Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin on aikomus "matkustella" kesällä pikkuisen kanssa. En oikein kotona haluaisi möllöttää, miehen kotipaikalla ja meidän suvun mökillä olisi mukavampi olla. Mutta katsotaan sitten, millainen kaveri tämä on. Jos on samanlainen koliikkivauva kuin itse olin, en ehkä lähde häiritsemään sukulaisia...

Mietin kanssa tuota laivamatkustamista. Sovittiin jo alustavasti, että Tallinnaan mennään viettämään vkloppu jossain loppukesästä/alkusyksystä ja Tukholmaan haluaisin mennä moikkaamaan sukulaisia ja näyttämään pikkuista nyyttiä vielä samana vuonna :)
Sovittiin miehen kanssa että etelään lähdetään vasta kun lapsi osaa kävellä ja ymmärtää vähän asioita, niin sitten hänkin saa siitä matkasta enemmän irti (jos noin voi sanoa pienestä lapsesta :grin ).

Meillä oli kerran porukassa yksi äiti ja 3 viikkoinen vauva Tallinnan reissulla mukana. Tosi kivasti meni eikä mitään ongelmia. Laivalla tosiaan on helppo matkustaa, kun ei se siitä kotona istuskelusta kauheasti eroa :)

Mua henkilökohtasesti ärsyttää suunnattomasti ihmiset ketkä on tullu sanoon että ens kesänä ette voikaan lähteä mihinkään reissuun. Ai miten niin ei voida, ihan kuin sen lapsen kanssa nyt pitäisi ensimmäiset vuodet istua neljän seinän sisällä kotona. :D En siis uskaltaisikaan varmaan heti mihkään pidemmälle lähteä, mutta kyllä olisi ihanaa vuokrata edes vaikka joku mökki jostakin sitten kun miehellä on lomaa. :) Tai loppukesästä/syksystä sitten vaikka laivalle!

Me ollaan ähdössä syksyllä Jenkkeihin ystävien luokse lomalle. Piti mennä jo nyt loppukeväästä, mutta se olisi ollut jo turhan riskipeliä :wink

Toivottavasti kanssalentäjät eivät täysin hajoa meihin, jos pienellä on mahavaivaa tms.:p

Mutta tosiaan monien tuttujen kokemuksen mukaan helpointa on matkustaa ennen kuin lapsi pääsee itse liikkeelle ja/tai syö kiinteitä. Ei pala hermo, kun matkalla ei voi kontata missä haluaa tai ruokaa ei saa heti tarvittaessa naaman eteen. Erityisesti pitkät lennot voi kuulemma olla taaperon kanssa haastavia, mutta sylivauvan kanssa taas ihan ok.

Ystävä kans suositteli mulle, et mee lentäen mahdollisimman pienen kanssa (tarkoitan sylivauvan), koska silloin näkee hyvin, onko se moksiskaan lennosta vai huutaako koko ajan. Mun yksi ystävä asuu Oslossa ja sitä jo mietittiin, josko sinne pitäis tehdä testilento esimerkiksi syksyllä. Se on kuitenkin vain reilu tunnin lento niin ei ole ihan kidutusta kenellekään osapuolelle, jos ei menekään kuin Strömsössä :)

Joo ihan normi meiningit ens kesänä. Mökille heti kun kelit lämpimät, perinteiset huvipuisto, eläintarha ja Suomen kiertelyt, uimarannat, eväsretket ja mitä kaikkee. Ei vauva menoa haittaa :)

Se on sitten asia erikseen miten itse jaksaa, jos valvoo kaikki yöt ja vauva rinnalla tunnin välein. Mutta kun muistaa että vauva aika kestää niin pienen hetken että sitä jaksaa uskomattoman hyvin touhuta vähilläkin unilla.

Me oltiin esikoisen kanssa kesäaikana 2 viikosena reilun tunnin ajomatkan päässä veljen häissä, ainoa mikä ei ollu kamalan ihanaa niin istua paljon episiotomia haavan päällä :/ mut muuten meni tosi hyvin. Me ollaan tän neidin kanssa lennetty vaan kun oli just täyttäny kaks ja voisin kuvitella että keskiarvo vauvan kanssa lento vois olla paljon rauhottavampi ku uhmaikäsen kaa kenel on oma penkki ja aikuisten vyöt on niin löysät että karkailee kokoajan. Meillä vauvan kanssa mennään alusta asti ihan tavallisesti meidän arkea, tietysti vauva tarpeet huomioon ottaen mutta mua kammoksuttaa kotona hiimuilu :(

Mut houkutteli kotoa vauvan kanssa ulos mun kaveri, kun vauva oli vissiin noin 1kk ikäinen. Se oli vähän liian aikaisin minulle ja vauvalle.

