Nukkuminen

Mä olen heti plussan jälkeen nukkunut huonosti. Kovalla vaivalla nukahdan ja herään reilun tunnin unien jälkeen. Sen jälkeen yritän väkisin maata pimeässä ja rentoutua. Uni ei vain tule. Luin, että on parempi rehellisesti herätä ja valvoa esim kynttilän valossa kuin väkisin yrittää nukahtaa. Kännyn näyttö on nyt yövalolla ja mahdollisimman hämärällä. Tämä foorumin löytäminen on kyllä helpottanut henkisesti.
Tällä tavalla olen saanut lopulta aamulla unen edes vielä tunniksi.
Viime viikolla nukuin ka 2 h yössä ja olo oli todella sekava ja epätoivoinen. Neuvolassa kehotti varaamaan ajan lääkärille. Kuulema paha univelka on myös haitaksi. Hän heitti myös ilmoille mahdolliset lääkkeet.
Tiedän, että nukahtaminen on minulle vaikeaa myös vanhasta onnettomuudesta johtuvista hermokivuista, sillä en pysty/halua syödä särkylääkkeitä ja panadol on yhtä tyhjän kanssa. Neuvolassa pyydettiin myös keskustelemaan lääkärin kanssa kipulääkkeistä. Vaikka puhelimessa lääkäri sanoi panacodin turvalliseksi pienissä määrin harvoin käytettynä, olen vain pari kertaa uskaltanut ottaa puolikkaan. Uni tulee tällöin n tunnissa ja saan nukuttua jopa 3 h ja olo on kuin uudesti syntynyt. Kunnes iltapäivällä on jo uskomaton "krapula" ja elää kuin sumussa.
Voimia kanssasisarille. Odottelen lääkärille pääsyä.
 
Mä nukun n 9 tuntia yössä, mutta silti on edelleen järjetön väsymys. Ja tämä on siis selvä parannus, jos aikaisemmin menin nukkumaan keskiyön jälkeen niin nyt nukahdan n klo 22. Olen huono nukkumaan päikkäreitä, mutta lepään yleensä taaperon kanssa pari tuntia päivällä. Öisin saa välillä herätä pissalle kerran ja silloin saattaa olla hankalaa nukahtaa uudelleen.
 
Täälläkin ollut uniongelmia oikeestaan alkuviikoista lähtien. Nukun maksimissaan 2h kerrallaan, yleensä tunnin pätkissä. Herään myös aina 3 jälkeen, enkä saa unenpäästä kiinni, kun tiiän et kello soi puolentoista tunnin päästä. Sit iltaisin ois valmis nukkumaan jo kuudelta
 
Täällä taas uni maistuu. Nukun öisin 8,5h-10h ja päikkäreitä saatan vajaan tunnin nukkua lasten kanssa yhtäaikaa. En yleensä heräile öisin, kun korkeintaan vessaan ja nukahdan oikeastaan heti uudestaan. Pitää nauttia vallitsevasta tilanteesta kun ei tämä loputtomiin kestä.
 
Mä väsähdän aikaisin illalla mutta sit herään siihen kun mies tulee nukkumaan ja myöhemmin hänen kuorsaukseensa ja useimmiten pitää vielä käydä pissalla 1-2 kertaa yössä. Ennen nukahdin aina heti uudestaan, mutta nyt levottomat jalat valvottaa. Tänään väsyneenä mietin jo oman kämpän hankintaa et saisi levätä rauhassa
 
Mulla nukkuminen on kyllä ihmeellistä vuoristorataa. Välillä nukun melkein koko yön putkeen ja toisena taas heräilen kokoajan, enkä meinaa saada unenpäästä kiinni uudelleen.

