Nuoret (tulevat) äipät 09 ~

Mulla kihlattu kans sano,et hän haluaa tietää heti,ku voi,et kumpi tulee.
Mä taas haluan pitää loppuu asti.. :)
Katson vaa etten osta vaaleanpunaista tai sinistä.. [:)]

Onhan noi vaatteet osittai kyl nykysi tyttö tai poikamaisii, mut ite en ainakaa jaksais ottaa vaatteista mitää stressiä... Meillä on vaatteita enemmänki ehkä pojalle, vaikka tyttökin sieltä voi tulla tupsahtaa... Mut suurin osa on kyl sen värisiä et menee kummalle tahansa. Keltasta, virheetä, valkoista, kirjavaa, ruskeeta ymsyms...

Ja tää on nyt mun mielipide ja muilla on omansa, mut mä en haluis rakkaasta lapsestani mitään väri-neurootikkoa tehä joka huolii vaan punaista tyttönä, tai sinistä poikana. Se tuntuu sit vähä isompana olevan vaan harmiks, ku rakas lapsi ei haluu mitää muuta kuin tiettyä väriä, mutta tottakai jokaisella saa oma lempivärinsä olla, Sitä en kiellä!. Mut toi SININEN= POJALLE & PUNAINEN= TYTÖLLE on nykyää vaa jotenki nii kaupalistettu juttu :/

Huomenta...Rakenneultrassa kun kävin sieltä sanottiin et 90% varmana tyttö tulee, kaikki vaan arvaili et poika meille on tulossa ja masun perusteella poika..mut nyt asenne uus ja tyttö tulee kait. Sama se kumpi sieltä loppujen lopuksi tulee, yhtä rakas se silti on. Kävin tossa lääkärillä viime viikolla taas, ni käskin katsoo ja varmistaa et kumpi se sit lopuksi on..lääkäri oli nuori kandi eikä osannu oikeen kattoo, mut kyl se sinnikkäästi etsi. Kätilö sit sano et hänen mielestä vilautti siihen malliin et olisi tyttö. Et ehkä se sitte on se tytön tyllerö...ei oo enää pitkä matka 9 vko ja 3 päivää jälellä..jos syntyisi laskettuna aikana. Vaunut käytiin ostaa ja turvakaukalo, vaikka vähän nyt jännittää oiskohan vielä kannattanu, mutt ostettu nyt on. Nyt sit vaan oottelee, ja ensi viikolla vielä lääkärille et päästääköhän enää töihin. Onnittelut uusille ja tervetuloo joukkoon..

Mulla oli ultra np-ultra eilen ja kaik näytti olevan ihan ok. Tosin viikot heitti parilla taakse päin ja laskettu aika siirty elokuun puoleen väliin. Eli melko varmasti elokuun aikana tulee.. :)

heips.
täällä kokkossa avoliitossa onnellisesti asuva 23vuotias nuori nainen.
toista lasta ootan syntyväksi 6.3. eli ei enää kauaa tartte ootellakkaan, 5vkoa ja 3päivää..;)
esikoinen täytti nyt tammikuussa 6v, eli olin 17v kun pojan sain.
ootusaika on sujunut kaikin puolin hyvin.. tosin nyt alkaa liikkuminen olla hankalaa..;( ei enää niin vaan lähetä lenkkeileen..:(
kaikille kanssa oottajille jaksuja kovasti.[:)]