Mä todella kärsin esikoisen kanssa noista yövalvomisista. Olin kaikkea muuta kuin oma itseni. Muistan vieläkin fiiliksen ristiäisissä. Mua vaan itketti. Mä en todellakaan leiponut enkä siivonnut vaan delegoin kaikki työt äidille ja muille sukulaisille. Kun meen ristiäisiin niin kyselen, että miten äiti nyt mahtaa jaksella. Suurin osa äideistä on hyväntuulisen oloisia.

Mä en kuitenkaan kokenut olevani masentunut, koska jos sain nukuttua edes kuusi tuntia yhtäjaksoisesti, niin olin taas oma itseni ja maailma näytti valoisalta.

Tällä kertaa olemme suunnitelleet matkaa Etelä-Eurooppaan marraskuussa. Jos vauva on sellainen tyyppi, että ajatus kuulostaa silloinkin järkevältä. Mun mies pystyy tekemään töitä etänä ja ajateltiin skipata kaamos 2015 kuukauden mittaisella matkalla.

Kesälle mä suunnittelen nauttimista lapsivuodeajasta, pitkiä imetyksiä ja ihokontaktia vauvan kanssa, koko perheen lempeää tutustumista uuteen tulokkaaseen.. mun unelmien kesä ♡ Ja tämäkin saa taas joutaa romukoppaan, jos vauvan lempipaikka on auton turvakaukalo niin mehän koetaan Lapin kesä!

Musta on jotenkin ihanaa että vauva syntyy just ennen kesää, itsestä tuntuu että pääsen niin paljon helpommalla kuin että syntyisi vaikka talvella. Mä oon kyllä kotihiiri, en lähe kotoa reissuun ellei nyt oo aivan pakko tai jo niin hirveä väsymys että tarvii yksinkertaisesti lepoa kaikista eläimistä ja kotihommista, muuten rakastan hiippailla vain tässä kotona :)

Sisko matkusti laivalla keskimmäisensä kanssa myös, kun tyttö oli kaksi viikkoinen. Hyvin meni. Ja esikoisesta ajettiin kahden viikon ikäisenä mun vanhempieni luokse 300 km:n päähän. Matkat sujuu, kun asennoituu jo alussa, että vauvan ehdoilla mennään. Laivassa tosiaan pääsee hyttiin rauhaan, jos niikseen tulee ja ensimmäisen kerran esikoisen kanssa laivailtiin, kun oli muistaakseni 3kk. Laivalla kulkeminen on mielestäni helpompaa, kun varmasti autolla mennään, niin saa kaikki vaunut ja rattaat ja tavarat mukaan, eikä siskon tai kenenkään muunkaan tarvitse järjestelyhässäkässä lähteä meitä kentältä hakemaan ja sitten pitäisi olla kaikki turvaistuimet ja kaukalot ja vaikka mitä. Mutta tuohon reissuun nyt on vielä paljon aikaa, enkä tiedä päästäänkö reissuun ensinkään. Sen näkee sitten lähempänä.
Wohoo! Huomenna viikkoja 16 ja mulla alkaa vihdoinkin tämä kamala "kaikki ei ole hyvin"-tunne katoamaan. Odottelen jo innolla rakenneultraa joka on heti vuoden alussa.
Haluatteko selvittää omienne sukupuolen?

Haluan selvittää sukupuolen, ei ole mun kohdalla vaihtoehtoa että odottaisin synnytykseen asti, oon liian malttamaton sellaiseen :p

Ja joku täällä puhui vaippojen hamstraamisesta, en suosittele, meillä kävi viimoisten muksujen kohdalla niin että toisen iho ei kestänyt muumi-vaippoja ja toisen ei kestänyt pamperseja, ja tätähän ei millään voi etukäteen tietää mille on kukakin herkkä.

Ja voi vitsit kivoja matkustushöpinöitä täällä :) Kyllä kelpais itsellekkin reissun päälle lähteä, mutta luulenpa että pysytään(joudutaan pysyä) omalla autolla suomen sisällä budjettien takia. Vaikka tiedä sitäkään varmaksi jos liian väsyneeksi vaivun, sillon uskalla ratin taakse mennä moneksi tunniksi. Laivareissua oon kyllä miettinyt, ja juuri niihin aikoihin kun ei nuorimmainen vielä kauheasti kaipaa mönkimishetkiä vaan viihtyy vaunuissa, kantoliinassa tms.