Ja päivisin väsyttää, vaikka olisi nukkunut hyvinkin :eek:
 
Täällä sama juttu. Nukkuminen on mitä on, pääasiassa huonoa ja nyt tuntuu, että väsymys senku kasvaa ja illat torkun sohvalla. Kertaalleen olin jo sairauslomalla unettomuuden takia ja ens viikolla uusiksi lääkäriin. Kiva juttu on, että tk:ssa ovat ottaneet nämä mun uniongelmat tosissaan tällä kertaa. Esikoista odottaessa eivät tahtoneet uskoa ja lopetin nukkumisen lähes kokonaan ennenku tajusivat, ettei se nyt mitään ensiodottajan hysteriaa ole :shifty:
 
Täällä sama juttu. Nukkuminen on mitä on, pääasiassa huonoa ja nyt tuntuu, että väsymys senku kasvaa ja illat torkun sohvalla. Kertaalleen olin jo sairauslomalla unettomuuden takia ja ens viikolla uusiksi lääkäriin. Kiva juttu on, että tk:ssa ovat ottaneet nämä mun uniongelmat tosissaan tällä kertaa. Esikoista odottaessa eivät tahtoneet uskoa ja lopetin nukkumisen lähes kokonaan ennenku tajusivat, ettei se nyt mitään ensiodottajan hysteriaa ole :shifty:


Mitä apua ovat antaneet tk:saa? Jotain konkreettista toivon mukaan.
 
Yöt vaihtelee. Toisinaan nukun tosi hyvin ja toisinaan pätkissä. Vessassa käyn 1-2kertaa yön aikana. Meen nukkuun jo klo 21, ja sen alku yön saan hyvin nukuttua, mutta ekan vessassa käynnin jälkeen en aina saa unta. Väsymys on todella kovaa aina iltapäivisin ja iltaisin.
Tsemppiä teille jotka kamppailette huonojen öiden kanssa!
 
Mä väsähdän aikaisin illalla mutta sit herään siihen kun mies tulee nukkumaan ja myöhemmin hänen kuorsaukseensa ja useimmiten pitää vielä käydä pissalla 1-2 kertaa yössä. Ennen nukahdin aina heti uudestaan, mutta nyt levottomat jalat valvottaa. Tänään väsyneenä mietin jo oman kämpän hankintaa et saisi levätä rauhassa


Mulla ollut kans toi levottomat jalat ongelmana raskauksien aikana, siihen on saanut hyvin apua magneesiumsitraatista ja raudasta. Viimeksi vaiva jäi päällekkin raskauden jälkeen, Maltofer 100mg illalla auttoi aika hyvin mut heti jos unohtui niin huomas kyllä. Vasta vuosi raskauden jälkeen pystyi jättään raudan pois ja nyt pyysin neuvolasta ferritiinin mittaamaan ja oli vain 30 joten ei mitenkään liian korkea.. aloin taas ottaa sitä rautaa iltaisin ja heti helpotti. Kaikilla ei toki riitä se, mut kannattaa kokeilla kun usein siitä on apua. Neuvolasta varmaan suostuvat hb ja ferritiinin katsomaan jotta tietää et voi turvallisesti lisärautaa syödä, vaikka harvalla se tilanne varmaan niin on että rauta olis liian korkee, jos ei ole purkista pitkiä aikoja ottanut
 
Mitä apua ovat antaneet tk:saa? Jotain konkreettista toivon mukaan.

No sairauslomaa vaan, mutta nyt olinki melkei 3 viikkoa putkeen, että saa katkaistua sen kierteen ja levättyä. Mulla alko olla rytmihäiriöitäki jo niin paljo, että senki takia piti päästä lepäämään. Mutta eipä ne lääkäritkään juuri mitään voi tehä, jos unihygienia on kunnossa ja unettomuus johtuu hormoneista. Lääkkeitäkään ei suositella ennenku vasta ihan viimesenä keinona ja ite en mielellään lääkitystä ota, kun niillä aina on sivuvaikutuksia sikiöön.
 
Mulla ollut kans toi levottomat jalat ongelmana raskauksien aikana, siihen on saanut hyvin apua magneesiumsitraatista ja raudasta. Viimeksi vaiva jäi päällekkin raskauden jälkeen, Maltofer 100mg illalla auttoi aika hyvin mut heti jos unohtui niin huomas kyllä. Vasta vuosi raskauden jälkeen pystyi jättään raudan pois ja nyt pyysin neuvolasta ferritiinin mittaamaan ja oli vain 30 joten ei mitenkään liian korkea.. aloin taas ottaa sitä rautaa iltaisin ja heti helpotti. Kaikilla ei toki riitä se, mut kannattaa kokeilla kun usein siitä on apua. Neuvolasta varmaan suostuvat hb ja ferritiinin katsomaan jotta tietää et voi turvallisesti lisärautaa syödä, vaikka harvalla se tilanne varmaan niin on että rauta olis liian korkee, jos ei ole purkista pitkiä aikoja ottanut