[font="times new roman"]Heips taas!
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Tänään (20+1) oli neuvola ja yllättävän hyviä oli arvot. Verenpaine oli pysyny samana, eli 100/70 ja hemoglobiinikin oli 120 (edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa 92). Kohdun korkeudenkin mittasivat ekaa kertaa ja oli 18cm. Sanoi sen olevan juuri niin kuin pitääkin. Meillä tosin koko kohtu seikkailee pitkin päivää kun on vielä niin paljon tilaa. Joskus on jommassakummassa reunassa ja sitten yläällä tai ihan alaalla. Sydänäänet oli 150 ja sydämen läpätkin kuuluivat hyvin. Oli oikein yllättynyt hoitaja, kun niin hyvin kuului. Sanoi että taitaa olla terve ja vahva sydän.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Rakenneultra ois sit ens maanantaina. Sit ois rv 21 täynnä ja pääsis kurkkimaan et, mitä maha-asukille kuuluu. Mua jänskättää se sukupuoli jo etukäteen. Vaikkei siitä olekaan mitään varmuutta, et näkeekö kumpi ois tulossa ja sittenkään se ei ole 100% varmaa. Mä kovasti odotan poikaa, mies sen sijaan neljää raajaa ja sopivaa määrää silmiä ja korvia suht paikallaan. Tietenkin se terveys on kaikista tärkeintä, mutta mä oon sen verran luottavainen ettei käy mielessäkään että sieltä nyt joku ”osa” puuttuisi. Sit toinen mikä jänskättää on se, et mitä jos viikkoja on vasta niin vähän, ettei siellä kunnolla mitään näekään… tai siis kyllähän siellä kaiken pitäisi jo olla ihan kohdillaan, mut jotenkin vaan tuntuu, et jos ei sittenkään ole.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]ONKO KUKAAN MUU KÄYNYT NÄILLÄ VIIKOILLA RAKENNEULTRASSA, ELI 21+0?  
[font="times new roman"]Ja mitä siellä näkyi?
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Viime viikko oli ihan kamalaa hormonimyrskyä. Kokoajan itketti. Ei ollu mitään syytä, mutta itkettipä vaan. Vaikka kuinka yritti olla iloinen, niin ei. Menihän se sit onneks ohi. Aloin jo tuntea itteni tosi idiootiksi kun sillä tavalla vaan itkeä ulisin ilman syytä.

Täälläkin olisi yksi nuori äippä=) ikää on 22 vuotta ja esikoista ootellaan=)
jyväskylässä asustelen kihlatun, kahen kissan ja koiran kanssa.
raskausviikkoja on 11+2 ja laskettu aika 16.8.09 =)
viimeviikolla oli eka ultra(mahan päältä) ja tän viikon torstaina olisi äitipolilla käynti lääkärillä ja siellä sitte alakautta ultra ja kaikkee muutaki.
Olisi mukavaa josko täältä päin/ tätä kautta voisi uusiin immeisiin tutustuu=)

Mäkin oon jyväskylästä, just täytin 23v.
Jos sopii kysyä, niin miks ätipolille... Kun oon tottunu jyväskylässä siihen ettei mitään ylimääräistä "saa", ellei sit ole jotain epäselvää josta halutaan ottaa selvää. Ei tietenkään tarvitse vastata.

varmaa johtunee siitä kun mulla on tuo epilepsia että joudun siel käymää. saadaanpahan ainakin sitte tarkempiakin tietoja pikkusesta =) Ja jos on tarve ni sieltä sitte neurologille.
Pakko myöntää että oon aika helpottunut kun sanottiin että tuo mun epilepsia ja lääkkeet eivät (varsinkaan lääkkeet!) vaikuta raskauteen vahingoittavasti. neuvola täti vaa totesi että ehkä saatetaan imetyksen aikana joutua lisäämään annosta mutta ei muuten ja silloinkin imetyksessä saama lääkepitoisuus on niiiin pieni ettei vaikuta lapseen ollenkaan. Foolihappolisää joudun ottamaan taasen kun tuo lääke kuulema kuluttaa kehon omia foolihappoja ni ei mee ihan nollille tuo.

MISKARO!

Mä olin viikolla 21+0 rakenne ultras, jo kuukausi sitten melkein.
Sukupuolen olisi nähnyt, jos ei ipanapa olis ruvennu pistää jalkojaan tiukasti yhteen ja kääntymään:D
Tuumas, että mun haaroväliin ei kurkita :D Lääkäri kattoi suunnillteen sen, että sydän sykkii ja siellä on kaikki 4 kammiota, mitkä kuuluukin olla. Aivoja se myös zoomaili ja kattoi, että rakenteet on kunnossa. Kaikki varpaat ja sormet oli selvästi erotettavissa, ja ruumiinrakennetta muutenkin, ettei epämuodostumia ole. Sit se mittaili, pään ympärystä ja reisiluun pituutta  ja jos jonkinnäköistä mittaa, millä näkee sen, että mitä viikkoja vauvveli vastaa. Itselläni mittojen mukaan olisi ollut, hieman vähemmän viikkoja siis viikko vähemmän, mutta lääkäri kertoi, että jokaisella on tässä vaiheessa, eroja kasvamisen kanssa. Ekassa ultrassa mm. taas sikiö vastasi viikkoja 12+6 vaikka viikkoja oli tasan 11 :D Sitten se kattoo istukan paikkaa yms, paljonko vauvveli painaa yms.

