Nukkuminen

Mä oon nyt muutamana yönä nähnyt ikäviä unia, kahdesti sellaista, että tulee verta tai keskenmeno. Tuntuu myös, että kääntyilen usein. Muuten nukun mielestäni ihan hyvin ja vartalotyyny on ihan ehdoton.
 
Mä oon nyt muutamana yönä nähnyt ikäviä unia, kahdesti sellaista, että tulee verta tai keskenmeno. Tuntuu myös, että kääntyilen usein. Muuten nukun mielestäni ihan hyvin ja vartalotyyny on ihan ehdoton.

Mä näin alkuraskaudesta parikin kertaan unta keskenmenosta, kauhea olo oli herätä sellaisen painajaisen jälkeen.:sorry: Mutta kaipa se alitajunta prosessoi kaikkia piileviäkin ajatuksia unissa. Mä kanssa herään useamma kerran yössä kääntämään kylkeä, mutta onneksi just vartalotyynyn kanssa löytää nopeasti hyvän asennon.
 
Liityn pikkuhiljaa minäkin tänne uniongelmaisten joukkoon. Tähän saakka olen nukkunut oikein hyvin, mutta nyt alkaa lonkkien ligamentit kipuilemaan niin, ettei löydä kivutonta asentoa enää aamuyöstä ja alkaa toivoo että sais jo nousta. Pitää käydä hakemassa se vartalotyyny vanhemmilta säilytyksestä tänään ja kysyä neuvolasta fyssaria.
 
Mulla sama homma, repäisykivut kylkeä kääntäessä myös herättää. Vartalotyyny on ollut käytössä jo tosi pitkään, ilman sitä nukkuminen on aika tuskaa kun lonkille ei tule hyvää asentoa.
Aika katkonaisia yöunia on, mutta vielä olen saanut nukuttua aina uudelleen pienen hetken jälkeen.

Viime yönä heräsin myös siihen kun mieheni taputteli minua unissaan :hilarious: hahah
 
Nyt on pari yötä mennyt kyllä ihan vihkoon. Olen heräillyt ehkä miljoona kertaa kääntelemään kylkeä. Ja lisäksi välillä on kuuma ja nyt on joutunut käymään taas vessassakin parina yönä (alkuraskauden hormonimysrkyjen jälkeen ei ole tarvinnut käytä öisin vessassa yhtään kertaa, mutta toki loppuraskaudesta saa varmaan ravata kokoajan). Lisäksi ajoittain iskee ihan hirveän kuuma ja unen päästä ei tahdo saada kiinni herättyä. Toivottavasti tää on ohi menevä vaihe :dead:
 
Tiistain jälkeen olen nukkunut yht. 14 tuntia. Nyt on perjantai Vähintään kerran viikossa unet jää 4-5 tuntiin,. Ku kerran herää,yöllä klo 2-4, unta on sen jälkeen ihan turha odotella takaisin
 
Keksin viimein hyvän nukkuma-asennon. Vartalotyyny ei siis auttanut, alempi lonkka kipeytyi silti ja kipu säteili reisiin saakka. Eli ilmeisesti SI-nivel piruilee. Mutta ensin keksin kyljelläni ollessa oikaista jalat suoraksi ja nojata ihan vähän taakse takaisin patjaan päin, paine ja kipu hellitti :smiley-bounce012 Ja aamukoomassa vielä keräsin peittoa molempien polvien alle, siis alemman polven ja patjan väliin kun jalat koukussa. Sekin vaikutti toimivan. Testaan tätä lisää ensi yönä kun tykkään yleensä nukkua mielummin kippurassa.
 
Mä olen alkanut hikoilemaan öisin. Herään pari kertaa yössä siihen että on hirveän kuuma ja janottaa. Tai siihen että oon poikinut peiton kokonaan pois. Meillä on makkarissa 21 astetta, ollut aina, tähän saakka oon pitänyt sopivana.
 
Testitulokset valmistui, toimii myös versio tyyny polvien ja patjan välissä :smiley-bounce012ihanaa kun sai nukkua koko yön ilman kipuja, eikä ollut edes tukiliiviä päällä. Sen verran piti vaan kylkeä kääntäessä herätä että muisti siirtää sen tyynyn käden kanssa toiselle puolelle mukaan. Tähän jos patentoisi vielä jonkun polvien sivuille kuminauhalla kiinnitettävän kiinteän version, niin ei tarvis sitäkään :biggrin
 
Oon havainnoinut ehdottomaksi parhaaksi nukkumisasennoksi ainakin itselleni ns. aitajuoksija-asennon. Siinä on helpoin ja mukavin olla, kummallakin kyljellä! Vartalotyynykin on, mutta sen kanssa en ole oppinut vielä nukkumaan, jossain kohtaa yötä aina olen viskonut pois. Tuntuu jotenkin enemmän olevan tiellä kuin tukena, mieluummin sitten möngerrän käyttämään miestä tyynynä, jos ei satu olemaan yövuorossa :grin

Mutta siis tuo aitajuoksija-asento (kyljellään vähän mahalleen kallistuen, toinen jalka koukkuun mahdollisimman ylös ja toinen jalka suorana) on jotenkin niin helpottava, että aamuisin menee aina hetki, ennen kuin mikään jomotus edes alkaa :woot: Päivisinkin jos pääsen löhöämään, hakeudun heti tuohon asentoon. Selällään nukkuminen on ainoa, mikä on täysin mahdoton, tulee tukala olo ja karsea närästys melkein heti :confused:
 
Minä oon nukkunu vuosia tuossa aitajuoksijan asennossa ja sillä mennään nytki. Loppua kohti pitää varmaan lisätä polven alle tyyny, jos alkaa vatsaa puristaa, mutta se on mulle kyllä kaikista paras asento nukkumiseen.
 