Kiitos vinkeistä! Mulla hb oli siinä alarajalla pari viikkoa sitten ja ennen raskautta ferritiini oli alle 30, niin päättelin että voin syödä rautaa suht huoletta. Jokailtainen rauta on kyllä onneksi auttanut! Yks ilta jäi välistä ja huomasin heti eron. Magnesiumia olen aina popsinut treenien jälkeen, kun lihakset ei muuten tunnu palautuvan, mut pitääkin kokeilla syödä sitä hiukan useammin.

Nyt oon nukkunut pari yötä patjalla eri huoneessa kuin kuorsaaja, ja on kyllä ollut paljon helpompi nukkua.
 
Nukun tosi huonosti herään vessaan varmaan joku kolme kertaa ja viime yönä näin ihan hirveetä painajaista nauvolast missä oli harjottelija,joka laittoi sen missä kuunnellaan sydän ääniä liian alas ja tulin pää edellä siitä alas ja ei löytänyt vauvan sykkeitä ja itkin hysteerisesti kunnes oma neuvolatäti sanoi voivansa kuunnella ja vedin kauheat itku pitku raivarit ja sitten heräsin :/
 
Mullakin välillä huonoja kausia jopa viikkoja ja välillä hyviä kausia. Nyt menossa hyvän unen kausi kolmatta viikkoa rv16.
Vinkkejä: kännykkäkielto tunti ennen nukkumaanmenoa. Iltapuuro ja maito. Äänikirjojen kuuntelu ennen nukkumaanmenoa. Viileä makuuhuone. Jos ei saa unta ei kannata jäädä pyörimään vaan unipaikkaa kannattaa vaihtaa vaikka sohvalle, toiseen makariin jne. Meillä yksi ylimääräinen makkari tätä varten . Rentouttava liikunta kuten jooga tai meditointi esim. Yogaya sivuston ( vai miten se kirjoitetaan) tai muun kautta. Siellä myös tarjolla äitiysjumppaa! Voipi tehdä kun huvittaa ja ehtii!

Tsemppiä ja parempia unia kaikille:)
 
Tsemppiä kaikille huonosti nukkuville!

Mä oon nähnyt tosi paljon unta viime aikoina. Ja useamman kerran sellaista, että joku tyyliin sieppaa esikoista. Mutta onneksi eivät sinänsä ole ahdistavia, olen aina nauttinut sekopäisistä unista. :wacky: Ne ovat vähän kuin hyvä leffailta minulle ja tiedostan usein että näen unta. Olen kaivannutkin näitä uniani, en ole muutamaan vuoteen hirveästi nähnyt.
 
Minä oon ehkä maailman paras nukkuja, mutta tuntuu että sekin uni mitä nukun, ei riitä.

Useimmiten nukahdan klo 20: 30-21, herään 7-7: 30. Eli unta tulee yössä parhaimmillaan 11h.
Viikonloppuisin nukun päiväunia, nytkin viikonloppuna nukuin molempina päivinä 2-2,5h. MUTTA SILTI väsyttää, eikä varmasti oo kyse siitä että nukkuisin liikaa ja se tekisi väsyneeksi, vaan ihan varmaan nämä hormonit väsyttää ja tuntuu että mikään ei riitä.

Tsemppiä kaikille niille ketkä kamppailevat muutaman tunnin yöunilla, kun itsekkin oon ihan kuoleman väsynyt näillä, mikä varmasti monelle olisi luksusta.
 
Sain siskon kaverilta vartalotyynyn ja nyt on nukuttu niin makeasti kaks yötä,mutta painajaiset riivaa edelleen nään jatkuvasti painajaisia siitä,että housuni olisi veressä ja raskaus menisi kesken :/
 
Vartalo tyyny on loistohankinta, itellä oli se jo esikoista odottaessa, ja nyt taas käytössä. Ylimääräiset kääntyilyt ja lantion jo ottelut loppuu.
Aina tykänny nukkua mahallaan, tämä auttaa siihen kun voi nojalla tyynyyn! Teva.fi, löytyy edullisesta
 
Takaisin
Top