Jännä homma että kaikki tuntuu käyneen rakenneultrassa ja sun muissa, mulle neuvvolasta sanovat mulle eka ultran jäläkeen että ei toista ultraa edes tule.. ihmettelen että miks Äänekoskella on asiat näin!! ?? että jos joku tietää niin kertoo pliis..[&:] Onkos mahollista päästä sit ultraan jos haluaa vai pittääkö siihenki olla hirmu selitykset että miks??
Kyllähän ne sydän äänet aina neuvvolassa käyvvessä kuuntelloo mut olishan se kiva nähä ihan että siellä massussa on kaikki hyvin ja ei oo mittään vikana..

Äänekoskesta en tiedä, mut pk-seudulla ainaski on 2 ultraa. Alkuraskaudessa vk 10-13 yks, ja sitte vk 19-21 on se rakenneultra. Monessa kunnassa voi olla niinkin, ettei pääse kuin yhteen ultraan, mutta YKSITYISELLÄ voi käydä ultrassa ilman kauheita selityksiä. Tokihan yksityinen maksaa ja aika tyyriistikkin välillä:( Ainakin itse kävin viikolla 8 ensimmäisen kerran yksityisellä, koska en saanut mielenrauhaa siltä, että onko tämä normaaliraskaus vai tuulimuna, koska olen kerran aikaisemmin saanut tuulimunan=/ Jos taas niihin 3 ja 4D ultriin haluaa, niin niihin armaankin vaaditaan jonkinnäköisiä perusteita? Mutta ne maksaa kahta kauheammin :D TOki jos käy yksitysellä tai 3/4D ultrassa, niin kela korvaa jonkin osan lääkärilaskuista, mutta se on erikseen kelalta haettava.

moi!mäkin olen nuori tuleva äippä!!oli oikein ihana uutinen!!täs tulee lauantaina tasan 11 viikkoa täyteen ja tässä sitä nyt istutaan ja mietitään mitä pitäis seuraavaks tehdä..laskettukin on vasta 22.8.09.
aika ihmeellistä,ku sain varmistuksen asiaan vasta tänän.testi oli vähän outo.siellä ei kunnolla näkynyt kumpikaan viiva,joten piti sitten ostaa vielä toinenki,mutta se oli sit taas 100 varma siitä,että joku tuolla alhaalla möyrii!oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti ja ihan heti päästiin ultraan,missä se sitten varmistui lopullisesti :)
on vaan jotenki aivan uskomaton ihme,miettien,että ollaan kohta 2 vuotta yritetty :)
NY TÄRPPÄS!!
mutta sitten heräs kinkkinen kysymys,voikohan vauva ja kaks kissa elää saman katon alla??
ku oon kuullut,että se saattaa aiheuttaa vauvalle allergian ja että kissat saattaa tulla mustasukkaisiksi vauvan takia ja siks voi käydä kimppuun..onkohan se ihan niinkään??
tosiaan,onnea kaikille jotka on tässä matkassa mukana!
itse 19 vuotias vasta :)

Kiitos Jna, kun kerroit omasta kokemuksesta. Osaapahan nyt hieman jo hahmottaa että mitä siellä katellaan.
Mitä taas nickin komoihin tulee, niin meillä jyväskylässä ei tosiaan ole kuin yksi ultra, silloin vko 10-12 ja sen jälkeen ei enää ultrata ollenkaan, ellei ole jotain ongelmia ja lähetetä erikseen äitipolille ultraan.

