenkaan, enkä tuhlaile ihan älyttömyyksiä. Joskus kyllä merkkivaatteisiin saatan jonkun kympin törsätä, mutta sen mun miehenikin on hyväksynyt.
Päiväkodissa hoitaja sanoi aivan vasta, että tyttärelläni on aina niin kauniita vaatteita. Jees, ai nou. :grin Ihanaa, että muutkin huomaavat sen. :)
 
Vaik meille ei ole esikoinen tulossa niin esikoinen on kuitenkin kohta 5v ja kun ei ole aikaisemmin vauvaa kuulunut niin ollaan pistetty varmaan käytännössä kaikki vauvakama eteenpäin. Aion ottaa äitiyspakkauksen, koska sen arvo tosiaan suurempi kuin rahan ja siellä on kuitenkin ihan hyödyllistäkin tavaraa. Henkilökohtaisesti tällä hetkellä jaossa äitiyspakkaus on aika hirvee. Olisko ollut ehkä 3 tuotetta mitkä mun mielestä oli kivoja, siis niiden neutraalien lisäksi. :D Mut mä oonkin ronkeli :wink Oli esikoisenkin pakkauksessa muutamia hirvityksiä, mutta esimerkiksi makuupussi oli aivan ihana! (beessi jossa sydämiä :Heartred)

Mulla on ehkä pieni kutina et vois olla tyttö.. mut en mene kyllä vannomaan. Esikoisesta oli pääsääntöisesti poikafiilis ja kappas tyttö tuli :D Ties vaik menis toisinpäin. Itseasiassa täytyy sanoa, että toivon että tulisi toinen tyttö, ei sillä kyllä poikakin on tervetullut. Lähinnä siis siksi sitä tyttöä, kun miehen sisarusten poikalapset on molemmat olleet järjettömän allergisia ja ihan kaikelle. Mun tuurilla tästä siis tulisi todella pahasti eläinallerginen joka tarkoittaisi ettei mun äidin luokse olisi mitään asiaa (kaks isoa koiraa, kolme kissaa ja kolme hevosta). Mutta mitäpä sitä maalaamaan piruja seinille :)
 
Kyllä me otetaan äippäpakkaus kun eka lapsi tulossa :) jotenkin oditan että pääsee hypistelemään niitä tavaroita :)
 
Meillä oli myös alunperin aikeissa ottaa äitiyspakkaus, mutta päätettiin että ei nyt otetakaan. Esikoiset kyllä tulossa, mutta kun on tullut tota vaatetta ym. hamstrattua nyt jo sen verran että äitiyspakkauksen vaatetus ym. aika turhaa, eikä ehkä ihan meidän mieleen (anteeksi, onhan siellä kivojakin meidän mielestä, mutta..). :) Kaksosista kun saa pakkauksen kolminkertaisena niin otetaan rahana, saavat sitten sängyt niillä rahoilla. :)
 
Tänään katselin kuvia niistä äitiyspakkauksen vaatteista, moni on kyllä niistä tosi söpöjä, et mielellään ottaisin. Onhan tuolla kaapissa esikoiselta pieneks jääneitä vaatteita, mut suurin osa ihan pienimmistä vaatteista piti antaa takaisin kun olivat vain lainassa sukulaiselta. Että SAA ostaa uusia ihania :wink
 
Me otetaan jos saadaan selville että poika tulossa, minun mielestäni aika poikapainotteinen pakkaus :)
 
Mun mielestä se "kuuluu" asiaan esikoisen kohdalla, otettais joka tapauksessa, mutta ainakin tuossa nykyisessä on myös omaa silmää viehättäviä aika paljon :) Ja mun silmään on myös ihan sukupuolineutraalia. Jos pakkaus ehtii vaihtumaan, toivottavasti on yhtä kivoja kuoseja!
 
Takaisin
Top