Tuntuu kyllä jotenkin rentouttavan paikkoja! Oon aina nukkunut suoraan vatsallani ja edelleenkin tän möhön kanssa välillä herään niin. Ihme kyllä että tulee edes unissaan täysin mahalleen mentyä. Eipä kai se vauva sinne litisty :rolleyes:
 
Mä pystyn onneks nukkuu vielä selälläänkin. Taapero kun tunkee kainaloon, niin on tosi vaikea olla silloin missään muussa asennossa, ku muuten toisen hiukset kutittaa naamaa häiritsevästi. Muuten mullakin on tollanen aitajuoksija-tyyppinen asento, sitä polven korkeutta vaan pitää välillä vaihdella missä kohtaa on hyvä. Oon myös välillä kokeillu tota Geysiran tyyliä nukkua. Sekin toimis, mutta mä en jotenkin jaksa pysyä siinä unissani.
 
Kokeilin tuota aitajuoksijaa, ei toimi minulle :sad001 ilmeisesti si-nivel just löysä, niin pitää etsiä joku asento, missä alaselkä jää neutraaliin asentoon eikä kierry yhtään. Vähän oireili tänään, että voi alkaa yläselkä tuosta lapojen alta oireilemaan, jotenkin väännyn siitä yöllä sitten toiseen suuntaan mutkalle. Pitää testata vielä, josko se tukiliivi auttais siihen vääntyilyyn.

Onnistuin jossain vaiheessa yöllä nyt tiputtamaan sen tyynyn lattialle ja oli taas toinen lonkka aamulla kipeä... jos vaikka rautakaupasta sellaiset raksamiehien polvipehmusteet virittelisi polvien sivustoille molemmin puolin, pysyiköhän paremmin?
 
Mulla taas tuo aitajuoksija-asento on kaikista paras löysälle SI-nivelelle :D Mulla on selkä siinä neutraalissa asennossa niin, ettei tuu vääntöä tai kääntöä mihinkään suuntaan ja siten ei pääse selkä tai pakarat jumittamaan ja vääntämään SI-niveltä väärään asentoon. Kannattaa kyllä nähdä vaivaa siinä, että löytää itelle sopivimman nukkuma-asennon, sillä on tosi iso vaikutus kropan hyvinvointiin.
 
Mulla taas tuo aitajuoksija-asento on kaikista paras löysälle SI-nivelelle :D Mulla on selkä siinä neutraalissa asennossa niin, ettei tuu vääntöä tai kääntöä mihinkään suuntaan ja siten ei pääse selkä tai pakarat jumittamaan ja vääntämään SI-niveltä väärään asentoon. Kannattaa kyllä nähdä vaivaa siinä, että löytää itelle sopivimman nukkuma-asennon, sillä on tosi iso vaikutus kropan hyvinvointiin.

Sama juttu! Mulla on ilman raskauttakin hieman löysä SI-nivel (jäänyt todennäköisesti vanhan onnettomuuden seurauksena vähän nuljuksi) ja raskauden aikana luonnollisesti sitten kiukkuuntuu. Selällään on pahin tapa nukkua SI-nivelenkin puolesta.
 
Mulla kanssa on varsinkin vasen si-nivel tosi löysä. Joka raskaudessa on löystyny entisestään, ja alkaa olla jo ihan hirveetä. Pilateksessa on yksi liike nyt ollu sellanen mikä hetkeksi helpottaa kipua, mut sitäki pitäis varmaa tehä useemman kerran päivässä.
 
Minä tutustuin viime kesänä yin joogaan ja se on ollu mieletön apu tuohon kenkkuilevaan SI-niveleen ja selkään kaikkinensa. Suosittelen! Kävin kesällä ja syksyllä jonku verran tunneillaki, mutta pääasiassa teen kotona ku youtube on pullollaan erilaisia videoita, myös raskauteen sopivia löytyy.
 
Tuo aitajuoksija-asento + vartalotyyny toimii täällä kanssa parhaiten. Mä olen aina ollut kauhea vilukissa, mutta nyt kyllä alkanut huomata, että alkaa vauva lämmittää. Ennen olen nukkunut aina peitto korvissa, mutta nyt saatan heräillä siihen, että on kuuma ja pitää heittää peitto pois:grin
 
Joo joka yö saa herätä ilman peittoa, vaikka minäki ollu aina iltasin hirveä vilukissa :D mulla meni lämmöt päälle samantien ku puoliväli täytty ja tosiaan vähälläki vaatteella pärjää ja kuuma tekee vaan tosi huonon ja tukalan olon.
 
Takaisin
Top