Tosin eilen neuvolassa lupailivat, että toisella lääkärikäynnillä lääkäri tekee ultralla painoarvion, mutta ei katso sen tarkemmin rakenteita, saati sitten sukupuolta yms. Eli yksityiselle vaan jos haluat kurkistelemaan.

Yksityiselle ei edes tarvitse mitään selitystä, miksi haluaa. Sen kun soittaa ja varaa ajan. Me varattiin ihan vaan uteliaisuudesta. Jyväskylässä halvimmalla tekee Ultramed Ky, 70-80e 3D rakenneultra, josta saa kotiinviemiseksi sitten 3d valokuvia ja paljon tietoa vaavin voinnista. Ehkä jopa sukupuolen. Voin laittaa maanantaina lisää infoa kun olen käynyt, että millaista oli.

Myös Terveystalo tekee 3 ja 4d ultria, mutta hinnat oli niin järkyt et jäi väliin. 4d ultra olis ollu kelan vähennyksen jälkeen 197e, niin päädyttiin sit ihan suosiolla 3D:hen ja senkin tekee halvemmalla tuo Ultramed. Niiden välillä kun eroa ei hinnan lisäksi ole muussa kuin siinä, mitä saa kotiin viemiseksi. 4D:stä olis saanu koko tutkimuksen dvd:llä.

Mutta palailen asiaan sitten myöhemmin. Hyvää viikonloppua kaikille =)

meillä ainakin kaksi kissaa. En ole ajatellut niitten luopumisesta, ellei ole ihan pakko.. Toivottavasti ei olekaan pakko luopua..

Monilla lapsiperheillä on kissat. Joskus tietenkin on kissoista luovuttava, mutta en pahemmin ole tämmöisestä kuullut..

Meillä on kans 3 kissaa, ja ei oo ikinä ollu lasten parissa haittaa aikka meillä on tosiaan ihan vauvvojakin vieraillut silloin tällöin. Tai no meijän katit on kyllä tosi lapsiystävällisiä, ettei ne tekis pahaa vaikka niitä roikottais hännästä :D

Ja niin Miskaro ja muut... meillä kun ei taas espoossa (tai ainakana mun neuvolassa) ole ultralaitteita ollenkaan, eli meillä ei ultrata kertaakaa neuvolassa, nii saattaa olla syy miks on sitten 2 äitiyspolilla käyntiä ultraan. Tosin muista espoon neuvoloista en ole perillä, onko niilläkään ultralaitteita?

Ja tein hieman kyselyjä 3 ja 4D ultran hinnoista, nii on järkyttäviä eroja...Ero saatto olla jopa kait 150 euroa ellen väärin muista :D

Huutelen taas vieraisiin pöytiin... Taitaa olla niin, että useimmissa neuvoloissa on vain dopplerit ja ultraus tehdään äippäpolilla.

kauhajoeella meillä on ainaki attamin aikaiset koneet ja laitteet ja silti ultra löytyy ja joka kerta tutkitaan ultrallakin ku mennään muten neukkulaan.... eli kummallista et ei muualla oo samalla lailla...[:-]

Se riippuu niin paljon kunnista ja kaupungeista, mihin he haluavat/ päättävät määrärahojansa käytettävän.
Tokihan kaupunginvaltuustoon voi lähettää vaikka adressitarkoituksellisen ehdotelman, missä ehdotetaan, että neuvoloiden kalustoa hieman paranneltaisiin? Toki Se voi olla ihan turhaakin, muttei siinä mitään häviä.

Espoossa ainakin on mun neuvolassa, aataminaikaiset laitteet! Hyvä ettei sydäntäkin kuunnella torvella, mitä käytettiin vuonna nakki ja peruna kun elektroniikka ei ollut vielä niin kehittynyttä, ettei ollut mitään dopplereita. Myöskään neuvolassa, ei ole ultralaitteita, mutta sen takia pääsemmekin äitiyspolille 2 kertaa ultraan. Otettaen huomioon myöskin se, että espoossa on asukkaita ainakin 14 kertainen määrä verrattuna kauhajokeen, niin siellä voi olla ehkä enemmän määrärahoja sosiaali ja terveyspalveluihin.??

Takaisin