Nukkuminen

Mun muksu on ihan pöpi :woot: Ensin herätään seitsemältä, että voidaan kahdeksalta sitten ruveta kiukkuamaan väsymyksestä :facepalm: Sitten kiukutaan sen pahimman yli ja kun laitan ysin jälkeen päikkäreille, niin nukutaan 30 minsaa :wideyed: Apuva :wacky:
 
Äh. Meille tuli korvatulehdus kylään... Viime yö meni heräillessä 30-60 min välein, rauhoittui aina syliin nostaessa. Aamulla oli kuumetta. Toisessa välikorvassa näkyi märkää. Tyllerön eka antibioottikuuri luvassa. :sad001
 
Meillä sairastettiin viikonloppuna koko perheen voimin mahatauti. Tuli ihan alkuraskaus mieleen, kun sai koko ajan juosta oksentamaan. Onneksi tytöllä oli tosi lievänä koko tauti! Enimmäkseen maha oli sekasin ja kerran taisi oksentaa. Minö ja mies tytönkin edestä.. Mutta nyt tytölle tulikin sitten ilmeisesti jälkitautina silmätulehdus! Voi kun toinen näyttää niin raukalta turvonneiden silmien kanssa:sad001 jospa menisi ilman lääkkeitä ohi.
 
Pikaisia paranemisia pikku potilaille!
Poikasesta on tullut kai herkkäuninen, herää aika helposti ulkoa tullessa ja päikkärit jää siihen. Yöunilta heräilee myös hyvin herkästi ja lähtee mönkimään pitkin sänkyä. Minä koitan tsempata itseäni, että tämä on vain vaihe ja jossain vaiheessa varmasti nukkuu paremmin ja pitempään, mutta eipä se joka hetki helpota vaikka kuinka positiivisesti koittaisi ajatella.
 
Onpa paljon oksutautia liikkeellä. :sad001 Meillä pahin korvakipu taitaa olla takana, onneksi.

Salme, kevytunisuus on rasittavaa. Emma on lähes koko pienen ikänsä ollut kevyt nukkuja, eikä muut perheenjäsenet sitä tunnu tajuavan. Parhaat unet tyttö nukkuu silloin, kun ei ole muita kotona eikä ulkona kuulu pahemmin liikenteen tm. melua. Aamulla herää viimeistään ensimmäisen perheenjäsenen herätessä.
 
Tuo poikanen on tähän asti nukkunut varsinkin päikkärit ihan tosi hyvin, alkutalvestakaan ei haitannut vaikka muut talon lapset riekkuivat pihalla pojan nukkuessa parvekkeella. Voihan se olla, että päikkärit alkaa nyt esim. lyhenemään ja siksi herää niin herkästi. Tyttö ei ihan ymmärrä, että veli herää jos sitä aamulla ohimennen silittelee tai veljelle jutustelee.
 
Salmelle voimia! Mä olen välillä ollut ihan loppu. Yleensä molemmat lapset on viimeistään iltakymmeneltä unilla ja sen jälkeen ehtii tehdä omia juttuja. Eli siivota keittiö kuntoon ja lukea jotain lehteä tai surffailla netissä. Huono tapa kun pitäisi nukkua aina niin paljon kuin mahdollista olisi. Nyt olen jo useampana iltana nukahtanut pojan viereen häntä nukuttaessa. Eli joskus yhdeksältä jo iltaunilla. Aamulla on joo virkeämpi fiilis yöheräilyistä huolimatta mutta eipä tässä kauheesti sitten muuta kuin lastenhoitoa ehdi.
 
Meillä kuvaan on tullut yölliset kauhukohtaukset. Alkaa yleensä 2-3 h nukahtamisesta hirveällä huudolla (niin paljon kun kurkusta vaan lähtee), saattaa nousta istumaan, mutta ei ole hereillä eikä saa hereille. Koskettaminen tai syliin ottaminen vain pahentaa tilannetta. Huuto kovenee, rimpuilee, vääntää ja huitoo eikä avaa silmiään vaikka kuinka juttelee ja yrittää saada hereille. Isi googletti viime yönä mistä oikein on kyse ja kauhukohtauksethan sieltä löytyi. Tosin siellä kerrottiin, että kohtaus menee parissa minuutissa ohi ja siihen ei kannata reagoida herättämällä, koskettamalla tai ottamalla syliin (juurikin siksi, että jälkimmäiset pahentavat tilannetta). Lapsi yleensä jatkaa untaan normaalisti kohtauksen mentyä ohitse. Meillä kohtaus kesti viimeyönä 15 min (alkoi klo 00.30) ja laukesi vasta, kun vein Leon suihkuun (meillä suihku rauhoittaa tilanteen kuin tilanteen taikaiskusta). Suihkusta tuli iloinen poika joka nukkui kuin tukki kohtauksen jälkeen aamuun asti. Lohduttavaa on, että lapsi ei muista kohtauksesta mitään ja ne menevät iän myötä ohitse. Syytä kohtauksiin ei tiedetä.
 
Oon lukenut noista samoista kohtauksista. Ovat myös huomattavasti yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Johonkin aivojen kehitykseenhän tuo liittyy, mutta tosiaan syytä ei tiedetä. Mitään haittaa noista ei pitäisi olla, mutta kauheaa varmasti äidille ja isälle.
 
Viime yönä ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen meidän tyttö nukkui yön omassa sängyssä. Illalla varmaan puoli tuntia itkeskeli ja lopulta rauhottui nukkumaan. Vasta ennen klo 22 mutta kuitenkin. Heräsi 2, imetin sängynreunalla istualtaan. Max 10min itkeskeli mutta nukahti. Sitten 5.30 heräsi ja ajattelin ettei vielä nousta kun meni niin myöhään nukkumaan, silloin rauhoittui nopeasti syömisen jälkeen. Sitten herättiin 6.45 pirteänä :) Itselläkin vähän eri olo kuin että tyttö olisi roikkunut tississä koko yön. Tästä se lähtee! En halunnut heti lopettaa yöimetystä, mutta sitten kun yöt sujuu oikeasti hyvin ilman kummempia itkuja niin ehkä sitten. Omaan huoneeseen taidetaan ensi viikolla siirtää. Niin ja iltapäikkärit jätettiin pois, kun tuntui että saa oikeasti nukuttaa niille.
 
Meidän nukkumatahti on nyt vakiintunut uuteen uskoon. Kauan haki, mutta nyt rupee muodostuun selkee rytmi :) Nukkumaan mennään 19-20 ja herätään 6-7. Aamupäivällä pikku torkut, noin 30 min ja iltapäivällä toiset 1-2 tuntia.
Olin ihan ihmeissäni aluksi, kun nuo aamun unet yhtäkkiä niin radikaalisti lyheni, ennen kun nukkui kaksi tuntia ihan ongelmitta. Nyt ne saattavat jopa jäädä välistäkin, jos ollaan vaikka liikenteessä ja ympärillä on liikaa jänniä juttuja. Siltipä tuo näyttää hyvin jaksavan!
 
Takaisin
Top