Kyllä meilläkin suunnittella viettää ihan tavallinen kesä reissuineen päivineen, ihan jo sen takia ettei isommat lapset koe että vauvan takia he jäävät paitsi kesäreissuistaan. Ja meidän perhe on kova reissaamaan ja menemään, niin tuntuisi hullulta olla kotona koko kesä. Tähän tietoon mennään laivalla tallinnaan ja ollaan siellä hotellissa yötä, käydään puuhamaassa ja ollaan hämeenlinnassa hotellissa yötä ja viikko kalajoella ainakin :D

Kauhia ku tuntuu et kaikilla jos hirveesti suunnitelmia mitä tehdä lapsen kanssa ens kesänä. Ittehän en ole asialle suonut mitään ajatusta. Sen tiedän että heinäkuussa kaverin häät, mutta vauvan saa varmasti mun vanhemmille siksi aikaa hoitoon jos muutaman tunnin siellä malttaisi olemaan, on onneks Oulussa niin voi vaikka välillä käydä imettämässä (jos se nyt onnistuu) ja sitten mennä sinne takas tai sitten vauva mukaan, sen näkee sitte. Ei olla kyllä suunniteltu yhtikäs mitään sen suurempaa reissua ens kesälle, korkeintaan kuusamoon mökille, tai no ehkä ennemmin kuitenkin miehen isovanhemmille, ei hirveesti innosta ajatus mökkiolosuhteista (ei ole ns. juoksevaa vettä ja biovessa mökillä) mutta varmasti jossain vaiheessa kävästään siellä, sekin menee varmasti sinne heinä-elokuun vaihteeseen kun mies on lomalla. Kyllä mä ajattelin et vauvan kanssa opetellaan eka olemaan ihan kotona, kun ensimmäinen niin haluan ihan rauhassa opetella sitä vauva-arkea, jossain lähellä saattais sukulaisilla korkeintaan käydä

Mua harmittaa, kun meidän piti mennä viime kesänä Repovedelle vaullukselle koko perhe, mutta tulin kipeäksi juuri edellisenä iltana. Ajateltiin, että ensi kesän sitten ainakin, mutta kuinkas sitten kävikän :) ei ehkä paljon vaelleta ensi kesänä, tai sitten täytyy lainata jostain aasi kantamaan meidän tavaroita, koska painavan rinkan kanssa on ehkä hankalaa ottaa vauvaa kantoreppuun/liinaan. Yön yli kun oli tarkoitus olla, niin teltta ja makuupussit olisivat tarpeen.
Mut hei! Kuinka hienoa olisi ottaa oikeasti aasi mukaan! Tai joku muu kuormajuhta. :grin

Me aiotaan kysyä sukupuoli ultrassa, jos vaan näkyy. Minäkin oon niin malttamaton, niinkuin bnt :) Vielä kun esikoinen tulossa. Asiaa ei kuitenkaan kailoteta ympäriinsä vaan aiomme kertoa vain parille hyvälle ystävälle ja isovanhemmille.
Jos ikinä saadaan toinen (ja kolmas) lapsi, niistä olen miettinyt etten kysyisi sukupuolta vaan se olisi ihana yllätys synnytyksessä :) saa nähdä onnistuisiko tuollainen minulta..

Me meinataan reissata ainakin muutamaan otteeseen kesän aikana lentäen mökille Pohjois-Suomeen, todennäköisesti jo juhannukseksi. Samoin suunniteltiin häämatkaa lämpimään marraskuulle. Sanoisin että tullaan lentelemään vauvelin kanssa liki 10 kertaa ensimmäisen vuoden aikana. En aio ottaa asiasta stressi. Mielestäni hyvä vaan totuttaa lentämiseen mahdollisimman aikaisin, kun tuo mökki kerran on aivan pohjoisessa. Juurikin tuolla pohjoisen lennoilla olen nähnyt tosi pieniä lentäjiä. Nuorin samalla lennolla ollut oli pari viikkoinen. ☺

Me ollaan kanssa miehen kanssa ajateltu, ettei haluttais tietää sukupuolta. :) Mä olen kuitenkin sen verran malttamaton, etten tiedä onnistuuko sittenkään. :D Rakenneultraankin tuntuu olevan hirmu pitkä aika, taisi olla 19.1!

MInä ainakin olen hamstraamassa vaippoja ja kun puhun vaipoista niin tarkoitan siis kestovaippoja :D Ekai kukaan kertsejä ala hamstraamaan? Niiden kertahankintahinta on hiukan erilainen kuin kestovaipoissa :D

Meil rakenneultra on 7.1. Mä haluisin tietää sukupuolen, mut mies ei välttämättä. Meil on siis viel keskustelua tämän aiheen tiimoilta.

Me halutaan tietää sukupuoli, jos vaan selviää. Sinällään se ei vaikuta minun mielestäni suunnilleen ensimmäisen vuoden aikana mihinkään muuhun kuin nimen valintaan, mutta haluan tietää kaiken mahdollisen, joten myös tämän :)

Osalle sukulaisista sukupuoli saattaa vaikuttaa esim. lahjoihin, joten kerrotaan kyllä jos vaan itse tiedetään. Itse siis en vauvaa ajatellut pukea mihinkään rimpsuihin tai pikkuprinssiasuihin, vaan käytännöllisiin vaatteisiin, värillä ei väliä. Siksi minun vaatehankintoihini sukupuoli ei vaikuta ainakaan niin kauan kuin lapsi mitataan vaakatasossa :)

Takaisin